Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Windows Server 2003 bättre än Linux

Permalänk
Medlem

Windows Server 2003 bättre än Linux

Microsofts nya operativsystem är 66 till 95 procent snabbare än Red Hat Linux, enligt tester som Veritest genomfört.

Läs mer på:

http://www.idg.se/ArticlePages/200305/06/20030506161712_CS/20...

Visa signatur

Abit NF7 | AMD Barton 2500+ @ 3200+ | Gainward Geforce FX5600 | Twinmos 256 DDR 2700 Dual Channel (2.5-3-3-0) | 3dmark2k1 = 9800

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tvivlar _starkt_.

Edit, läste lite mer, verkar lite skumt, massa grejer som optimerats olika osv osv. Sedan med samba, lite taskigt, det är ju ms's stängda protokoll, samba får ju emulera och greja.

Aja, jag är inte så bra på det där, så jag vet inte, men lite skumt är det ju.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Test kan fås att peka åt precis vilket håll som helst beroende på vad man vill trycka på. Det är nog svårt att göra rättvisa bedömningar av os prestanda.

Permalänk
Medlem

Veritest är ett företag som står Microsoft väldigt nära, så testet är knappast opartiskt.

Det enda testet försöker bevisa är att Windows är bättre på ett Windows protokoll än vad Linux är, det betyder inte att "Windows Server 2003 bättre än Linux" som rubriken antyder. Linux är båda säkrare, mycket stabilare än Windows och snabbare på alla serversaker som jag har testat det med, jag har dock inte testat samba. Testet testade även Red Hat vilken är en väldigt dålig linux distrubition.

Permalänk
Medlem

MS har köpt tester av Veritas förr.
Case closed.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Inaktiv

problemet med att testa OS mot varandra är väl att det är olika OS, testar man en funktion så testas inte bara operativsystemet, utan även det program som utför testet. Kör man tex databas-tester så beror det ju även på programen och på OS:en

Permalänk
Medlem

kan ju säga att lslackware på min server i sign fungerar bra mö bättre med linux än med windows 2000. Inte dom senaste OS:en men ändå visar bara hur segt MS är.
Min klr samba, ftp och en Q3 server och annväder 60-70Mb ram och sällan nåt av cpu krafften... windows kan ju slå det.

Permalänk
Medlem

använda samba är ju ltie som att tävla i NFSprestanda mellan win och linux/bsd

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem

När jag körde samba gick det i samma fart som då man kopierar inehållet från en floppy till mina dokument i windows. Bara att inse Windows 2k3 är fett bäst:=)

Visa signatur

Abit NF7 | AMD Barton 2500+ @ 3200+ | Gainward Geforce FX5600 | Twinmos 256 DDR 2700 Dual Channel (2.5-3-3-0) | 3dmark2k1 = 9800

Permalänk
Hedersmedlem

Och detta vågar du verkligen skriva i UNIX-forumet?
Jag kör iaf samba i 8.5MB/sec mellan mina intel- och 3com-kort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Windows bör under inga som helst omständigheter anslutas till nätverk.

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk
Medlem

har inget problem med sammba.. det som sölar ner är disken som bara klarar 5Mb/sek i snitt för mobot bara har stöd för pio mod.

Permalänk
Medlem

De av oss som varit med och testat prestanda VET att man kan pilla på förutsättningarna i det oändliga.

Visst är en Ferrari snabbare än en lastbil men gäller det att flytta 5 ton asfalt mellan 2 platser är lastbilen betydligt snabbare.

Vad jag vill få sagt är att det vore intressant att läsa hela testen samt alla förutsättningar och inställningar + att Linux folket hade fått vara med.

Det man generellt kort kan säga är att MS w2k3 anses vara ett litet prestandalyft sedan tidigare utgåvor - vilket tyder på att det kanske är först nu MS börjar bry sig om att få lite fart på grejorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
De av oss som varit med och testat prestanda VET att man kan pilla på förutsättningarna i det oändliga.

Håller med om att man kan pillra i conf filer i oändlighet, och sen efter ett ljusår och en eon så är win2k3 fortfarnade snabbare.. out of the box sas :=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aph
Håller med om att man kan pillra i conf filer i oändlighet, och sen efter ett ljusår och en eon så är win2k3 fortfarnade snabbare.. out of the box sas :=)

plz return to your wajnbox and press F1 now....

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aph

Ljusår är en sträcka, inte en tidsenhet, men det vet man ju förstås inte om man spelar Windows hela dagarna.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

spelar ingen roll hur jäkla många tester som gjorts, windows 2003 är fortfarande ett beta å långt ifrån färdigtestat

Visa signatur

Sug Min Toffel!
Abit KD7, Gainward GeForce FX 5600 256MB DDR 3,6ns (Prof.),
512 DDR PC3200 400mhz, XP2000+, Western Digital 120gb 8mb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ljusår är en sträcka, inte en tidsenhet, men det vet man ju förstås inte om man spelar Windows hela dagarna.

haha så jäevla bra

Visa signatur

Sug Min Toffel!
Abit KD7, Gainward GeForce FX 5600 256MB DDR 3,6ns (Prof.),
512 DDR PC3200 400mhz, XP2000+, Western Digital 120gb 8mb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Kan undra varför linux blir populärar och populärare på servermarknaden?:rolleyes:

Permalänk
Medlem

Kanske för att det är gratis????? '''

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Min XP blåskärmade bara 2 gånger idag. Det är inte illa. Gör aldrig min Linux/Solaris/Bsd

Borde inte det räcka som anledning.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Min XP blåskärmade bara 2 gånger idag. Det är inte illa. Gör aldrig min Linux/Solaris/Bsd

Borde inte det räcka som anledning.

min server är inte så snabbmen fan det blev seg med 2K..... brandväggsprogram gick ubersegt mm.... men i linux är allt så mö enklare gjort. Inta all jävla skit. flyter som fan och CPU:n annvänds knappt.

Permalänk
Medlem

Let's face it like this ..
Dom som gjort testet gillar Windows... De som skriver här gillar linux..
Dom vägrar erkänna att linux är snabbare, ni vägrar erkänna att windows är snabbare .. so?
skit i det bara .. det märks väl sen vilket som är snabbast.. eller hur?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Let's face it like this ..
Dom som gjort testet gillar Windows... De som skriver här gillar linux..
Dom vägrar erkänna att linux är snabbare, ni vägrar erkänna att windows är snabbare .. so?
skit i det bara .. det märks väl sen vilket som är snabbast.. eller hur?

japp du har rätt.... har testat windows.... .har testat linux. Linux är snabbast
hahaha.........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
japp du har rätt.... har testat windows.... .har testat linux. Linux är snabbast
hahaha.........

hehe ok

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jo, men det är klart att Windows är bättre på en del saker. Microsoft har ju lång erfarenhet av det här med att göra saker och ting inkompatibla med något annat. Sen är ju Windows... hmmm... ganska sött? Dessutom... får se nu... javisst, Notepad kraschar väldigt sällan. Det är bra!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jo, men det är klart att Windows är bättre på en del saker. Microsoft har ju lång erfarenhet av det här med att göra saker och ting inkompatibla med något annat. Sen är ju Windows... hmmm... ganska sött? Dessutom... får se nu... javisst, Notepad kraschar väldigt sällan. Det är bra!

^^ svårt att hitta nått positivt med XP ?

nej men ärligt, jag kör XP hemma och det är sött om man skalar det lite att kalla sig "power-user" när man kör windows e väldigt fel, men jag har lixom inga behov av *nix system på min WS men som server så blir det självklara valet ett *nix, funderar på en BSD-dist eller kanske gentoo ? (gentoo har jag fina erfarenheter av, mycket slickt om man kompilerar ALLT själv )

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Vad få verkar inse är att detta inte på något sätt är ett oberoende test.

Veritest är mer eller mindre en division av MS. Det är de som testar allt så att det är "Designed for Win" och "Windows compliant" osv.
Av alla test de någonsin har gjort så är det inte ett enda (jag upprepar ett enda) som någon annan än MS vinner. Att lyssna på dem när de säger att Windows är snabbare är som att fråga RMS om emacs är bättre än Vi. Och det förstår ju alla vad det svaret blir.

"VeriTest is the only authorized worldwide lab to test enterprise applications for Microsoft's "Certified for Windows" program."

Döm själva.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem

Testet utfördes ju på RedHat.

Släng in Slackware & optimera för allt i världen, så
kommer det nog fram att ALLA *nix os är bättre
än Windows.

Visa signatur

Dont Think You Are..
Know You Are.

Permalänk
Medlem