Världsmästare i Dota 2 förlorar mot artificiell intelligens från OpenAI

Permalänk
Cyberman

Världsmästare i Dota 2 förlorar mot artificiell intelligens från OpenAI

OpenAI grundades 2015 som ett icke-vinstdrivande forskningsinitiativ, där bland annat Elon Musk är en av figurerna bakom det. Nu lyckas organisationens AI slå professionella spelare i Dota 2.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man skriva?

Riktigt imponerad av att boten lär sig att förutspå spelarens rörelser och anpassa sin strategi mot dessa, samtidigt som den kan improvisera vid okända situationer.

Hur ska detta sluta?

Homo sapiens vs dator?

Kan bli intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Å andra sidan så var det ganska speciella regler dom spelade med.

Dock var det jävligt schysst! Skynet är snart här

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket beräkningskraft som krävdes för att slå den mänskliga hjärnan i denna specifika situation.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen AI eller mer som bilden?

Permalänk
Medlem

Såg det live, var både fascinerande och lite obehagligt på samma gång.

Permalänk
Inaktiv

Grymt det är detta dagens ungdomar borde satsa på istället för att spela själva, den som kan skapa den bästa AIn som styr gubben är högsta respekten.
Problemet är alla copy & caste bootar som finns, vilket gör instegsnivan blir hög.

Permalänk
Medlem

Spännande. Kan inte vänta möta en sådan AI i strategispel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KejN:

Å andra sidan så var det ganska speciella regler dom spelade med.

Dock var det jävligt schysst! Skynet är snart här

Inte särskilt annorlunda regler jämfört med vad man brukar köra med.

Ska bli kul att se om de kör med ett helt lag nästa gång, vore kul att se en riktig match.

Permalänk
Medlem

AI är verkligen buzzword i corporate IT just nu. Digitalisering är så 2016, nu är det AI och automatisering som gäller. Kanske kan det leda till bättre AI i spel också, eller i alla fall ett ökat intresse för att göra annat än stendumma NPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beinerfelt:

Undrar hur mycket beräkningskraft som krävdes för att slå den mänskliga hjärnan i denna specifika situation.

Krävs mycket för att träna botten, helst ska den ju kunna träna 300 år på bara några veckor, och då behövs en del kraft, men när den väl spelar så krävs det nästintill ingen nämnvärd kraft

Permalänk
Medlem

Någon som känner Musk? Skulle behöva låna den här AIn lite, behöver lite bottar för att farma trä och sulfur åt mig på Rust. PM om någon kan fixa kontakt!

Permalänk
Medlem

Besegrade en världsmästare men å andra sidan tog det inte särskilt lång tid för 50 randoms att besegra AIt efter uppvisningen.
Ännu är det långt kvar innan ett AI kan mäta sig med den mänskliga hjärnan vid komplex improvisation, deras mål att ta det från de extremt begränsade parametrarna i denna uppvisning till framtida 5v5 skulle jag bli väldigt imponerad om de lyckades utföra med framgångsrika resultat inom enbart ett år.

Permalänk
Medlem

En gång föreslog de att AIn skulle möta Chuck Norris. AIn analyserade en miljon olika möjliga utfall, insåg att den skulle få storsmisk samtliga gånger, och började desperat försöka dra ur sin egen strömsladd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Besegrade en världsmästare men å andra sidan tog det inte särskilt lång tid för 50 randoms att besegra AIt efter uppvisningen.
Ännu är det långt kvar innan ett AI kan mäta sig med den mänskliga hjärnan vid komplex improvisation, deras mål att ta det från de extremt begränsade parametrarna i denna uppvisning till framtida 5v5 skulle jag bli väldigt imponerad om de lyckades utföra med framgångsrika resultat inom enbart ett år.

"50 randoms"

då alla pro spelare höll sig strikt till 1v1 rules och standard 1v1 play(sumail slog botten 1gång men sedan lärde den sig av misstaget och sumail förlorade 0-10)

alla dom som klarade av att slå botten var över 8000 mmr, månge igenom att smoke lvl1 tp shrine spring up bakom enemy tower och döda botten/aggroa creepsen så att dina creeps slår på tornet och igenom det cheesa en victory pga tower damage.

en del igenom att dropa items då botten försökte plocka up dem och dog från rightclicks.

i 1v1 är det 2kills eller 1torn som ger dig en vinnst och botten har bara lärt sig hur man spelar standard 1v1 mid utan cheese och troll.

Permalänk
Medlem

The end of esports?

Jag menar vad är vitsen att spela om man kan anställa en AI som vinner åt en?

Permalänk
Medlem

@Sneaky_rhino:
Kan du namnge de 50 personerna, för om inte så förblir termen randoms lika väl placerad på dem som att kalla Dendi en världsmästare.

Exakt det jag sa, extremt begränsade parametrar, direkt komplexiteten ökar så failar AIt. När de tar det till 5v5 så kommer komplexiteten att öka exponentiellt, folk snackar som att resultatet av uppvisningen påvisar att skynet är på ingång, men det är sådan överdrift och rena drömmar. Det intressantaste är hur AIt kom fram till resultatet, inte hur väl resultatet kan jämföras mot en människa.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det skulle bli om man satte två Ai's mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxi:

Undrar hur det skulle bli om man satte två Ai's mot varandra.

De säger i ena videon att AI:n har lärt sig genom att spela mot en annan kopia av sig själv. Hur mycket som stämmer av det eller vad som är säljsnack vet jag inte.

Permalänk
Medlem

@Taxi:
Efter 1 miljon matcher mot varann blir dom tillslut självmedvetna och tar sig ut på internet och tar över alla system. När vi försöker stoppa dem uppfattas det som hot och ai:t avfyrar alla atombomber ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

The end of esports?

Jag menar vad är vitsen att spela om man kan anställa en AI som vinner åt en?

Vad är vitsen med tyngdlyftning när maskiner kan lyfta mer än vad en människa någonsin kan göra?

Vad är vitsen med löpning när bilar är flera gånger snabbare än den snabbaste människan?

Etc. Etc.

Det är fortfarande en tävling mellan människor, inte mellan maskiner eller AI's.

Permalänk
Medlem

Att undvika attacker och förutspå rörelser är inget nytt, detta har funnits och länge som utnyttjar bilduppdateringsfördröjningar och knapptrycktider.

Däremot att boten har en strategi är det som är imponerande. Hur boten likt proffs manipulerar spelbanan(och gör det sjukt mycket bättre) är häpnadsväckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vad är vitsen med tyngdlyftning när maskiner kan lyfta mer än vad en människa någonsin kan göra?

Vad är vitsen med löpning när bilar är flera gånger snabbare än den snabbaste människan?

Etc. Etc.

Det är fortfarande en tävling mellan människor, inte mellan maskiner eller AI's.

Heh tror du missade poängen här.

Det som jag menade var ju att hur kan man bevisa att det är en riktig spelare och inte en AI, på gym kan du ju se en skillnad på en maskin och en människa, eller?

Eller tror du att Usain Bolt skulle säga "Oh a car beat me" och rycka på axlarna och gå iväg...

Hojoj, nog är människor smarta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Heh tror du missade poängen här.

Det som jag menade var ju att hur kan man bevisa att det är en riktig spelare och inte en AI, på gym kan du ju se en skillnad på en maskin och en människa, eller?

Eller tror du att Usain Bolt skulle säga "Oh a car beat me" och rycka på axlarna och gå iväg...

Hojoj, nog är människor smarta.

För online-turneringar skulle det kunna vara ett problem, men de är inte särskilt stora heller. Sen ser man ganska enkelt om det är en människa eller AI som spelar, det är helt olika rörelsemönster och misstag som görs.

Permalänk
Medlem

Först tänkte jag. Det är ju bara reaktionstider och klart en maskin är snabbare men man får inte glömma hur mycket annat som krävs.

Jäkla imponernade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

@Sneaky_rhino:
Kan du namnge de 50 personerna, för om inte så förblir termen randoms lika väl placerad på dem som att kalla Dendi en världsmästare.

Exakt det jag sa, extremt begränsade parametrar, direkt komplexiteten ökar så failar AIt. När de tar det till 5v5 så kommer komplexiteten att öka exponentiellt, folk snackar som att resultatet av uppvisningen påvisar att skynet är på ingång, men det är sådan överdrift och rena drömmar. Det intressantaste är hur AIt kom fram till resultatet, inte hur väl resultatet kan jämföras mot en människa.

lite svårt att namnge personerna då TI hade flera tusen besökare men enlg reddit/twitter om hela grejen så var dom flesta runt 8k~ mmr/trollade botten igenom att göra random saker som fick den att "gå sönder".

https://twitter.com/elonmusk/status/896163163581825025

https://twitter.com/riningear/status/896297256550252545

https://www.reddit.com/r/DotA2/comments/6t8qvs/openai_bots_we...

sedan så skulle jag inte kalla dendi en världmästare då han vann international 1 (cirka 20 heroes?) har inte varit så jätte relevant i pro scenen sedan ti4. Det var därför jag nämnde att Sumail vann mot botten i standard 1v1 innan botten fick scriptad hardcode blocking av creeps.

https://twitter.com/Phillip_Aram/status/896162260455800832?re...

Permalänk
Medlem

@Buio: Det är väl ganska vanligt inom machine learning att AI:n spelar mot sig själv. AI:n som slog alla mästare i go för inte så länge sedan spelade ju miljontals spel mot sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Heh tror du missade poängen här.

Hurså?

Man kan redan hålla koll på att folk inte fuskar i online-turneringar, och då ska man säkert kunna se till att ingen AI-fuskar också.

I offline-turneringar (som är både större och intressantare imo) som Ti7 så är det redan en icke-faktor.

Permalänk
Medlem

Saknas ganska mycket information om hur BOT:en/AI:n användes så jag är inte imponerad än, tex:

Vilken information fick AI:n, hade den tillgång till all information som servern hade? IE: hade den även info om dolda parametrar (ej visuellt för mänskliga spelare)

Vilken reaktion proxy fick den använda? Ej visuell antar jag så hur snabbt fick den tillgång till serverkommandon/passthrough? Tex om en spelare sätter igång en spell eller bara klickar en position, får AI:n tillgång till att spelaren har utfört det kommandot direkt eller måste den scanna igenom scenen själv? Får den bara tillgång till kommandon som sker inom samma visuella område som en människa skulle få när den inspekterar ett område? Den verkar inte reagera på visuella intryck så mycket sannolikt att den får alla kommandon såfort dom utförs, även kommandon som ligger utanför en människas visuella spektrum/område (visuella område), tex en människa kan lätt missa vad motståndaren gör bortom det visuella, tex om människan överblickar "runa 1", så kan den missa alla spells eller manövrar som sker vid "runa 2", eftersom AI:n möjligen ser hela mapen samtidigt & får alla kommandon som utförs direkt matat till sig så får den ju en fördel långt utöver vad en är rättvist ur en mänsklig kapacitet.

Ja jo, oavsett så är projektet i sig imponerande men när AI:n får tillgång till långt mycket mer information/kommandon än vad en människa får tillgång till så är det nästan som att jämföra äpplen med päron.

När DeepMind spelade GO så hade den ju endast tillgång till exakt samma spelplan & parametrar som den mänskliga spelaren hade.

Permalänk
Medlem

Dem borde döpa om boten till Anna