Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Jaha då var det dags att bråka om ränta igen. Vi har sedan ett år tillbaka haft rörligt lån från Swedbank med 1,45 % rabatt vilket idag ger en ränta på 4,49 %. Nu är det dags att uppdatera lånet och vi har såklart blivit erbjudna en sämre rabatt. Jag har ringt och begärt ut amorteringsunderlag vilket gjorde att en kvinna ringde upp och försökte fjäska lite, dock kunde hon inte erbjuda något bättre än det svar vi fick direkt i internetbanken.

Det nya erbjudandet är 1,31 % rabatt och de hänvisar till att de fått lägre marginaler nu när räntan sänks. Som jag tolkar det är det strunt iom att vi fått stå för hela ökningen när räntan stigit men nu ska de plötsligt höja priserna för att de inte kan tjäna lite mycket pengar när den sänks. Borde vi acceptera den förklaringen? De försökte lura oss att vi vinner på det iom att vi får den senaste sänkningen så sluträntan blir billigare än vi hittills betalat.

Tyvärr är jag mellan jobb så det känns inte så hoppfullt att söka nytt lån i dagsläget. Det är inget jag nämnt för banken. Jag har ett nytt jobb från augusti där jag kommer gå upp i lön men det innebär ju provanställning sex månader. Min sambo har fast och vi har båda ökat lönen ganska markant sen ett år tillbaka. Är det värt att försöka med andra banker innan min provanställning är över?

Många faktorer som spelar in. Tex vilka andra produkter du har hos banken (sparande försäkring etc) - vi har 2.59 rörligt via Nordea nu. Grund räntan är 4.04 idag. Då har vi 1.45 i rabatt.

Det jag gjorde var att vid förhandling så flyttade jag stora delar av sparandet dit. Eller snarare jag frågade om jag kunde få mer rabatt om jag gjorde det och det fick jag. Sen efter någon månad efter vi signat, så flyttade jag tillbaka allt till lysa igen - Nordea verkar inte bry sig direkt. Nu har vi haft denna rabatt i typ tre år, och dom har aldrig sagt nått. Håller ett öga

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Många faktorer som spelar in. Tex vilka andra produkter du har hos banken (sparande försäkring etc) - vi har 2.59 rörligt via Nordea nu. Grund räntan är 4.04 idag. Då har vi 1.45 i rabatt.

Det jag gjorde var att vid förhandling så flyttade jag stora delar av sparandet dit. Eller snarare jag frågade om jag kunde få mer rabatt om jag gjorde det och det fick jag. Sen efter någon månad efter vi signat, så flyttade jag tillbaka allt till lysa igen - Nordea verkar inte bry sig direkt. Nu har vi haft denna rabatt i typ tre år, och dom har aldrig sagt nått. Håller ett öga

Behöver du prata med dem en gång om året för att ha kvar din rabatt så som jag förstår en del banker kör?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Behöver du prata med dem en gång om året för att ha kvar din rabatt så som jag förstår en del banker kör?

Nej verkar inte som det. Har inte träffat dom på tre år snart

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Att rabatten bara gäller ett år i taget är standard hos alla av storbankerna. Sedan finns det givetvis undantag ibland, men generellt är det så.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kan binda 1 år på 2,62% hos SBAB just nu. Lite missnöjd med dom att vi inte fick ränterabatten som dom erbjuder nya kunder sedan ändring av sin rabattstruktur i somras. Om vi binder lånet så kickar den rabatten in, eller väntar till vilkorsändringsdagen som är om 3 månader.

Hur mycket arbete är det med att förhandla om räntor hos andra banker? Tycker dom flesta brukar vilja att man flyttar dit sin privatekonomi.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Drickz:

Kan binda 1 år på 2,62% hos SBAB just nu. Lite missnöjd med dom att vi inte fick ränterabatten som dom erbjuder nya kunder sedan ändring av sin rabattstruktur i somras. Om vi binder lånet så kickar den rabatten in, eller väntar till vilkorsändringsdagen som är om 3 månader.

Hur mycket arbete är det med att förhandla om räntor hos andra banker? Tycker dom flesta brukar vilja att man flyttar dit sin privatekonomi.

Brukar inte förhandla något, bara ringa runt (eller skicka in på nätet).
Swedbank kör nog fortfarande en drive på 1 år, vi fick 2,49 där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Vad är det för ny rabatt som SBAB erbjuder? Det har jag helt missat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Rekommenderar i vanlig ordning statistik på Byggahus (https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/). Svårt att säga om du kan få bättre utan att veta förutsättningarna, men SBAB är sällan bäst, men oftast bra.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

En fråga son kanske ingen kan svara på. Vi kikar idag pä en del hus och är med å budar på vissa men har inte rott något i hamn äm. När det gäller den föreslagna ökningen av bolånetak from 1/4-26.

Om vi skriver kontrakt nu när 15% gäller men har tillträde efter 1/4 och 10% skulle gälla då, vad gäller för oss, 10% eller 15%? Man har ju hört att banken först lånar ut på tillträdesdagen och de är dåvarande villkor som gäller?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Inteno:

En fråga son kanske ingen kan svara på. Vi kikar idag pä en del hus och är med å budar på vissa men har inte rott något i hamn äm. När det gäller den föreslagna ökningen av bolånetak from 1/4-26.

Om vi skriver kontrakt nu när 15% gäller men har tillträde efter 1/4 och 10% skulle gälla då, vad gäller för oss, 10% eller 15%? Man har ju hört att banken först lånar ut på tillträdesdagen och de är dåvarande villkor som gäller?

Du kan nog belåna upp till 90% senare även om du köpt huset när det är 85% som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du kan nog belåna upp till 90% senare även om du köpt huset när det är 85% som gäller.

Säker? För enligt förslaget föreslår de ju ett maxtak på 80% av marknadsvärdet när du ska höja lånet på huset

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Vad är det för ny rabatt som SBAB erbjuder? Det har jag helt missat!

Det är inget stort. Bara 0,05% lägre för "best case" i sin räknesnurra. Vi har 60% belåning på ett energieffektivt hus som ger deras bästa avdrag, som hon på telefon sa. Grönt bolån med lagom låg belåning.

Skrivet av Waliant:

Rekommenderar i vanlig ordning statistik på Byggahus (https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/). Svårt att säga om du kan få bättre utan att veta förutsättningarna, men SBAB är sällan bäst, men oftast bra.

Tack. Tar en titt där. Verkar ju finnas fall där det finns svängrum. Det vore intressant att få veta mer om enskilda fall, tillvägagångssätt och andra kriterier.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Det är inget stort. Bara 0,05% lägre för "best case" i sin räknesnurra. Vi har 60% belåning på ett energieffektivt hus som ger deras bästa avdrag, som hon på telefon sa. Grönt bolån med lagom låg belåning.

Tack. Tar en titt där. Verkar ju finnas fall där det finns svängrum. Det vore intressant att få veta mer om enskilda fall, tillvägagångssätt och andra kriterier.

Personligen har jag 2,42% rörligt via Swedbank för tillfället, via kontakt på lokalt kontor i Stockholm. 6,5 MSEK lån, 65% belåningsgrad. Ganska mycket kringprodukter hos dem såsom försäkringar.

Primärt tror jag det är storleken på lånet som avgör hur bra villkor man kan få. Desto större lån, desto mer intressant för banken.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Medlem

Hur står påverkan har belåningsgrad på räntan? Vi har inte värderat vårt hus på länge och jag bedömmer att huset är värt mer än vad banken räknar på. De räknade på 2 mille och det var vad mäklaren sa till oss för ett par år sedan. Efter det har vi renoverats badrum, installerats solceller, ny bergvärmepump m.m.

Har 2,59% effektivt hos Nordea, finns det nåt att vinna i byte just nu?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad som är skattetekniskt optimalt när man som ensam ägare av en bostad ska bli sambos med en annan person, och tanken är att båda ska äga bostaden till 50% vardera?

Hypotetiskt scenario:

Jag har köpt en bostad för 3MSEK, har 85% belåningsgrad dvs lån på 2,55MSEK.

Ny värdering görs och vi kommer överens om att blivande sambo ska få köpa in sig på en värdering om 3,5MSEK men till 50% ägande då förstås.

Den nya värderingen kommer bara att bli en "uppskattning" från en mäklare, dvs ej amorteringsgrundande. Så det mest optimala (i mitt huvud) bör bli att min blivand sambo köper halva bostaden av mig för 1,5MSEK, varpå vi sedan upprättar ett skuldbrev på 250k vid sidan av för att slippa ta ut nya pantbrev m.m.

Tänker jag någorlunda rätt, eller hur går man tillväga normalt sett?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av wille61:

Någon som har koll på vad som är skattetekniskt optimalt när man som ensam ägare av en bostad ska bli sambos med en annan person, och tanken är att båda ska äga bostaden till 50% vardera?

Hypotetiskt scenario:

Jag har köpt en bostad för 3MSEK, har 85% belåningsgrad dvs lån på 2,55MSEK.

Ny värdering görs och vi kommer överens om att blivande sambo ska få köpa in sig på en värdering om 3,5MSEK men till 50% ägande då förstås.

Den nya värderingen kommer bara att bli en "uppskattning" från en mäklare, dvs ej amorteringsgrundande. Så det mest optimala (i mitt huvud) bör bli att min blivand sambo köper halva bostaden av mig för 1,5MSEK, varpå vi sedan upprättar ett skuldbrev på 250k vid sidan av för att slippa ta ut nya pantbrev m.m.

Tänker jag någorlunda rätt, eller hur går man tillväga normalt sett?

Det låter väl som det smidigaste om det är så du vill ha det... Personligen hade jag låtit sambo köpa in sig på det jag köpte för, om jag inte har gjort enorma investeringar i boendet som dragit upp värdet. Spelar ingen roll i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Det låter väl som det smidigaste om det är så du vill ha det... Personligen hade jag låtit sambo köpa in sig på det jag köpte för, om jag inte har gjort enorma investeringar i boendet som dragit upp värdet. Spelar ingen roll i längden.

Tack för input!

Är väl upp till var och en som sagt, vi är inte såpass långt gångna att vi har delad ekonomi ännu, och vi har inte delat på överskottet från försäljningen av hennes bostad så det känns rätt fair ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Bästa är att fråga banken så får du korrekt svar.

Väntar själv in nya villkoren i April och om dessa beslutas för är inte klart ännu.

Detta är fortfarande ett förslag och behöver ändå spara ihop kontant insatsen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Tack för input!

Är väl upp till var och en som sagt, vi är inte såpass långt gångna att vi har delad ekonomi ännu, och vi har inte delat på överskottet från försäljningen av hennes bostad så det känns rätt fair ändå..

Jag hade absolut inte gett bort halva den orealiserade vinsten till en sambo. Du har stått för risken. Hade hon velat köpa in sig på den nivån om värdet var lägre? Knappast.

Att ta in värdering från tre olika mäklare och sen basera det på medel är mest rimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag hade absolut inte gett bort halva den orealiserade vinsten till en sambo. Du har stått för risken. Hade hon velat köpa in sig på den nivån om värdet var lägre? Knappast.

Att ta in värdering från tre olika mäklare och sen basera det på medel är mest rimligt.

Då är vi två åtminstone, behöver jag inte känna mig allt för girig..

Två mäklare är uppbokade under nästkommande vecka, landar dom i någorlunda lika belopp känner vi nog oss rätt trygga, om inte kanske det blir en tredje. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Säker? För enligt förslaget föreslår de ju ett maxtak på 80% av marknadsvärdet när du ska höja lånet på huset

Hade varit märkligt om det blev så, det skulle få en inlåsningseffekt för många och göra det i princip omöjligt att byta bank vid prisfall på marknaden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waliant:

Skrivet av wille61:

Då är vi två åtminstone, behöver jag inte känna mig allt för girig..

Två mäklare är uppbokade under nästkommande vecka, landar dom i någorlunda lika belopp känner vi nog oss rätt trygga, om inte kanske det blir en tredje. Tack!

Håller helt med. Och om du hade köpt ut henne så hade hon säkert också velat ha det rätta värdet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Hade varit märkligt om det blev så, det skulle få en inlåsningseffekt för många och göra det i princip omöjligt att byta bank vid prisfall på marknaden.

Nope det är den nya regeln som är föreslagits.

Nyköp -> 90%
Höja upp befintligt lån 80%

"tilläggbelåning begränsas till 80 procent av bostadens marknadsvärde"

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/06/foreslagna...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nope det är den nya regeln som är föreslagits.

Nyköp -> 90%
Höja upp befintligt lån 80%

"tilläggbelåning begränsas till 80 procent av bostadens marknadsvärde"

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/06/foreslagna...

Antar att de då räknar rent bankbyte utan upplåning som ett nyköp och att man kan låna 90% vid de tillfällena, annars blir det riktigt illa.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Antar att de då räknar rent bankbyte utan upplåning som ett nyköp och att man kan låna 90% vid de tillfällena, annars blir det riktigt illa.

Jag förstod det som att vid köp av ny fastighet så kan man låna 90%, därefter kan man enbart belåna 80% av värdet av fastigheten. Där kan köpa på toppen bli dyrt 😅

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kakann:

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag förstod det som att vid köp av ny fastighet så kan man låna 90%, därefter kan man enbart belåna 80% av värdet av fastigheten. Där kan köpa på toppen bmi dyrt 😅

Det står att Tilläggsbelåning begränsas till 80%, vilket jag tolkar som att man i efterhand inte kan öka lånet högre än 80% av värdet. Att flytta lånet från en bank till en annan bör inte räknas som Tilläggsbelåning. Det vore som Kakann skriver olyckligt om man inte kunde flytta lånen då det skapar en inlåsningseffekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"SBAB sänker räntan på rörliga bolån med 0,15 procentenheter. Räntejusteringen är en effekt av sjunkande upplåningskostnader. Den nya räntan träder i kraft måndagen den 29 september, skriver banken i ett pressmeddelande. (TT)"

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Spännande att SEB nu sänkt 0,2 båda gångerna. Så jag ska pröja för deras 0,1 i vinst helt enkelt, eller missar jag något?

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Spännande att SEB nu sänkt 0,2 båda gångerna. Så jag ska pröja för deras 0,1 i vinst helt enkelt, eller missar jag något?

Nej, det är helt korrekt. SEB skrattar hela vägen till banken, bokstavligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

"SBAB sänker räntan på rörliga bolån med 0,15 procentenheter. Räntejusteringen är en effekt av sjunkande upplåningskostnader. Den nya räntan träder i kraft måndagen den 29 september, skriver banken i ett pressmeddelande. (TT)"

Skrivet av Dreas89:

Så sbab sänker bara 0,15 och storbankerna 0,2 när RB sänkte 0,25. Vad hände med att statligt ägda sbab skulle agera prispressande på marknaden? Men ja, tydligt exempel på att bankerna passar på att utöka sina marginaler, konkurransen är inte så stor som man skulle kunna tro.

Visa signatur

Amd o Apple