Skärm har ljus och flimmer i nederkant, främst vid uppstart

Permalänk
Medlem

Skärm har ljus och flimmer i nederkant, främst vid uppstart

Min skärm har på senaste inte alltid velat starta när den varit avstängd, och nu har det ett par dagar varit ett konstigt ljus/flimmer i nederkant vid uppstart. Det försvinner generellt efter ett par minuters användning. Vad kan det vara?

Asus Swift PG278Q G-Sync skärm
ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Min skärm har på senaste inte alltid velat starta när den varit avstängd, och nu har det ett par dagar varit ett konstigt ljus/flimmer i nederkant vid uppstart. Det försvinner generellt efter ett par minuters användning. Vad kan det vara?

Asus Swift PG278Q G-Sync skärm
ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC

https://i.imgur.com/IH4I56Z.jpg

Hur ser det ut om du tar en print? I så fall kan man antingen utesluta fel på skärm eller inte.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Hur ser det ut om du tar en print? I så fall kan man antingen utesluta fel på skärm eller inte.

Provade starta om, men inget synligt hände den här gången. Det är fortfarande lite ljusflimmer som pulserar längst ner i hörnet, och det är inte där om jag printscreenar och flyttar bilden så att säga, alltså det rör bara det området på skärmen och inte bilden i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Provade starta om, men inget synligt hände den här gången. Det är fortfarande lite ljusflimmer som pulserar längst ner i hörnet, och det är inte där om jag printscreenar och flyttar bilden så att säga, alltså det rör bara det området på skärmen och inte bilden i sig.

Om du har en extra skärm eller tv kan du utesluta att det är fel på grafikkortet.
Kan eventuellt vara att kabeln är skadad på något sätt.
Ifall det är grafikkortet kan du testa att ta bort alla drivers med DDU och hämta nya.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Om du har en extra skärm eller tv kan du utesluta att det är fel på grafikkortet.
Kan eventuellt vara att kabeln är skadad på något sätt.
Ifall det är grafikkortet kan du testa att ta bort alla drivers med DDU och hämta nya.

Jag har bara en skärm nu för tiden, och har inte kvar nån extra att testa med. Bifogar två bilder på den hackiga och ljus texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Jag har bara en skärm nu för tiden, och har inte kvar nån extra att testa med. Bifogar två bilder på den hackiga och ljus texten.

https://i.imgur.com/lPNttKI.png
https://i.imgur.com/YqFVkAS.png

Det där med choppy text är ett Chrome problem. Finns guides för hur man löser det.

Visa signatur

|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Det där med choppy text är ett Chrome problem. Finns guides för hur man löser det.

Nej, det är inte bara chrome utan ser likadant ut på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Den här tråden kanske är helt död vid det här laget, men nu har jag lyckats få till en printscreen efter uppstart och inget syns på den, det verkar bara vara ett visst område på skärmen som flimrar.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte syns nått på en printscreen så är det nån typ av hårdvarufel och mest troligt är det fel på skärmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.