Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Nej. Åtminstone min uppfattning är att UniFi och AmpliFi är helt separata produktlinjer som inte kan integreras med varandra.

Okej, tack för snabbt svar. Jag har en UniFi ac lite som är kopplad med kabel på ovanvåningen. Tycker inte jag får så bra täckning i mitt vardagsrum på nedervåningen. Skulle behövt en till i bortre delen av huset men har inte möjlighet att dra kabel dit tyvärr. Kan jag använda min AP som meshlösning med ex en sådan här eller kanske en till likadan som jag har?

https://www.inet.se/produkt/5480021/ubiquiti-unifi-ac-mesh-ac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

oooh, blev en beställning! 100EUR för Wifi6-AP, Router, PoE-Switch & controller är ganska oslagbart.

Någon som vill köpa en USG? 😂

Känns som att det kommer vara fler än mig som säljer USGs inom kort haha.
Vi får enas om ett lägsta pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Kartellbildning!

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Låter ju för bra för att vara sant, men la endå en order och lever nu på hoppet

Permalänk
Medlem

Dream Router slut i lager för denna gång. Hade förväntat mig att de skulle ta slut mycket snabbare faktiskt, när de funnits i den amerikanska butiken verkar de ha försvunnit nästan omedelbart men kanske färre antal som sålts per gång. Beställde min redan i förmiddags strax efter 9 när jag på ren tur råkade se att den kommit upp i butiken men ingen leveransbekräftelse ännu…

Skrivet av ToBeAs*:

Köpte själv en begagnad USG nyligen som jag aldrig hann koppla in, då jag hade svårt att bestämma mig vilka övriga komponenter jag skulle komplettera ekosystemet med. Eftersom man är en sucker för matchande komponenter saknar jag nu främst en switch till TV-hyllan. Hade gärna haft några fler portar än Lite 8 som inte heller finns i lager någonstans, medan Lite 16 blir nästan overkill och väl dyr…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Låter ju för bra för att vara sant, men la endå en order och lever nu på hoppet

Du kommer troligtvis att få den, köpte själv en udm pro väldigt billigt på deras hemsida förra året

Permalänk
Medlem

UDM Pro SE finns i lager för den som är sugen https://eu.store.ui.com/collections/early-access/products/dre...

Permalänk
Medlem

Är det någon som har köpt och ångrat sig och skickat tillbaka produkten?

Vad kostar en retur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Är det någon som har köpt och ångrat sig och skickat tillbaka produkten?

Vad kostar en retur?

Vår CloudKey gick sönder i somras och vi behövde hjälp med att ersätta den, och få ut nätverkskonfigurationen. Det tog över två månader och tio+ mail att få någon form av handlingskraftig respons från Ubiquity. Nu har vi en accepterad RMA men det har fått mig att tänka lite på om det är värt det, att köpa hem till en själv eller kring att köpa upp oss på AX här på företaget. God support är det som gör produkten och priset värt över tid.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Vår CloudKey gick sönder i somras och vi behövde hjälp med att ersätta den, och få ut nätverkskonfigurationen. Det tog över två månader och tio+ mail att få någon form av handlingskraftig respons från Ubiquity. Nu har vi en accepterad RMA men det har fått mig att tänka lite på om det är värt det, att köpa hem till en själv eller kring att köpa upp oss på AX här på företaget. God support är det som gör produkten och priset värt över tid.

Okej, har fått för mig att det är bra support men det är kanske bara skitsnack då.

Jag beställde en UDR i i förrigår men ångrade mig (många klaga på att processorn inte håller USG måttet) och mailade in till dom och avbröt ordern snabbt (kanske annorlunda när det är enkla saker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Okej, har fått för mig att det är bra support men det är kanske bara skitsnack då.

Jag beställde en UDR i i förrigår men ångrade mig (många klaga på att processorn inte håller USG måttet) och mailade in till dom och avbröt ordern snabbt (kanske annorlunda när det är enkla saker).

Fast jag tycker du ska ta intryck från fler än bara mig innan du dömer ut supporten. Inte ens jag gör det med bara ett case hittills 😊

Men UI är inte 100% fantastiskt. Och vad är det idag med en pandemi och rätt oroliga tider på fler håll.

Är ju rätt coolt ändå att vi klarat oss utan den CloudKey som är tänkt att hålla allt ihop ändå.

Visa signatur

UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Nån här som kör med en Win/Mac/Linux som hjärna? (”Controller”?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Nån här som kör med en Win/Mac/Linux som hjärna? (”Controller”?)

Jag kör Unifi controller i Raspbian på en RPi

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag kör Unifi controller i Raspbian på en RPi

Vet du om man kan köra t ex kamerorna mot den, utöver nätverkskonfigurationen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Vår CloudKey gick sönder i somras och vi behövde hjälp med att ersätta den, och få ut nätverkskonfigurationen.

Är det Ubiquitis fel att du inte har gjort en ordentlig backup?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mar3ld:

Backup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Vet du om man kan köra t ex kamerorna mot den, utöver nätverkskonfigurationen?

Nej, Unifi Protect krävs och det ska vara mer eller mindre omöjligt att köra på hårdvara som inte kommer från Ubiquiti.

Permalänk
Medlem

Processar Ubiquiti ordrarna i slumpmässig ordning? Beställde min UDR runt klockan 9 i tisdags, fortfarande inte skickats. Flera bekanta som beställde efter att jag tipsat dem får sina hemlevererade typ idag…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Nej, Unifi Protect krävs och det ska vara mer eller mindre omöjligt att köra på hårdvara som inte kommer från Ubiquiti.

Den gala mjukvaran Unifi Video gick väll att köra på Linux (windows iaf). Men då kan man bara använda sig av de lite äldre kamerorna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Processar Ubiquiti ordrarna i slumpmässig ordning? Beställde min UDR runt klockan 9 i tisdags, fortfarande inte skickats. Flera bekanta som beställde efter att jag tipsat dem får sina hemlevererade typ idag…

Beställde min tisdag eftermiddag, skickades igår, leverans på onsdag nästa vecka.
Verkar vara mycket långsammare hantering och leveranser sedan de flyttade EU-lagret från Tjeckien till Holland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Är det Ubiquitis fel att du inte har gjort en ordentlig backup?

Det är inte Ubiquitis fel att det inte finns en backup. Det är heller inte det vi fokuserat på i felanmälan utan på att få hjälp att komma vidare öht. Ubiquiti är nytt för mig. Var inte beredd på att det skulle ta sån tid att få hjälp.

Skrivet av tcntad:

Har inte kunnat hitta en backup, varken lokalt hos oss eller i molnet när jag loggar in med vårt konto.

Däremot har jag plockat ut disken ur CK så jag kan kanske läsa ut konfigurationen med hjälp av en slags Linux ext-drivrutin för Mac eller Windows. Får se hur det blir med det. Går att börja om med konfigurationen också antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Vad tråkigt men tack för info.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uhm...jag har läst forumreglerna och balanserar väl lite på gränsen till marknadsföring...men jag har precis lagt upp en annons på en del av mina Ubiquiti prylar här på "Marknad" som kanske intresserar er? Ni kanske inte hänger där hela tiden menar jag...

Om detta anses bryta mot forumreglerna ber jag om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Bakgrund: För ett par år sedan köptes varumärkesbyrån jag jobbar på upp av en IT-koncern och flyttade ihop med deras svenska dotterbolag. Nu flyttar de till andra lokaler och jag behöver då ta över driften av det interna nätverket, med hjälp av IT-avdelningen i Finland (som också minskat ner till typ en man under senaste året). Sitter på flera stolar som både grafisk designer och intern IT-support där min huvudkompetens inom det senare framförallt är Mac.

Inför denna företagsseparation behöver jag nu lära mig lite mer om enterprise-nätverk. Vi kör idag UniFi med gamla Cloud Key 1 och USG-Pro-4, en nyare Switch Pro 48 PoE och ett tiotal accesspunkter. Efter separationen kommer min del av företaget behålla switchen som jag kompletterat med en Dream Machine Pro.

Delar av våra lokaler hyrs ut för externa event. Både i den delen av lokalen och i den mer privata delen finns ett gäng Apple TV och Sonos-högtalare. Något som aldrig fungerat som önskat är att jag skulle vilja ha dessa åtkomliga båda från det egna nätverket och gästnätverket. Om jag inte är helt fel ute tror jag att lösningen är en uppdelning i tre VLAN, där ett av dem (där våra mediaspelare finns) kan prata med bägge de andra men dessa inte med varandra. Stämmer det och hur gör jag det i praktiken?

Gränssnittet i UniFi är enkelt vid första anblick men blir bara mer förvirrande ju längre man tittar. Framförallt denna idioti att man lanserat ett nytt men fortfarande inte komplett gränssnitt gör det hopplöst svårt att både hitta inställningar och söka information om vad de faktiskt gör. Vi har även signat upp oss för betan av UniFi IDentity då vi antagligen kommer vilja köra SSO kopplad mot vårt Google Workspace för WiFi-inloggning, vilket leder till ännu fler "lager" av inställningar…

Vad är förresten best practice för gäst-WiFi? Min tanke var att kanske köra slumpmässigt genererade lösenord som automatiskt roteras dagligen och finns att få ut på en intern hemsida och digital skyltning typ.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Har inte kunnat hitta en backup, varken lokalt hos oss eller i molnet när jag loggar in med vårt konto.

Inget som sker automatiskt utan du behöver hämta backuperna på något sätt:
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204952144-UniFi-How-to-...

...så dra ut en backup någon gång emellanåt när du fått igång prylarna igen, förhoppningsvis hade du inte så mycket konfigurerat.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Vad är förresten best practice för gäst-WiFi? Min tanke var att kanske köra slumpmässigt genererade lösenord som automatiskt roteras dagligen och finns att få ut på en intern hemsida och digital skyltning typ.

Sätt upp en gäst-portal istället:
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115000166827-UniFi-Gues...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ska jag vara ärlig så förstår jag nog inte alls vad poängen med en gäst-portal skulle vara i vårt fall? Visst, för en restaurang, butik eller liknande som vill tillhandahålla publik WiFi som en tjänst finns det väl en poäng att be användaren acceptera ett avtal (som knappast lär vara enforceable) och/eller samla in personlig information.

Jag vill begränsa åtkomst till endast personer som faktiskt är gäster på just vårt kontor. Ej löst folk som befinner sig hos någon annan i byggnaden, tvärs över gatan eller liknande. Då känns det som dagsaktuellt lösenord som endast går att få om man faktiskt befinner sig på plats är enda vägen att gå…?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ska jag vara ärlig så förstår jag nog inte alls vad poängen med en gäst-portal skulle vara i vårt fall? Visst, för en restaurang, butik eller liknande som vill tillhandahålla publik WiFi som en tjänst finns det väl en poäng att be användaren acceptera ett avtal (som knappast lär vara enforceable) och/eller samla in personlig information.

Jag vill begränsa åtkomst till endast personer som faktiskt är gäster på just vårt kontor. Ej löst folk som befinner sig hos någon annan i byggnaden, tvärs över gatan eller liknande. Då känns det som dagsaktuellt lösenord som endast går att få om man faktiskt befinner sig på plats är enda vägen att gå…?

För att slippa hålla på å mecka med dagsaktuellt lösenord förstås, automatisera det hela istället, men visst, old-school fungerar oxå.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Några som har kollat på nya UDM PRO SE? Funnits i shoppen nu i 3 dagar 😅😅😅

Är riktigt sugen, några som har beställt?

2st poe+ portar, 6 st vanliga poe.

Allt inbakat i ett system 😍

Permalänk
Medlem

Råd sökes

Hej på er, det var länge sen jag postade här.

Jag bor i hus och värnar om säkerheten i mitt nätverk, man kan säga att jag vill minimera risken att någon bryter sig in i nätverket eller på något sätt kan spionera på mig.

Ubiquiti Dream machine pro är den fortfarande ett bra alternativ för någon som mig? I annat fall vad kan vara bättre?