Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Betala extra för att pengarna inte dras i tid. Amazon.co.uk

Permalänk
Medlem

Betala extra för att pengarna inte dras i tid. Amazon.co.uk

Beställde en vara från amazon.uk i söndags för £83.96 (då 808kr enligt valuta.se)
Köpet går igenom men lägger sig som "Skyddat belopp" på Swedbank till en summa av 899kr.
Ligger som skyddat belopp på 899 hela måndagen, tisdagen och idag.
Nu på kvällen slutförs köpet och istället för 899kr, dras 923,21kr
Och kollar man med valuta.se så är £83.96 värt 909,03kr just nu.
Pengarna fanns på kortet hela tiden.

Min fråga är då, är det rimligt att jag ska betala extra för valutaförändringar p.g.a att Amazon inte drar pengarna från kortet i tid?

Frågade Swedbank. -"Tyvärr det får du fråga amazon om".
Har inte fått något svar från Amazon på den frågan än.

Visserligen rör det sig inte om någon stor summa,
men det känns jävligt snopet att först förvänta sig att det ska kosta runt 808kr, sen dras det ytterligare 115kr.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Beställde en vara från amazon.uk i söndags för £83.96 (då 808kr enligt valuta.se)

Det kan inte stämma att pundet var så lågt i söndags. Kollar jag på valuta.se och tittar på söndagen 22 okt så får jag att £83.96 = 899 kr.

Jag kan tänka mig att Amazon drar pengarna när varan skeppas, då kan det bli lite justeringar på kursen så klart.

Permalänk
Medlem

Det är så det funkar med näthandel utomlands och valutakursförändringar. Det slår ju åt båda hållen beroende på åt vilket håll kursen rör sig.

Amazon tar betalt i pund. Banken växlar (till en växelkurs som är lite sämre än den du får på t ex Google då de tar betalt för växlingen) den dag pengarna dras.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Köpet går igenom men lägger sig som "Skyddat belopp" på Swedbank till en summa av 899kr.
Ligger som skyddat belopp på 899 hela måndagen, tisdagen och idag.
Nu på kvällen slutförs köpet och istället för 899kr, dras 923,21kr
Och kollar man med valuta.se så är £83.96 värt 909,03kr just nu.
Pengarna fanns på kortet hela tiden.

Min fråga är då, är det rimligt att jag ska betala extra för valutaförändringar p.g.a att Amazon inte drar pengarna från kortet i tid?

Frågade Swedbank. -"Tyvärr det får du fråga amazon om".
Har inte fått något svar från Amazon på den frågan än.

Visserligen rör det sig inte om någon stor summa,
men det känns jävligt snopet att först förvänta sig att det ska kosta runt 808kr, sen dras det ytterligare 115kr.

Gissar att valuta visar kursen som banker köper valutan för och inte vad man faktiskt betalar. Så nej du har inte betalat 115 ytterligare, utan det diffar troligtvis några kronor pga valutaförändringen.

Permalänk
Medlem

Vill du vara på den säkra sidan kan du använda dig av Amazons konvertering och betala i SEK istället nästa gång. I regel lite sämre kurs, men man slipper å andra sidan överraskningar.

Du har beställt en vara och gått med på att priset är £83.96, vilket väl är vad Amazon dragit? Hur skulle du agerat om kursen ändrats åt motsatt håll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det kan inte stämma att pundet var så lågt i söndags. Kollar jag på valuta.se och tittar på söndagen 22 okt så får jag att £83.96 = 899 kr.

Jag kan tänka mig att Amazon drar pengarna när varan skeppas, då kan det bli lite justeringar på kursen så klart.

Det sämmer som du skriver att om man går tillbaka och tittar nu på valutan i söndags så var 899.
Hur jag kunde se att det var 808kr då i söndags har jag inget svar på.

Varan skickades igår förmiddag den 24, idag den 25nu på kvällen drogs pengarna. Så ja den tiden är ju rimlig.

Skrivet av Rattnalle:

Det är så det funkar med näthandel utomlands och valutakursförändringar. Det slår ju åt båda hållen beroendepå åt vilket håll kursen rör sig.

Amazon tar betalt i pund. Banken växlar (till en växelkurs som är lite sämre än den du får på t ex Google då de tar betalt för växlingen) den dag pengarna dras.

Det kan ju vara en möjlighet att en avgift för växligen har dragits

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag i utländsk valuta 1,5%.

Samma både för Visa och Mastercard.

https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/vara...

https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/vara...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Gissar att valuta visar kursen som banker köper valutan för och inte vad man faktiskt betalar. Så nej du har inte betalat 115 ytterligare, utan det diffar troligtvis några kronor pga valutaförändringen.

Låter vettigt.
Dock blir det som att man betalat 115 kr extra när man förväntar sig att betala 808 kr men istället dras 923 kr

Skrivet av fourbyfour:

Vill du vara på den säkra sidan kan du använda dig av Amazons konvertering och betala i SEK istället nästa gång. I regel lite sämre kurs, men man slipper å andra sidan överraskningar.

Du har beställt en vara och gått med på att priset är £83.96, vilket väl är vad Amazon dragit? Hur skulle du agerat om kursen ändrats åt motsatt håll?

Om det blir mer beställningar från Amazon kommer jag definitivt av Amazons konvertering.

Ja de har dragit £83.96 + 14 kr enligt valutaväxlingen idag. I söndags såg det ganska annorlunda ut.
Om det hela hade varit åt andra hållet hade jag istället för att bli snopen, blivit glatt överraskad och mailat Amazon och frågat om de verkligen dragit rätt summa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@iller:

Tack!
Den förklarade iallafall påslaget från 909 till 923 kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå hur jag fick fram att £83.96 kr skulle ha varit 808 i söndags, 898 hade varit mer korrekt då.
Måste ha sett fel och tagit 9 för en 0
Jag kan inte förklara det på något annat sett

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig......... MEN handlar detta om 20-30KR? Ge mig ditt nummer så swishar jag dig 50kr, åååherregud. Du har alltså kontaktat Swedbank OCH Amazan pga dom dragit några kronor extra Detta var bara min första tanke när jag läste, haha

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Nog för att du gör en lite väl stor grej av 20-30kr men kundtjänsten hos Swedbank borde ju kunnat upplysa om valutaväxlingspåslaget på 1,5% kan man tycka.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

@Tapi0:
Högst onödigt inlägg.

Mycket väl medveten att det rör sig om småkronor.
Som jag skrev i första inlägget så blev jag snopen när inte priset var det jag förväntade mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nog för att du gör en lite väl stor grej av 20-30kr men kundtjänsten hos Swedbank borde ju kunnat upplysa om valutaväxlingspåslaget på 1,5% kan man tycka.

'

Swedbank upplyste inte om valutaväxlingspåslaget på 1,5%

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna sida är bra när man ska konvertera valutor och man betalar med visakort (gissar att mastercard ligger mycket nära i kurs):

https://www.visaeurope.com/making-payments/exchange-rates

Lägger man till bankens växlingsavgift så stämmer summan rätt bra. Risken annars är att man tittar på exempelvis forex och räknar valutan åt "fel" håll vilket ger en klart missvisande summa som är betydligt lägre än vad det egentligen kostar. Handlar man hos företag som erbjuder betalning i SEK så kan man då jämföra den mot vad det kostar betala med lokal valuta och låta banken/VISA stå för växlingen. Har än så länge inte varit med om att det lönat sig att betala i SEK...

Permalänk
Medlem

@Frispel:
Tack!
Den länken ska sparas!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Ursäkta mig......... MEN handlar detta om 20-30KR? Ge mig ditt nummer så swishar jag dig 50kr, åååherregud. Du har alltså kontaktat Swedbank OCH Amazan pga dom dragit några kronor extra Detta var bara min första tanke när jag läste, haha

Har du så gott om pengar får du gärna skicka lite i min riktning. Jag har inte Swish dock...

Skrivet av Frispel:

Har än så länge inte varit med om att det lönat sig att betala i SEK...

Jag får nog hålla med här. Banken är i princip alltid bäst i det här läget.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att när köpet väl slutförs så försvinner den brittiska momsen och den svenska läggs på? Kanske går att undvika om man väljer betala i SEK.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Är det inte så att när köpet väl slutförs så försvinner den brittiska momsen och den svenska läggs på? Kanske går att undvika om man väljer betala i SEK.

Skattereglerna är att butiker inom EU ska betala svensk moms för svenska kunder om de säljer till Sverige för över 300' SEK om året. Amazon lär överskrida det och svensk moms betalas därför vid leverans till Sverige oavsett valuta.

Som nämns redan så är växlingskursen alltid bäst om man betalar i lokal valuta. Butiken tjänar en liten hacka på att växla åt dig och att ta på sig valutarisken, dvs mellanskillnaden om valutan går upp, mer än banken tar betalt. Handlar man med nåt kort som ger bonus sparar man in större delen av växlingspåslaget den vägen.

Beloppet som reserveras vid köp reserveras i den kurs som råder då. När beloppet väl dras gäller kursen vid det tillfället. Beloppen skiljer sig därför ofta lite.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Skattereglerna är att butiker inom EU ska betala svensk moms för svenska kunder om de säljer till Sverige för över 300' SEK om året. Amazon lär överskrida det och svensk moms betalas därför vid leverans till Sverige oavsett valuta.

Undrar hur det fungerar om det inte är "Amazon" som är säljaren, utan varan bara säljs av en annan handlare, via deras site.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Undrar hur det fungerar om det inte är "Amazon" som är säljaren, utan varan bara säljs av en annan handlare, via deras site.

Det är en väldigt bra fråga. Jag gissar att om man betalar till Amazon är det där beloppet räknas. Vad Amazon gör med sina underleverantörer eller vad de nu blir händer i nästa steg. Men som sagt, gissning.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Låter vettigt.
Dock blir det som att man betalat 115 kr extra när man förväntar sig att betala 808 kr men istället dras 923 kr

Nej inte alls. Bankerna har inga ~10% marginaler vid valutaväxlingar, antingen har du sett fel eller så var sidan du använde ute och cyklade. Själv brukar jag vända mig till xe.com.

Skrivet av Mathrohas:

Om det blir mer beställningar från Amazon kommer jag definitivt av Amazons konvertering.

Såvida du inte gör detaljerade analyser av valutakursen och kan förutspå att den lokala valutan kommer att bli dyrare så är det i princip som att säga; Jag vill betala en merkostnad för tjänsten att få veta den exakta slutsumman jag debiteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

...

Skrivet av joakim99:

Tror jag har hittat felet @Mathrohas gjorde. Går jag in på valuta.se och kollar kursen för 83.96 för i söndags så blir det 808kr. Dock så var det 83.96 Euro, och inte Pund. TS kollade kursen för fel valuta :(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Tror jag har hittat felet @Mathrohas gjorde. Går jag in på valuta.se och kollar kursen för 83.96 för i söndags så blir det 808kr. Dock så var det 83.96 Euro, och inte Pund. TS kollade kursen för fel valuta :(.

Det stämmer på öret!
Tack!
Då var "problemet" löst 😃

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Amazon reserverar inget förrän varan börjar packas, du måste handlat av nån säljare via amazon

Permalänk

Jag fattar inte detta riktigt, mina pengar var reserverade på kortet (PS4 Pro + spel) tills idag (när PS4:an kommer levereras) nu är dom släppta och jag har tillbaka hela beloppet? Brukar det vara så? Varför i så fall?

När jag köpte ändrade jag till att jag att det skulle betalas med £ från mitt kort (någon på Sweclock gav det tipset för att få bästa pris).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Kan ju skilja med Amazon men generellt ska man alltid välja att betala i lokal valuta för kreditkortet/banken har bättre växlingsskurs än affärerna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."