Skillnad mellan Asrock A320M Pro4 och Asrock AB350M Pro4?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan Asrock A320M Pro4 och Asrock AB350M Pro4?

När man jämför dessa två moderkort med varandra på Prisjakt tycks enda skillnaden vara chipset:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4241090,4188886

Tittar man sedan på Asrocks hemsida https://www.asrock.com/mb/compare.asp?Models=AB350M%20Pro4,A3... kan man se ytterligare några skillnader:

A320M
1 x PCI Express 2.0 x16 Slot (PCIE3: x2 mode)

AB350M
1 x PCI Express 2.0 x16 Slot (PCIE3: x4 mode)
Stöd för Crossfire

1 x AMD LED Fan USB Header (anslutning)

ASRock A-Tuning (Mjukvara)

Om jag har förstått det hela rätt är det "ASrock A-Tuning" som möjliggör överklockning? AMD LED Fan USB Header låter bara som julgranspynt men vilken nytta kan man ha av "PCIE3: x4 mode"?

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

@LaoLao: "PCIE3: x4 mode gör att du kan köra mer än ett grafikkort. Du kan inte heller överklocka med A320.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@LaoLao: "PCIE3: x4 mode gör att du kan köra mer än ett grafikkort. Du kan inte heller överklocka med A320.

Ah, så det är själva hårdvarudelen som behövs för Crossfire-stödet.

Räknas exempelvis AMD:s automatiska överklockning (X-modellerna) som överklockning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@LaoLao: JA på båda frågorna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LaoLao:

Om jag har förstått det hela rätt är det "ASrock A-Tuning" som möjliggör överklockning? AMD LED Fan USB Header låter bara som julgranspynt men vilken nytta kan man ha av "PCIE3: x4 mode"?

Nej du har missförstått lite. Det är chipset som möjliggör överklockning. B350 kan det, A320 kan inte. Jag tror "A-Tuning" bara är något program du kan ladda ner som automatiskt försöker överklocka åt dig, men du kan inte använda det om inte moderkortet stödjer överklockning från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1 Ja, det låter rimligt. Kunskapsluckorna märks först när man försöker applicera dem på verkligheten.

Visa signatur