G-sync eller inte G-sync?
Hej allihopa, och för er som hjälpte mig i min förra tråd vill jag tacka för all hjälp.
Nu har jag en ny fråga. Jag har nu försökt förstå i vilka fall G-sync gör en märkbar skillnad. Jag sitter i nuläget på en Samsung-skärm, 60hz och använder V-sync, jag upplever ett bra flyt i spelet men på 1080p så anser jag att min dators komponenter förtjänar bättre och även jag själv som har lagt runt 15 000 på datorn.
Det här är min setup:
Grafikkort: MSI GTX 1070Ti Turbo
Processor: Intel Core i7-7700K
Moderkort: MSI z270 Tomahawk Socket-1151
16GB RAM
Nu ber jag om er hjälp för att bedöma vad jag "behöver". Jag spelar mycket OW och WoW, men vill även börja spela andra titlar som t.ex. BF, PUBG och Destiny 2, men här har jag högre krav på grafik och spelupplevelse. Jag vill ha en mer detaljrik och bättre visuell upplevelse som jag anser att jag inte får med min nuvarande 1080-skärm, hoppas jag har förstått rätt att det är skärmen som begränsar denna upplevelse. Jag har sett väldigt lite av 144hz skärmar in action men jag är väl medveten om vilka skillnader 144hz gör för flytets skull i spel. Men hur är det med G-sync? Jag vill kunna spela nämnda titlar på höga inställningar under 1440p med bra fps och ett bra flyt, men vart i ekvationen kommer G-sync in? Prisskillnader på en 1440p, 144hz G-sync-skärm jämfört med samma spec utan G-sync är ganska märkbara, sen värderar jag IPS-panel över en TN-panel (Jag är medveten om att riktiga "gamers" borde välja TN-panel men jag vill ha en mer visuell upplevelse. Hoppas det går att få det bästa av två världar.)
Jag överväger nu två olika alternativ:
Acer 27" XF270HUA FreeSync IPS --> 144hz, 1440p, IPS (Och med FreeSync, men har förstått att det är betydelselöst då jag har ett Nvidiakort)
Acer 27" Predator XB271HUA G-Sync --> 144hz, 1440p, TN och med G-sync.
Prisskillnaden är 1000kr och jag undrar om man faktiskt får valuta för pengarna, eller om det här med G-sync är för mer extrema datorer och med krav som är ännu högre än mina.
Hur mycket kommer G-sync att påverka min spelupplevelse, eller mer korrekt, hur mycket går jag miste om om jag avstår G-sync?
Jag vill på förhand både tacka och undanbe svar som lyder "Det märker du när du har provat". Jag vet att det är svårt att "visa" skillnaden men jag vill gärna ha ett utförligt svar om vad en G-syncanvändare får som en "Icke G-sync"-användare får.
Stort tack på förhand