Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

G-sync eller inte G-sync?

Hej allihopa, och för er som hjälpte mig i min förra tråd vill jag tacka för all hjälp.

Nu har jag en ny fråga. Jag har nu försökt förstå i vilka fall G-sync gör en märkbar skillnad. Jag sitter i nuläget på en Samsung-skärm, 60hz och använder V-sync, jag upplever ett bra flyt i spelet men på 1080p så anser jag att min dators komponenter förtjänar bättre och även jag själv som har lagt runt 15 000 på datorn.

Det här är min setup:
Grafikkort: MSI GTX 1070Ti Turbo
Processor: Intel Core i7-7700K
Moderkort: MSI z270 Tomahawk Socket-1151
16GB RAM

Nu ber jag om er hjälp för att bedöma vad jag "behöver". Jag spelar mycket OW och WoW, men vill även börja spela andra titlar som t.ex. BF, PUBG och Destiny 2, men här har jag högre krav på grafik och spelupplevelse. Jag vill ha en mer detaljrik och bättre visuell upplevelse som jag anser att jag inte får med min nuvarande 1080-skärm, hoppas jag har förstått rätt att det är skärmen som begränsar denna upplevelse. Jag har sett väldigt lite av 144hz skärmar in action men jag är väl medveten om vilka skillnader 144hz gör för flytets skull i spel. Men hur är det med G-sync? Jag vill kunna spela nämnda titlar på höga inställningar under 1440p med bra fps och ett bra flyt, men vart i ekvationen kommer G-sync in? Prisskillnader på en 1440p, 144hz G-sync-skärm jämfört med samma spec utan G-sync är ganska märkbara, sen värderar jag IPS-panel över en TN-panel (Jag är medveten om att riktiga "gamers" borde välja TN-panel men jag vill ha en mer visuell upplevelse. Hoppas det går att få det bästa av två världar.)

Jag överväger nu två olika alternativ:

Acer 27" XF270HUA FreeSync IPS --> 144hz, 1440p, IPS (Och med FreeSync, men har förstått att det är betydelselöst då jag har ett Nvidiakort)

Acer 27" Predator XB271HUA G-Sync --> 144hz, 1440p, TN och med G-sync.

Prisskillnaden är 1000kr och jag undrar om man faktiskt får valuta för pengarna, eller om det här med G-sync är för mer extrema datorer och med krav som är ännu högre än mina.

Hur mycket kommer G-sync att påverka min spelupplevelse, eller mer korrekt, hur mycket går jag miste om om jag avstår G-sync?

Jag vill på förhand både tacka och undanbe svar som lyder "Det märker du när du har provat". Jag vet att det är svårt att "visa" skillnaden men jag vill gärna ha ett utförligt svar om vad en G-syncanvändare får som en "Icke G-sync"-användare får.

Stort tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Om det är en förklaring av g-sync du är ute efter så finns det hundratals med videor på Youtube som förklarar vad man får ut av g-sync. Huruvida det är värt det kan du bara avgöra själv. Jag har en 1440p 144hz g-sync skärm med TN-panel och kör alltid med g-sync av, jag hade gott klarat mig med 1080p och helt utan g-sync. Men det har även att göra med att jag brukar köra allt på low för högre fps. Gillar du däremot att det ser bättre ut kan du säkert tjäna lite på att ha g-sync eftersom du kan köra på högre inställningar och lägre fps utan att påverka flytet lika mycket samt undvika tearing.

Sen finns det även de som tycker g-sync är det bästa som någonsin hänt.

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Sep 2014

Som ovanstående skrivit handlar det om vilken fps du spelar i, ligger du på högre fps kommer du inte märka av G-sync men när du börjar sjunka neråt runt 60 och under så märks skillnaden väldigt tydligt. Efter att ha lidit med tearing från ett GTX660 under några år känns G-Sync som en otrolig förbättring när jag kör tunga singleplayer spel på höga grafikinställningar.

O2 Amp | HD558 | M50X | Sony MDR-100ABN | Tennmak Pro
GTX 970 | i7 7700k | 16GB RAM
OnePlus 5T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2016

@hpehrsson: Har själv en Acer 27" Predator XB271HUA med G-sync och skulle helt klart säga att det var det bästa skärmköpet jag gjort. Kan dock säga att skärmen är väldigt ljus om man är inne på sidor som Sweclockers med vit bakgrund men man vänjer sig väldigt snabbt.
Jag sitter med ett vanligt 1070 och i PUBG är G-Sync en lifesaver om jag säger på så sätt. Jag skulle säga att G-Sync är väldig bra om det blir plötsliga FPS drops som i PUBG där man kan gå från typ 90 fps (1440p) till 45 fps på en grisblink och jag märker det inte för fem öre och hade inte vetat om det om jag inte hade Nvidias BPS räknare uppe i hörnet.

Sen när det gäller att välja mellan IPS och TN så är det upp till varje person, själv tycker jag att det är asläcker bild på min skärm med jag har inte direkt någon annan High-End IPS panel att jämföra med. Jag rekommenderar iaf Acer 27" Predator XB271HUA starkt och personligen kommer jag aldrig köpa en skärm utan G-Sync i framtiden om det inte är så att jag byter till en AMD GPU.

Men vet dock att ASUS har en likadan skräm för någon hundring mer och om den hundringen inte spelar någon roll så rekommenderar jag att du tar den då ASUS har en bättre garanti och skickar en ny skärm med bud om den du fått mot förmodan skulle vara trasig eller gå sönder.

Mvh

Win10 PRO | Intel I5 6600K | MSI Krait Gaming 3x | Asus Strix 1070 | Deepcool Captain 120 White | Corsair Vengeance 16gb LED | EVGA G2 650W | Fractal Design Define C Window | 120gb Kingston SSD | Crucial MX200 M.2 500GB SSD | Intel 540 SSD 480GB | Crucial MX300 750GB | SSD 2TB Firecuda SSHD | Noiceblocker eLoop B12-P

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Paddglutt:

Kan dock säga att skärmen är väldigt ljus om man är inne på sidor som Sweclockers med vit bakgrund men man vänjer sig väldigt snabbt.

Sänk ljusstyrkan. Skärmen är kapabel till att fungera i många rum och blir du bländad av vita sidor kör du definitivt för hög ljusstyrka. Har gjort en artikel om detta:

https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...