Nytt moderkort - Måste jag formatera C-disken? + tips

Permalänk

Nytt moderkort - Måste jag formatera C-disken? + tips

Hej,

Ska byta moderkort i helgen. Jag har aldrig gjort det tidigare men är inte helt oerfaren när det kommer till att byta ut komponenter.
Jag vill klargöra lite saker innan jag sätter igång.

Ska byta från ett ASUSTek Computer inc h97-plus till ett Asus maximus vii hero. Jag har läst lite olika saker när det kommer till om man behöver formatera hårddisken eller inte och vissa säger att det endast behövs om man byter processor till annan socket i samma veva. Vill själv helst undvika att formatera, se hur datorn presterar och formatera senare om den inte presterar på topp. Några tankar?

Andra tips välkomnas också och gärna en länk till någon bra guide om det kanske är något ni har.

Ha det fint

Permalänk
Medlem

@osterlichtenich:
Det är alltid rekommenderat att göra ren installation, d.v.s formatera C: och installera om Windows vid moderkorts byte.

I vissa fall fungerar det att bara koppla in disken på det nya moderkortet, och Windows kommer att automatiskt installera det nödvändigaste, men oftast blir det BSOD, eftersom Windows inte hittar disken, p.g.a drivrutiner saknas för SATA kontrollern (om man kör med en SATA disk).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@osterlichtenich:
Det är alltid rekommenderat att göra ren installation, d.v.s formatera C: och installera om Windows vid moderkorts byte.

I vissa fall fungerar det att bara koppla in disken på det nya moderkortet, och Windows kommer att automatiskt installera det nödvändigaste, men oftast blir det BSOD, eftersom Windows inte hittar disken, p.g.a drivrutiner saknas för SATA kontrollern (om man kör med en SATA disk).

Så det är inga större problem med att jag byter kortet och testar köra på utan en formatering? Funkar det inte så formaterar jag bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag bytte faktiskt moderkort rakt av och det fungerade utmärkt men jag tror att det var från B97 till Z97 så det var ju ingen enorm skillnad.
Det rekommenderas som sagt absolut att formatera men du har ju inget att förlora på att testa att boota.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@ZaInT
Var de samma tillverkare på moderkortet?

I och med att det är 97-serien så är det ju samma generationskrets, så borde inte vara någon större fara.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@ZaInT
Var de samma tillverkare på moderkortet?

I och med att det är 97-serien så är det ju samma generationskrets, så borde inte vara någon större fara.

Ja båda var ASUS men precis som du säger borde det vara chipsetet som avgjorde det hela.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@osterlichtenich: Vad jag vet så kan det bli svårt om du har win 10.

Men om du ska försöka så gör följande.

1. Ta bort allt från autostart.
2. Gå till felsäkert läge och avinstallera alla drivrutiner. Bort med rubbet.
3. Stäng ned datorn efter punkt två och byt moderkort.
4. Var redo med usb för drivrutin för sata om det finns.
5. Starta datorn och bevittna magi eller fail.

Före detta så har du självklart gjort en backup.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@osterlichtenich: Windows 10? Då är det bara att byta. Efter ett par omstarter brukar det mesta vara på plats.
Om du kan aktivera Windows är däremot en annan fråga beroende på vad det är för licens du har idag. OEM-SLP, OEM och FPP licenser kopplas till hårdvaran och då kan det eventuellt bli lite jobbigt. Numera ska det även gå att koppla sin licens ett Microsoft Live-ID men detta har jag ingen egen erfarenhet av, dock något jag rekommenderar att du undersöker om du inte är bekant med det själv redan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@osterlichtenich: Vad jag vet så kan det bli svårt om du har win 10.

Men om du ska försöka så gör följande.

1. Ta bort allt från autostart.
2. Gå till felsäkert läge och avinstallera alla drivrutiner. Bort med rubbet.
3. Stäng ned datorn efter punkt två och byt moderkort.
4. Var redo med usb för drivrutin för sata om det finns.
5. Starta datorn och bevittna magi eller fail.

Före detta så har du självklart gjort en backup.

Jag har Windows 8.1.
Tack för instruktionerna. Två frågor bara. Vad menar du med autostart? Är det i bios du tänker på?
Vart hittar jag alla drivrutiner? Ska kolla inne på kontrollpanelen senare. Är inte hemma atm.
Har en extern Hdd som jag redan nu har det mest kritiska på.

Permalänk

@Dr.Mabuse:
Är faktist osäker på om jag ens har någon licens idag. Har stått "aktivera windows" med vattenstämpel i högra hörnet sedan jag köpte datorn begagnad för 2 år sedan. Har ingen produktnyckel så har inte direkt brytt mig om det.

Nu när du nämner det kanske det är lika bra att köpa en produktnyckel.
Hitta en för 8.1 för 144kr https://livekort.se/windows-8.1-pro?afd=prisjakt

Man ska tydligen kunna få en gratis uppgradering till windows 10 då.

Permalänk
Avstängd

Du behöver inte installera om Windows, dock så måste du göra om ditt användarkonto till ett "Windows/Microsoft Konto" innan du byter, annars kommer den att klaga på licensnyckel. Finns guider på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Jag har Windows 8.1.
Tack för instruktionerna. Två frågor bara. Vad menar du med autostart? Är det i bios du tänker på?
Vart hittar jag alla drivrutiner? Ska kolla inne på kontrollpanelen senare. Är inte hemma atm.
Har en extern Hdd som jag redan nu har det mest kritiska på.

Han syftar på Systemkonfiguration. Du kommer åt program och tjänster som startar vid uppstart via msconfig.exe och aktivitetshanteraren (Win10). Men, det är inget du behöver lägga ner energi på.

Tror inte det "ingår" en gratis uppdatering till Windows 10 i själva köpet av licensen men det finns inget som hindrar att du uppdaterar via https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@Dredd:
Hittar inget ang detta online.

Permalänk
Medlem

@osterlichtenich: Jag är ganska säker på att aktivering för Windows efter byte av moderkort med hjälp av Microsoft konto fungerar endast till Windows 10 som denna sida beskriver https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Om du har en Windows 8.1 nyckel så kan du installera och aktivera W8.1 och sedan göra en uppgradering till Windows 10 med hjälp av länken i Dr.Mabuse inlägg.

Edit: Jag har läst att några nyligen har lyckas aktivera Windows 10 genom skriva in Windows 8.1 nyckeln under Windows 10 installationen och det fungerar kanske även för dig.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

@osterlichtenich: Jag är ganska säker på att aktivering för Windows efter byte av moderkort med hjälp av Microsoft konto fungerar endast till Windows 10 som denna sida beskriver https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Om du har en Windows 8.1 nyckel så kan du installera och aktivera W8.1 och sedan göra en uppgradering till Windows 10 med hjälp av länken i Dr.Mabuse inlägg.

Jag har precis aktiverat windows 8.1 och håller på att fixa windows 10 nu. Tack för länken!

Permalänk
Medlem

Jag blev riktigt förvånad när jag uppgraderade datorn, satt redo med windowsskivan i läsaren för att installera om. Då startar datorn som vanligt.
Bytte från MSI G55A-P55 och I5-760 till Asus Z97-A med I7-4790K. Har kört vidare nu i ett år och har inte märkt några problem

Visa signatur

Fractal North || 9800x3D || 5070 Ti || 32GB DDR5 6GHz CL30

Permalänk
Medlem

Gick från phenom 2 till 2700k utan märkbara problem i windows.
Formaterade dock efter en vecka bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Edit: Jag har läst att några nyligen har lyckas aktivera Windows 10 genom skriva in Windows 8.1 nyckeln under Windows 10 installationen och det fungerar kanske även för dig.

Det fungerar, Microsoft lade till det med 1511 under uppgraderings kampanjen (för att underlätta för folk att gå över till Win 10) och de har inte tagit bort det ännu, både Win 7 & Win 8 /8.1 nycklar fungerar.
Dock så är det inget som stödjs officiellt av Microsoft mer, och vad jag har läst/hört så bryter man mot EULA om man gör det numera.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kom dock ihåg att även om man tar sig förbi eller struntar i fel som kan dyka upp (då och då) så bruka den vara långsammare än vad den borde vara (seg sämre prestanda) tills man installerar om.

Jag märkte det när jag bytte processor mellan huvud och reserv datorn. Jag var ändå beredd att installera om båda för jag skulle några dagar senare också byta diskar, grafikkort mm.

Permalänk
Medlem

Ett bra sätt för win 8.1 är /generalise kommandot

https://technet.microsoft.com/en-us/library/hh824938.aspx

Du tar bort moderkortspecifika appar, kör generalise enligt länken (den kör kommandot och stänger ner. Sen flyttar du hårddisken och startar. (bry dig inte om deploy image delen i länken)

Permalänk
Medlem

@Dredd: varför måste detta göras?