Min i7 8700K märkligt hög voltage och höga temperaturer

Permalänk
Medlem

@jawik: Ja det gjorde stor skillnad! Detta är första datorn som jag byggt så är extremt noob när det gäller det mesta, fått försöka lära mig efterhand. Vad innebär AVX? Har sett att man gör vissa inställningar i Prime95 (P-1/ECM och hur många timmar man tänkt köra) Förstår inte riktigt vad det är, gör det någon skillnad på testet?

En kärna spikade upp till 60 grader enligt HWMonitor nu när jag startade om burken, medan Core Temp bara rapporterade 53 grader. Detta när jag startade de olika programmen samtidigt.

Tempen ligger stabilt på runt 60 grader i Prime när testet fått köras i någon minut. VID på strax under 1.1V. Dock så spikar VID upp till 1.393V när jag startade datorn. (Enligt HWMonitor. Har sett Core temp och CPU-Z rapportera liknande spikes, men kanske mer runt 1.38V. Är detta någon som borde bekymra mig? Detta är när man flyttar på fönster tex i Windows. När jag kör Prime95 blir det inga spikes efter första sekunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjork11:

@macce601: Fungerade inte att göra det via nätet i BIOS för mig av någon anledning. (Kanske pga att jag sitter via wifi?) Men drog ner det på en sticka och då gick det galant!

Ja det kan ju bero på att du sitter på WiFi.
Jag kör på det gamla beprövade sättet med kabel.
Annars är det USB som du skrev.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjork11:

@jawik: Ja det gjorde stor skillnad! Detta är första datorn som jag byggt så är extremt noob när det gäller det mesta, fått försöka lära mig efterhand. Vad innebär AVX? Har sett att man gör vissa inställningar i Prime95 (P-1/ECM och hur många timmar man tänkt köra) Förstår inte riktigt vad det är, gör det någon skillnad på testet?

En kärna spikade upp till 60 grader enligt HWMonitor nu när jag startade om burken, medan Core Temp bara rapporterade 53 grader. Detta när jag startade de olika programmen samtidigt.

Tempen ligger stabilt på runt 60 grader i Prime när testet fått köras i någon minut. VID på strax under 1.1V. Dock så spikar VID upp till 1.393V när jag startade datorn. (Enligt HWMonitor. Har sett Core temp och CPU-Z rapportera liknande spikes, men kanske mer runt 1.38V. Är detta någon som borde bekymra mig? Detta är när man flyttar på fönster tex i Windows. När jag kör Prime95 blir det inga spikes efter första sekunderna.

AVX är en speciell typ av instruktion som är väldigt belastande på CPU'n. Så pass att det numera ofta finns en funktion på nyare moderkort där man kan sätta en offset så att CPU'n automatiskt klockar ned sig när AVX-instruktioner körs. Bland program så är det väl i huvudsak olika mediamjukvara som använder AVX. Prime 95 kör som standard med AVX men det går att stänga av i ini-filerna om man vill.

Mer om AVX https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Vector_Extensions

Spikar upp till 60 grader skulle jag säga är fullt normalt. Att det bara blev på en kärna beror troligen på att bara en kärna användes för att ladda programmet som startade.

Att spänningen går upp till nästan 1.4v är lite högt om du inte kör överklockat nu, men det är inte så högt att det är någon risk. Däremot så kan det vara en fördel att låsa ned volten till lägre nivåer för att minska värmeutvecklingen och öka stabiliteten i systemet. Du har ju dock låga temperaturer så inget problem där. En 8700K börjar inte klocka ned sig förens den når 100 grader. Och du tjänar inget på att hålla den under 60 grader konstant, snarare riskerar du att förlora prestanda du kunde fått med lite högre klockning.

Prime 95 ger en ganska jämn belastning så både temperatur och specifikt spänningen borde vara ganska stabil under körning. Det kan skifta lite med instruktionerna som körs dock. Kör man blended-testet så varierar det mer under körning då den blandar in RAM och annat också.