Öppna krypterad W7 hårddisk med ny dator.

Permalänk
Medlem

Öppna krypterad W7 hårddisk med ny dator.

Situationen är som så att jag precis köpt nästan allt nytt, allt är monterat och fungerande förutom att jag inte kommit igång med lagringsdisken.

Nu kör jag bara med SSD:n men har även kopplat in hårddisken jag hade till min gamla dator.

Måste jag formatera disken för att kunna använda den över huvud taget, eller kan jag på något sätt komma åt de sparade filerna? Det är inte superduperjätteviktiga saker som är sparade där, men det hade varit väldigt skönt att komma åt grejerna.

Försöker jag bara öppna den som vilken disk som helst i veracrypt så får jag bara samma felmeddelande som om man skulle skriva in fel lösenord, men jag vet ju att det är rätt.

Permalänk
Medlem

Menar du att du krypterat den via BitLocker?
I så fall ska du kunna använda "BitLocker Drive Encryption Control Panel item" för att få åtkomst:
https://technet.microsoft.com/en-us/library/ee449438(v=ws.10)...

Gissar att det är denna som avses:

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Menar du att du krypterat den via BitLocker?
I så fall ska du kunna använda "BitLocker Drive Encryption Control Panel item" för att få åtkomst:
https://technet.microsoft.com/en-us/library/ee449438(v=ws.10)...

Gissar att det är denna som avses:
https://www.sevenforums.com/attachments/tutorials/194508d1327309357-bitlocker-drive-encryption-unlock-locked-data-removable-drive-control-panel.jpg

//Gorian

Nae, den är krypterad med veracrypt.

Har även en extern hårddisk krypterad med veracrypt, den har jag inget problem med att öppna. Bara denna interna som har w7, så jag gissar att det har med operativsystemet i den disken att göra.

Permalänk
Medlem

@Full: My bad, då vet jag tyvärr inte. :/ Hoppas det ordnar sig!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog gjort på detta sätt:
1. Sätt din gamla hdd (krypterade windows 7) som startdisk (förutsatt att den går att boota från)
2. gå in i felsäkert så du inte får problem med drivrutiner (ny burk) och lås upp krypteringen.
3. sätt din nya disk som första bootdisk igen.
4. boota upp och fixa över det som tidigare var krypterat sen är det väl bara köra igång krypteringen igen efter du formaterat den disken och vill lägga in ny data på den.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming, Amd Ryzen 5700x3d, G.Skill 3600nhz cl 16 Trident Z neo RAM 32 GB, Kingston Fury Renagade 2tb, MSI RTX 4080 Gaming X Trio, Seasonic Vertex GX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aramith:

Jag skulle nog gjort på detta sätt:
1. Sätt din gamla hdd (krypterade windows 7) som startdisk (förutsatt att den går att boota från)
2. gå in i felsäkert så du inte får problem med drivrutiner (ny burk) och lås upp krypteringen.
3. sätt din nya disk som första bootdisk igen.
4. boota upp och fixa över det som tidigare var krypterat sen är det väl bara köra igång krypteringen igen efter du formaterat den disken och vill lägga in ny data på den.

Okej, men ifall jag har två diskar med varsitt OS så SKA det ändå gå att rota runt i den jag inte bootar från bara det att själva krypteringen verkar vara anledningen till att det inte går i mitt fall?

Permalänk
Medlem

Har nu försökt att boota datorn med w7-hårddisken utan att lyckats, tog först felsäkert läge, gick inte. Testade sedan med sånt reparationsalternativ, gick inte. Testade att starta som normalt, gick inte.

Skulle vart jävligt härligt ifall någon hade något annat förslag på vad man skulle kunna göra :/