hemautomatisering/hemövervakning

Permalänk

hemautomatisering/hemövervakning

Hej på er alla !
jag är hel noob på hemautomatisering/hemövervakning
jag undrar över en sak
jag har utrustning från Verisure som inte är kopplat till någon abonnemang längre
så min fråga är alltså kan jag utnyttja dom för privat bruk
har 2 övervaknings kameror en brand varnare en fuktvarnare en dörrsensor samt en knappsats vid dörren samt Gateway (eller va den kallas) som kopplas till nätverket och i den kan man ha ett SIM-kort ( GSM )
Gateway = GW-ETH-GSM larm klass R
och kan jag utöka den med andra produkter antingen från samma tillverkare eller annan
alt är trådlöst !

sen har jag funderat på att skaffa trådlöst belysning till alla rummen så man kan on/off enkelt med typ mobilen

vilken ska man satsa på
HUE
Trådfri (ikea)
eller vad rekommenderar ni det ska vara enkelt som möjligt

sen en plus om barnen kan kontrollera sina egna rums belysning med sina mobiler fast jag kan styra alt

som sagt helt NooB gällande dessa 2 kategorier
hemautomatisering
hemövervakning

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk

Är också nyfiken på detta, någon som vet?

Edit: Alltså larmfrågan.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Hej,

jag har börjat bygga upp min styrning med z-wave produkter, jag tycker de fungerar trevligare än 433 då man får återkoppling när man gör något.
Jag kör en PI 3 med domoticz https://domoticz.com/. Där kan man manuellt styra saker, tidsstyra enkelt eller bygga egna script med blocky, lua etc. är väldigt trevligt tycker jag.
I domoticz kan du mixa lite som du vill, jag kör både 1-wire och z-wave för tillfället, det är ju bara en mjukvara för styrning så det är bara köpa controllers till det du vill styra. Min plan är att lägga till zigbee bland annat.

Larmdelen är jag nyfiken på med, skulle vara trevligt att veta om man kan lämna sitt bolag hehe.

Permalänk
Medlem

Vad gäller Verisure så brukar man bara hyra dem larmen så tror det blir svårt för dig att köra eget på det...

Om du vill ha hemautomation och övervakning (larm) i ett så kör på Webehome, jag har fixat det och här supernöjd! Kostar en del i inköp men man tar igen det på ett par i år i dyra månadskostnader hos andra larmbolag..

https://webehome.com/se/

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Vad jag vet har Verisure gjort en del för att hårdvaran inte ska gå att använda utan abb och det verkar inte som att någon har brytit sig in och löst det problemet än.