SweClockers guide till bildskärmsköpet

Permalänk
Medlem

16:10 or nothing!

Dell UP3017 har allt jag önskar hos en skärm. Den perfekta upplösningen tillsammans med den perfekta storleken. Om jag skulle sitta med en 40"+ skärm kanske 4K skulle vara aktuellt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Människans synfält täcker in ca 210 grader så du kommer aldrig tappa en platt skärm ur synfältet. Däremot avtar synskärpan kraftigt efter ca 60 grader och gula fläcken där vi ha den skarpaste synen täcker bara ca 18 grader. Så en bred skärm passar bra till spel och film fär man bara vill fånga upp rörelser i utkanten av skärmen men ska man arbeta föredrar jag också 16:10.

Ok där håller jag inte med. Jag är webbutvecklare och gynnas av ha flera fönster och program uppe samtidigt. och då är en ultrawide klockren. Hade två skärmar tidigare men föredrar en stor och bred både för jobb och spel. vid Program som använder en timeline typ videoredigering etc är det jättebra men det beror ju såklart på hur man arbetar.

Man får helt enkelt 30% större synfält åt sidorna , vilket är mer naturligt. Jag har bara svårt att förstå hur man kan föredra 16:9 över det?
Det är som att gå runt med skygdlappar i vardagen .

skämt åsido så var det den känslan jag fick när jag bytte till 21:9 " OJ det är ju såhär det ska vara".

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk

Köpte AOC Q3279VW (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4534819).

Hoppas den kommer fungera bra (köpt på black freday, är en julklapp). Har fått se den i verkligheten också och bilden är bra (kanske något oskarp text, men textade rätt upplösning och det blev bättre, får se vid bättre överblick vad som händer), men har inte kalibrerat den någorlunda t.ex lagom ljusstyrka (tyvärr ingen riktig utrustning). Får se till jul när man kan se skärmen ordentligt hur panelen fungerar (VA bör ju vara perfekt för konsolspel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Finns det några indikationer på 27" premium segmentet kommer med nya 1440p 144hz IPS'er inom relativt snar framtid? Jag tycker det mesta nytt är antingen tok stort, curved eller allmänt udda.

Nästa "grundnivå" måste väl ändå vara 27" 1440p eller?

Jag vill ha en bra pålitligt IPS jag kan spela på. Men det som finns idag är förknippat mod en stor del lotteri känns det som, utöver ett generellt sett begränsat utbud.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Acer predator XB271HU har "lite av allt" och presterar mycket bra. Har kört den snarlika föregångaren i flera år och kunde inte vait nöjdare.

27", 1440p,IPS,144hz (överklockbart till 165) och Gsync.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3410310#rparams=ss=XB27...

Så för att vara tydlig är det XB270HU jag själv använder, men XB271HU är i princip samma skärm med överklockbar panel om jag förstått det rätt.

Sweclockers recenserade föregångaren
https://www.sweclockers.com/test/20186-acer-xb270hu-predator-...

och rapporterade nylanseringen
https://www.sweclockers.com/nyhet/21271-acer-introducerar-pre...

Har också föregångaren har aldrig varit mer nöjd med ett dator relaterat köp någonsin ,Värd varenda krona.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir galen på att man alltid måste kompromissa.

Först och främst, USB-C. Vad händer? Varför vill "ingen" stoppa det i sina skärmar?

Sen sitter jag fast i samma dilemma som för ett år sen, jag vill ha en arbets&gamingskärm.
Grejen är att jag mer eller mindre har bestämt mig för att kravet för "arbete" = 4K.
Detta sållar ju bort typ allt.

Vidare så har jag nån utopi om att man ska kunna gejma i en annan upplösning än skärmens native, och det verkar ju heller inte så rimligt?

Skulle det vara helt omöjligt för tillverkarna att fixa en skärm som kan drivas i runt 1440p/144hz/gsync men ändå kunna köra 4K? Jag har ju alltså inget krav på att köra en hög refresh eller gsync i 4k, jag vill ju bara ha nått "best of both worlds"....

Tyvärr verkar det så omöjligt att det verkar som att den bästa lösningen fortfarande är att köpa 2 skärmar...

Alltså:
https://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-Strix-XG32VQ/
T ex den där skärmen som nån tidigare länkade, den hade varit klockren om den hade gått att ställa om till 4K/60hz när man vill jobba. Och hade haft USB-C så man kan ladda sin laptop.

Edit: Okej bara freesync också. Blir tamejfasen galen på hur segmenterad marknaden blir. Varför kan dom inte tillverka samtliga modeller med både Gsync och freesync? Men nej, nu får alltså Asus för sig att släppa nån ny "line" av skärmar och enbart freesync?

https://www.asus.com/Monitors/ROG-SWIFT-PG27UQ/
Den där är ju nått på spåren, men då är det en tjocklek på ramen som känns som 90-tal samtidigt som dom inte fick upp den i mer än 27".

Jag skulle vilja säga att välja skärm handlar om en enda sak, och det är att i hjärtat komma tillfreds med vad man vill kompromissa på.
Ge mig en runt 30" med minst 144 Hz, G-sync, IPS, 4k och usb-c, hur svårt ska det vara?

Permalänk

AOC 24"

Överklockade monitorn till 75hz och det fungerade över förväntan.
Frågade grabben om han märkete något när han spelar Overwatch, och det gjorde han, utan att veta vad jag gjort. Funderar nu på om man är på väg mot Hz nörderi

Permalänk
Skrivet av Semireject:

Finns det några indikationer på 27" premium segmentet kommer med nya 1440p 144hz IPS'er inom relativt snar framtid? Jag tycker det mesta nytt är antingen tok stort, curved eller allmänt udda.

Nästa "grundnivå" måste väl ändå vara 27" 1440p eller?

Jag vill ha en bra pålitligt IPS jag kan spela på. Men det som finns idag är förknippat mod en stor del lotteri känns det som, utöver ett generellt sett begränsat utbud.

Vad jag sett har moderna IPS problem med glow i varierande grad. Vad jag sett på bilder (inte helt rättvist mot verkligheten, kameran överdriver glow också). Känns ju surt att betala 6000/7000kr för en vettig IPS, som har värre glow än en e-ips från 2013 (e-ips är dessutom budget ips). Men enligt mig har den alla fördelarna som IPS har, men slipper vissa större nackdelar (som glow). Är ju synd att det inte prioriterades med dom nya 144Hz ips:erna, sen tunna skärmar är nackdel om man vill få bort mesta glow.

Nu är inte e-ips bäst på allt, men för vanlig gaming Svensson var/är den bättre kompromissen till TN (snabb,bra betraktningsvinklar hystat rätt färger). Hade dom utvecklad den tekniken till 144Hz, hade det varit enligt mig i alla fall bättre än dagens AHVA paneler.

Skrivet av BasseBaba:

Blir galen på att man alltid måste kompromissa.

Först och främst, USB-C. Vad händer? Varför vill "ingen" stoppa det i sina skärmar?

Sen sitter jag fast i samma dilemma som för ett år sen, jag vill ha en arbets&gamingskärm.
Grejen är att jag mer eller mindre har bestämt mig för att kravet för "arbete" = 4K.
Detta sållar ju bort typ allt.

Vidare så har jag nån utopi om att man ska kunna gejma i en annan upplösning än skärmens native, och det verkar ju heller inte så rimligt?

Skulle det vara helt omöjligt för tillverkarna att fixa en skärm som kan drivas i runt 1440p/144hz/gsync men ändå kunna köra 4K? Jag har ju alltså inget krav på att köra en hög refresh eller gsync i 4k, jag vill ju bara ha nått "best of both worlds"....

Tyvärr verkar det så omöjligt att det verkar som att den bästa lösningen fortfarande är att köpa 2 skärmar...

Alltså:
https://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-Strix-XG32VQ/
T ex den där skärmen som nån tidigare länkade, den hade varit klockren om den hade gått att ställa om till 4K/60hz när man vill jobba. Och hade haft USB-C så man kan ladda sin laptop.

Edit: Okej bara freesync också. Blir tamejfasen galen på hur segmenterad marknaden blir. Varför kan dom inte tillverka samtliga modeller med både Gsync och freesync? Men nej, nu får alltså Asus för sig att släppa nån ny "line" av skärmar och enbart freesync?

https://www.asus.com/Monitors/ROG-SWIFT-PG27UQ/
Den där är ju nått på spåren, men då är det en tjocklek på ramen som känns som 90-tal samtidigt som dom inte fick upp den i mer än 27".

Jag skulle vilja säga att välja skärm handlar om en enda sak, och det är att i hjärtat komma tillfreds med vad man vill kompromissa på.
Ge mig en runt 30" med minst 144 Hz, G-sync, IPS, 4k och usb-c, hur svårt ska det vara?

AMD och Nvidia har annars en trevlig funktion där du kan få ut 4K på t.ex en 1080P skärm (har provat det, finns inställning i drivrutinen). Har själv dock bara en 24tums skärm, så det blir för plottrigt behöver gå upp i storlek för att ha användning för det, funkar på skrivbordet utan problem eller spel. Men fungerar gör det, blir betydligt mer yta att använda

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av SPACEFACE75:

Överklockade monitorn till 75hz och det fungerade över förväntan.
Frågade grabben om han märkete något när han spelar Overwatch, och det gjorde han, utan att veta vad jag gjort. Funderar nu på om man är på väg mot Hz nörderi

Grejen är att det kan bli lag eller snarare skärmen hoppar över rutor (som Thomas testat och skrivit om i en artikel). Men har man turen att det fungerar så grattis i så fall

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Det är en grej jag noterade i videon som jag vill ha lite klarifikation på. Du fick det att låta som att 1440p med tn panel oftast hade bättre färger än 1080p, stämmer det? 1080p med ips är har väl fortfarande bättre färger än en 1440p tn skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Sweclockers jag tycker om er väldigt mycket och att ni driver denna site otroligt bra. Men era reviews är OTROLIGT lätt att somna till.

Rekommenderar att ni kollar över youtube-kanaler som "Hardware Canucks", "Bitwit", "JayZtwocents", finns fler men vad dem gör annorlunda är att det finns lite mer tempo, lite nya vinklar, lite "benchmark tables". Oftast brukar dem filmerna vara 5-8min.

Vet inte om jag är ensam om detta men dessa reviews blir lätt utdragna, monotona, nästan för mycket information att ta in. Har ett annat exempel när ni gör redovisning på Fractal define Nano S (skulle köpa det så kollade lite reviews här och där). Kunde inte se klart videon tyvärr (21min lång?!). Börjar nästan alltid se på klippen ni lägger upp för jag vet att ni är duktiga på ert ämne, men stänger av halvvägs pga det ovanstående.

Bara lite feedback!

Annars, keep up the good work!

Ja, där är vi olika. Jag tycker att Sweclockers lite långsammare och djupare recensioner är toppenbra komplement till amerikanska (oftast) hetsigare och ytligare recensioner.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Bildexpert 📺

@seraj5: TN-panelerna med 2560x1440-matris är som regel mycket bättre än TN-paneler på 1920x1080-matriser.

Är du ute efter färgkvalitet är det fortfarande IPS som rekommenderas. En bra IPS då. Finns många usla sådana också.

Permalänk
Bildexpert 📺

@jnilssonn: Jag är fullt med på vad du menar.

Det är en avvägning mellan att säga något konkret och ta tid att förklara tekniken. Eller göra det väldigt lättuggat och hastigt men heller inte allt för upplysande. Jag lutar mer åt det föregående men uppskattar också det senare. Men det i åtanke kanske den här guiden hade blivit uppdelad i flera avsnitt. Vilket kanske hade blivit bättre? Två minuter basgaming, tre minuter allroundskärm etc. Kanske blir ett format jag testar framöver för att hålla mig runt de optimala 4-7 minutrarna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Semireject:

Finns det några indikationer på 27" premium segmentet kommer med nya 1440p 144hz IPS'er inom relativt snar framtid? Jag tycker det mesta nytt är antingen tok stort, curved eller allmänt udda.

CES nu i början på kommer förhoppningsvis avslöja en hel del om vad som kommer.

Permalänk

@Broken-arrow: Läste Thomas artikel (även den tidigare delen, lusläste delen med pixel klockan), och försökte med ögat se efter OC, om jag märker något som inte känns bra d.v.s. hackar eller rycker. (använder HDMI)
Men "spontant", vad det nu betyder när man pratar om skärmar, så upplevs det som bra blev bättre. Får vara nöjd med det (just nu)

Permalänk
Inaktiv

Kanonbra recension av skärmar Thomas. Jag blir så glad varje gång jag ser dig med skärmarna och jag håller med dig om marknadsutbudet.

Permalänk
Medlem

Hur är det med 16:10 finns det någon 4K variant av det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@jnilssonn: Jag är fullt med på vad du menar.

Det är en avvägning mellan att säga något konkret och ta tid att förklara tekniken. Eller göra det väldigt lättuggat och hastigt men heller inte allt för upplysande. Jag lutar mer åt det föregående men uppskattar också det senare. Men det i åtanke kanske den här guiden hade blivit uppdelad i flera avsnitt. Vilket kanske hade blivit bättre? Två minuter basgaming, tre minuter allroundskärm etc. Kanske blir ett format jag testar framöver för att hålla mig runt de optimala 4-7 minutrarna.

Älskar de mer djupgående videorna från SweC, vill jag ha ett snabbt svar kan jag kolla en textrecension och scrolla till sammanfattningen. Men en uppdelning segmentsvis och göra en playlist av det hade säkert också varit en bra lösning, så länge ni inte kortar ner och "fördummar" totala innehållet är jag nöjd

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Bra som alltid Thomas!
Jag har vart ute efter en ny skärm i flera år, men mitt problem är att det finns inga bra på marknaden. Även de som du kategoriserat som premium håller för dålig kvalité enligt mig. Det är BLB, ips-glow och döda pixlar så det står härliga till. Jag köpte 5st skärmar varav en var av duglig kvalité.
Jag tycker det är synd att det är så dåliga kvalitetstester på spel/allround skärmar oavsett prisklass.

Du nämnde 4K skärmar med högre uppdateringsfrekvens lite kort i videon. Finns det några indikationer i branschen att dessa är på väg?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av adzer:

Du nämnde 4K skärmar med högre uppdateringsfrekvens lite kort i videon. Finns det några indikationer i branschen att dessa är på väg?

Vi kan räkna med att det demas 4K/120+ Hz under CES om ett par veckor och kanske kommer nu till våren ett år försenade. Prisnivåerna är troligtvis rätt höga. runt 20kkr skulle inte förvåna mig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alpha77:

Hur är det med 16:10 finns det någon 4K variant av det ?

Skulle vara 3840x2400-matriser ifall man utgår från UHD-bredden vilket inte finns. Det finns 4096x2560-paneler om man säljer huset eller så:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=839990

Annars tror jag 16:10 tyvärr är borta för framtiden. Det mesta pekar på att det handlar om utformningen på moderglaset. Formas det efter 16:9 som är defacto-mormen, kommer 16:10-ratio innebära färre skärmar per glas. Så ren ekonomi alltså.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Blackhood:

Kanonbra recension av skärmar Thomas. Jag blir så glad varje gång jag ser dig med skärmarna och jag håller med dig om marknadsutbudet.

Tack! Och välkommen till forumet.

Permalänk
Medlem

Sålde av vår 65" TV som bara användes till HTPC:n och DVD-spelaren, för att slippa TV-licensen, i somras.
Klarade oss hela hösten med en 32" Samsung datorskärm (1080p) på TV-bänken men skaffade en 1600kr kina-lågpris-projektor 720i+OK ljusstyrka, i november. den fungerar bra men har ett så högt fläktljud att den är omöjlig i vardagsrummet (gav ca:120" direkt på en gulmålad vägg :/).

Så köper en ny julklapp till oss i form av en Philips 43"datorskärm med 4k upplösning men kommer antagligen köra 1920x1080 som på alla andra bildskärmar (+den förbenade projektorn som emulerar 1080i upplösning).

Gick bara på pris och storlek samt anslutningar vid valet av ny skärm på TV-bänken.
Dataskärmarna saknar många in/utgångar jämfört med TV-apparater som ARC, optiskt ljud med flera.

På skrivbordet kommer gamla 32" skärmen användas, surfar på den för första gången nu

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Finns det några indikationer på 27" premium segmentet kommer med nya 1440p 144hz IPS'er inom relativt snar framtid? Jag tycker det mesta nytt är antingen tok stort, curved eller allmänt udda.

Nästa "grundnivå" måste väl ändå vara 27" 1440p eller?

Jag vill ha en bra pålitligt IPS jag kan spela på. Men det som finns idag är förknippat mod en stor del lotteri känns det som, utöver ett generellt sett begränsat utbud.

Mm jag håller med. Hajar inte hur det kan finnas så många produkter men ändå så mycket skräp.

Skrivet av Laxpudding:

Vi kan räkna med att det demas 4K/120+ Hz under CES om ett par veckor och kanske kommer nu till våren ett år försenade. Prisnivåerna är troligtvis rätt höga. runt 20kkr skulle inte förvåna mig.

Riktigt typiskt, jag har väntat snart ett år men kommer förmodligen bli besviken då 20k inte är motiverbart.

Aja inte mycket att göra, får väl vänta på CES och se. Vore det inte för att man är så trångbodd så skulle faktiskt 2 skärmar vara ett alternativ, men skulle behöva nån rejält nice "arm" som kan rotera mellan 2 olika i centrum, orka hålla på att flytta tgb osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Är det fel att satsa på en billig VA 144 hz? https://www.inet.se/produkt/2200921/samsung-24-c24fg70fqu-144...
Kör Nvidia kort, men aldrig testat gsync.. man kan väl ändå lira vanlig v-sync mot denna? (freesync panel)

Jag kör den med Nvidia kort och funkar bara fint. Ville inte ha TN, samtidigt ha 144hz och inte större än 24". Att den är böjd gör inget heller, passar bra med 3 skärmar totalt. Enda som är nackdelen är att du behöver ha lite djup på skrivbordet för stället är rätt bökigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Inaktiv

@PierreB: Ah ok, tack! Blir den

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss skärmen oculus rift cv1, vad sägs om den? @Laxpudding

Permalänk
Medlem

Har nog ingen användning för över 60Hz, men jag har lagt 9000 på två stycken Dell P2415Q med 4K, alltså 3840 x 2160. Ser inga 4K skärmar nämnda?

Vidare har jag fråga om anslutning. Idag har jag DVI i grafikkortet med adapter till bildskärmen. Grafikkortet har inte 2 HDMI eller 2 DP (Asus 970GTX 4GB GDDR5), det har en av varje så för att få så lika signal som möjligt ut från grafikortet valde jag DVI ut. Det är en DVI till HDMI konverterare så jag använder HDMI ingången i respektive skärm. Skulle jag istället kört ena skärmen på HDMI-HDMI och den andra på DP-DP? Vad får det för teoretiskt resultat för det blir ju olika signal in på varje skärm...

Överlag så när man tittar på grafikkort och deras anslutningar så verkar det först vara det senaste 2-3 åren som man introducerat dubbla HDMI eller dubbla DP på grafikkortens utgångar även om det givetvis funnits fler år tillbaka men varit ovanligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har nog ingen användning för över 60Hz, men jag har lagt 9000 på två stycken Dell P2415Q med 4K, alltså 3840 x 2160. Ser inga 4K skärmar nämnda?

Vidare har jag fråga om anslutning. Idag har jag DVI i grafikkortet med adapter till bildskärmen. Grafikkortet har inte 2 HDMI eller 2 DP (Asus 970GTX 4GB GDDR5), det har en av varje så för att få så lika signal som möjligt ut från grafikortet valde jag DVI ut. Det är en DVI till HDMI konverterare så jag använder HDMI ingången i respektive skärm. Skulle jag istället kört ena skärmen på HDMI-HDMI och den andra på DP-DP? Vad får det för teoretiskt resultat för det blir ju olika signal in på varje skärm...

Överlag så när man tittar på grafikkort och deras anslutningar så verkar det först vara det senaste 2-3 åren som man introducerat dubbla HDMI eller dubbla DP på grafikkortens utgångar även om det givetvis funnits fler år tillbaka men varit ovanligt.

Du bör kolla upp vad du har för grafikkort mer exakt, för att driva 4k skärmar krävs rejäl bandbred, DVI stödjer inte detta.

Det krävs minst DP 1.2 eller HDMI 2.0 för att driva en 4k skärm, jag är säker på att ditt gkort har DP stödet, men HDMI är lite sisådär när det gäller 970GTX kort, vissa har det, vissa har det inte.

Skärmen du har skaffat klarar också bara 4k 60 fps över DP, så du behöver en HDMI till DP konverter, se till att den har stöd för HDMI 2.0 dock, många har det inte.

Men i alla värsta fall kan du driva skärmen i 30 FPS med HDMI kabeln.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Köpte denna best nu innan jul för att mittgöra mitt gameande lite mer intressant.

https://new.webhallen.com/se/product/276608-ASUS-ROG-STRIX-PG...

Måste säga att jag är väldigt nöjd än så länge. Största problemet var att få igång AURA-sync då drivrutiner till dessa är ett helvete att hitta på ASUS hemsida.