Köpråd Speldator 14K ink extra allt

Permalänk

Köpråd Speldator 14K ink extra allt

Hej kära forum.

Tänkte att det ju kan vara lika bra att slå till nu när många av webshopparna har schyssta priser denna helg, och då behöver jag ju hjälp från alla extremt duktiga och kunniga människor som befolkar detta forum.

Jag tänker köpa en ny dator som skall vara avsedd för spel. Just nu spelas det mest BF1, men jag vill ju såklart kunna spela det Battlefield som släpps nästa vinter också utan att behöva ställa ner alla inställningar till det 8-bitars för att komma upp i över 10 fps... Ni fattar vad jag menar.

Jag behöver alltså en dator som är hyffsat framtidssäker, även om jag inte behöver köra alla grafikinställningar på max. Till detta behöver jag ett tangentbord och en skärm. Att skruva ihop den själv är helt möjligt och Windows tänkte jag införskaffa via Kinguin eller eBay.

14K är där smärtgränsen går, men om jag kommer upp i betydande prestanda för enbart någon hundralapp till så är jag beredd att köpslå med mig själv.

Permalänk

Eftersom du inte skrev något särskilt om det så antar jag att du inte är intresserad av att överklocka? Ungefär något sådant här tror jag ger ganska bra prestanda för pengarna just nu:

Processor: Intel Core i5-8400 - 1900:-
i7:an kostar nästan dubbelt så mycket, men kommer inte i närheten av att ge dubbelt så bra prestanda i spel.

Minne: 16 GB billigast möjliga DDR4-3000 eller DDR4-3200 - 2000:-
I dessa spännande tider får man betala mer för 16GB DDR4 än för en 6-kärnig processor. Bisarrt är det. Påstås bero på att tillverkare av smarta telefoner dammsuger marknaden på minnesmoduler. Man kan gå ner till 8GB och spara en tusenlapp, men spelen blir ju inte direkt mindre krävande med tiden...

Moderkort: Asus Prime Z370-P - 1200:-
Processorn kräver ett kort med Z370-chipset. Om man inte överklockar kan man utan vidare välja billigast möjliga moderkort, förutsatt att man inte har några särskilda krav på att det t.ex. ska finnas ett inbyggt wifi-kort. Valde Asus här mest för att det är ett stort och känt märke med gott rykte.

Grafikkort: Valfritt GTX 1060 6GB - ca 2500-2700:-
Detta kort ger bra prestanda i moderna spel med bra/bästa kvalitetsinställningar i upplösningar upp till 1080p. Vill man gå högre än så (t.ex. 1440p) kan man behöva dra ner lite på kvaliteten i vissa titlar men ofta går det att hålla sig över 60fps med bra kvalitet här med. OBS, kortet finns även i en variant med 3GB videominne, se till att du får rätt variant. Se också till att du väljer ett som har minst två fläktar - varianter med en enda centrifugalfläkt i ena ändan på kortet låter som en dammsugare när du spelar spel.
Nästa steg uppåt i prestandastegen är GTX 1070 som kostar lite över 4000:-, vilket riskerar att spräcka budgeten.

SSD: Samsung 850 Evo 500GB - 1500:-
500GB SSD rymmer operativsystemet, dina vanliga program av olika slag samt ett par stycken enorma AAA-spel som tar 50GB vardera. Vill du ha massor (säg, fler än fem eller så) av AAA-spel installerade samtidigt kan du behöva en större SSD.

Chassi: valfritt - ca 800:-
Chassi är en smakfråga. Vill du ha fönster? Vill du att det ska vara tyst? Vill du att det ska vara någon speciell form? Om du inte bryr dig och bara vill ha något vettigt och diskret som står under skrivbordet och inte låter så mycket är Fractal Design Define C ett bra val.

Nätagg: Corsair TX550M - 800:-
Nätagg är inte någon "sexig" grej att lägga pengar på men efter en incident för många år sedan med ett som gick sönder betalar jag hellre lite extra för kvalitet. Det finns andra bra alternativ också, kolla efter 80+ Gold-certifiering och lång garantitid (detta jag valt här har sju års garanti från tillverkaren) så är det svårt att välja fel.

Summa: lite drygt 10 000:-

Då har vi ca 4000 kvar för att hitta en skärm och ett tangentbord samt eventuellt en hårddisk att ha platskrävande grejer som t.ex. film och musik på. Tangentbord är också en smakfråga så det får du lösa själv. Skärm är svårare - det finns kompromisser man behöver göra här. En vanlig tråkig (men pålitlig) 24-tums kontorsskärm med IPS-panel (bra färger och betraktningsvinklar) från Dell eller någon annan kvalitetstillverkare kostar runt 2500:-. Vill man ha hög uppdateringsfrekvens på en 24-tummare så blir det TN-panel, och jag personligen avskyr dem och skulle inte stå ut. 27-tums IPS-skärmar kostar ofta närmare 5000:- och kan spräcka budgeten. Kan inte ge några riktigt bra råd här utan att veta mer om vad du gillar.

Hoppas det hjälper dig en bit på vägen!

Permalänk

@Bagooters:
Hade tänkt ge lite tips men skribenten över satte verkligen spiken i kistan. Hade inte kunnat skriva det bättre själv. Oerhört hjälpsamma folk det finns.

Mina generella tips är bara: Handla inte allt på en gång, ha gärna lite tålamod om du vill spara några tusenlappar. Nyttja "prisgaranti" vid behov. Det är bra att du passar på o köper delar under rea än spontanköper en dator för en arbetarlön som vissa gör. Själv köpte jag alla mina datorkomponenter under rea förutom SSD+ramminne som vägrade gå ner i pris. (tog mig 2,5mån)

Kör själv med Windows 10 från Kinguin inga konstigheter.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk

Stort tack till remhanxue som tog sig tiden att gå igenom steg för steg vad som behövs och det gav mig även lite slantar att lägga på annat.

Tack så mycket för tipset Windows-95 också. Just nu har jag dock en summa pengar tingat för detta, så jag tänkte försöka köpa den så snart som möjligt så att inte de pengarna helt plötsligt börjar spenderas på annat!

Jag gjorde en lista på Prisjakt. Ni får gärna spana om det är något som ser tokigt ut (typ: "Den skärmen med det grafikkortet?! Är du galen" eller liknande). Alla tips och förslag välkomnas med öppna armar!

Länken: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3542815&view=l
Permalänk
Skrivet av Bagooters:

Stort tack till remhanxue som tog sig tiden att gå igenom steg för steg vad som behövs och det gav mig även lite slantar att lägga på annat.

Tack så mycket för tipset Windows-95 också. Just nu har jag dock en summa pengar tingat för detta, så jag tänkte försöka köpa den så snart som möjligt så att inte de pengarna helt plötsligt börjar spenderas på annat!

Jag gjorde en lista på Prisjakt. Ni får gärna spana om det är något som ser tokigt ut (typ: "Den skärmen med det grafikkortet?! Är du galen" eller liknande). Alla tips och förslag välkomnas med öppna armar!

Jag hade nog valt ett internt wifi-kort hellre än USB, dels därför att jag är lite misstänksam mot USB-nätverkskort i allmänhet (i och för sig inte av några evidensbaserade anledningar som inte är urgamla...) och dels för att om man köper ett internt kort så brukar man få med ett par rätt schyssta antenner med magnetfäste som kan göra en hel del för räckvidd och hastighet i många fall. Behöver inte vara dyrare heller, jag har själv ett Asus PCE-AC56 som väl kostade lite över 400:- eller så. Man kan också välja ett moderkort med wifi inbyggt, men alla de billigare wifi-utrustade modellerna med Z370 är pyttesmå mini ITX-kort som bara har en endaste PCIE-plats så jag tror inte det lönar sig riktigt om du inte redan nu vet att du aldrig kommer vilja skaffa ett PCIE-kort utöver grafikkortet.

Annars ser det bra ut tycker jag, du har ju gjort precis som jag sa

Permalänk
Medlem

@renhanxue:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11165885/

+ https://www.komplett.se/product/919585/datorutrustning/pc-kom...

Testade för att jag vill få till en 144Hz Freesync-combo med burk för 14k. Där jag avtagit ifrån det ni tidigare pratade om är AMD/AMD istället för Intel/Nvidia. Måste säga att resultatet är rätt bra ändå.
- 1700X riktigt bra processor idag och jag valde den för att jag tror att den kommer åldra sig bra också.
- Radeon 580 4GB klarar av 1080p-spel idag utan problem. Kombinera det med Freesync och du har en setup som ger ett bra flyt i även de mest krävande av dagens spel. Jag hade kört på ett GTX 1060 om det inte vore så att G-Sync kostar skjortan idag, speciellt bland billigare skärmar. Grafikkkortet kostar mindre än processorn av en enkel anledning, nästa steg upp i prestanda som är värt kostnaden är GTX 1070 som kostar ~4300:- som allra billigast. Det här är bra prestanda för bra pengar, satsa på ett bättre kort när nästa generation kommer istället. Om du vill ha bättre prestanda idag så satsa på ett begagnat GTX980Ti/1070.

Edit:

Missade att lägga till ett nätagg, gjorde om det lite:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11166890/

Det här eller en Intel-motsvarighet med 8600K verkar bäst för prislappen.

Permalänk

Hmmm.. På skärmen jag lagt till är det ju Freesync och det GTX 1060 jag lagt till är väl G-sync. Är det något jag behöver ha i åtanke alltså?

Vad är det för skillnad för den okunnige (läs: mig) på en processor från AMD och en från Intel?

Behöver jag en kylare även till det ursprungliga förslaget från renhanxue?

Jag är tacksam för alla tips jag får såklart, då jag vill bygga ihop en dator som är relativt framtidssäker och där jag inte behöver byta ut mer än exempelvis grafikkort och processor och eventuellt ploppa i lite mer RAM om något år.

Än är det tid kvar till mellandagsrean drar igång och jakten på delar börjar på riktigt!

Permalänk
Medlem

Att köpa en i5 och dessutom utan K är idiotiskt.
Dyrare än Ryzen och samtliga Ryzen är upplåsta.

1600(x)
16GB
1060(1070 om budget finns)

Och du får riktigt bra FPS per krona för pengarna du lägger.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Jag brukar inte svara på sådana här trådar då jag tycker det finns bättre lämpat folk för saken Men gjorde ett försök denna gång för kul skull och jissus.. det var inte lätt. Att hitta något komplett, med skärm och allt till det priset visade sig vara en utmaning.

Som exempel skulle jag velat upp till ett 1070. Sedan vad det gäller minne är väl 16gb att rekommendera (dessvärre med tanke på priserna). SSD är förstås givet. Likaså Intel för min del. Och bara där börjar vi nå taket.

Utöver det kostar ju en vettig skärm minst ett par tusenlappar, om ens det räcker.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Jag är tacksam för alla förslag och uppskattar att så många som möjligt lägger sig i det här köpet då det trots allt kommer att bli den dyraste leksak jag köper på ett bra tag.

När det kommer till överklockning är det inget som jag funderat speciellt mycket på. Jag är tillräckligt kunnig för att (tillsammans med funktionen: ring en vän) kunna skruva ihop delarna jag köper, men jag är mer den typen av människa som helst vill att det som jag köper ska fungera utan att jag själv måste vara och skruva runt i inställningar som kan resultera i ett totalt datorhaveri om jag gör bort mig totalt.

Hur viktigt är Freesync/G-sync? Måste skärm/grafikkort matcha och vilket är i sådana fall bäst? En skärm med G-sync kostar ju en inte oansenlig summa mer än en "likvärdig" skärm med Freesync, så det blir ju lite att välja på där.

Om vi gör såhär då: Smärtgränsen går vid 12K (Kan gå upp till 13 om det verkligen gör en skillnad i prestanda/framtidssäkring). Skärm och tangentbord och krimskrams fixar jag vid ett senare tillfälle och tar då i beaktande vad som sägs om hur kritiskt det är med Freesync/G-sync beroende på vilket grafikkort som införskaffas. Jag är inte intresserad av att överklocka, det viktigaste med chassit är att det inte låter som en slagborr och antingen så behöver jag att den ska klara wifi eller om man köper någon form av homeplug/powerline för en stabilare lösning (vet inte riktigt vad som är bäst där..).

Fick tipset om Vinterdatorn också, men då är vi tyvärr norr om budgeten och det är inte riktigt läge att frångå den så hårt just nu...

Vad säger ni Sweclockers, kan ni hjälpa mig?

Permalänk
Skrivet av Bagooters:

Jag är tacksam för alla förslag och uppskattar att så många som möjligt lägger sig i det här köpet då det trots allt kommer att bli den dyraste leksak jag köper på ett bra tag.

När det kommer till överklockning är det inget som jag funderat speciellt mycket på. Jag är tillräckligt kunnig för att (tillsammans med funktionen: ring en vän) kunna skruva ihop delarna jag köper, men jag är mer den typen av människa som helst vill att det som jag köper ska fungera utan att jag själv måste vara och skruva runt i inställningar som kan resultera i ett totalt datorhaveri om jag gör bort mig totalt.

Hur viktigt är Freesync/G-sync? Måste skärm/grafikkort matcha och vilket är i sådana fall bäst? En skärm med G-sync kostar ju en inte oansenlig summa mer än en "likvärdig" skärm med Freesync, så det blir ju lite att välja på där.

Om vi gör såhär då: Smärtgränsen går vid 12K (Kan gå upp till 13 om det verkligen gör en skillnad i prestanda/framtidssäkring). Skärm och tangentbord och krimskrams fixar jag vid ett senare tillfälle och tar då i beaktande vad som sägs om hur kritiskt det är med Freesync/G-sync beroende på vilket grafikkort som införskaffas. Jag är inte intresserad av att överklocka, det viktigaste med chassit är att det inte låter som en slagborr och antingen så behöver jag att den ska klara wifi eller om man köper någon form av homeplug/powerline för en stabilare lösning (vet inte riktigt vad som är bäst där..).

Fick tipset om Vinterdatorn också, men då är vi tyvärr norr om budgeten och det är inte riktigt läge att frångå den så hårt just nu...

Vad säger ni Sweclockers, kan ni hjälpa mig?

När det gäller freesync/g-sync så måste skärm och grafikkort matcha, ja. Freesync är AMD, G-sync är Nvidia. Problemet är att Gsync-skärmar är dyrare - ofta en tusenlapp dyrare, ibland mer. AMD-korten är attraktiva av den anledningen, men de har haft lite problem med drivrutinerna på sistone, och det är huvudanledningen till att jag inte rekommenderade dem. De har blivit bättre dock och jag har något minne om att jag läste något bara för några dagar sedan om att de äntligen fått ordning på en bugg de jagat ett tag.

Det är möjligt att Nvidia kommer att ge med sig när det gäller att insistera på sin egen lösning för variabel uppdateringsfrekvens (G-sync, alltså) nu när HDMI 2.1 är på ingång under 2018 med en standardiserad lösning, men det är nog inget man vågar räkna med direkt.

Vad gäller i5 vs Ryzen så anser jag att om du inte är intresserad av överklockning och inte streamar spelen du spelar så är i5-8400 troligen ett bättre val, men skillnaden är marginell. Ryzen 5 1600/1600X som är någon hundralapp dyrare än i5-8400 (pengar som man dock kan spara in på att moderkortet är billigare) har åtta CPU-kärnor mot i5:ans sex, men haken är att historiskt sett så har prestanda per kärna nästan alltid spelat större roll i spel än antalet kärnor, och där ligger i5:an före. Det är först de senaste två-tre åren som det börjat bli vanligt att spel överhuvudtaget har något större utbyte av mer än två kärnor. Ser man till hur det ser ut idag så presterar i5:an marginellt bättre i de flesta spel, medan Ryzen 5 vinner när arbetet kan paralleliseras bättre (t.ex. om man streamar spel - där är Ryzen en solklar vinnare). Frågan är ju dock om detta kommer att hålla i sig de närmaste åren - det är inte orimligt att anta att spel kommer att bli bättre på att parallelisera CPU-arbete i framtiden, och det finns redan idag vissa strategispel (t.ex. Ashes of the Singularity) där Ryzen 5 1600 kan slå i5-8400. Jag föreslog Intel mest av gammal vana (det känns lite ovant - men kul - att AMD har riktigt konkurrenskraftiga val igen), men jag tror inte heller att det kommer att vara din CPU som är flaskhalsen i spel än på ett bra tag, oavsett vad du väljer.

Jag har själv en i5-3570K som fyller fem år om en månad, och även om det finns spel där den får kämpa en del så är det faktiskt ganska sällsynt. Det enda jag kan komma på såhär på rak arm är Assassin's Creed: Origins - där är den faktiskt flaskhalsen. Annars hänger trotjänaren med än och klarar sig överlag bra. Men efter nyår blir det nya bud, lagom till gamla processorns femårsdag...

Här finns lite siffror som jämför ett gäng moderna processorer om du vill ha faktaunderlag på bordet innan du bestämmer dig: https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3157-intel-i5-8600k-rev...

tillägg: om du inte är intresserad av överklockning så tycker jag inte att det är värt att välja i5-8600K istället för i5-8400. 8600K kostar nästan en tusenlapp extra om man räknar in att man måste köpa till en CPU-kylare separat (den ingår för den icke överklockningsbara 8400 men inte för 8600K), alltså nära 50% mer än 8400, men ger definitivt inte ens i närheten av 50% bättre prestanda - det är snarare 5%. Det är bara värt att fundera på om man tänker överklocka och även då är det tveksamt om det är värt det. Bättre att köpa Ryzen i så fall, där behöver man inte betala extra för att få en överklockningsbar processor.

Permalänk

Då har mellandagsrean varit igång och inköpen är gjorda. Listan förändrades lite och blev några hundralappar dyrare, men jag tror jag kommer att komma undan nöjd och glad i hågen ändå.
Jag gick i princip helt på renhanxues linje (men med homeplug istället för ett trådlöst nätverkskort så får vi se om elen i radhuset klarar av det).

Tangentbord löste sig på annat håll, och jag blev tvungen att införskaffa RAM-minnet från NetonNet då newdator.com verkar vara en lurig sida som prissänker de varor de inte har i lager... Hamnade allt som allt på 14653 bagare men får nog vänta ett slag på att i5an skall dyka upp från Netonnet.

Länk till inköpslistan: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3549104&view=o

Tack för hjälpen och god fortsättning!

Permalänk
Medlem