Forumdelen sponsras av

Stor skärm till bärbar dator för främst studier/filmer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Stor skärm till bärbar dator för främst studier/filmer.

Tjenamors, har nu avverkat min gaming-rigg då speltimmarna blev färre och färre och studerandet har återupptagits samt ett nytt intresse för bildredigering. Så nu söker jag en extern skärm till min bärbara dator som är en Asus Zenbook 430ua Pure5x, skärmen ska vara stor och ha en upplösning på 1440p eller 4k, användas främst för somsagt studier samt film/serietittande. Budget ligger på max 6k, widescreen eller ej spelar ingen roll egentligen. Tacksam för all input! Godjul / Spring

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Spring:

Tjenamors, har nu avverkat min gaming-rigg då speltimmarna blev färre och färre och studerandet har återupptagits samt ett nytt intresse för bildredigering. Så nu söker jag en extern skärm till min bärbara dator som är en Asus Zenbook 430ua Pure5x, skärmen ska vara stor och ha en upplösning på 1440p eller 4k, användas främst för somsagt studier samt film/serietittande. Budget ligger på max 6k, widescreen eller ej spelar ingen roll egentligen. Tacksam för all input! Godjul / Spring

Kanske bra med en sån här om du har flera fönster öppna bredvid varandra?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3511013

Har en liknande på jobbet för programmering, funkar riktigt bra.

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Är du säker på att datorn kan mata ut 4k och i så fall via vilken typ av anslutning ?
Jag hade kollat på nån 4k skärm i 40-43" storlek om datorn hade kunnat mata ut 4k.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

@mrqaffe: Datorn har följande utgångar I/O-portar:
1x USB 2.0
1x USB 3.0
1x USB3.1 Type C (gen 1)
1x Headphone-out & Audio-in Combo Jack
1x micro HDMI

Samt ett mx150 grafikkort, så det lär inte vara några problem vad jag förstår så det hoppas jag att den klarar lite svårt att hitta någon information angående detta då jag är lite av en novis av vad olika anslutningar kan leverera men prestanda mässigt lär det lira!

Har kikat lite på någon utav Philips 40" 4k skärmar

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Verkar bygga på Intels integrerade kretsar HD620 och Intel gillar teknik från 2009 när det kommer till bandbredden på HDMI. Då är det troligt 2560x1440/60 Hz är det som fungerar över HDMI. Displayport via USB-C finns, så det gäller att lusläsa vad ASUS har för gräns där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

@Laxpudding: Hur hög bandbredd måste anslutningen kunna överföra? Mailat asus ang usb-c displayporten men jag antar att det är samma som med Hp's datorer att den är usb-c gen1 vilket betyder en överföring på 5gb/s, vad krävs för att skicka 4k?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av mrqaffe:

Är du säker på att datorn kan mata ut 4k och i så fall via vilken typ av anslutning ?
Jag hade kollat på nån 4k skärm i 40-43" storlek om datorn hade kunnat mata ut 4k.

Skrivet av Laxpudding:

Verkar bygga på Intels integrerade kretsar HD620 och Intel gillar teknik från 2009 när det kommer till bandbredden på HDMI. Då är det troligt 2560x1440/60 Hz är det som fungerar över HDMI. Displayport via USB-C finns, så det gäller att lusläsa vad ASUS har för gräns där.

Svar från ASUS FB support
Hej Tim,

Alternate mode för USB-C-porten i UX430 är Displayport 1.2/HDMI 1.4 och har bandbredd och stöd för en extern 4K-skärm. DP1.2 har bandbredd på 17.28 Gbit/s, 4K i 60Hz kräver 12.54 Gbit/s. Du skulle teoretiskt kunna driva en 4K-skärm i upp till 75Hz med DP1.2.

Mvh
Tommy, ASUS

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Spring: Då verka det vara på det torra med DP via USB-C!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Jul 2001

Kul med en kundsupport som faktiskt kan nåt!

P8Z77-V | i5 3570K@4,4ghz | Evo 212 | 4x4GB Corsair LP | Inno3D GTX 970 Air Boss Ultra | Asus Xonar DGX
850 Evo 250GB & 2x500GB | WD Green 2TB | Asus PB278QR | Corsair 760T | CoolerMaster V850
HP Microserver Gen8 1610 | Corsair Force F80 80GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB