Permalänk

Mitt fiber funkar ej?

Har precis flyttat in i huset och skulle fixa med mitt internet men det vill ej funka och undrar om jag gör något fel?

Ser ju ungefär ut som denna bild http://viabyalag.se/wp-content/uploads/2014/06/IMG_3059-1024x...

Jag testa att ansluta min tv box till den port som hette "tv" men det ville ej funka.
Och söker jag på wifi får jag inte upp något så jag testa ett stoppa in en kabel från min router till denna medieomvandlare men då stod det bara " internet saknas"

Min internetleverantör säger att internet är på sen 17/12 så jag undrar om ni har nån idé hur jag löser detta?

Permalänk
Medlem

Lyser WAN på convertern?

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk
Medlem

@fredrikkarlsson: På bilden är det en mediabox och då är det rätt att du skall koppla TV till TV-uttaget och en kabel till router, vågar dock inte säga vad som står på uttaget som skall till router, kabeln från boxen skall in i routerns WAN port.
Därefter måste ju även routern konfigureras rätt, om den inte redan har rätt inställningar.

Om det inte funkar sedan och dina abonnemang på TV och internet är igång så får du be dom komma och mäta signalen i mediaboxen så allt är rätt kopplat fram till huset och i själva boxen.
Inte ovanligt att det är felkopplat i box eller att det finns ett avbrott i kablarna fram till huset.
Förutsätter nu att med huset så menar du villa.

Permalänk
Medlem

Vilken leverantör? Vilken router? Vilket fibernät? Kopplat datorn direkt i fiberkonvertern?

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du förtydliga vilken kombination av operatörer det är och om du använder deras dedikerade hårdvara och om den är inkopplad enligt operatörernas instruktioner, tvbox kan innebära mycket och tvporten i switchen ska kanske inte användas med den kombination av operatörer du valt.

Har du tex valt Telia som operatör för både tv och data så ska tvboxen kopplas in i smarten, men har du valt olika operatörer för data och tv så kanske tvboxen ska in i din tjänstefördelare eller så använder tvboxen internet och då ska tvboxen oftast kopplas in på lansidan av din router.

Kombinationen av operatörer påverkar alltså hur det ska kopplas för att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är utsikt bredband som äger fiber här jag bor men jag har boxer som leverantör.

Utsikt bredband har en dosa i väggen, där går en fiber kabel till en router från utsikt bredband. Den routern har 4 portar och 2 usb portar.
Jag har testat alla portar med en nätverksladd och står bara "inget internet" förutom när jag stoppar den i port 3 då kommer jag till utsikt bredband hemsida.

Boxer ska skicka mig en router men dom sa det ändå skulle funka?
Något borde väl vara krångligt med internet annars borde jag väl ha internet nu? =/

Följt detta exakt då det är denna jag har.

https://www.utsikt.se/drift_support/koppla-in-dina-tjanster/i...
Men säger bara ingen internet återkomst.. =/
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Det är utsikt bredband som äger fiber här jag bor men jag har boxer som leverantör.

Utsikt bredband har en dosa i väggen, där går en fiber kabel till en router från utsikt bredband. Den routern har 4 portar och 2 usb portar.
Jag har testat alla portar med en nätverksladd och står bara "inget internet" förutom när jag stoppar den i port 3 då kommer jag till utsikt bredband hemsida.

Boxer ska skicka mig en router men dom sa det ändå skulle funka?
Något borde väl vara krångligt med internet annars borde jag väl ha internet nu? =/

Följt detta exakt då det är denna jag har.

https://www.utsikt.se/drift_support/koppla-in-dina-tjanster/i...
Men säger bara ingen internet återkomst.. =/

Om Du kommer till utsikts bredbandsida när du koppla in i port 3 då har inte dit nät från boxer blivit aktiverat.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Du får nog felanmäla till boxer, som först verifierar att beställningen gått igenom hela vägen. Och sedan felanmäler till utsiktens fibernät.

Du har ju kopplat enligt instruktionerna och datorn direkt utan att det kommer igång.

Permalänk
Medlem

Det är inte en router som fibern sitter i utan en mediaomvandlare från fiber till koppar

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte min farfar med liknande bekymmer härom veckan.) Hos dem var det så att (tydligen vanligt enligt leverantören av vårt stadsnät) lägenhetsnummret som står på dörren inte är det nummer leverantören vill ha utan det fanns ytterligare ett nummer på kontraktet. Det var alltså inte inkopplat på rätt/en existerande lägenhet.

Permalänk

Problem var att dom inte hade aktiverat det på rätt adress! Hehe..

Tack för all hjälp!!