Permalänk
Medlem

Bästa kylaren under 1 kg :-)

Webhallen vill inte bygga custom config med CPU kylare på över 950g. Anledningen är risken för transportskador. Även om jag förklarade att jag gärna hämtar datorn personligen på plats med silkesvantar så blev det avslag. Ville ha den biffiga Noctuan...

Så jag behöver tänka om. Vad kyler en i7 8700K på bästa sätt? Luftkylt och max 950-ish gram. Det enda jag hittat som uppfyller kraven i vikt är Be Quiet Dark Rock 3 (ej pro-modellen). Vad tror ni, räcker den att kyla ner en 8700K? Vill gärna ta höjd för lite överklockning. Moderkortet blir ett Asus (vet att man bör undvika auto-OC på dom)

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Inaktiv

Ta den billigaste kylaren de kan montera så köper du en annan och monterar själv sen när datorn kommer.

Om det är ett alternativ?

Mvh

Permalänk
Avstängd

Jag är nöjd med mitt Be Quiet Pure Rock. Kör min 8700K på 4.9Ghz utan några temperatur problem alls. Så Dark Rock borde ju fungera OK med tanke på att den är biffigare än Pure Rock.

Konstigt att Webbhallen inte kan rekommendera en fläkt till dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ta den billigaste kylaren de kan montera så köper du en annan och monterar själv sen när datorn kommer.

Om det är ett alternativ?

Mvh

Vill helst undvika att göra det själv. Stor pjäs och det var hundra år sedan jag skruvade i datorer... blivit gammal, lat och osäker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dark Rock funkar nog bra för dig. Vet inte vilka krav du har, men har själv bra erfarenhet av Be Quiet

Kör den här combon på min emulatordator. Den är riktigt tyst trots överklockningen. (Budget)

i3 7350K 4,8GHz
Be Quiet Pure Rock Slim

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag är nöjd med mitt Be Quiet Pure Rock. Kör min 8700K på 4.9Ghz utan några temperatur problem alls. Så Dark Rock borde ju fungera OK med tanke på att den är biffigare än Pure Rock.

Konstigt att Webbhallen inte kan rekommendera en fläkt till dig...

Tack, det lät ju iofs övertygande!

Nej, dom sa bara att jag skulle välja något annat.

Visa signatur

Permalänk

Låter oseriöst jag hade vänt mig till Inet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Garderoben: Det är helt förståeligt att dom inte vill skicka datorn med en tung kylare. Min dator har åkt både bil och flyg, och hur jag än försökt vara försiktig i hanteringen så har kylaren böjts av sin egen vikt för att jag inte monterat av den. Har väl bara haft tur att moderkortet inte knäckts..

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Skrivet av Drickz:

@Garderoben: Det är helt förståeligt att dom inte vill skicka datorn med en tung kylare. Min dator har åkt både bil och flyg, och hur jag än försökt vara försiktig i hanteringen så har kylaren böjts av sin egen vikt för att jag inte monterat av den. Har väl bara haft tur att moderkortet inte knäckts..

Gäller ju bara att stödja den korrekt inne i chassit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Garderoben: Typ binda fast den mot vissa punker så den inte belastas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Webhallen vill inte bygga custom config med CPU kylare på över 950g. Anledningen är risken för transportskador. Även om jag förklarade att jag gärna hämtar datorn personligen på plats med silkesvantar så blev det avslag. Ville ha den biffiga Noctuan...

Så jag behöver tänka om. Vad kyler en i7 8700K på bästa sätt? Luftkylt och max 950-ish gram. Det enda jag hittat som uppfyller kraven i vikt är Be Quiet Dark Rock 3 (ej pro-modellen). Vad tror ni, räcker den att kyla ner en 8700K? Vill gärna ta höjd för lite överklockning. Moderkortet blir ett Asus (vet att man bör undvika auto-OC på dom)

Gör dig själv en tjänst och köp den biffiga noctuan. Att skruva fast den vilket är tokenkelt med noctuas prylar kommer vara värt det när du får öppna premiumlådan och klämma på innehållet. Kan du läsa en instruktionsbok, vilken som helst så kan du fästa en noctuakylare. Du kommer inte ångra dig!

Visa signatur

| Ghost S1 | 7800x3d | MSI B650I Edge | 32Gb 6000CL30 | Inno3d 4070 Ti S X3 | SF750 |

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U14S väger 935g.

Skrivet av Garderoben:

Låter oseriöst jag hade vänt mig till Inet.

Inet har ännu lägre gräns, 750g. Det är för att de vill undvika fraktskador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast om man beställer för upphämtning i någon av deras butiker i Sthlm (i mitt fall) så skickas den på pall och då funkar det med Noctuan eftersom posthanteringen med pall är mer varsam. Vän av ordning undrar väl nu varför jag inte beställer från Inet och det hade jag gärna gjort. Men dom ligger back på lagersaldot och har en ganska lång leveranstid just nu. I mitt fall skulle datorn vara klar för upphämtning tredje veckan i januari. Känns liiite segt. Webhallen kan ordna på 6-7 dagar säger dom.

Det som stör mig med Webhallen och kylaren är att jag vill hämta den personligen på plats där dom bygger (Bergshamra) så det är inte ens fråga om någon transport. Förstår inte varför dom vägrar... jag har ju ansvaret när den hämtats ut.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Fast om man beställer för upphämtning i någon av deras butiker i Sthlm (i mitt fall) så skickas den på pall och då funkar det med Noctuan eftersom posthanteringen med pall är mer varsam. Vän av ordning undrar väl nu varför jag inte beställer från Inet och det hade jag gärna gjort. Men dom ligger back på lagersaldot och har en ganska lång leveranstid just nu. I mitt fall skulle datorn vara klar för upphämtning tredje veckan i januari. Känns liiite segt. Webhallen kan ordna på 6-7 dagar säger dom.

Det som stör mig med Webhallen och kylaren är att jag vill hämta den personligen på plats där dom bygger (Bergshamra) så det är inte ens fråga om någon transport. Förstår inte varför dom vägrar... jag har ju ansvaret när den hämtats ut.

Ja du, jag skulle gissa att det är att dom vill undvika eventuellt tjafs om nåt skulle strula med datorn. Som kund kan man ju hävda vad som helst, att det var så när du fick den etc. Men jag tycker ju ändå att om du hämtar den där så tycker man ju att dom borde gå med på det. Om inget annat, varför tar du inte en AIO?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Kanske en AIO? Lägger inte mycket vikt på moderkortet direkt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kanske en AIO? Lägger inte mycket vikt på moderkortet direkt.

Om de är lika jobbiga/fega som inet så går det inte med AIO heller.

Edit det verkar inte ha skrivit att det inte går i alla fall. Då skulle jag kört med en AIO.

"Det finstilta:
• Om du beställer i butik kan du enbart välja betalsättet delbetalning/faktura. Du kan dock beställa online och välja att hämta i butik med andra betalsätt
• Vi monterar inte luftkylare som väger över ~950g på grund av för stor risk för fraktskador.
• Vi monterar inte fyndvaror.
• Oavsett vilket minne du väljer levereras det med 2666 MHz inställt i BIOSet (som högst), givetvis kan du ändra detta senare själv."

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av perost:

Humm okej, tycker fortfarande man borde kunde göra någon typ av frigolit "mall" man sätter runt cpun och sätter på chassi sidan när man skickar färdigbyggda datorer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med tanke på hur postnord hanterar paket så är det inte konstigt.
Känns som man ska vara glad om det kommer fram överhuvudtaget.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Hmm. Vid närmare eftertanke - om man planerar att flytta runt datorn ibland. Kanske frakta den. Måste man då montera av en monsterkylare som Noctuan? Eller räcker det att "hantera varsamt"? Verkar ju oroväckande om man riskerar att knäcka moderkortet.

Kanske bättre med en något mindre ändå?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@flightsim18: om du gör det själv är det inga problem, bara frakta datorn med liggande låda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flightsim18:

Hmm. Vid närmare eftertanke - om man planerar att flytta runt datorn ibland. Kanske frakta den. Måste man då montera av en monsterkylare som Noctuan? Eller räcker det att "hantera varsamt"? Verkar ju oroväckande om man riskerar att knäcka moderkortet.

Kanske bättre med en något mindre ändå?

Om man vet med sig att det ska flyttas till å från kanske man kan binda upp kylaren med en ståltråd, men ja det är såklart riskfyllt om du t ex gör en kraftig inbromsning med datorn i bagageutrymmet så kan det ju bli problem, osv osv.

Risken är ju dock inte megastor om du som nämnt hanterar varsamt; oavsett så skadar det ju inte att vara på den säkra sidan och köpa en AIO eller en mindre tornkylare (kommer du ens överklocka cpun?)

Jag har en 7700k och jag kör på en vanligare kylare i storlek 212 EVO (kanske 400gish?) fungerar utmärkt men kan såklart inte överklocka jättemycket (eller alls? inte ens testat, standardclock fungerar bra i spelen jag lirar just nu) innan ljudnivån blir högre.

Permalänk
Medlem

Fanns förut stabiliserings stag för grafikkort och cpu-kylkroppar vete katten om det finns kvar nu hade förut en bjässe på 1,5Kg ren koppar kylare den skaffa jag två st stabiliserings stag till de fungera fint men de var början på 2000 talet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte ett tips på en kylare under kilot men för att förtydliga hur enkelt det är att montera en noctua NH-D15: den är lika lättmonterad som den är stor. Skulle verkligen vilja påstå att EVO 212 är svår i jämförelse.

Om du vill ha en sådan för prestandan så tycker jag inte att montering ska göra dig rädd.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp kylaren separat och be dem installera Intel-kylaren tills dess att du har fått hem grejerna då du bara byter kylare.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Att byta kylare blir ju halva jobbet av att sätta ihop helt själv. Låter sådär tycker jag. Båda förslagen till luftkylare är väl rätt bra ändå.

Permalänk
Medlem

Tack alla för fantastisk feedback och engagemang! Jag har tänkt fram och tillbaka på olika alternativ (inkl vattenkylning) men det föll till slut på en något enklare luftkylare än Noctuan. Skulle den inte vara tillräcklig så får jag bita i det sura och komplettera i efterhand. Men jag har inte planer på att överklocka inledningsvis.

Nu är följande beställt;

Fractal Design Define R5 - White
Intel Core i7-8700K - 12 trådar / 3.7GHz (4.7Ghz Turbo) / 12MB / Socket 1151
Cryorig H5 Ultimate CPU Kylare
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz / DDR4 / CL15 /
Corsair PowerSupply (PSU) RM750x 750W
Samsung SSD 960 EVO 250GB (MZ-V6E250BW)
ASUS PRIME Z370-P - ATX / Z370
Windows 10 Home 64-bit
Webhallen Custom Config

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Byt processorkylare i efterhand när du har haft datorn ett tag och vet om du verkligen behöver maffigare kylare.
Kanske vill du om ett halvår ha vattenkylning.

Även om kabeldragning av professionella datorbyggare kan vara antingen något som man inte själv kan åstadkomma eller något som man absolut inte vill ha sin dator.
Så är modifiering av företags-byggda datorer en inkörsport till att bygga själv från grunden.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@Kronvrak: oftast så köper man en enorm kylare med stor kyl kapacitet för ljudnivån.

när jag byggde min mors speldator för ett gäng årsen så blev en nh d14, hon klockar inte men det behövs i princip inga fläktar på den i5an.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Kronvrak: oftast så köper man en enorm kylare med stor kyl kapacitet för ljudnivån.

när jag byggde min mors speldator för ett gäng årsen så blev en nh d14, hon klockar inte men det behövs i princip inga fläktar på den i5an.

De allra flesta klarar sig ju med en oklockad R7 1700 eller i7 8700 och en 65w tpd cpu behöver inte en särskilt rejäl kylare för att det ska bli tyst. Tycker faktiskt min 6700 går ganska tyst med en liten nhl9i https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1464149 Och då sitter den i ett Mitx chassi.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb