Ominstallation är ett alternativ, se i så fall till att koppla ur HDDn medan du installerar på SSDn. Det andra alternativet är att klona Windows från HDDn till SSDn. Då behåller du alla filer men om HDDn är större än SSDn (ganska troligt) måste du rensa den tills det får plats på SSDn. Det finns flera verktyg för att göra det men jag har aldrig gjort det själv så kan inte göra några rekommendationer där, jag brukar förespråka ominstallation istället.
@Andreaz1: okej, blir nog en ominstallation, undrar bara hur det blir med licensen nu när det är ett nytt moderkort, för visst sparades licensen på förra moderkortet?
@EmilH: Ställer samma fråga till dig haha, undrar bara hur det blir med licensen nu när det är ett nytt moderkort, för visst sparades licensen på förra moderkortet?
Men jag har läst att många har problem med aktiveringen och då kan du kontakta Microsoft supporten som kan hjälpa dig att aktivera W10 efter byte av moderkortet, det finns en länk till kundsupport nästan längst ner på sidan som jag länkade
Antagligen tog du inte bort befintliga partitioner. boota med installations USB, välj vilken disk du ska installera på, ta bort alla partitioner som finns på den, klicka på uppdatera, klicka på nästa...
Eftersom det också antagligen är färskt nytt moderkort använd inte en gammal Windows 10, inte säkert att det går att installera nämligen, tanka senaste först...
Om allt detta inte hjälper och du har skapat USB sticka med mediacreationtool så står det inte rätt i moderkortets bios...
Antagligen tog du inte bort befintliga partitioner. boota med installations USB, välj vilken disk du ska installera på, ta bort alla partitioner som finns på den, klicka på uppdatera, klicka på nästa...
Eftersom det också antagligen är färskt nytt moderkort använd inte en gammal Windows 10, inte säkert att det går att installera nämligen, tanka senaste först...
Om allt detta inte hjälper och du har skapat USB sticka med mediacreationtool så står det inte rätt i moderkortets bios...
"Det går inte att installera Windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. IEFI-baserade system kan windows endast installeras på GPT-diska"
Ja ganska bra guide, men följ den bara till ca 4.40, det där som kommer efter det med partionera, formatera osv kan du hoppa över.
så efter att befintliga partitioner är borttagna så klickar du bara på NEXT, eller NÄSTA så gör installationsprogramet resten åt dig.
Bara om du bara vill använda en del av SSD för windows är det efter 4.40 nödvändigt.
@EmilH: Ställer samma fråga till dig haha, undrar bara hur det blir med licensen nu när det är ett nytt moderkort, för visst sparades licensen på förra moderkortet?
Jag har också hört det, men själv har bytat allt möjligt, inklusive helt ny dator och ominstallerat win, har aldrig bråkat om min aktiveringskod. Men jag kanske har haft tur.
Men win skall ju inte komma i nya versioner, i framtiden så skall det visst bara bli uppdateringar. Så jag undrar hur man bestämmer när en version inte längre är giltig?