Begära utträde ur facket vid studier?

Permalänk

Begära utträde ur facket vid studier?

Jag har arbetat på ett lager och under många år varit medlem i IF Metall. Jag började sedan studera (Basår samt ingenjörsutbildning på högskola) för ca 2,5 år sedan. Jag kontaktade facket i samband med studiestart och betalar sedan dess lägsta avgiften på ca 220:-/mån. Men har jag någon nytta av att vara med i facket under studie-tiden? Ska jag gå ur helt, stanna kvar eller finns det något bättre alternativ för studenter?

Permalänk
Medlem

Du vill inte gå ur om du inte behöver och förlora den tiden du byggt upp. Unionen kostar knappt något när man studerar och du får även möjlighet att få hjälp med studielitteratur och liknande till ett värde av... jag har för mig 2500kr. Kommer inte riktigt ihåg.

Jag hade hade arbetat innan jag började studera fick litteratur för över 10 000kr betalt av Unionen.

Edit:

Från Unionens hemsida
"100 kronor för hela studietiden
Som student på universitet och högskola betalar du bara 100 kronor för hela studietiden. Det gäller oavsett vad du läser eller hur lång din utbildning är."

"3 175 kr i litteraturstipendium
Få tillbaka 3 175 kr när du tagit examen. När du uppdaterar ditt studentmedlemskap till yrkesverksamt ger vi dig pengarna tillbaka för gamla kursböcker. Spara dina kvitton!"

Tillägg
Permalänk
Medlem

Då antar jag att A-kassa ingår i den avgiften? Isåfall har du rätt till A-kassa om du har arbetat heltid upp till 6 år innan studierna påbörjades.

https://handels.se/akassan/arbetslos1/regler1/villkor/kvalifi...

Isåfall är det väl värt det? Om du inte är stensäker på att få ett jobb efter utbildningen såklart.

Permalänk
Inaktiv

Förr i tiden räknades studier så överhoppningsbar tid. Så om du jobbade innan studierna och sedan går ut och blir arbetslös eller avbryter studierna så får du ersättning. Jag tror att samma sak gäller idag.

För övrigt så skulle jag rekommendera att byta fack till t.ex. unionen. Unionen i sin tur har för och nackdelar, fördelen är att de är sveriges största och de omfattar så många platser.
Även om vissa föredrar sveriges ingenjörer. För majoriteten kan man dock vara med i vad som helst och det påverkar inget, bortsett från att vissa som IF-metall inte har inkomstförsäkring. (d.v.s. man får ut mer i akassa)

*edit*
D3str0yer visade länk på det gäller än idag.

Permalänk
Medlem

Jag "utnyttjade" Unionens stipendium under min tid jag pluggade.
Då jag var yrkesmedlem hela tiden (betalade 100kr/månad) så hade jag rätt till 2500kr/termin för studielitteratur. Så jag köpte samtliga böcker nya och fick tillbaka pengarna för böckerna + ett par skyddsskor jag behövde på studiebesök några gånger.

Så kolla upp vad du får för pengarna du betalar. De har säkert något liknande på IF Metall.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |