Permalänk
Medlem

Hdmi till toslink

Hejsan!

Jag skall koppla datorn till projektorn, o sedan ljudet till hemmabio:t. Dock så har inte projektorn någon ljud ut/in så jag undrar om en sådan adapter hade funkat bra?

https://www.ebay.com/itm/1080P-HDMI-to-Optical-SPDIF-RCA-L-R-...

/Kevin

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

Den ska fungera ja.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Bildexpert 📺

@buskevin: Ja. Men också nej.

För att en sådan splitter för ljud ska fungera måste den hantera HDMI helt korrekt, inklusive EDID, HDCP och metadata via handskakningar. Annars riskerar du hamna i situationer där du inte får bild, eller bortfall av bild och situationer där splittern helt enkelt inte fungerar som den ska. Det kan till exempel bli problem med signalbortfall hos längre HDMI kablar beroende på hur splittern är konstruerad.

Normalt kör du allt via Hemmabio-receivern. Om det är en sådan du har. Om du har ett separat ljudsystem med endast ljud in är det ofta säkrare att du plockar ljudet separat, via ljudkretsarna på moderkortet eller via exempelvis ett usb-ljudkort eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@buskevin: Ja. Men också nej.

För att en sådan splitter för ljud ska fungera måste den hantera HDMI helt korrekt, inklusive EDID, HDCP och metadata via handskakningar. Annars riskerar du hamna i situationer där du inte får bild, eller bortfall av bild och situationer där splittern helt enkelt inte fungerar som den ska. Det kan till exempel bli problem med signalbortfall hos längre HDMI kablar beroende på hur splittern är konstruerad.

Normalt kör du allt via Hemmabio-receivern. Om det är en sådan du har. Om du har ett separat ljudsystem med endast ljud in är det ofta säkrare att du plockar ljudet separat, via ljudkretsarna på moderkortet eller via exempelvis ett usb-ljudkort eller liknande.

Tyvärr så har ej hemmabio:t "hdmi-in" utan enbart ut för dvd etc. Datorn står nere så det är en 25 meters kabel vi behöver använda, därav blir det svår o dra ljud "separat" :/

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

hdmi-ljud-omvandlare

Sådan har jag till min projektor. Funkar utmärkt.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara koppla datorn till hemmabioförstärkaren och sen HDMI ut från stärkaren till projektorn?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Kan man inte bara koppla datorn till hemmabioförstärkaren och sen HDMI ut från stärkaren till projektorn?

Tyvärr så har hemmabioförstärkaren enbart toslink in :/

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av buskevin:

Tyvärr så har ej hemmabio:t "hdmi-in" utan enbart ut för dvd etc. Datorn står nere så det är en 25 meters kabel vi behöver använda, därav blir det svår o dra ljud "separat" :/

Har du kopplat detta innan med de längderna? Max längd för HDMI är 15m. Vill du dra längre behöver du en aktiv kabel och det är ändå ett lotteri huruvida signalen kommer fram som den ska. Kanske bättre att köra Chrome Cast eller liknande lösning som inte förlitar sig på en HDMI-kabel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du kopplat detta innan med de längderna? Max längd för HDMI är 15m. Vill du dra längre behöver du en aktiv kabel och det är ändå ett lotteri huruvida signalen kommer fram som den ska. Kanske bättre att köra Chrome Cast eller liknande lösning som inte förlitar sig på en HDMI-kabel.

Hdmi kabeln sitter där just nu, allt funkar utan ljud. Jag var helt säker på att projektorn hade ljud ut

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du kopplat detta innan med de längderna? Max längd för HDMI är 15m. Vill du dra längre behöver du en aktiv kabel och det är ändå ett lotteri huruvida signalen kommer fram som den ska. Kanske bättre att köra Chrome Cast eller liknande lösning som inte förlitar sig på en HDMI-kabel.

Men om jag skall köra Chrome Cast, så har jag fortfarande problemet med ljud :/

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

@buskevin: Du borde ju kunna köra med chromecast.

Chromecast -> HDMI-ljudomvandlare -> HDMI till projektor & ljudkabel till hemmabio

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

@buskevin: Du borde ju kunna köra med chromecast.

Chromecast -> HDMI-ljudomvandlare -> HDMI till projektor & ljudkabel till hemmabio

Jo precis, och då borde den här fungera eller?
https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

hur långt är det mellan datorn och hemmabio systemet då? finns ju 20m toslink kablar, bör vara minst problem med den lösning, även om den kanske inte är smidigast (om nu datorn har toslink)

Permalänk
Medlem

@buskevin: från amazon
390kr (med frakt) från amazon.

"Previous:
I'm using this with a chromecast in order to send the video to a projector and the audio to separate speakers."

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av buskevin:

Tyvärr så har ej hemmabio:t "hdmi-in" utan enbart ut för dvd etc.

Äger inget hemmabiosystem själv, men tycker detta låter lite konstigt. Varför skulle man vilja dra HDMI från en receiver till en DVD-spelare?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Äger inget hemmabiosystem själv, men tycker detta låter lite konstigt. Varför skulle man vilja dra HDMI från en receiver till en DVD-spelare?

Det är DVD-spelar i "hemmabiosystemet" så därför drar man HDMI till en skärm

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

@buskevin: från amazon
390kr (med frakt) från amazon.

"Previous:
I'm using this with a chromecast in order to send the video to a projector and the audio to separate speakers."

Tackar! Då var det beställt o klart

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

Hey Swec, har nu fått hem adaptern. Men får ej något ljud, men när jag kopplar in den till tv:n så hittar datorn "samsung tv" i ljud inställningarna, o då får jag ut ljud via hemmabiot. Men när jag kopplar in den till projektorn igen så går ljudet över till mitt headset o jag kan ej hitta "projektor" i ljud inställningarna. Någon som har något tips som kan lösa detta bekymmer?

/Kevin

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

Datorn har även väldiga problem att hitta projektorn i bild inställningarna

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Inaktiv

Händer det nåt om du håller in windowstangenten och trycker P och väljer 'duplicera'

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Händer det nåt om du håller in windowstangenten och trycker P och väljer 'duplicera'

Inget annat än att skärmarna "dupliceras", verkar vara som att inte datorn hittar projektorn därför inget ljud kommer heller. Om jag tar kabeln jag har i projektorn o sätter den i tv:n så hittar datorn tv:n med en gång, men icke med projektorn

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

@buskevin: Hur har du kopplat?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

@buskevin: Hur har du kopplat?

Nu får jag bild via farsans dator, men det spelar ingen roll. För det var tanken att det var den vi skulle ta filmen från osv. Men däremot hittar den inte projektorn i ljudinställningarna.

Från dator > Toslink splittern > Projektorn
> Hemmabio

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

@buskevin: Var inte grundproblemet att avståndet var för långt för att använda sladd?

Samt, föreslagen lösning var via chromecast. Dvs casta från dator till chromecast inkopplad på HDMI IN, HDMI ut till projektor samt TOSLINK till ljudanläggning.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

@buskevin: Var inte grundproblemet att avståndet var för långt för att använda sladd?

Samt, föreslagen lösning var via chromecast. Dvs casta från dator till chromecast inkopplad på HDMI IN, HDMI ut till projektor samt TOSLINK till ljudanläggning.

Oj, trodde att jag även nämnde det här, fick inte någon bild via chromecast:en, det var därför jag började "felsöka" med datorn.
I går kväll så tröttnade vi så vi åkte ut o köpte en ny projektor för att se om det var de som var problemet. O vi fick både ljud o bild med en gång.

Men tack för all hjälp SWEC!

/Kevin

Visa signatur

/////Mvh Kevin