Permalänk
Medlem

skarva sladd?

efter lite ommöblering så måste en utav mina internet sladdar förlängas.
då sladden är dragen från routern, genom väggar och fastspikad på vissa ställen, så vill jag helst inte köpa en helt ny längre sladd, utan vill ha den längre bara då det handlar om typ 3 meter bara.
så, går det att skarva internet sladdar? isf, vad är det jag behöver och vart får man tag i det?
vet inte riktigt vad det är för sladd jag har(om nu den infon måste nämnas), men ni vet säkert hur man tar reda på det?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

efter lite ommöblering så måste en utav mina internet sladdar förlängas.
då sladden är dragen från routern, genom väggar och fastspikad på vissa ställen, så vill jag helst inte köpa en helt ny längre sladd, utan vill ha den längre bara då det handlar om typ 3 meter bara.
så, går det att skarva internet sladdar? isf, vad är det jag behöver och vart får man tag i det?
vet inte riktigt vad det är för sladd jag har(om nu den infon måste nämnas), men ni vet säkert hur man tar reda på det?

https://www.dustinhome.se/product/5010005377/adapter?ssel=fal...

En RJ-45, funkar fint

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Finns lite billigare på kjell.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

om någon kunnig kan svara, avd är det för skillnad på den, och denna?

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fast-telefoni/insta... står på den billigare att det endast är för analog telefoni, men kontakt som kontakt, har dom inte kopplat alla pinnarna?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

tack:). går denna pryl att få tag i lokala butiker, typ el-giganten, media mart, clas ohlson osv?
ang sladden, måste det vara exakt samma sladd som jag kommer att använda som förlängning som den jag redan har?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@edroon: Finns det bättre och sämre sådana, eller kvittar det vilken man köper? Jag har nämligen haft otur med alla skarvkopplingar jag testat. Problemet jag haft är att hastigheten plötsligt sänks till 100 Mbit/s. Drar jag då ur kabeln ur skarven och ansluter den igen hoppar hastigheten upp i 1000 Mbit/s igen. Detta gjorde mig så irriterad att jag till slut drog en ny, tillräckligt lång kabel på vinden för att slippa skarvar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@mangemani: Här är den på Clas Ohlsson: https://www.clasohlson.com/se/Skarvdon-f%C3%B6r-n%C3%A4tverks...

Apropå sladd, så är den bara samma eller bättre så bör du i alla fall inte få lägre hastighet. Men har du minst en Cat5e kabel så skall den ju klara gigabit i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Finns lite billigare på kjell.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

om någon kunnig kan svara, avd är det för skillnad på den, och denna?

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fast-telefoni/insta... står på den billigare att det endast är för analog telefoni, men kontakt som kontakt, har dom inte kopplat alla pinnarna?

Ja det har med pinnarna att göra. Nätverk behöver 9 pin medan analog bara behöver 6 st.

Skrivet av mangemani:

tack:). går denna pryl att få tag i lokala butiker, typ el-giganten, media mart, clas ohlson osv?
ang sladden, måste det vara exakt samma sladd som jag kommer att använda som förlängning som den jag redan har?

du kan nog hitta den hos clas ohlson. Länk har väl postats av andra här
En vanlig nätverkskabel funkar fint på andra ändan.

På samma plats som du bestämmer dig att köpa adaptern, köp också en nätverkskabel.

Skrivet av p.lindblom:

@edroon: Finns det bättre och sämre sådana, eller kvittar det vilken man köper? Jag har nämligen haft otur med alla skarvkopplingar jag testat. Problemet jag haft är att hastigheten plötsligt sänks till 100 Mbit/s. Drar jag då ur kabeln ur skarven och ansluter den igen hoppar hastigheten upp i 1000 Mbit/s igen. Detta gjorde mig så irriterad att jag till slut drog en ny, tillräckligt lång kabel på vinden för att slippa skarvar.

Ja, den symptomen kan uppstå om man har otur. Bästa är alltid att ha enkel nätverkskabel såklart.
Sedan tycker jag denna räcker för detta ändamål. Onödigt att köpa en "bättre" då du inte får ut något bättre än denna.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Man kan köra extender också men då behöver man ström till den antingen via adapter eller POE.

Permalänk
Medlem

tack alla för infon:)
ang sladden så klarar den av uppåt 100MB/S iaf, så mycket vet jag och eftersom jag bara har 100MB uppkoppling, så spelar högre ingen roll. men jag tänkte mer på om sladden var twistad eller nått sånt, vet inte om den är det och jag vet inte heller om det spelar någon roll?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

tack alla för infon:)
ang sladden så klarar den av uppåt 100MB/S iaf, så mycket vet jag och eftersom jag bara har 100MB uppkoppling, så spelar högre ingen roll. men jag tänkte mer på om sladden var twistad eller nått sånt, vet inte om den är det och jag vet inte heller om det spelar någon roll?

Köp en cat6 nätverkskabel så blir det bra

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

Nätverk behöver 9 pin medan analog bara behöver 6 st.

Wait, what? En analog telefonledning behöver ett par, alltså två pinnar, i varje ände. Var får du 6 pinnar från? Även om du använder returen på en telefonkabel så är det fortfarande bara 4 trådar som används. Vet dessutom inte heller hur ett nätverk ska kunna använda 9 pinnar heller när en RJ45-kontakt har 8 stift.

OnTopic: Troligtvis har man bara kopplat fram mittenparet (stift 4 & 5) i den billigare adaptern på Kjell.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Det heter nätverkskabel. Inte internetsladd.

För att göra det enklare för dig själv i framtiden när du söker information.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulchi:

Wait, what? En analog telefonledning behöver ett par, alltså två pinnar, i varje ände. Var får du 6 pinnar från? Även om du använder returen på en telefonkabel så är det fortfarande bara 4 trådar som används. Vet dessutom inte heller hur ett nätverk ska kunna använda 9 pinnar heller när en RJ45-kontakt har 8 stift.

OnTopic: Troligtvis har man bara kopplat fram mittenparet (stift 4 & 5) i den billigare adaptern på Kjell.

Skrev fel, 8 st så klart på en rj45

Sedan har du rätt med 4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

got root?