Inställning på frånluftsventil i lägenhet med självdrag

Permalänk
Medlem

Inställning på frånluftsventil i lägenhet med självdrag

Råkade paja inställningen på frånluftsventilen när jag skulle ta bort bort den för rengöring. Skruven som håller i reglgaget är nu helt glapp och har ingen aning om hur den var inställd. Borde fastighetsskötaren i bostadsrättsföreningen ha koll på alla inställningar för alla lägenheter, eller tror ni att jag behöver ta hit en firma som mäter luftflödet för att fastställa inställningen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Så viktigt är det inte, det viktigaste är att du inte stänger den helt.
Skulle du göra det med alla ventiler så blir det väldigt svårt att öppna ytterdörren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så viktigt är det inte, det viktigaste är att du inte stänger den helt.
Skulle du göra det med alla ventiler så blir det väldigt svårt att öppna ytterdörren.

Ohfan. Kollade upp en video hur den ska sitta, för jag hade ingen aning om hur fästanordningen fungerade när jag väl hade pillat loss den. Där framgick att man absolut inte skulle ändra inställning på ventilen eftersom den ställts in redan när huset byggdes enligt videon. Det är dessutom i flickvännens lägenhet och vill inte paja luften här som normalt sett är sjukt bra. Vore surt.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

BRF:en utför var 3e år OVK. Skulle inte de anse flödena i huset som helhet inte är dugligt så lär BRF:en injustera systemet igen.

BRF:en har absolut inte inställningar för varje lägenhet.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

BRF:en utför var 3e år OVK. Skulle inte de anse flödena i huset som helhet inte är dugligt så lär BRF:en injustera systemet igen.

BRF:en har absolut inte inställningar för varje lägenhet.

För kontrollanten protokoll på befintliga inställningar eller gör de endast mätningar utifrån befintliga inställningar och gör justeringar vid behov? Mao, behöver jag själv ta hit en kontrollant nu efter att ha råkat trycka in ventilprylen hela vägen in? Eller lär jag kunna ringa den som utförde mätningen och fråga hur ventilationen ska ställas in? Satte skruven i mitten nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Sätt den som du tror blir bra, så er luft blir bra. Som du tror det satt innan. Du lägger lite för stor vikt vid hur den sitter

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ohfan. Kollade upp en video hur den ska sitta, för jag hade ingen aning om hur fästanordningen fungerade när jag väl hade pillat loss den. Där framgick att man absolut inte skulle ändra inställning på ventilen eftersom den ställts in redan när huset byggdes enligt videon. Det är dessutom i flickvännens lägenhet och vill inte paja luften här som normalt sett är sjukt bra. Vore surt.

Då kanske du har någon väldigt avancerad pryl och bör då prata med hyresvärden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det är självdrag.
Dvs inget avancerat ställ in som det passar.
Vilket rum satt ventilen i.
Frånluft är normalt kök, badrum eller klädkammare.
Så satt den i ett annat rum är det tilluft.
Oavsett så är självdrag inget man gör mätningar på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

I självdragssystem finns inga krav på specifika flöden i olika rum.
Det enda man kollar vid en besiktning är att luften går åt rätt håll, dvs att det sugs ut i frånluftsventilerna och kommer in via uteluftsintag (spaltventiler vid fönster eller separata uteluftsdon på väggar).

Gäller det badrum, skruva ut den rätt rejält!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Minne: Corsair Vengeance @ 3600mhz 32GB | GPU: AMD RX 7900 XT | PSU: Corsair RM850e

Permalänk
Medlem

Gissar att du har samma dåliga frånluftsventil som jag. Fläktwoods KGEB med metallspännen som man trycker in fläkten med.
Problemet med den är att reglaget är på tok för tungt och dåligt installerat med en enda skruv.

Upphängningen med en vansinnig skruv som karvar upp runt om skruvhålet allt eftersom samt den hänger där och dinglar... plus att ingen mutter eller packning finns där som låser till ordentligt :suck:

Varför kunde de inte använda vanlig skruv och mutter istället :facepalm: Är väl pga att det ska gå fort att få upp den.

Måste nu köpa en ny fläkt men eftersom trumman o fläktöppningen är fastnitad och förmodligen anpassad för KGEB-125 så bvågar jag inte chansa och köpa en billigare och bättre fläkt.

Det enda bra med KGB-fläktarna är att de har en måttskala (i form av ett klent klistermärke som man också lätt förstör när man diskar fläkten) :double facepalm: