Forumdelen sponsras av

Kan man ha olika interna nätverk i en router ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Kan man ha olika interna nätverk i en router ?

Tjo,

Min tanke är att ha två helt separata interna nätverk, funkar det ?
Varför ? Jo tänker att det borde vara säkrare, vet inte om det är så men tanken var då att ha enheter som är lite säkrare som är uppkopplade i ett nätverk och andra lite mer osäkra ligger i ett annat nätverk. Vet inte om det funkar så eller och det ens går att göra så ?
Jag har en Router Asus RT-AC66U

Tacksam för svar
/Force

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013

Du tänker på VLAN. Jag är dock inte insatt i det men här verkar finnas lite svar gällande din router:
https://www.snbforums.com/threads/asus-rt-ac66u-and-vlans.954...

CPU: i5 4670k @4.5Ghz GPU: 1080 TI ROG Strix RAM: 4x4GB 1666Mhz MoBo: MSI Z87-g45 GAMING PSU: Corsair CX 750M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Pelegrino:

Du tänker på VLAN. Jag är dock inte insatt i det men här verkar finnas lite svar gällande din router:
https://www.snbforums.com/threads/asus-rt-ac66u-and-vlans.954...

Nja finns inget som heter så i min router dessvärre som personen beskriver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

@forcevision:

Rent generellt går det att ha flera nät i en router, är dock osäker på om det stöds i ASUS mjukvara.
Men du kan alltid rulla på t.ex openwrt som stödjer flera nät.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jun 2013

Det bästa du kan uppnå med standard/merlin-firmware är gäst wi-fi som är isolerat. Om du vill ha flera nätverk, antingen ett nätverk per nätverksport eller vlan, så får du installera Tomato eller liknande firmware.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Brukar bara gå att göra i lite mer avancerade routrar, brandväggar eller med custom firmware.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Okej, men tex ett gästnätverk har ingen koppling med det vanliga nätverket ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av forcevision:

Okej, men tex ett gästnätverk har ingen koppling med det vanliga nätverket ?

Det är ju själva poängen.

Exakt hur det går till varierar, det vanligaste är att gästerna får en egen ip-serie (subnät) och sen en brandvägg som hindrar kommunikation mellan subnäten.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Det går ju att ordna med fysiskt separerade nät också. En router som har två LAN-interface och så blockerar man routing mellan näten och använder sig av separata DHCP-servrar exempelvis.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

Med edgerouter x (650kr) kan du ha 4 subnät med olika dhcp till varje

#1: z370-G | i7 8700k | GTX 980 | 64GiB | 950 Pro 512GB | Xonar STX | HD650
#2: Microserver Gen8 | E3-1220L | 16GiB ECC | ESXi 6.5
#3: P8Z77-V Pro | i7 2600S | 16GiB | UnRAID 6.4.0 | 61TB
#4: P8Z77-M pro | i7 3770k | 16GiB
Smartphone: Huawei Mate 10 Pro | Android 8.0 | root | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Okej så det heter subnät när man kan köra olika nätverk. Jag tror min router kan ha 2 vanliga trådlösa nätverk och 2st gästnätverk. så dom kan man köra på då. Dessa har ingen koppling mellan varandra ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av LudvigLindell:

Med edgerouter x (650kr) kan du ha 4 subnät med olika dhcp till varje

Ja, eller 3, eller 5, eller 12 eller 17 eller så många man nu önskar.

Skrivet av forcevision:

Okej så det heter subnät när man kan köra olika nätverk. Jag tror min router kan ha 2 vanliga trådlösa nätverk och 2st gästnätverk. så dom kan man köra på då. Dessa har ingen koppling mellan varandra ?

Som sagt, poängen med gästnät är ju just att hålla icke betrodda enheter ute från det interna nätverket. Det står ju till och med i inställningarna: "The Guest Network provides Internet connection for guests but restricts access to your Intranet."

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av zarkov:

Ja, eller 3, eller 5, eller 12 eller 17 eller så många man nu önskar.
Som sagt, poängen med gästnät är ju just att hålla icke betrodda enheter ute från det interna nätverket. Det står ju till och med i inställningarna: "The Guest Network provides Internet connection for guests but restricts access to your Intranet."

Okej, det gör det kanske, men då vet jag. Tackar för hjälpen.