Värt att byta HDD till SSD på 6 år gammal dator?

Permalänk

Värt att byta HDD till SSD på 6 år gammal dator?

Min bror vill ha hjälp med att byta hårddisk på sin gamla dator då den är seg. Modellen är 6 år gammal, men det var 5 år sedan han köpte den. Han är student, så han har en tight budget.
Är det värt att bara köpa en ny SSD, eller ska han hellre köpa en helt ny dator? Han ska inte spela eller göra något krävande på den.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Kommer nog göra susen om han har tight budget och inte vill köpa nytt. Han kan ju alltid flytta med SSDn när nyköp väl blir dags

Visa signatur

ASUS Strix 980Ti, i5 6600k, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

I stort sett så borde det räcka att byta från en HDD till SSD. Men det vore bra om man fick en mer specifik bild av maskinen så man kan avgöra vad som får den att kännas slö. Annars finns risken att man löser fel problem helt enkelt. Är exempelvis begränsningen på moderkortet så hjälper inte en snabbare disk.

Sedan är även andra saker avgörande, som mängden RAM och hastighet. Ju mer du kan ha här desto snabbare känns dator eftersom stora mängder och flera saker kan hanteras samtidigt på den snabbaste platsen.

Att köpa en ny maskin anser jag är onödigt till viss del då ett mera genomtänkt köp kan ta med delar från en gammal maskin i flera generationer och bara uppgradera det som är relevant, vilket ger möjlighet till bättre saker överlag. Att ha bra kvalité på mus, tangentbord, chassi, nätaggregat och skärm kan ta med dessa flera generationer och i längden göra en uppgradering bättre och billigare.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

I stort sett så borde det räcka att byta från en HDD till SSD. Men det vore bra om man fick en mer specifik bild av maskinen så man kan avgöra vad som får den att kännas slö. Annars finns risken att man löser fel problem helt enkelt. Är exempelvis begränsningen på moderkortet så hjälper inte en snabbare disk.

Sedan är även andra saker avgörande, som mängden RAM och hastighet. Ju mer du kan ha här desto snabbare känns dator eftersom stora mängder och flera saker kan hanteras samtidigt på den snabbaste platsen.

Att köpa en ny maskin anser jag är onödigt till viss del då ett mera genomtänkt köp kan ta med delar från en gammal maskin i flera generationer och bara uppgradera det som är relevant, vilket ger möjlighet till bättre saker överlag. Att ha bra kvalité på mus, tangentbord, chassi, nätaggregat och skärm kan ta med dessa flera generationer och i längden göra en uppgradering bättre och billigare.

I vilket fall skulle en SSD INTE göra en dator snabbare menar du?

En dator blir alltid rappare med snabbare sekundärminne. T o m en 286a hade blivit snabbare med SSD.

Sen gör det givetvis inte att grafikkortet blir snabbare, eller CPU. Men datorn som sådan upplevs snabbare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@MariusFranzen: En SSD gör underverk även på en lite äldre dator, Men skulle vara bra att veta lite mer spec på hela datorn, befintlig HDD bör man kunna använda till mer ren lagring..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

kommer göra underverk på datorn. är inget att fundera på.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Rekordmedlem

Ett defragmenteringsprogram är gratis, personligen så blir jag lika besviken varje gång jag provat köra datorn från ssd för de ger ganska liten skillnad om man har tillräckligt med ram och inte håller på att starta om datorn hela tiden.
På en riktigt gammal dator, en laptop eller en dator med lite ram (eller när datorn är nyomstartad) ger däremot ssder en prestandaförbättring men efter ett par dagar är det ingen märkbar skillnad om man har tillräckligt med ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Läs igen, det jag syftar på är dom andra saker som kan påverka vilket skulle göra att prestandan helt enkelt inte syns annat än i syntetiska siffror. Då blir det som att välja mellan en bil som gör 150 och en som gör 300 km/tim. En prestanda du aldrig kan använda pga hastighetsreglerna. Man ska alltid kolla alla orsaker som kan påverka, annars riskerar man att lösa fel problem.

Självklart kommer en SSD kännas snabbare på många punkter, men det är viktigt att även kolla alla andra saker också. Att bara klona en HDD till en SSD kan fungera lika väl som inte ge något alls. Har varit med om installationer som har varit skadade men fortfarande körbara och känts väldigt slöa och därför har tagit flera minuter att starta från en SSD. När det i vanliga fall ska ta ca 3-5 sekunder.

Känner man inte till möjligheterna här så kan man få för sig att ens disk är skadad och byta ut den i onödan, vilket visserligen löser problemet men skulle kunna fixas gratis med en ominstallation.

Det är därför jag vill se en helhetsbild så man lättare kan avgöra vad som ska göras nu och i framtiden.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

SSD känns generellt sett mycket bättre att arbeta med än en HDD, och 6 år gammal dator, vad innebär det i sammanhanget? Är det en dator med en i7 3770k CPU och 16GB RAM eller är det en burk med någon Athlon II X2 med 4GB RAM?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv

Som TiasE är inne på så är inte ålder allt, man kan t.o.m köpa helt nya datorer idag där man kan säga att ssd är ej lönsamt att byta till, jag pratar nu såklart om de absolut billigaste nya datorerna.

Sedan ska man ej underskatta en nyformaterad dator, så bara att formatera om den så kan den bli mycket snabbare. Jag har flertalet bekanta som har laptops med hdd och mitt generella råd brukar vara stå ut, köp sedan något riktigt bra.

Man kan dock göra två flugor i en smäl, man vill formatera om datorn men ändå ha kvar den gamla i reserv, köp då en ny ssd.

*edit*
Exempel på en ny dator där jag ej skule rek att byta till ssd: (bara en massa pengar utlagt i onödan)
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en gammal AMD x4 965 och ett HD6950. Köpte en ssd till denna burk, och den känns minst lika snabb som min main dator. Kör den som htpc. Så en SSD gör alltid susen om man inte redan har en!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

SSD är enskilt den största förbättringsåtgärden man kan göra till relativt liten kostnad, det blir bra mycket dyrare att upplevelsemässigt snäppa upp lika mycket till i form av nya moderkort, CPU, grafikkort.

SSH är inte heller så dumt i en budgetburk och behöver mycket lagringsplats (och inte kan använda två diskar som i många laptop) de trimmar sig efter några starter att bootningen är inte långt efter en SSD från strömpåslag till inloggningsrutan. Ofta använda filer vid körning är också cachade medans skall man ladda in stora gamingfiler eller lagra en stor fotoshop-bild på datorn så går det med hårddisks hastighet

I stationära datorer så kan man använda den gamla disken som lagringsdisk då det finns både plats och SATA-portar - men köp inte mindre än 200 - 250 GB SSD, även om man håller efter windows hårt med ofta städningar så behövs ibland armbågsutrymme vid uppdateringar (och dess temporärlagringar och uppackningar) och annat och kan ställa till med strul om disken är för liten och för full. med 200-250 Gigsdisk behöver man inte hålla efter lika fanatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Det allmänna rådet om hybrid har varit att istället spara pengar till en SSD och ha en separat HDD som tex lagrings disk. Var länge sedan jag såg det diskuteras så vet inte hur det var om man bara hade plats för 1 disk.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ett defragmenteringsprogram är gratis, personligen så blir jag lika besviken varje gång jag provat köra datorn från ssd för de ger ganska liten skillnad om man har tillräckligt med ram och inte håller på att starta om datorn hela tiden.
På en riktigt gammal dator, en laptop eller en dator med lite ram (eller när datorn är nyomstartad) ger däremot ssder en prestandaförbättring men efter ett par dagar är det ingen märkbar skillnad om man har tillräckligt med ram.

Skrivet av OldComputer:

@Karaff: Läs igen, det jag syftar på är dom andra saker som kan påverka vilket skulle göra att prestandan helt enkelt inte syns annat än i syntetiska siffror. Då blir det som att välja mellan en bil som gör 150 och en som gör 300 km/tim. En prestanda du aldrig kan använda pga hastighetsreglerna. Man ska alltid kolla alla orsaker som kan påverka, annars riskerar man att lösa fel problem.

Självklart kommer en SSD kännas snabbare på många punkter, men det är viktigt att även kolla alla andra saker också. Att bara klona en HDD till en SSD kan fungera lika väl som inte ge något alls. Har varit med om installationer som har varit skadade men fortfarande körbara och känts väldigt slöa och därför har tagit flera minuter att starta från en SSD. När det i vanliga fall ska ta ca 3-5 sekunder.

Känner man inte till möjligheterna här så kan man få för sig att ens disk är skadad och byta ut den i onödan, vilket visserligen löser problemet men skulle kunna fixas gratis med en ominstallation.

Det är därför jag vill se en helhetsbild så man lättare kan avgöra vad som ska göras nu och i framtiden.

Installerade en SSD, i en dator som tog över 2 minuter att starta och var rätt slö när den är igång (den hade 8Gb ram, slö AMD apu inget grafikkort).

Antar ni kör linux, för SSD gör enorm skillnad även i operativsystemet. Tittar man bara på skrivbordsbakgrunden och tar kopp kaffe medans datorn startar förstår jag om man inte märker skillnad, allt tar tid på HDD även efter uppvärmningen.

Installera eller starta program är segt även med 8GB ram eller bara öppna en mapp får disken att balla ur och låsa sig (tar par sek innan man kan göra något allas i os:et).

Känns inte som ni två testat SSD och jämfört det med dator med HDD. Ram gör tyvärr inte underverk (om man inte kör ramdisk).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MariusFranzen:

"....gamla dator då den är seg."

När utfördes det senast en nyinstallation av operativsystemet?

Permalänk
Medlem

Ssd helt klart

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Det är en HP pavilion DV6. 4GB ram, så han kanske borde köpa 4 till? Det står på CPUID att han har ddr3 ram minne, men det finns väll inte till laptops?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Installerade en SSD, i en dator som tog över 2 minuter att starta och var rätt slö när den är igång (den hade 8Gb ram, slö AMD apu inget grafikkort).

Antar ni kör linux, för SSD gör enorm skillnad även i operativsystemet. Tittar man bara på skrivbordsbakgrunden och tar kopp kaffe medans datorn startar förstår jag om man inte märker skillnad, allt tar tid på HDD även efter uppvärmningen.

Installera eller starta program är segt även med 8GB ram eller bara öppna en mapp får disken att balla ur och låsa sig (tar par sek innan man kan göra något allas i os:et).

Känns inte som ni två testat SSD och jämfört det med dator med HDD. Ram gör tyvärr inte underverk (om man inte kör ramdisk).

Jasg har växlat mellan SSD och HDD många gånger och blir alltid besviken på hur lite en ssd påverkar prestandan på en dator som är igång.
En SSD gör däremot stor skillnad på datorer som startas om ofta (typ en gång i veckan) och i de fall de har för lite ram.
Kombinerar man lite ram med omstarter varje vecka så kan jag hålla med om att man märker skillnad i verkligt användande men annrs är det bara ljudnivå som ev minskar.

Kör just nu os från Samsung 850 EVO 500 Gbyte och den upplevs inte som snabbare jämfört med en HDD ett par dagar efter att man startat datorn för då ligger det mesta redan i ram.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är sant, om man har ungefär samma användningsmönster från dag till dag, säg dock att du skall öppna alla bildfiler du tankade ner från kameran och vill ha en mapp med thumbnails så du kan hitta rätt bild, här upplevs en SSD som 50ggr snabbare varenda gång. Eller andra filoperationer där man jobbar med information som bara öppnas sporadiskt och inte ligger i cache.

Skrivet av OldComputer:

Syntetiska siffror är helt ointressanta för hur en SSD presterar, det är inte antalet MB/s som får datorn att bli rappare, det är söktiden som är den avgörande skillnaden. En mekanisk disk behöver två handfullar med millisekunder för varenda operation, detta blir snart sekunder vid lite slumpmässig läsning över diskens yta, även om man inte läst mer än några MegaByte, detta klarar en slö SSD av på ett fragment av tiden.

Men att utgå ifrån att man kör en defekt klon av en taskig installation på en ny disk och därför inte gör det lönsamt är att gå över ån efter vatten för att stödja ditt argument.

Skrivet av anon159643:

Som TiasE är inne på så är inte ålder allt, man kan t.o.m köpa helt nya datorer idag där man kan säga att ssd är ej lönsamt att byta till, jag pratar nu såklart om de absolut billigaste nya datorerna.

Sedan ska man ej underskatta en nyformaterad dator, så bara att formatera om den så kan den bli mycket snabbare. Jag har flertalet bekanta som har laptops med hdd och mitt generella råd brukar vara stå ut, köp sedan något riktigt bra.

Man kan dock göra två flugor i en smäl, man vill formatera om datorn men ändå ha kvar den gamla i reserv, köp då en ny ssd.

*edit*
Exempel på en ny dator där jag ej skule rek att byta till ssd: (bara en massa pengar utlagt i onödan)
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Om en 20år gammal dator upplevs som klart snabbare med en bättre disk, varför skulle en modern dator inte kunna upplevas som bättre med en snabbare disk ? Diskhastighet har varit ett problem sedan man körde MS-DOS, det märktes t o m på en gammal 286a på 10Mhz. Förr så märkte man ju när man satt framför en dator som hade shyssta SCSI diskar eller om det satt någon trött gammal IDE eller föregångare i burken. Hade en 386DX 20 med en 115MB ESDI disk (5,25" fullhöjd) samt en 3,5" SCSI disk på 170MB, det märktes tydligt vilken som gav mest prestanda även på en så antik dator.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är en HP pavilion DV6. 4GB ram, så han kanske borde köpa 4 till? Det står på CPUID att han har ddr3 ram minne, men det finns väll inte till laptops?

Inget fel på dessa burkar, dock kan 4GB RAM vara i minsta laget, en webbläsare käkar gärna upp det ensamt tyvärr. Det borde vara DDR3 SO RAM som är den exakta ram-modellen men oavsett så borde det inte vara en jättekostnad. Kan du göra både RAM och SSD så är det nog som en ny dator.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte finnas ?

Jag har det iaf i min gamla ThinkPad.

Kolla upp hur mycket RAM hans dator klarar samt hur många minnesplatser som finns. Jag köpte till 8GB till min för en billig peng på tradera. Det kan ju vara så att du måste byta minnet som finns och sätta i en större, eller så kan du slänga i en till.

Men det är viktigt att kolla vad som gäller den burken.

Visa signatur

Permalänk

Det är verkligen som dag och natt när man jämför SSD gentemot HD, även om datorn är gammal kommer SSD piffa upp den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jasg har växlat mellan SSDF och HDD många gånger och blir alltid besviken på hur lite en ssd påverkar prestandan på en dator som är igång.
En SSD gör däremot stor skillnad på datorer som startas om ofta (typ en gång i veckan) och i de fall de har för lite ram.
Kombinerar man lite ram med omstarter varje vecka så kan jag hålla med om att man märker skillnad i verkligt användande men annrs är det bara ljudnivå som ev minskar.

Kör just nu os från Samsung 850 EVO 500 Gbyte och den upplevs inte som snabbare jämfört med en HDD ett par dagar efter att man startat datorn för då ligger det mesta redan i ram.

Håller med dig för har man inte en massa uppdateringar som på en ny dator som kan göra mekaniska diskar hysteriskt seg tills dom är klar funkar det oftast bra med en mekanisk disk när saker har kommit in i minnet och skillnaden i dom flesta saker är liten och som i en surf laptop skiter jag i om det är ssd eller inte och kör med mekanisk i min vivobook med i5 och 4gb ram fast jag har en extra ssd i skrivbordslådan och 2 st ssd i stationära

Ljudnivå, strömförbrukning, hastighet är trevliga saker men tycker skillnaden man annars märker är i stora spel som laddnings tider i battlefield eller i fallout 4 blir enormt mycket trevligare men skiter man i spel är skillnaden oftast mindre än många tror så länge man inte har massa skit som rullar i bakgrunden och tuggar disk prestanda som updates eller antivirus men när saker är i ram är det ganska lika och skillnaden är liten och är samma om man går från sleep till windows/linux så skiljer det 1 sec eller 2

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Om en 20år gammal dator upplevs som klart snabbare med en bättre disk, varför skulle en modern dator inte kunna upplevas som bättre med en snabbare disk ? Diskhastighet har varit ett problem sedan man körde MS-DOS, det märktes t o m på en gammal 286a på 10Mhz. Förr så märkte man ju när man satt framför en dator som hade shyssta SCSI diskar eller om det satt någon trött gammal IDE eller föregångare i burken. Hade en 386DX 20 med en 115MB ESDI disk (5,25" fullhöjd) samt en 3,5" SCSI disk på 170MB, det märktes tydligt vilken som gav mest prestanda även på en så antik dator.

En ssd är lika dyr om man sätter den i en 50 000kr dator eller en 500kr dator. Ju mindre värd ens dator är ju mer pengar får man lägga ut per prestanda. En 6år dator kan vara nästan vad som helst, en som står sig emot de nya idag eller en som redan för 6år sedan var i det slöaste laget. -En Celerion med 2GB ram etc..
Om datorn idag inte har något större värde så skulle jag bara formatera om den, visst lite trögare uppstart, men inte obrukbar. Och sedan lägger man ssd pengarna på något annat.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jasg har växlat mellan SSDF och HDD många gånger och blir alltid besviken på hur lite en ssd påverkar prestandan på en dator som är igång.

Då har vi olika erfarenheter, för mig var HDD seg även om man laddade in saker i minnet. Så fort man skulle uppdatera os:et eller in i den här datorn tog det frustrerande tid (gick inte göra flera saker samtidigt).

Bara som nu när jag har vissa spel på HDD, är det lite väl trött (kör online och kommer in ibland är matchen redan startat). Men disken är piggare när inget os ligger och tynger ner den.

Men jag har inte heller gång datorn dygn efter dygn (skulle störa mig på den när jag ska sova).

Skrivet av lord_vasagos:

Håller med dig för har man inte en massa uppdateringar som på en ny dator som kan göra mekaniska diskar hysteriskt seg tills dom är klar funkar det oftast bra med en mekanisk disk när saker har kommit in i minnet och skillnaden i dom flesta saker är liten och som i en surf laptop skiter jag i om det är ssd eller inte och kör med mekanisk i min vivobook med i5 och 4gb ram fast jag har en extra ssd i skrivbordslådan och 2 st ssd i stationära

Ljudnivå, strömförbrukning, hastighet är trevliga saker men tycker skillnaden man annars märker är i stora spel som laddnings tider i battlefield eller i fallout 4 blir enormt mycket trevligare men skiter man i spel är skillnaden oftast mindre än många tror så länge man inte har massa skit som rullar i bakgrunden och tuggar disk prestanda som updates eller antivirus men när saker är i ram är det ganska lika och skillnaden är liten och är samma om man går från sleep till windows/linux så skiljer det 1 sec eller 2

Tja olika vanor, jag kan inte precis sova med datorn igång Sen när man ska starta eller multitaska är en HDD löjligt seg. Försök öppna en mapp med par 100 högupplösta bilder och samtidigt försöka öppna webbläsaren (som redan är igång). För mig gick inte det utan os:et hängde sig i minst 2/3 sek tills den öppnat mappen helt, då kunde man göra annat. Jag hade 8GB ram innan någon klagar på det

Annars är HDD förvånansvärt snabb utan något tungt os på den (eller ja som hela tiden kräver uppmärksamhet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

gör en nyinstallation istället, det gör mer för prestandan

Permalänk
Medlem

Klart han ska ha en SSD säger bara som Jonas i denna Video även om den är 8 år gammal

https://www.youtube.com/watch?v=MCEkBxgomxA

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Då har vi olika erfarenheter, för mig var HDD seg även om man laddade in saker i minnet. Så fort man skulle uppdatera os:et eller in i den här datorn tog det frustrerande tid (gick inte göra flera saker samtidigt).

Bara som nu när jag har vissa spel på HDD, är det lite väl trött (kör online och kommer in ibland är matchen redan startat). Men disken är piggare när inget os ligger och tynger ner den.

Men jag har inte heller gång datorn dygn efter dygn (skulle störa mig på den när jag ska sova).

Tja olika vanor, jag kan inte precis sova med datorn igång Sen när man ska starta eller multitaska är en HDD löjligt seg. Försök öppna en mapp med par 100 högupplösta bilder och samtidigt försöka öppna webbläsaren (som redan är igång). För mig gick inte det utan os:et hängde sig i minst 2/3 sek tills den öppnat mappen helt, då kunde man göra annat. Jag hade 8GB ram innan någon klagar på det

Annars är HDD förvånansvärt snabb utan något tungt os på den (eller ja som hela tiden kräver uppmärksamhet).

Är saker laddade i minnet gör ju disken inget och har man tex många högupplösta bilder och testade att öppna en mapp med ca 600 filer med foton i 3800 x 5xxx nått sånt och tar ett par sec första gången och är instant andra gången och ska man vara negativ är massor med små film klipp värre men är samma där och är inte ett tids spann man hinner dö av ålder av

Uppdateringar och viruscan kan få disken att bli skitseg så är det men uppdateringar är oftast bara dryg när windows är nyinstallerad och kör man windows defender är den inte så jobbig att scanna hela tiden som vissa andra antivir och är inte något större problem för dom är rätt snabbt avklarade i normala fall

Sitter man inte och bootar om så ofta är mycket inläst i minnet och tycker inte mekaniska är så hemska men som du är inne på så för spel är ssd trevligt "äldre går rätt bra" för tripple A spel som assasins creed, doom, fallout 4, battlefield som tar en evighet att ladda med en mekanisk men även där så kör man samma bana 2 gånger efter varann i tex BF så laddar vända 2 snabbt för det ligger i minnet men kan vara jävligt segt annars med en mekanisk

Har man rent och fint system utan en massa skit som tuggar disk hela tiden och saker är inläst i minnet så märks det i övrigt knappt nått mellan att sitta med ssd och mekanisk disk utan blir i extremare scenarion för packa upp en 100gb rar fil går inte snabbt men för normal användning märks det oftast inte så mycket så jag tycker dom är rätt ok

Men allt är relativt så beror på mekanisk disk med och sitter man med en 160gb som orkar moffa 50mb/s är dom inte så frän men det mesta duger för film, surf, musik, o.s.v och är skiten inläst i minnet så går allt snabbt och där klarar jag mig på mina 4gb på min laptop som jag iof mest kör linux på men har även win 10 till den på mekanisk disk som funkar bra det med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

I en laptop som kör 2,5" disk är SSD guld värt skulle själv inte fundera ens nu mer när jag är van vid SSD så blir jag lätt frustrerad varje gång jag måste använda något med en mekanisk disk.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |