Är HTPC-kategorin av chassi död? Letar nytt

Permalänk
Medlem

Är HTPC-kategorin av chassi död? Letar nytt

Jag har gått i några år nu och planerat på hur jag vill bygga om TVhörnan i vardagsrummet. Tanken som finns är att vägghänga 3-4 stycken köksskåp en bit över golvet och sätta elektroniken på insidan bakom dörrarna (se bild nedanför). När jag kikat runt på olika chassin som jag skulle kunna tänka mig att köpa för min HTPC så har ögonen fallit på Fractal Design Node 604 som har ungefär samma dimensioner som en AV receiver.

HTPCn fungerar även som NAS, och även att det idag bara sitter 2st 3.5" diskar så vore det gott att ha plats för minst 4st ifall man plötsligt får ett behov av att kunna använda Raid. Egentligen har jag inget behov av att kunna använda full ATX, men fördelen är att det ofta gör det mycket lättare på ett par punkter. Dels så kan jag återanvända äldre delar från egen eller andras gamingPC, dels betyder det mer utrymme för kylning = tystare kylning.

Här i kommer problemet. Node 604 verkar inte tillverkas sedan ett tag tillbaks, och det verkar inte finnas så mycket alternativ på marknaden. Det enda jag hittar är ett SilverStone chassi som jag inte var helt förtjust i looken på. Det verkar inte heller vara särskilt väldesignat. Och där slutade alternativen i vettig prislapp.

En idé jag har bollat lite med är ifall det finns något trevligt atx chassi i mindre midtower modell som skulle fungera att slänga på sidan utan att det ser för knasigt ut. Någon som sitter på några riktigt fina idéer eller lösningar på mitt problem :P?

Såhär har jag ritat in det idag då min HTPC sitter i ett Node 804. Som ni ser på bilden så blir det ganska stort och klumpigt i skåpet, även att det absolut fungerar och fyller sitt syfte. Fläktarna är ett tankeexperiment för hur man kan skapa lite bra luftflöde i stängda skåp så att sakerna håller sig svala och fina.

Permalänk
Hedersmedlem

@Chrisism8: Bilderna syns inte. Antagligen privata länkar, inget jag kan fixa, tyvärr.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Måste du ha ett chassi om det ändå ska vara i ett skåp? Kan du inte bara monera det på en skiva eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har byggt min HTPC i ett rack-chassi då jag har alla annat rackmonterat i ett annat rum, tycker det är en rätt fin lösning faktiskt

Permalänk
Medlem

Har du tittat utomlands? T.ex. i Tyskland?
Jag hade lite samma problem som du för några år sedan när jag skulle uppgradera min gamla HTPC med lite nya komponenter. För mig slutade det med att jag återanvände mitt gamla chassi (SilverStone Grandia GD05B) då jag inte hittade något nytt som var intressant.

Det verkar finnas en uppdaterad variant av mitt chassi med USB3:
https://www.liontech.se/silverstone-sst-gd05b-usb-30-grandia/...

Men mitt tips är nog att se sig om i Tyskland efter en återförsäljare med lite bättre utbud.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Jag ser inte dina bilder, men varför inte bygga HTPC:n rakt in i skåpet. Jag har haft den tanken rätt länge och det finns en del som gjort det, kolla i galleriet. Med bra planering kan det nog bli riktigt lyckat

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Aldrig använt Google photos för att ladda upp forumbilder tidigare. De länkar för mig, men kan vara som ni säger att jag har tillgång. Fungerar det ifall jag lägger i det i detta album?

https://photos.app.goo.gl/zNHbR47VZP56yfSR2

@Multiman @baradetFunkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Måste du ha ett chassi om det ändå ska vara i ett skåp? Kan du inte bara monera det på en skiva eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker att Chassi är alltid enklare när det kommer till allt från dammfilter, montering, förflyttning och diskplatser etc.

Jag gillar samtidigt idéen att göra något eget. Farsan har tillgång till Plexiglas så det borde ju vara hyfsat smidigt att bygga en låda av som skulle fungera. Borra fast lite moderkortsdistanser, hål för ioplåten och några 120mm hål för fläktplatser så är man ju ganska good to go faktiskt.

Permalänk
Medlem

Länken fugerar
Du har inte funderat över Node 304? Har ju plats för 6st platser, sitter själv med ett 804 och kunde inte vara mer nöjd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

själv har kag ett jonsbo g3 till min htpc, köpte det från england dock men har funnits på diverse olika svenska sidor förrut

Permalänk
Medlem

Hur många 3,5 platser behöver du? Om jag själv skulle köpt htpc idag skulle jag kollat på node 202 men kanske är för litet för dig. Annars har Silverstone ett par ok alternativ. Här har du en länk för inspiration annars. https://youtu.be/NrngJGoZb-M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom just på att jag sitter ju med ett sånt här i tv-bänken, fungerar perfekt. Lätthanterlig, hyfsade kabeldragningsmöjligheter. Sitter med en antik 2500K, ackompanjerat av en NH-L9i, ett HD7850, 2 mekaniska HD och en SSD. Allt detta agerar HTPC/causal gaming burk, och det är tyst som attans. Dammfilter på båda sidorna, trodde första gången jag öppnade upp den för att städa lite att det skulle vara rena dammkriget inuti med tanke på att den står trångt inställd i en tv-bänk med typ 1cm utrymme till toppen och några få cm marginal på sidorna, men nej då. Rent och städat, filterna plockar upp allt damm.
Haft det i några år, och köpte det för nån 1000-lapp eller liknande. Går ju att hitta lägre varianter också, bredden gör mig inte så mycket.
EDIT. Silverstone GD09B

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Gjorde själv ett försök att hitta ett HTPC chassi för något år sen och diskuterade även frågan med Inet och Komplett men överlag verkar det som klassiska HTPC chassin försvunnit. Ett ytterligare problem för mig som även ville ha det som en gaming maskin var att många inte klarade av dagens fullstora GPU:er (för grunda). Men för den som ska ha en vanlig HTPC så lär det funka.

Diskuterades bland annat här:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1482820-fractal-design...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1482485-ny-htpc-gaming...

Dock då inkl. kravet på att få in ett GTX 1080 i mitt fall som påverkade en hel del samt att jag numera ser såna där blanka skivor som gick under namn som CD/DVD osv som helt pasé

Permalänk
Medlem

En annan tanke är ju att testa att kontakta factual design direkt och se ifall de har något node 604 liggande som de kan tänka sig att sälja man vet aldrig du kan ha tur. Jag har själv byggt dator till min bror i det chassit och kan starkt rekommendera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett alternativ annars är ju att scanna ebay, hittade ett 605 om det kan vara av intresse.
https://www.ebay.com/itm/Fractal-Design-Node-605-Black-Deskto...
Får väl höra efter med säljaren om han kan tänka sig att skicka till Sverige, går väl tyvärr på några hundra p.g.a. vikten skulle jag tro.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Smaken är ju som baken.. Det chassit har ju inte riktigt samma HiFi-känsla som andra tips i tråden, och det tror jag att trådskaparen var ute efter eller?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Node 605 brukar dyka upp på Blocket ibland, så lägg en bevakning där.

Minns att Zalmans htpc-chassin var populära för längesen, som det här HD160:
https://www.blocket.se/halland/Bra_bruksdator_78058719.htm?ca...
Test:
https://www.quietpc.com/hd160

Lite input om mitt GD09:
#17028658

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Smaken är ju som baken.. Det chassit har ju inte riktigt samma HiFi-känsla som andra tips i tråden, och det tror jag att trådskaparen var ute efter eller?

Nej, de klart den är inte stilren, men man får det man betalar för. De mycket chassi för pengarna. Om inte det gröna detaljerna hade varit med hade det varit perfekt.

Om de Zalman stilrent chassi skulle jag satsa på denna:

https://www.tradera.com/item/344526/302684022/htpc-zalman-hd5...

Permalänk
Medlem

Jag har både ett Silverstone LC17 och ett Silverstone GD07 och det senare är jag förälskat i. God ventliation och plats för det mesta man kan tänka sig förutom en custom loop, men hur många HTPC kör med custom loop?
Jag får plats med mina delar utan bekymmer, men hade önskat att det fanns en lucka på undersidan för montering av cpu bracket och kabeldragning. Dator i sign.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem

Ni har alla bra tankar. Då min ekonomiska situation tog en liten snabb vändning så har jag fått lägga detta projektet på is ett tag. Men tråden finns ju kvar tills det blir aktuellt igen Tack för alla som svarat