AMD Ryzen 7 2000-serien dyker upp i tidiga prestandatester

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7 2000-serien dyker upp i tidiga prestandatester

I april väntas AMD släppa nästa generations Ryzen-processorer, men redan nu dyker det upp prestandatester på det som tros vara ett förproduktionsexemplar av Ryzen 7 2700X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Där verkar det som Kaffesjön torkade ut, bara kaffesump kvar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se test mellan 2800x och 8700k i spel då jag funderar på att uppgradera snart.

Permalänk
Medlem

4.35 GHz på 1.25V VCORE verkar väldigt lovande, om nu dessa tester stämmer. Kanske får se Ryzen 2 klockas upp till åtminstone 4.5-4.6 GHz? Blir nog en rejäl, billig och fin uppgradering tillsammans med eventuella IPC-förbättringar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Detta ser ju faktiskt intressant ut.

Coffe Lakes IPC är effektivt högre, men det är frekvensen på CPUn också.

7600k har max turbo 4,2Ghz, 7700k har max turbo 4,5Ghz... om nu denna har 4.35Ghz så talar detta för väldigt lik rå IPC... Det är ett test så svårt att avgöra, men det ser ju helt klart bättre ut iaf.

Permalänk
Medlem

Kanske clockar bra. Bra prestanda för kr?

Enkel trådat verkar den prestera som en i5 7600K.
Multithreading som en i7 8700K.

Så i spel tänker jag att den ligger någonstans mellan i5an och i7an. Kanske bra budget alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

2600:an ryktas bli upp till 15% snabbare än 1600 enligt denna läcka:
https://wccftech.com/amd-ryzen-5-2600-pinnacle-ridge-cpu-perf...

Otroligt fin prestandaökning om det skulle visa sig stämma. Snart kanske det inte finns någon anledning att välja Intel alls.

Permalänk
Medlem

Lansering i april -> tillgänglig i butik i april? Eller bara fina slides att kolla på?

Permalänk
Avstängd

Kommer Intel i panik släppa Ice lake nu till maj då?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande!

Hoppas det kommer vara mindre minnes-strul nu direkt ur kartong.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Bra jobbat AMD, kul och se förbättringar på singelkärnprestandan det kommer nog sätta bra press på intel. Troligtvis blir 2600/2600x de populärare cpuerna så som föregångaren 1600/1600x var, och får liknande resultat på dessa (klockfrekvens såsom 2700) samt ev lite överklocksmöjlighetet så ser de ut som dessa kommer konkurrera rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kommer Intel i panik släppa Ice lake nu till maj då?

När var annars ice lake tänkt att släppas?
dags för mig att uppgradera min gamla 4930k snart.. Så jobbigt bara att det behövs nya minnen och moderkort på köpet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

4.35 GHz på 1.25V VCORE verkar väldigt lovande, om nu dessa tester stämmer. Kanske får se Ryzen 2 klockas upp till åtminstone 4.5-4.6 GHz? Blir nog en rejäl, billig och fin uppgradering tillsammans med eventuella IPC-förbättringar!

Det är ju med XFR, alltså när inte samtliga trådar är belastade (syns ju tydligt när singelthread testet i cinebench har större ökning än multithread). Det kan ju mycket väl vara samma problem som på nuvarande Ryzen där överklockning på de modeller med högst XFR kan leda till sämre prestanda i flera scenarion då frekvensen för OC på samtliga kärnor kan bli lägre än XFR.

Hur som, blir säkert en boost i frekvenser över brädet. Men hade inte tagit för givet att de kommer klocka högre på samtliga kärnor än XFR-frekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kommer Intel i panik släppa Ice lake nu till maj då?

De kanske släpper Ice Lake och visar upp Tiger lake/Artic Lake (vet inte vad nästa heter) o.s.v. bara för att visa folket att de har fler saker de kan suga ut med men inte har släppt till stora massan ännu då de tjänar så grymt på server sidan.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Cofeve Lake känns mer och mer som en cashgrab. Ursäl tillgänglighet, inga riktiga billiga moderkort och nu är snart nästa Ryzen här.
Som en annan redan sa, vad ska intel göra? Kontra med en tidigt ice lake och riskera samma katastrof som dem senaste 2 lanseringar? Eller har man gömt undan ett gäng Cofeve Lake 1.5 CPU:er som man tänka släppa då och riska lämna dåligt eftersmak his sina kunder som köpte CF tidigt?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Cofeve Lake känns mer och mer som en cashgrab. Ursäl tillgänglighet, inga riktiga billiga moderkort och nu är snart nästa Ryzen här.
Som en annan redan sa, vad ska intel göra? Kontra med en tidigt ice lake och riskera samma katastrof som dem senaste 2 lanseringar? Eller har man gömt undan ett gäng Cofeve Lake 1.5 CPU:er som man tänka släppa då och riska lämna dåligt eftersmak his sina kunder som köpte CF tidigt?

Vad är Cofeve för något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Skulle vilja se test mellan 2800x och 8700k i spel då jag funderar på att uppgradera snart.

Det verkar som AMD inte släpper en 2800X enligt detta som Videocardz.com kommit över och kan vara ett smart drag då de skall släppa Ryzen Threadripper 2900X som täcker upp det ganska bra.

https://videocardz.com/75194/amd-ryzen-2000-series-exposed-pr...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Det verkar som AMD inte släpper en 2800X enligt detta som Videocardz.com kommit över och kan vara ett smart drag då de skall släppa Ryzen Threadripper 2900X som täcker upp det ganska bra.

https://videocardz.com/75194/amd-ryzen-2000-series-exposed-pr...

Undra varför de kör lägre klock på 2600X än 2700X, borde de inte gå klocka 2600X högre än 2700X. Eller så kanske de gör lite skillnader så att man ska belönas mer om man går upp i pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Om det nu är 2700(X) och prestandaförbättringarna visar sig vara så stora så måste jag nästan ha en oavsett. 2700K är min favorit CPU från Intel så en 2700 från AMD känns som ett extra lockande köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Undra varför de kör lägre klock på 2600X än 2700X, borde de inte gå klocka 2600X högre än 2700X. Eller så kanske de gör lite skillnader så att man ska belönas mer om man går upp i pris?

Misstänker att det delvis är för att motivera prisskillnaden, men också för att kunna använda fler chip med lägre prestanda.

Utgår från att felfria chip (huvudsakligen) blir R7 och de med enstaka defekter och/eller lägre prestanda (klockbarhet) går till R5.
Man vill ha många chip till R5 eftersom dessa är mer mainstream och säljer större volymer.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elektron:

Vad är Cofeve för något?

Skickades från m.sweclockers.com


https://www.google.se/search?source=hp&ei=OsefWvT4Havi6AT5-JK...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

1800X vs Nykommlingen (Singelcore)

4350/4000=1.0875=8.75% ökning
178/157=1.1337=13.37% ökning
1.1337/1.0875=1.0425=4.25% ökning av IPC

Fortfarande en bra bit efter Intel om man tittar på IPC

Bara hoppas den klockar bättre än 1X00 serien och får ett vettigt pris blir det en bra utmanare för Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad är Cofeve för något?

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar på att han meran coffe lake men ville skoja till det och citera Trump med covfefe, fast fick inte riktigt till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad är Cofeve för något?

Skickades från m.sweclockers.com

Han måste menat Covfefe!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Bra där. Se nu till att det blir en riktig lansering så blir det svettigt i motståndarhörnan.
Har varit sugen ett tag men efter delidd och oc på min trogna 3770k kan jag nog vänta ett par år till. (suck)

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Han måste menat Covfefe!

Jag vet inte vad det är heller. Såg någon skickade en länk till google om något tweet som donald trump hade gjort. Jag är inte riktigt med på vad tweetet handlade om eller vad de har med Intel att göra, mer än ett försök att förlöjliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Undra varför de kör lägre klock på 2600X än 2700X, borde de inte gå klocka 2600X högre än 2700X. Eller så kanske de gör lite skillnader så att man ska belönas mer om man går upp i pris?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte säkert.
Det är ju lättare att nå högre frekvens med färre kärnor normalt sett.
Troligen kommer det även 2800X sen också skulle jag tro.

Det kan också vara så att de har bra kärnor med bra frekvens, men en defekt kärna. Dessa kan då bli utmärkt för 2600X, medan 2700 kanske får lite sämre kärnor (men fullt fungerande) för andra ställen ska ha dessa.

@sKRUVARN Håller med att AMDs XFR är lite udda ibland, men den ska vara bättrad i Ryzen+.
Intel har ju också steg där 1-2 kärnor har märkbart högre frekvens än 3+ tex som är baserad på TDP och värmen. Ofta är det tom en trappa ner mot full last på 6-core tex.

XFR på första gen Ryzen var ju lite meningslös, då den hade nästan ingen marginal att jobba på. Här verkar det dock vara betydligt mer marginal.

Permalänk
Inaktiv

Som förväntat +/- någon procent, jag tror priset avgör vilken cpu som är bäst för den större skaran.

Det jag saknar är någon riktigt billig, men både Intel och AMD har övergivet dessa marknader för Arm. Speciellt nu när windows kommer (eller redan) stöder Arm.

För min del säger jag som många andra: 8 cores is the new 4 core och det blir troligen en threadripper 2 för mig.

Sedan varför pratar så många om IPC * frekvens och inte säger IPS med en gång som väl är exakt samma sak?

Angående XFR (eXtended Frequency Range) så ser jag det som en självklarhet i processorer allteftersom de blir större. Då en processor kan belastas på så otroligt många olika sätt klockfrekvensen måste vara variabel. Min gissning är processorer i framtiden för nästan alla, sköter överklockningen själv, där vissa såklart vill ha mindre säkerhetsmarginaler än andra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bankai:

Skulle vilja se test mellan 2800x och 8700k i spel då jag funderar på att uppgradera snart.

Skillnaden är knappast stor nog för att vara värd att ge sina pengar till ett skit som Intel. Med tanke på deras hantering av bara meltdown så bör de bojkottas bra länge.

Permalänk
Medlem

Nästan värt att byta från 1700, tur att sokeln är samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.