Bra moderkort till °Ryzen? (Istället för MSI gaming pro carbon)

Permalänk

Bra moderkort till °Ryzen? (Istället för MSI gaming pro carbon)

Köpte ett MSI gaming pro carbon på Komplett ör några veckor sedan, men fick sedan höra att det moderkortet inte var särskillt bra när det kom till kritan. SÅ vad bör man ha istället? Tror att jag fortfarande har öppet köp på det kort jag köpte, så jag över väger att byta. Är till exempel Asos Prime PRO bättre? De delar jag just nu har som ska sitta i den är wrr 1080 ti samt en RYZEN 1800x* som vore skoj att klocka upp.

*Egentligen hade det ju varittrvligt att ha en 2700X, men då jag inte lyckats bli av med processorn jag köpte, så får man arbeta med det man har

Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

ASRocks X370 Taichi säg vara fint för överklockning. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4188879

Men av egen erfarenhet så tycker jag inte det va någon större skillnad på överklockning mellan de kort jag provat. Nån MHz hit eller dit.
Betalade 3 lax för ett moderkort som inte var så mycket bättre än ett för 900 ur överklocknings synpunkt. Man kanske kan tweaka minnena mer på dyrare brädor. Men jag tyckte inte det var värt de extra kostnaderna.

Permalänk

@Azurelight:
Köpte ett billigare, MSI SLI Plus, körde minnen i 3200MHz och kunde köra min 1600 i 3,8GHz med stockkylare.
=
Jag var nöjd, saknade lite kylning för att vilja gå högre.

Det du valt borde väl knappast vara sämre. Men börjar man fundera på att byta är det kanske lika bra att göra det så man slipper ångra sig senare. Kände att det här blev ett givande svar....
Kontentan ~ MSI går att hänga i granen

Permalänk
Medlem

Gigabyte X370 Gaming K3 har funkat perfa för mig, byggt några burkar på det kortet och de rullar fint.
Har för övrigt bara goda erfarenheter av Gigabyte brädor sedan massor av år tillbaka, tror sedan Socket 939 om jag inte minns fel.

RAM kör jag på 3200MHz utan några som helst problem (G.Skill)
Har däremot inte provat överklocka CPU.

@900-Mange
MSI däremot har jag och många med mig haft problem med tidigare (många år sedan),
däremot inte sagt att det gäller idag.
Kanske är sjyssta brädor nuförtiden.

Men av historiska skäl så håller jag mig borta från MSI.

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk

@McMillan:
Åh tusan.
För många år sedan hade jag problem med just gigabyte-kort. Minns det som en mörk period i mitt liv.
Vill helst inte prata om det...

Permalänk
Avstängd

@Azurelight: Behåll MSI kortet, MSI gör bra moderkort oavsett prisklass. Med ASUS kan det vara både hit and miss.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@900-Mange:

Hehe så kan det vara, jag som sagt var hade problem med MSI,
och även ASUS första version av S754 eller S939 med USB2 tror jag det var, vilket mörker.

Offtopic:
Många har tydligen haft problem med drivers till ATI/AMD vilket jag aldrig haft ... med undantag för tror det hette något med "ALLINWONDER", tror det var på början av 2000-talet.
Det möget med video-in och allt annat crap

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Avstängd

Vänta tills moderkort med X470-styrkretsen kommer istället, då får du förbättrade minneskanaler och förbättrat stöd för minnen etc

F ö så är det bara upp till 3000 MHz som du tjänar på överklockningen vad jag läst, då det är något i processorn som jobbar fortare tack vare högre mhz på minnena, minns dock ej vad det hette.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Vänta tills moderkort med X470-styrkretsen kommer istället, då får du förbättrade minneskanaler och förbättrat stöd för minnen etc

F ö så är det bara upp till 3000 MHz som du tjänar på överklockningen vad jag läst, då det är något i processorn som jobbar fortare tack vare högre mhz på minnena, minns dock ej vad det hette.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade varit en idé men TS vill ju utnyttja öppet köp och släppet är nog lite för långt bort.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

ASUS ROG Hero VI är helt galet bra. Uppdaterat så är överklockningen hur enkel som helst.

Permalänk
Medlem

@Azurelight: Sitter själv på ett MSI X370 Pro Carbon och kör mina minnen i 3600 och 1600x i 3,9 utan problem. Jag saknar dock "Fast boot" på kortet, förstår inte varför dem plockat bort den funktionen, tror det är samma visa med alla MSI kort för AM4 så bara den funktionen kan väl vara värt att utnyttja öppet köp för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Det hade varit en idé men TS vill ju utnyttja öppet köp och släppet är nog lite för långt bort.

Oj,haha, det kan gå lite för fort på morgonen innan första koppen kaffe intagits😂🙈

Och du har nog f ö rätt i att det nog inte kommer finnas öppet köp att bruka för TS när X470-mobon finns att tillgå för den stora massan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

@Azurelight: Jag har nyligen köpt en ryzen också och köpte detta moderkort till det: https://www.inet.se/produkt/1900468/asus-prime-b350-plus. Jag är mycket nöjd med mitt köp (hittils) och kan rekommendera det.

Permalänk
Medlem

b350m-a Prime köpte jag, stor hype att du kan klocka högre med x än b moderkorten.

Pengar i sjön att köpa dyra moderkort enligt mig såvida du inte behöver SLI eller xfire.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/1900217/asus-crosshair-vi-hero

Inte haft några problem med detta förutom omogna BIOS versioner i tidigt skede.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Nu finns både x370 och b350 döpta till Gaming Pro Carbon och vad jag kan se så är inte dessa kort sämre än övriga direkt, folk som börjar länka apbilliga b350 bord som saknar kylning helt till vrm som alternativ till dessa MSI bord lär inte ha tittat på produkterna alls...

Om man vill kunna nyttja 2700x fullt ut så behövs vad vi vet idag ett x470/b450 bord, detta pga XFR2 och dess utökade boost funktioner på de nya chipseten, vilket i sig är en rätt stor skopa bullshit i sig då det är processorn som avgör boost och inte chipsetet. Så länge ström, spänning & temp är OK så kommer CPU egentligen skita fullständigt i vad du har för chipset men nu verkar AMD ha tagit beslutet att "spara" denna funktion till att endast lira på nya moderkort... Man kan hoppas att AMD tar sitt förnuft till fånga och inte artificiellt limiterar de olika produkterna.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av fawb:

@Azurelight: Sitter själv på ett MSI X370 Pro Carbon och kör mina minnen i 3600 och 1600x i 3,9 utan problem. Jag saknar dock "Fast boot" på kortet, förstår inte varför dem plockat bort den funktionen, tror det är samma visa med alla MSI kort för AM4 så bara den funktionen kan väl vara värt att utnyttja öppet köp för.

Jo det är det korten jag har dubier kring. Vad är "fast boot"? Vad är det bra för?

Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan ställa in voltage offset på CPU voltage på ASUS X370/470 Prime moderkort?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nu finns både x370 och b350 döpta till Gaming Pro Carbon och vad jag kan se så är inte dessa kort sämre än övriga direkt, folk som börjar länka apbilliga b350 bord som saknar kylning helt till vrm som alternativ till dessa MSI bord lär inte ha tittat på produkterna alls...

Om man vill kunna nyttja 2700x fullt ut så behövs vad vi vet idag ett x470/b450 bord, detta pga XFR2 och dess utökade boost funktioner på de nya chipseten, vilket i sig är en rätt stor skopa bullshit i sig då det är processorn som avgör boost och inte chipsetet. Så länge ström, spänning & temp är OK så kommer CPU egentligen skita fullständigt i vad du har för chipset men nu verkar AMD ha tagit beslutet att "spara" denna funktion till att endast lira på nya moderkort... Man kan hoppas att AMD tar sitt förnuft till fånga och inte artificiellt limiterar de olika produkterna.

Jag har ASUS X370 Prime Pro och XFR2 fungerar, och även "Precision boost overdrive" fungerar, så man behöver inte X470 för de grejerna.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Någon som vet om man kan ställa in voltage offset på CPU voltage på ASUS X370/470 Prime moderkort?

Japp, det går fint.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har ASUS X370 Prime Pro och XFR2 fungerar, och även "Precision boost overdrive" fungerar, så man behöver inte X470 för de grejerna.

Japp, det går fint.

Precis, info vi inte hade i förväg annat än via rykten, en sak som däremot saknas på x370 är precision boost 2 overdrive, detta vart en x470 specifik detalj. Alltså XFR2 & PB2 funkar fint på 300 serien (kommer dock begränsas på b350 och a320 bord) men PB2 overdrive funkar icke (enligt AMD)

Precision boost overdrive är nämligen inte aktiverat ännu, de frekvenser som boostas till nu faller under XFR2 & PB2
https://www.hardocp.com/article/2018/05/01/precision_boost_ov...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Precis, info vi inte hade i förväg annat än via rykten, en sak som däremot saknas på x370 är precision boost 2 overdrive, detta vart en x470 specifik detalj. Alltså XFR2 & PB2 funkar fint på 300 serien (kommer dock begränsas på b350 och a320 bord) men PB2 overdrive funkar icke (enligt AMD)

Jag har en inställning för precision boost overdrive i UEFI, och får högre prestanda med den på än av. Så även PBO finns på X370. I alla fall på Prime Pro-brädan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har en inställning för precision boost overdrive i UEFI, och får högre prestanda med den på än av. Så även PBO finns på X370. I alla fall på Prime Pro-brädan.

Precision Boost overdrive är ännu inte släppt av AMD och det är fortfarande sagt att det ska vara exklusivt för x470. Om ASUS valt att kalla en inställning för overdrive i sin UEFI betyder det inte att det faktiskt är den riktiga PB overdrive men det kan vara det men då i begränsat utförande. Den fullstora PB overdrive kräver nämligen en VRM förmåga över 140w, de flesta x370 bord blir dock låsta till under 140w enligt info från gigabyte.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har ASUS X370 Prime Pro och XFR2 fungerar, och även "Precision boost overdrive" fungerar, så man behöver inte X470 för de grejerna.

Japp, det går fint.

Tack för svar

Är du nöjd med moderkortet rent generellt?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Precision Boost overdrive är ännu inte släppt av AMD och det är fortfarande sagt att det ska vara exklusivt för x470. Om ASUS valt att kalla en inställning för overdrive i sin UEFI betyder det inte att det faktiskt är den riktiga PB overdrive men det kan vara det men då i begränsat utförande. Den fullstora PB overdrive kräver nämligen en VRM förmåga över 140w, de flesta x370 bord blir dock låsta till under 140w enligt info från gigabyte.

Prime Pro har 6st 40A-faser så det är förmodligen helt lugnt i det avseendet. Vid PBO aktiverat så säger HWINFO64 att "cpu package" ibland någ 160W men jag vet inte hur exakt den avläsningen är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Prime Pro har 6st 40A-faser så det är förmodligen helt lugnt i det avseendet. Vid PBO aktiverat så säger HWINFO64 att "cpu package" ibland någ 160W men jag vet inte hur exakt den avläsningen är.

Det betyder inte att ditt bord får den "fulla" PB overdrive tyvärr, det du kan glädja dig med är att skillnaden mellan dessa versioner inte kommer märkas med blotta ögat...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tack för svar

Är du nöjd med moderkortet rent generellt?

Ja och nej. Överklockningsmässigt på processorn så verkar jag kunna komma så högt det går innan temperaturen sätter stopp. Det jag saknar är en extern klockgenerator som säker kunnat göra att man nått lite högre.

Vad gäller minnesstöd är jag besviken. Man kan inte själv ställa in alla spänningar som är nödvändiga för att nå 3200Mhz och upp. Jag har inte lagt jättemycket tid på det heller men, det är svårt att få det att lira utan pill. Om jag köpte nytt idag så skulle jag välja X470 Pro och inte X370 Pro då X470 Pro har bättre minnesstöd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det betyder inte att ditt bord får den "fulla" PB overdrive tyvärr, det du kan glädja dig med är att skillnaden mellan dessa versioner inte kommer märkas med blotta ögat...

Frågan är ju hur man i så fall ska veta vad som är vad, och varför ASUS valt att kalla det just "precision boost overdrive" om det inte är det det handlar om.

Det jag kan se är att spänningen, frekvensen och strömuttaget ökar, jämfört med om det är avslaget. Men det är ju fullt möjligt att det egentligen handlar om en "light"-variant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Frågan är ju hur man i så fall ska veta vad som är vad, och varför ASUS valt att kalla det just "precision boost overdrive" om det inte är det det handlar om.

Det jag kan se är att spänningen, frekvensen och strömuttaget ökar, jämfört med om det är avslaget. Men det är ju fullt möjligt att det egentligen handlar om en "light"-variant.

Nej den tillgängliga infon är fortfarande rätt kass och det spekuleras en hel del fortfarande men av de tester som gjorts hitintills så verkar PB overdrive ge större strömförbrukning på x470 kontra x370. 140w begränsningen i tdp kan mycket väl tas bort på moderkort med kraftig nog VRM och då får PB overdrive själv känna hur mycket strömreserv som finns hos VRM, detta sker genom SenseMI och dess algoritmer.

Största anledningen till att detta blir lite av en icke feature för x470 är att 2700x redan ligger på gränsen av vcore väggen och enbart 25MHz till i klockfrekvens kommer kosta väldigt mycket ström, därför blir den slutgiltiga skillnaden inte direkt stor i fråga om prestanda mellan 400 & 300 seriens PB overdrive

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nej den tillgängliga infon är fortfarande rätt kass och det spekuleras en hel del fortfarande men av de tester som gjorts hitintills så verkar PB overdrive ge större strömförbrukning på x470 kontra x370. 140w begränsningen i tdp kan mycket väl tas bort på moderkort med kraftig nog VRM och då får PB overdrive själv känna hur mycket strömreserv som finns hos VRM, detta sker genom SenseMI och dess algoritmer.

Största anledningen till att detta blir lite av en icke feature för x470 är att 2700x redan ligger på gränsen av vcore väggen och enbart 25MHz till i klockfrekvens kommer kosta väldigt mycket ström, därför blir den slutgiltiga skillnaden inte direkt stor i fråga om prestanda mellan 400 & 300 seriens PB overdrive

Jag har kollat runt lite, och det är ju en "framtida feature", så min gissning här är att vad det gör just på ASUS-kortet jag har är att ge SMU'n grönt ljus vad gäller "current capabilities" och annat, vilket innebär att det enda som SenseMI har att ta hänsyn till är temperatur. Men även där slår man ju i en vägg rätt snart, så så stor skillnad gör det inte. Kanske om man har brutal kylning men då sitter man knappast och leker med automagisk överklockning, så på det stora hela är det en rätt onödig funktion vad det verkar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja och nej. Överklockningsmässigt på processorn så verkar jag kunna komma så högt det går innan temperaturen sätter stopp. Det jag saknar är en extern klockgenerator som säker kunnat göra att man nått lite högre.

Vad gäller minnesstöd är jag besviken. Man kan inte själv ställa in alla spänningar som är nödvändiga för att nå 3200Mhz och upp. Jag har inte lagt jättemycket tid på det heller men, det är svårt att få det att lira utan pill. Om jag köpte nytt idag så skulle jag välja X470 Pro och inte X370 Pro då X470 Pro har bättre minnesstöd.

Jag förstår.

Funderar själv på antingen Asus Prime X470 Pro eller Asus ROG Crosshair VII Hero. Skiljer en tusenlapp, frågan är om det är värt det?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti