Permalänk

göra en ir-mottagare...

hej, tänkte pröva göra en sån där ir-mottagare som alla pratar om, men när jag tittade vilka komponentar jag hade hemma så har jag bara en "fototransistor" elfa: 75-203-15
Den har alltså bara 2 ben, som basen använder man själva ir-ljuset.
Och jag har inte sett någon göra en ritning med denna komponent, men det borde väl gå?
Om jag seriekopplar denna fototransistor med en lysdiod så tänds lysdioden när man "lyser" med en fjärrkontroll, men man måste ha fjärrkontroller högst 30 cm ifrån, annars släpper den igenom för lite spänning(?), och lysdioden lyser bara lite.

Kan någon hjälpa mig att göra ett kopplings-schema med den här?

Har även vanliga transistorer hemma som man kan använda som förstärkning.

Edit: jag pratar alltså om en sån ir-mottagare som man kopplar till com-porten...

Permalänk
Visa signatur

"Nu har jag läst på komvux, så nu förstår jag vad det handlar om"

Permalänk

hjälper inte så mycket faktiskt, den ritningen använder "3-beniga" ir-mottagare, jag har bara två ben.........

Det är alltså sån här jag har:
http://www.elfa.se/images/highres/h10656.jpg

Permalänk

Det där är ingen ir-mottagare. Det är en diod.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du skall nog inte använda en fotodiod, dom reagerar på allt ljus, en ir-mottagare(komponenten) reagerar bara på ir-ljus

Om du använder fotodioden så kommer du få signaler när du tänder din joint i ditt kolsvarta rum

Permalänk
Medlem

ser ut som du har en IR-diod (en som SÄNDER)
vad du behöver är en IR-motagare (en som TAR EMOT).

jag kör med :http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2021858.htm , funkar bra. testa den !

Visa signatur

alles is möglich

Permalänk

Nej, den verkar bara reagera på ir-ljus, eftersom när jag kopplade den seriellt med en lysdiod så reagerade den bara när jag använda fjärrkontroll, och att den inte reagerar på solljus vet jag eftersom jag satt precis vid ett fönster när jag provade.

Stokker: Det är _inte_ en ir-sändare, även om den ser ut som en vanlig lysdiod, det är en ir-mottagare, eller rättare sagt en fototransistor! Det står bland annat i elfa-katalogen om denna:
"Fototransistorn fungerar som en vanlig transistor, men överskottsladdningen i basen skapas av inkommande ljus istället för ström..."

Det fungerar alltså precis som en vanlig transistor, förutom att bas-strömmen kommer från "externt" ir-ljus, t.ex. från en fjärrkontroll.

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/1813.htm?_75_203_15

Permalänk
Medlem

Ok! men då borde den ju fungera som en vanlig "3-bensmotagare" ? (utan matningsspänning)

inga garantier att det funkar, men du kanske får en ide?

Schema::
kommer strax!

Visa signatur

alles is möglich

Permalänk
Medlem

testas på egen risk ..

Visa signatur

alles is möglich

Permalänk
El-nisse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stokker
Ok! men då borde den ju fungera som en vanlig "3-bensmotagare" ? (utan matningsspänning)

inga garantier att det funkar, men du kanske får en ide?

Schema::
kommer strax!

fel, en IR-mottagare reagerar endast på modulerat ir-ljus, vilket gör den väldigt störningssäker

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas