Smidig lösning på sprängd inbyggd högtalare i TVn?

Permalänk

Smidig lösning på sprängd inbyggd högtalare i TVn?

Hallå där!

Flyttade in för ett tag sedan och hade en 42 tummare som stod och samlade damm så den hängde med
( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=605917 ). Sist jag använde TVn var högtalarna i bra skick, numera efter flytten så låter de sprängda men jag har absolut inte haft för hög volym eller liknande? Pratar då om högtalarna som är inbyggda i TVn.

Så, finns det något sätt att kanske lösa detta mer än att kanske skaffa några externa högtalare och koppla in de via AUXen på TVn?

Alla tips uppskattas!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

Hallå där!

Flyttade in för ett tag sedan och hade en 42 tummare som stod och samlade damm så den hängde med
( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=605917 ). Sist jag använde TVn var högtalarna i bra skick, numera efter flytten så låter de sprängda men jag har absolut inte haft för hög volym eller liknande? Pratar då om högtalarna som är inbyggda i TVn.

Så, finns det något sätt att kanske lösa detta mer än att kanske skaffa några externa högtalare och koppla in de via AUXen på TVn?

Alla tips uppskattas!

Kanske någon sladd som glappar i kontakten med högtalaren? Skruva upp och kolla. Annars får du väl skaffa dig ett par externa

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Öppna TVn och byta de skadade högtalarelementen mot nya av liknande typ, är väl den enda lösningen förutom att koppla in externa högtalare/hörlurar.

Permalänk
Medlem

Skaffa externa säger jag, de inbyggda är ju oftast rätt värdelösa. Ingen större poäng att försöka reparera dem.

Men om du insisterar, och har lite tur, så kan det ju röra sig om att någon skruv lossnat så högtalarna ligger och vibrerar mot något.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett bra tillfälle att få tummen ur och skaffa en hembioreceiver och ordentliga högtalare, det är ett tecken från hembiogudarna att tiden är inne.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ett bra tillfälle att få tummen ur och skaffa en hembioreceiver och ordentliga högtalare, det är ett tecken från hembiogudarna att tiden är inne.

Ja verkligen, har inte använt TV högtalarna ever. Då snackar ända tillbaka till när tjocktv kom till widescreen (15 år sedan?)

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Constantine:

Ja verkligen, har inte använt TV högtalarna ever. Då snackar ända tillbaka till när tjocktv kom till widescreen (15 år sedan?)

Jag har faktiskt bara haft en tv och den hade inga högtalare alls, det var en Philps crt och för länge sedan, odag har jag ingen tv utan bara monitorer utan tuners och projektorer.
Hembio har jag alltid använt på nått sätt och jag skulle inte bli ledsen om tillverkarna slutade med att montera ljuddelar i plattvar för de saknar förutsättningar att låta skapligt , tjocktv hade i alla fall lite plats för högtalare men lät ändå hemskt tråkigt jämfört med en stereo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Zachtionman @loefet Känns väl som det är det bästa alternativet, är inte självsäker nog att byta elementen själv. Tackar för tips!

@elBenko Jag ska öppna TVn i helgen och kolla om det är något som sitter löst, annars som jag nämner ovan, att skaffa ett par externa är någon vägen att gå. Tack ändå!

@mrqaffe En TV med några år på nacken känns det inte värt det, samt det kostar nog en hel del för reciever mm. Skulle kanske kunna gå för en soundbar möjligtvis. Tackar för tipset ändå!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phoenix96:

@Zachtionman @loefet Känns väl som det är det bästa alternativet, är inte självsäker nog att byta elementen själv. Tackar för tips!

@elBenko Jag ska öppna TVn i helgen och kolla om det är något som sitter löst, annars som jag nämner ovan, att skaffa ett par externa är någon vägen att gå. Tack ändå!

@mrqaffe En TV med några år på nacken känns det inte värt det, samt det kostar nog en hel del för reciever mm. Skulle kanske kunna gå för en soundbar möjligtvis. Tackar för tipset ändå!

Jag förstår inte alls vad tvns ålder har med ljudsystemets egenskaper att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe Ja det har absolut inget med TVns ålder att göra, formulerade mig fel bara. Slutsats, jag har ingen lust att lägga pengar på ett rejält system då jag inte använder TVn så ofta, därmed frågade jag er om tips utöver nya högtalare.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phoenix96:

@mrqaffe Ja det har absolut inget med TVns ålder att göra, formulerade mig fel bara. Slutsats, jag har ingen lust att lägga pengar på ett rejält system då jag inte använder TVn så ofta, därmed frågade jag er om tips utöver nya högtalare.

Har du högtalaranslutningar på tvn ? Då kan du skaffa ett par beg högtalare och koppla in där.
Om inte så kan du ansluta valfria aktiva högtalare elelr en vnlig stereo, det brukar gå att hitta billiga prylar på secondhandbutikerna eller lokala begannonser, borde inte kosta mer än nån hundring om du letar beg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.