MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

@Cerb: Har för mig det gick att klicka på bilderna för att få dem större.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@Cerb: Har för mig det gick att klicka på bilderna för att få dem större.

Jodå, men fortfarande låg upplösning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jodå, men fortfarande låg upplösning.

Oj.. den funktionaliteten missade jag helt

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Är helt inne på elektrifierade drivlinor... älskar min Tesla. Men nu är suget ute efter en Zero.. fördelen är ju då att man kan rulla in den i vardagsrummet, då den inte stinker. Har inget garage, men en hyffsat stor uteplats, men där blir den kanske ledsen av att stå... :'(

Vad betalade ni för erat MC kort? Funderar på att ta det nu i höst och sedan till våren nästa år köpa mig en Zero. Lutar åt en DSR eller ZR/F, 14.4 kWh batteri då, annars blir det för lite räckvidd. Förmodligen en DSR då den är lite mer praktisk och inte lika livsfarlig.

Någon med Zero erfarenheter?

Har nytagit MC-körkort för en dryg vecka sedan, startade proceduren i våras, men har inte varit raketfart då det varit svårt få tid för teoriprov och uppkörning, kostnaden landade på:

Riskettan = 1200
risktvåan = 3800
Teoriprov ca 300
Foto 80kr
Uppkörning 1650
App för att plugga teori 99kr

Totalt lite drygt 7000 kronor för MC-kortet.

Utöver det:
Jag köpte en egen billig MC Suzuki SV650 (ca 15 000kr) som jag övningskörde med och som klarade 50kw kravet för uppkörning med, främst övade jag lågfart och högfart. En billig MC förlorar i princip inget i värde på ett år för att byta till något mer exotiskt nästa år. Alternativt köper man det man vill ha direkt och kör upp med den.

MC utrustning ca 7000kr. Denna finns så klart kvar och kommer användas i fortsättningen.

Tyckte inte det var så svårt. Teorin var enkel och allt som allt övningskörde jag kanske 5 ggr i trafik med en bekant som var instruktör och ca 8 timmar på låg+högfartsbana. Har man bilkörkort sedan tidigare har man mycket gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Den ska man testa. Jag hittade Detecht, går att få kraschdetektering direkt till SOS om man kör betalvarianten (50 kr/mån). Tänker att det kanske är en billig investering om man är ute och kör mycket själv.

--------

Är det någon som kan rekommendera bra vattentäta handskar?

Jag köpte dessa, https://www.handelsboden.com/herr/bering-borneo, på handelsboden i Västerås och de var då fan allt annat än vattentäta xD Dyngsur direkt första körningen i regn.

Vattentät måste väl ändå vara vattentät? De höll ju emot en stund, men var ändå bara ute i drygt 1h 20m, i konstant regn iofs.

De stora tillverkarnas (Alpine Star, Dainese mfl) touring handskar med vattentätt membran och ordentlig snörning för handleden brukar vara både torra och varma men kostar en del, en billig lösning kan vara regnöverdrag, Biltema har en för 199:-

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/personlig-utrustning/mc-ha...

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Klarade kortet igår, riktigt skön känsla att höra inspektören säga att man är godkänd.

Inspektör - "Din körning är godkänd. Har du några frågor?"
Jag - "Njaee, jag är ju godkänd! Eller har du inga synpunkter alls på min körning?"
Inspektör - "Nej, fortsätt som du gör, kör motorcykel och fortsätt med bra uppsikt och bromsberedskap när det krävs".

6 mil hem med ett leende. Har ingen hoj ännu, har endast kört via körskola. Satte mig på hoj första gången den 22 juli, så det har gått ganska fort, bokade allt i början på juni. Tror inte jag fixar en hoj innan vintern, men vintern kommer bli lång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av appmas:

Klarade kortet igår, riktigt skön känsla att höra inspektören säga att man är godkänd.

Inspektör - "Din körning är godkänd. Har du några frågor?"
Jag - "Njaee, jag är ju godkänd! Eller har du inga synpunkter alls på min körning?"
Inspektör - "Nej, fortsätt som du gör, kör motorcykel och fortsätt med bra uppsikt och bromsberedskap när det krävs".

6 mil hem med ett leende. Har ingen hoj ännu, har endast kört via körskola. Satte mig på hoj första gången den 22 juli, så det har gått ganska fort, bokade allt i början på juni. Tror inte jag fixar en hoj innan vintern, men vintern kommer bli lång...

Lyckas du inte fåtag på en hoj innan vintern så kan du skaffa en lite billigare. Men när du väl börjar köra sen nästa säsong så får du vara försiktig första gångerna.

Samt grattis och välkommen till klubben!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ett väldigt bra tips för ALLA hojåkare oavsett tid med körkort är att man tar sin hoj och åker lite bana och förbättrar sin körteknik.
Det finns kurser där man kör på gocart banor och större banor och det gör att man utvecklas något otroligt som förare.
Samtidigt som man får "köra av sig lite" så lär man sig mycket nyttigt som kanske en dag räddar livet på dig eller din medtrafikant.

Så skaffa Er ett medlemskap i SMC, åk på knix eller bankurser och lär Er hantera Er hoj ännu bättre, det gör körningen väldigt mycket roligare (och säkrare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Lyckas du inte fåtag på en hoj innan vintern så kan du skaffa en lite billigare. Men när du väl börjar köra sen nästa säsong så får du vara försiktig första gångerna.

Samt grattis och välkommen till klubben!

Stort tack!

Ja, blir nog att leta lite nu under vintern och hoppas att man kommer undan lite billigare. Det där med försiktighet de första gångerna håller jag med dig om, kommer nog krävas några timmars "avrostning".

Permalänk
Avstängd

Jag fick fel produkt från Barracuda, så om någon tycker dessa är nice https://www.barracudamoto.com/catalog/product/view/id/551/s/w...

I svart, så har jag ett par över. Passar bl. a. till MT-07, men jag har svarta fälgar så gör inte så mycket för mig

Skänkes ifall någon kan hämta i Västerås, annars kan jag skicka på posten mot fraktkostnad.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Hejsan alla andra MC-förare, kände att jag behövde skriva av mig lite gällande något som precis inträffade

Idag hände det som jag aldrig kunde tro skulle hända mig. För några timmar sen vurpade jag för första gången med hojen. Mottot "frågan är inte OM man går omkull för första gången, utan snarare NÄR" var något jag inte trodde gällde mig. Jag som kör så försiktigt och egentligen inte är ute efter att köra snabbt.

Det är en regnig dag i Göteborg, och jag var på väg ut ur kurvan mot E20/Stockholm efter att ha kommit upp ur Tingstadstunneln och passerat Svingeln. Helt plötsligt tappar bakdäcket fäste, och vips så sitter jag på rumpan och glider som rutschbana på asfalten. Jag ser hur min kära motorcykel fortsätter glida förbi mig och lägger sig fint vid vägrenen.
Jag reser mig utan problem upp och går av motorvägen. "Jaha, vad gör man nu?" Det kan väl inte vara mig detta händer? Min absolut första spontana tanke är att det är någon annan som har ramlat, och inte jag. Jag glor på min hoj som bara ligger där och förblöder, olja som rinner ut i en stor pöl.

Bara några sekunder efter kommer ett holländskt par på en R1200GS som ser olyckan och stannar och hjälper mig, de har tydligen precis åkt av färjan från Kiel och är ute på roadtrip utan något mål. De hjälper mig ställa upp cykeln och får mig att ringa 112.
Ringer och säger att jag har vurpat omkull på E20 men har inga skador, men att man kanske måste skicka vägassistans för oljan osv.
Jag tackar det holländska paret som åker vidare.

Vägassistans kommer förmodligen bara efter 5 minuter, men det känns som en evighet när man står där vid kanten och glor på sin förstörda hoj. Han var en trevlig herre, som ger skydd och trygghet. Jag har ringt bärgare som också kommer efter 5-10 minuter.
Vi lastar upp hojen och skjutsar hem den till mitt garage där den nu står.

Nu har jag suttit i några timmar och bara glott in i väggen. Mår lite illa med huvudvärk vilket kanske är rimligt efter chocken. Ena sekunden är jag arg och besviken på mig själv, men jag känner ändå att jag borde vara otroligt tacksam att det gick så bra ändå. Det gjorde inte ett dugg ont, och jag kunde ju bara ställa mig upp på en gång.
Olskroksmotet är ju väldigt trafikerat, så jag inbillar mig att jag haft VÄLDIGT tur att det inte låg någon bil eller buss precis bakom eller bredvid mig. Jag var i princip helt ensam när det hände, och hade en låg hastighet på kanske 40-50 km/h.

Nu har jag slängt en blick på hojen, och även om det bara är materiella skador så kan jag ju inte låta bli att bli ledsen. Jag har ju bara halvförsäkring så det blir att laga den själv. Jag vågar inte tänka på hur mycket det kommer kosta att laga alla kåpor och plast. Dessutom har motorkåpan (heter det så?) spräckt där oljan runnit ut. https://imgur.com/a/QD9wo7l

Jag har bara haft körkortet i 2 år, och hade ingen stor vana av att köra i regn. Men eftersom jag har bra fräscha däck, och samtidigt kör väldigt lugnt så tänker jag att det inte borde vara någon fara. Men det hjälpte visst inte denna gången. Detta fick bli en dyr lektion i att regn uppenbarligen är mycket halare än vad man tror. Det kan även ha varit olja eller diesel på vägen som man absolut inte ser när det regnar samtidigt. Killen från vägassistans sa att det var ett olycksdrabbat trafikmot...

Allt gott ändå, hoppas detta kan få andra nya förare att tänka till.

Permalänk
Medlem

@naikon: Ajdå, jag lider med dig! Jag vet inte vad jag skulle göra om jag råkade ut för detta Hoppas att allt ordnar sig och att du mår bra och snart kan vara ute på vägarna igen!

Det kan vara halt på vägarna, väldigt halt beroende på ytlaget. Jag har haft kortet sedan 2018, strax där innan skaffade jag min första hoj (som morot), efter månaders tittande på metallhästar och diverse klipp på youtube så bestämde jag mig för en nyare hoj med både traction samt abs. Nu vet jag inte om detta skulle hjälp något i din situation, om du inte har det på din nuvarande hoj så kanske det är värt att tänka på om du någon gång byter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@naikon: Ajdå, jag lider med dig! Jag vet inte vad jag skulle göra om jag råkade ut för detta Hoppas att allt ordnar sig och att du mår bra och snart kan vara ute på vägarna igen!

Det kan vara halt på vägarna, väldigt halt beroende på ytlaget. Jag har haft kortet sedan 2018, strax där innan skaffade jag min första hoj (som morot), efter månaders tittande på metallhästar och diverse klipp på youtube så bestämde jag mig för en nyare hoj med både traction samt abs. Nu vet jag inte om detta skulle hjälp något i din situation, om du inte har det på din nuvarande hoj så kanske det är värt att tänka på om du någon gång byter.

Tack! Med tanke på omständigheterna så mår jag ju bra förutom att man är lite skakig.

Ja det var verkligen lurigt underlag, möjligt att det var en kombination av regn och något spill...
Jag valde hojen främst med tanke på ABS, men det hjälpte ju inte idag. Bakhjulet tappade ju fäste och då glider ju hela bakänden ut. Vet inte inte exakt hur traction control funkar, men det är väl mest vid acceleration rakt framåt som den kan hjälpa? Men absolut, hade jag köpt en nyare hoj så jag nog bockat för de flesta hjälpmedel som kan förhindra olyckor.

Nu man försöka lugna ner sig och leta reservdelar. Misstänker att ersätta alla kåpor inte blir så billigt

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av naikon:

Jag vågar inte tänka på hur mycket det kommer kosta att laga alla kåpor och plast. Dessutom har motorkåpan (heter det så?) spräckt där oljan runnit ut. https://imgur.com/a/QD9wo7l

Elände elände. Vänstra motorkåpan över statorn hittar du lätt skrapade på Ebay för 500 spänn och nya för ca 1500 - plus frakt.

Du kan göra magiska trick med Biltemas snabblims-kit (lim + härdare i sprayform) på dina plastkåpor. Chicks dig scars.

Röd porfyr borde förbjudas på vägarna men används allt för ofta eftersom det är slitstark - och blir polerat över tid. Min gamla sura VS1400 spann loss på treans växel på våt porfyr, norra utfarten från Gysinge ut på 56'an.

Själv hann jag bara med att köra tung hoj i en månad innan sidostödet (half uppfällt) var nedfällt i en vänsterkurva. Dikeskörning, tvärstopp mot en sidoväg, upp igenom ett träd och plingplongdroska. Stukad mellankotskiva.

Permalänk
Medlem

@naikon: Trist om hojen men tur att du inte råkade ut för någon allvarligare skada. Har djup respekt för nyblöta vägbanor speciellt sommartid där kurviga vägavsnitt, övergångsställ och manhålsluckor närmast beaktas som täckta av snöblask.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

@naikon, Hade du varit ute och åkt länge när det hände? Hade en läskig händelse för många år sen när jag tidigt på morgonen bara svängde ut i en T-korsning nära hemmet och plötsligt slängde ut arslet med en högt varvande motor. Jag hade däremot tur och återhämtade mig och kunde åka vidare till jobbet.
Är däcken kalla är de lite hårda och har inte riktigt fått bra grepp än. Kan vara bra att fundera på vad man har för däck och hur de hanterar temperatur. Mer sportiga däck kan behöva mer uppvärmning vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Hände det på en raksträcka så är det sannolikt olja eller diesel på vägbanan, det med vatten blir som såpa. Fräscha däck med mönster går att pressa på bra med så länge det är bara asfalt och vatten, låter verkligen som du har råkat ut för det.

Fördelen med traction-control är ju att det minimerar/tar bort hjulspinn från motorn om den känner av att bakhjulet tappar greppet, betydligt snabbare än vad man själv klarar av. Funkar ju som på en bil i princip men att man har en sensor för lutningen också. Om det hade hjälpt i denna situationen finns det nog ingen som kan svara på men det är bra teknik som kan vara till hjälp i vissa situationer.

Försök att komma ut på vägarna att köra igen så snabbt som möjligt, lätt att man får mentala spärrar efter en sån här händelse. motorkåpan är inte sådär jättedyr eller svår att byta, de övriga kåporna som fortfarande är hela är nog billigaste att lämna in för slipning och spackling och omlackering hos valfri lackeringsfirma. De trasiga kan ju gå att hitta på skroten/ebay som du lackar om med de övriga.

Permalänk
Medlem

@naikon: Eftersom du bor i Gbg så kan jag rekommendera ett besök ute hos RN's Mc-demontering i Partille. De har *allt* och det mesta för rimliga pengar. Jag har själv behövt åka dit i liknande ärende ett par gånger... För allt annat finns ebay som hasenfrasen nämde.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Fick också bakhjulssläpp på blöt asfalt för några veckor sedan. Accelererade ut från rondell från ca 15-20kmh. Jag var väl medveten om att mina TKC80 är lite luriga på våt asfalt så jag lutade inte hojen speciellt mycket, men det var tillräckligt när jag drog på lite gas.

Tror jag blev räddad av två saker. Dels traction control, för betydligt snabbare än jag kunde reagerat ströps kraften och bakhjulet fick grepp igen. Dels kör jag en hel del grus och annat underlag med dåligt grepp så jag har viss vana av att bakhjulet släpper.

Lärdomar av detta är att det man inte tror ska hända händer. Elektroniska hjälpmedel är bra. All form av övning kan komma till nytta när man minst anar det.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips. Det var precis ut efter en kurva, här är platsen:
https://www.google.se/maps/dir/57.7155229,11.9949985//@57.715...

Hade väl kört i kanske 10 minuter, så det är väl rimligt att däcken var kalla. Har inte en aning om hur lång tid det tar för däcken att värmas upp? Om det var regn eller någon slags spill kommer jag ju inte få veta. Kan ha varit det ena eller det andra, eller någon blandning.

Min inställning var också att komma igång så fort som möjligt igen. Men när jag skruvat av alla kåpor så blir man deprimerad. Lacka kåporna är väl ok, men flera av infästningarna som man skruvar fast kåporna i verkar vara sönder. T.ex vid backspegeln och framlyset. Se bilder:
https://imgur.com/a/u4l0g6i Känns ju deppigt att behöva byta hela framljuset t.ex

Helt inne på samma som er att kolla demonteringar/skrot samt Ebay. Hade jättegärna besökt typ RNMC och Bike i Trollhättan som båda verkar ha mycket delar. Tyvärr blir det ju svårt när man jobbar heltid mån-fre, och dessutom inte har något sätt att transportera sig på. Får försöka mejla istället, vilket kanske också är lite krångligt då det är så många smådelar man hade viljat plocka rakt av.

Ställde iallafall av hojen, så får vi se vad det blir av det. Pessimistiskt/realistisk som man är så misstänker jag att det inte blir någon mer hojåkning förens nästa år.

Permalänk
Medlem

@naikon: Så jäkla tråkigt men det händer även den bästa. Hörde att idag råkade en väl erfaren förare dra ned sin splitt nya Bmw GS1250 ut i en kurva då det låg lite grus i körbanan. Den hojen har Abs, traction control och allt möjligt annat i elektroniska hjälpmedel men när det väl släpper så går det fort och man kan typ inte göra något åt det. Shit happens men så länge som man inte skadar sig mer än ett stukat självförtroende så har man ändå haft tur.

Jag har spunnit loss med bakhjulet två gånger förra veckan och det var på grund av olja (eller annat liknande) och i samband med regn. Det blir skithalt på ren svenska. Och att få lite värme i däcken är bara att glömma när det regnar. Vattnet kyler ned däcket rätt så effektivt. Bäst är att öva på att köra i halt väglag, t.ex på grusväg, så man inte blir lika överraskad och rädd när det väl släpper.

Du kommer upp på sadeln igen rätt så snabbt. Det går att rädda det mesta. Tänk på att använda rätt lim samt det går att använda lödpennan till att punkta ihop delarna för att sedan lägga en förstärkning på baksidan. Du kanske kan kontakta en skadeverkstad för tips? Eller en lackerare som kanske kan ge tips mot att du sedan lämna in dina kåpor där? Lycka till!

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på hjälmar att prova om man har ett ovalt huvud?

Har provat följande med resultat:
Shoei GT Air II: trycker i pannan och luft på sidorna
Shoei X Spirit 3: bättre an GT Air, men fortfarande luft vid sidan av huvudet.
Arai QV-PRO: sitter ok i bakhuvud och panna, men mycket luft vid tinning och sidan av huvudet.
HJC RPHA 11: känns bra på huvudet och minimalt med luft på sidan. Är nog den som suttit bäst so far.

Permalänk
Medlem

Jag kör X-Lite X-802RR, föregångaren till den här, sitter som en smäck!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cerb:

Någon som har tips på hjälmar att prova om man har ett ovalt huvud?

Har provat följande med resultat:
Shoei GT Air II: trycker i pannan och luft på sidorna
Shoei X Spirit 3: bättre an GT Air, men fortfarande luft vid sidan av huvudet.
Arai QV-PRO: sitter ok i bakhuvud och panna, men mycket luft vid tinning och sidan av huvudet.
HJC RPHA 11: känns bra på huvudet och minimalt med luft på sidan. Är nog den som suttit bäst so far.

Tror vi har lite samma form. HJC är i princip det enda jag hittat som sitter ordentligt. Möjligen att det funnits något udda budgetmärke men då har det inte funnits något vettigt utbud istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Tror vi har lite samma form. HJC är i princip det enda jag hittat som sitter ordentligt. Möjligen att det funnits något udda budgetmärke men då har det inte funnits något vettigt utbud istället.

Du har inte möjligtvis provat både RPHA 11 och 70 och kan säga något om hur de sitter i förhållande till varandra?
Ska kolla om jag kan hitta RPHA 70 att prova någonstans för den ser ut som den funktionellt är vad jag är ute efter. Bara min huvudform passar även denna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cerb:

Du har inte möjligtvis provat både RPHA 11 och 70 och kan säga något om hur de sitter i förhållande till varandra?
Ska kolla om jag kan hitta RPHA 70 att prova någonstans för den ser ut som den funktionellt är vad jag är ute efter. Bara min huvudform passar även denna.

RPHA 11 är den öppningsbara va? Jag har nog faktiskt testat båda och köpte tidigare i år RPHA 70. Som jag kommer ihåg det satt de väldigt lika men jag var ute efter en intergralhjälm så då fick det bli 70 då jag inte hittade någon annan modell med samma funktion och pris. Jag var och provade hos SMX Sport i Mölndal och fick väldigt bra hjälp där. De hade bra utbud tyckte jag också. Det var svårare hos Bike i Trollhättan, mycket folk och svårt att få hjälp. Kunde inte hitta något i hyllorna heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

RPHA 11 är den öppningsbara va? Jag har nog faktiskt testat båda och köpte tidigare i år RPHA 70. Som jag kommer ihåg det satt de väldigt lika men jag var ute efter en intergralhjälm så då fick det bli 70 då jag inte hittade någon annan modell med samma funktion och pris. Jag var och provade hos SMX Sport i Mölndal och fick väldigt bra hjälp där. De hade bra utbud tyckte jag också. Det var svårare hos Bike i Trollhättan, mycket folk och svårt att få hjälp. Kunde inte hitta något i hyllorna heller.

RPHA 11 är racingmodellen. Medan RPHA är touring.
Tänkte om racingmodellen Kanske sitter tajtare av någon anledning.
Ska se om jag lyckas testa 70.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Någon som har tips på hjälmar att prova om man har ett ovalt huvud?

Har provat följande med resultat:
Shoei GT Air II: trycker i pannan och luft på sidorna
Shoei X Spirit 3: bättre an GT Air, men fortfarande luft vid sidan av huvudet.
Arai QV-PRO: sitter ok i bakhuvud och panna, men mycket luft vid tinning och sidan av huvudet.
HJC RPHA 11: känns bra på huvudet och minimalt med luft på sidan. Är nog den som suttit bäst so far.

Har en Shoei NeoTech 2 nu men tidigare hade jag en Carberg Duke II och den satt mycket mer bekvämt. Anledningen till bytet är att Trygg-Hansa är lite muppade och hellre betalar ~8K för en hjälm på ett specifikt ställe än 2-3 på ett annat ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cerb:

RPHA 11 är racingmodellen. Medan RPHA är touring.
Tänkte om racingmodellen Kanske sitter tajtare av någon anledning.
Ska se om jag lyckas testa 70.

Då är jag mer osäker. Jag har säkert testat den men inte varit lika noga med att lägga den på minnet. Det kan stämma att den är en aning tajtare men då jag ville ha solvisir så gjorde jag nog inte mer än att testa den.

Vet inte om jag haft något dåligt exemplar men pinlock på min RPHA 70 har inte fungerat speciellt bra. Det har blivit luftbubblor och det immar ändå igen när det blir lite kallare. Har kört så lite i år att jag inte orkar stöka med det men det är enda anmärkningen jag haft annars. Trevlig hjälm!
Jag hade en HJC IS-17 innan med snabbfäste på hakremmen. Det har varit lite ovant med dubbel D-ring och av någon anledning är det vanligare nu att jag råkat åka iväg utan att knäppa. Det kan vara andra omständigheter som lett till det men också något jag noterat.

Permalänk
Medlem

Hej Alla!

Då är det min tur imorgon att köra upp för A körkort. Börjar bli fett nervös. En fråga till er som tagit kortet. Tog ni med er typ snacks? energidricka eller annat? Känns som det kan bli en rätt lång dag? Såg att jag skulle möta upp kl 10:45(Säve) Men kör först kl 12:45.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop