Permalänk
Medlem

Bygglogg | The Golden Bliss

Tänkte lägga upp byggloggen på mitt nya bygge. Det är ett personligt bygge som säkert kommer ta sin tid, men det är tid jag har.

Namnet kommer från de faktum att datorn kommer ha ett mestadels guldigt tema (Golden) och "Bliss" är namnet på vår lilla Corgi. Jag tyckte namnet funkade så *BOOM* blev det "The Golden Bliss".

Tanken är att temat är Guld och lila. Lila är både min och min flickväns favoritfärg och jag personligen tycker lila och guld går bra ihop. Lila kommer vara en accent till guldet och inte vice versa. Hittills är mycket obestämt i bygget och jag är än så länge bara i chassi-fasen.

Bygget kommer ske i en CaseLabs STH10 i gunmetal. Två vattenkylningslooper är tanken. Kylarvätska samt LED kommer stå för den lila accenten. Nästan ingen hårdvara är ännu bestämd utan det är temat samt chassit som är bestämt.

Här är en bild på mördarhunden Bliss.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Let's assemble!

Vi börjar ju självklart med att bygga ihop chassit.

Chassit kommer för er som inte vet, i delar.

Därför krävs det en beskrivning på hur allt monteras.

Steg 1 är:

Vilket ser ut såhär:

Steg 2 är:

Vilket ser ut såhär;

Så gott som alla skruvar på chassit är nersjunkna så att det är plant och fint!

Men för att inte tråka ut er, här är lite bilder utan varje sida av beskriningen:

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

GULD

Skulle även vilja passa på och tack Teflontanten som bl.a delat med sig av var jag kunde få Bitspowers True brass fittings till överkomligt pris och var jag kunde köpa guldspegelsakryl. Utan honom hade jag nog aldrig kommit igång med detta bygge. Dessutom gav hans bygge Camouflaged Gold mig otroligt mycket inspiration. Sjukt snyggt bygge som inte förtjänar mindre än 5/5.
Det är guld värt! (fattar ni?)

Så låt oss smygtitta på lite guld.

Lådan allt kommer i:

Fick även denna som jag kan meddela att hunden Bliss numera slitit i stycken:

En av reservoarerna utan guldtoppar:

En guldtopp (eller egentligen botten) :

Guldtoppen och botten monterad samt Bitspowers premium res-hållare:

Och flertalet av dessa guldrör (mässing, jag vet) som införskaffats:

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

@Andiders: Låter som ett riktigt spännande bygge, härligt chassi du har valt också, ska följas : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Man tager vad man haver

Jag har inga professionella verktyg eller högteknologiska laserskärare. Så ibland blir saker inte helt raka, något jag måste erkänna även gäller delar i bygget. Man tar vad man har och gör de bästa av situationen!

Tyvärr tycks jag ha råkat radera bilderna på guldspegelakrylen jag köpte. Bilderna på hur dom såg ut innan. Men i stort sätt var det två stycker 700x700mm fyrkantiga skivor på 3mm tjocklek som jag fick skära ut delar i.

Så här har vi väggen före och efter lackning:

Jag använde en dremel för att skära ut väggen, vilket innebär att den inte är helt rak. Men sånt är livet! Sedan täckte jag över linjerna där jag ville ha guld med fineline-tejp och sprayade sedan över med grå sprayfärg. Använde biltemas värmeresistenta gråa färg, då den är otroligt lätt att applicera och lägger väldigt jämna och fina lager utan svårighet.

Såhär är skivan mer eller mindre på plats:

Och med reservoarerna monterade:

Som ni kan se på res-mounten så sitter det guldiga tumskruvar. Det är bitspowers egna tumskruvar som jag tyckte passade där. Använde aceton för att ta bort loggan på tumskruvarna, endast för att loggorna inte hamnade rätt. Alla var i olika vinklar vilket var estetiskt störande. Tumskruvarna sitter inte där som standard, men gängorna matchade och jag hade tumskruvar liggande så varför inte?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Discokungen

Det här ser riktigt lovande ut! Kul med guld när det är så ovanligt. Härligt att se mer Caselabs i forumet också!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Så jag fick köpsug...
Blev denna:

Den kommer underlätta en del kan jag tänka mig.

Köpte även denna som underlättar lite iallafall!

Hela framsidan av chassit är "galler". Vilket är bra för en radiator kommer sitta i fram. Men även en massa galler som inte täcks av fläktar, vilket jag bestämde mig för att förgylla!
Vad sägs som detta?

Och varför inte en smygtitt på lite kylande hårdvara?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Tog en paus från bygget och ägnade tid åt ett annat bygge.

Lätt en av de coolaste byggsatserna på länge.

Tillbaka till datorn.

Som ni kanske såg i det tidigare inlägget valde jag att köra på Corsairs LL-fläktar. Av två anledningar! 1. Tanken är att de ska lysa lila primärt, och då måste jag ha RGB då de ytterst få lila fläktar som finns är relativt dåliga. Och 2. Dessa är tveklöst i min åsikt de snyggaste RGB-fläktarna som släppts.

Fördelar med dessa fläktar: Otroligt snygga! Ganska bra lufttryck så de klarar radiatorer ganska bra!

Nackdelar: Kablar. MASSVIS med kablar.

Jag vill som sagt utnyttja fläktarna fult ut, så jag har också en Corsair Commander Pro. Men låt mig förklara hur det fungerar...
Commandern är kopplad via USB och får ström från en Sata-strömkabel. Commandern har två RGB-kanal, 2 USB-uttag (interna), 6 PWM-uttag och 4 temp-uttag. Från commandern har jag fem PWM-splitters så varje radiator plus några extrafläktar går på varsin kanal. I Commanderns USB-uttag är två LED-controllers kopplade, varje kontroller är kopplad till två 6-vägs splitters för LED. Förvirrande?

Så efter de... Förfriskningar! Denna kan rekommenderas!

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Corgis är min favorithund tillsammans med jämthundar, chokladbruna labradorer, samojeder och shiba inus!

Spännande bygge. Gillar den där guldspegelakrylen.

Permalänk
Medlem

Spännande bygge! Framförallt delarna med spegelakrylen och det schyssta mönster du fick till! Trevligt tips angående färgen. Hur prepparerade du akrylen innan lackering?

Permalänk
Medlem

Det här bygget ser intressant ut, följer

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

Ska bli nice och se den klar😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joco:

Spännande bygge! Framförallt delarna med spegelakrylen och det schyssta mönster du fick till! Trevligt tips angående färgen. Hur prepparerade du akrylen innan lackering?

Jag gjorde inget alls. Akrylen i sig är ganska känslig, och då ytan kommer sitta still, orörd finns ingen anledning att preppa ytan egentligen. Lösningsmedlet i färgen är tillräckligt för att luckra upp ytan för att få fäste. Vill man vara på säkra sidan kan man sandpappra alternativt använda en plastprimer. Sandpappra har nackdelen att du får svårt att sandpappra nära fineline-tejpen och plastprimern gör egentligen inte mycket mer än vad lösningsmedlet i färgen redan gör.
Självklart föreslår jag att man använder sandpapper och primer om det är en slityta, alltså en yta som kan komma att utsättas för slitage eller vidrörning.
T.ex en panel på utsidan skulle man nog behöva överväga att både sandpappra/slipa och sedan köra primer på. 600P våtslip upp till 1200P våtslip, sedan tunt lager primer.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Nästa del är mer guld. Guld i massor!
Denna gång, bottenplattan.

Då behöver man denna:

För måste ha hål för alla passthroughs!

När hålen är klara, måste man maskera allt som ska vara guld

Lite färg

Sen väl på plats!

Och med passthroughs på plats ser det ut såhär!

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Följer med spänning!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Jag gjorde inget alls. Akrylen i sig är ganska känslig, och då ytan kommer sitta still, orörd finns ingen anledning att preppa ytan egentligen. Lösningsmedlet i färgen är tillräckligt för att luckra upp ytan för att få fäste. Vill man vara på säkra sidan kan man sandpappra alternativt använda en plastprimer. Sandpappra har nackdelen att du får svårt att sandpappra nära fineline-tejpen och plastprimern gör egentligen inte mycket mer än vad lösningsmedlet i färgen redan gör.
Självklart föreslår jag att man använder sandpapper och primer om det är en slityta, alltså en yta som kan komma att utsättas för slitage eller vidrörning.
T.ex en panel på utsidan skulle man nog behöva överväga att både sandpappra/slipa och sedan köra primer på. 600P våtslip upp till 1200P våtslip, sedan tunt lager primer.

Ah, smidigt! Fått för mig att det kan vara rätt svårt att få sprayfärg att fästa på oslipad akryl, bra att få bli motbevisad! Tack för tipsen!

Permalänk

Ser ut att bli en riktigt najs rigg! Fortsätt mer arbetet och uppdateringarna.

Permalänk
Frida 🥐

Spännande, ser ut som ett väldigt lovande projekt! Älskar guld

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En liten smygtitt på de första rören i bygget kanske!?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Shiiiit!! Så läckert!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låt oss hoppas att ingen professionell moddare ser hela bygget up-close. På håll ser det snyggt ut. Kommer man för nära så ser man bristerna i att enbart ha handverktyg till hands.

Men ni är inte intresserade av det, ni vill se progress antar jag!

Spana in... Make-shift cable management!

Jag tror inte ni anser hur mycket kablar jag lyckats gömma. Man måste vara kreativ ibland! Som tur är kan jag gömma de flesta av kablarna bakom frontpanelen.

Även köpt denna lilla grej. Finns så otroligt begränsat med 2.5-tums enheter med bra uttag. Hittade denna online, den är mest för "the looks" så de får duga. Tyvärr är min gråa färg lite ljusare än CaseLabs gunmetal, tillräckligt för att störa mig, inte tillräckligt för att jag ska försöka fixa det. Alla "imperfections" ger bygget lite karaktär säger vi!

Även frontradiatorn har nu fått lite guld. Som den professionella moddaren jag är, sitter den med dubbelhäftande tejp! Man skulle ju kunna tro att jag jobbar med sånt här!

Och sista fotot för att fira sommarens intåg!

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Ser bra ut tycker jag. Jag gillar att du inte dränker bygget i guld utan låter det vara ett komplement till chassits färg.

Permalänk
Medlem

Ser ju nästan snuskigt lovande ut det här får jag säga.
Längtar tills man får se den färdiga skapelsen

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Tydligen är det en oskriven regel att ha glamour-shots på sina fittings när man gör bygglogg. Så jag får väl rätta mig efter de oskrivna reglerna. Dock är detta inte alla, men de flesta. Insåg också att jag förmodligen kommer behöva mer vanliga kopplingar...

Hoppas få lite gjort imorgon... Om jag inte lyckas spendera dagen med att prokrastinera...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Discokungen

Maffigt, helt klart! Var köpte du anslutningarna?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Maffigt, helt klart! Var köpte du anslutningarna?

Dom köpte jag på Highflow. Toppensajt och jag har Teflontanten att tacka som pekade mig i den riktningen!

Samtliga guldanslutningar samt guldrör är därifrån. Även reservoaren, res-mounten och topp/bottenlocken i guld.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Det här kan ju bara bli bra STH10 också! mumma

Visa signatur
Permalänk

Ser ut att bli riktigt snyggt! ska defenetivt följas!

Permalänk
Medlem

Kort uppdatering. Sitter smått och funderar ut bästa slangdragningen. Allt som inte är i huvuduttrymmet blir såklart genomskinliga rör. De är MYCKET billigare, de kommer i längre (mässingsrören kommer i 30cm). Lätta att jobba med, men att få bästa rördragningen är det utmanande. Måste nog även köpa in nätaggregat så att inga rör hamnar fel... Funderar på overkill med Corsairs nya 1600 wattare...

Lite bilder, för egentligen bryr sig ingen om mina inre tankar

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Entusiast

Stiligt... Följs