Permalänk

Problem med Ducky Shine 2

Hej!

Jag har ett problem med "mellanslag" på mitt Ducky Shine 2 (Cherry MX red). Tangentbordet registrerar inte alltid att jag trycker. Jag har rengjort det så bra jag kunnat (utan att skruva isär den) och det märkliga är att om jag häller i några droppar vatten i switchen så fungerar det felfritt i ett par timmar eller så, sedan börjar den krångla och till slut fungerar den inte alls. Jag har även testat med T-röd men jag märkte ingen skillnad. I början gjorde jag det urkopplat, men har märkt att det funkar lika bra att göra det när det är inkopplat. Skulle säga att jag gjort samma procedur ungefär 15 ggr nu. Någon som har någon idé på vad felet kan vara?

Nu är det ju så att tangentbordet har några år på nacken, och jag kanske bara ska köpa ett nytt. Dock är det ju lite frustrerande då jag verkligen tycker om det, och det nääästan fungerar...! Om jag nu skulle vilja byta från Ducky, men ha exakt samma layout, vad skulle ni rekommendera?

Med vänlig hälsning,
Joseph

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/wiki/keyboardmai...

T-röd inehåller ofta aceton som inte alltid är det bästa att "tvätta" med då det lämnar kvar rester.
Isopropanol är ett bättre val.
Startgas som handlas på mack/bilreservdles ställe (vilket är ether) är även det ett bra val (dunstar dock betydligt fortare än Isopropanol).

Om du använder vatten så kommer problemet bara att bli värre o värre då det oxiderar mer o mer.
Räkna med att du får sitta med T-röd/isoprop/startgas/elektronikrengöring (som är i stort sett startgas fast dyrare) och köra med brytaren upp o ner i ett bra tag=15min+.
En fördel med startgas är om det är skit i brytaren som kanske har svårt att komma ut så kan startgasen som du får lite tryck med hjälpa till att trycka ut skiten.

Alla cherry switchar går att ta isär dock enbart en del utan att lödas bort först.
Om du kan löda så kan du ju alltid byta ut brytaren antingen genom att handla en ny (troligen utomlands för rätt liten peng men sen åker på posten deklareringsavgift som troligen är minst 3-4x av kostnaden frö brytaren).
Annars kan du ju alltid byta ut en sällan/aldrig använd brytare från samma tbord som tex scroll lock(har jag nog aldrig behövt använda sedan 1998)/pause break(har använt den kanske 5 gånger sedan 98).
heller högra windows tangenten (aldrig använt den förutom då man kommit åt den av misstag)/och skulle säga "menu" tangeten till höger om högra win tangeten men kollade ds2 bilder och ser att det är en FN tangent för dig som kan vara väldigt viktig.

Lödningen borde vara relativt enkel även för en okunnig då det handlar om relativt stora lödningar, ditt tbord har ju dock led så kanske är lite svårare tack vare det (har ej koll så vet helt enkelt inte).
Alternativt om du känner nån som kan löda lite, kan ju kanske det vara värt ett par öl o en pizza.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/wiki/keyboardmai...

T-röd inehåller ofta aceton som inte alltid är det bästa att "tvätta" med då det lämnar kvar rester.
Isopropanol är ett bättre val.
Startgas som handlas på mack/bilreservdles ställe (vilket är ether) är även det ett bra val (dunstar dock betydligt fortare än Isopropanol).

Om du använder vatten så kommer problemet bara att bli värre o värre då det oxiderar mer o mer.
Räkna med att du får sitta med T-röd/isoprop/startgas/elektronikrengöring (som är i stort sett startgas fast dyrare) och köra med brytaren upp o ner i ett bra tag=15min+.
En fördel med startgas är om det är skit i brytaren som kanske har svårt att komma ut så kan startgasen som du får lite tryck med hjälpa till att trycka ut skiten.

Alla cherry switchar går att ta isär dock enbart en del utan att lödas bort först.
Om du kan löda så kan du ju alltid byta ut brytaren antingen genom att handla en ny (troligen utomlands för rätt liten peng men sen åker på posten deklareringsavgift som troligen är minst 3-4x av kostnaden frö brytaren).
Annars kan du ju alltid byta ut en sällan/aldrig använd brytare från samma tbord som tex scroll lock(har jag nog aldrig behövt använda sedan 1998)/pause break(har använt den kanske 5 gånger sedan 98).
heller högra windows tangenten (aldrig använt den förutom då man kommit åt den av misstag)/och skulle säga "menu" tangeten till höger om högra win tangeten men kollade ds2 bilder och ser att det är en FN tangent för dig som kan vara väldigt viktig.

Lödningen borde vara relativt enkel även för en okunnig då det handlar om relativt stora lödningar, ditt tbord har ju dock led så kanske är lite svårare tack vare det (har ej koll så vet helt enkelt inte).
Alternativt om du känner nån som kan löda lite, kan ju kanske det vara värt ett par öl o en pizza.

Stort tack för det långa och utförliga svaret! Jag får testa med Isopropanol först, och kanske startgas (eller tryckluft?).
Antar att denna borde funka? Luxorparts IpaClean isopropanol.
Eller denna kanske? PRF IPA Elektonikrengörare.

Permalänk
Avstängd

Köp en flaska "Kontaktskydd" på Biltema. Kostar 50 kr. Denna sprej rengör och smörjer kontaktytor, så att såna här problem försvinner och inte heller kommer att återuppstå. Att bara göra rent räcker inte - ytan kommer att oxidera igen. Smörjning behövs.

Även WD40 funkar, även om det är lite kontroversiellt (av någon anledning).

Permalänk
Medlem

Jepp alla tre (lux/PRF/Biltema) av dessa bör fungera utmärkt.

Tryckluft är inte lika bra och kan vara dåligt beroende på var ifrån du får tryckluften.
Är det från en kompressor så kan det inehålla en massa skit speciellt vatten och olja men kan även ha annat skit.
Från burk (dvs som du handlar från tex inet/etc) så är det ren luft.
MEN även om det är ren luft så kommer du ju aldrig att få en upplösande/rengörande effekt mer än från lufttrycket OCH du kan riskera att blåsa ner mer skit i brytaren (gäller givetvis med startgas/elektronikrengöring med).
Men från tex startgas så smörjer etern och löser upp skit (innan den avdunstar) och risken är större att skiten löses upp heller kommer ut sen är ju vätska ej komprimeringsbar vilket i sig gör att det tar med sig mer skit än luft med.

Följande kan vara lite smått off topic!!! men nyttig info
WD-40 och andra universala kombo rostlösare/smörjning är visserligen bättre till elektronik än vad dom är till att smörja och smörja är dom väldigt dåliga till och med skadliga.
Vad som gör dom dåliga/skadliga för smörjning är två anledningar.
1, Dom löser upp befentlig olja/fett och större delen av den upplösta massan (som består av wd-40 och olja/fett) avdunstar sedan på några minuter.

Visst en del av oljan/fettet avdunstar inte MEN risken för att när dom var upplösta av wd-40 och därmed i en betydligt mer lättflytande form och med hjälp av trycket från wd-40 burken när det sprutades på gör att det är stor risk att oljan/fettet har tryckts ut/flyttat på sig till nåt ställe där det ej behövs nån smörjning längre.
Dvs det finns mindre olja/fett där det behövdes, visst det finns ju även en risk att det kan ha tryckts in dit där det behövs igen men risken för att annat skit följde med finns då.

2, Utöver det övre så drar dom åt sig vatten med tiden viket...... Ja just det leder till mindre smörjning och risk för oxidering/rost som följd.
För en kortsiktig smörjning så ja då funkar dom utmärkt som tex när man ska lossa en fastrostad bult/mutter, även till annat som behöver smörjas i nån dag så ok det funkar men riktigt olja hade nog funkat bättre.

Det som gör dom bättre lämpade (OBS bättre INTE bra) för elektronik än smörjning är vattenavvissande egenskapen.
MEN detta gäller enbart en ganska kort stund i början och färmst att vattnet har svårare att stanna på ytorna än tex wd40 har.
Dvs när du sprutar på så tar sig wd40 (o andra rostlösare) snabbt under vattnet och tränger oftas ut det mesta vatten och ger en skyddande hinna samtidigt blandar det sig med vattnet dock ganska sakta och i liten mängd.
Men under en lite längre tid så tar rostlösarna upp vatten från luften (eller om vatten kommer dit på annat sätt) och till slut så är det värre än vad det var från början.

Har men problem vatten i elektronik så ja det hjälper med wd40.
Tex fördelarlock på bilar kan få överslag om vatten tar sig in med startproblem som följd wd40 funkar rätt bra där men man får då räkna med att då o då få spruta i lite nytt wd40 tack vare att wd40 tar upp vatten från luften.
Andra ställen där det inte är plast/komposit och kol/grafit (som strömmen går igenom och är betydligt mindre känsligt för att oxidera än annat som är strömledande och används inom elektronik) så är risken större att det blir problem.

Vad jag gjort dom senaste 25-30 åren är att helt enkelt ha en oljekanna fylld med ATF olja istället för wd40 som var det jag använde mest innan (både till rost o smörj).
Har nog förbrukat under en halv deciliter sedan jag började med ATF i hemmet en burk wd40 per gick det nog minst åt innan.
Och då har nog det mesta gått åt till att "pumpa upp kannan" in i papper dvs man behöver när dom stått mer än nån dag pumpa ett par gånger och även om man gör det sakta så är risken rätt stor att man sprutar ut en del dit man ej vill ha det.
Så ta en bit papper/trasa och jål för munstycket o pumpa som vanligt tills det kommer går på halva tiden och bara en liten mängd går åt till pappret och ingen risk att få ett sprut på nåt känsligt.

Tex smörja en snurrstol behövde en dusch wd40 ungefär varannan var tredje vecka för att inte gnälla med ATF mindre en 3-4 droppar (på samma gång) per år.
Gnällande dörr 8-12 gånger per år med wd40 med ATF ca 5år för ett par droppar.

En oljekanna 35:- , olja 79:- litern på biltema ATF.
Köp viken ATF som helst då det inte spelar nån som helst roll för att smörja en stol/dörr/etc.
Alternativt fråga nån som mekar bilar dom har säkert nån ATF flaska som inte är helt tom ståendes

En rostiga bultar/muttrar så är wd40/etc bättre att krypa in och lösa rosten MEN så fort man har fått dom att röra sig nåt varv skruvar man då tillbaks dom detta varv och på med några droppar atf/motroolja så är det ett bättre smörjmedel under resten av bultens/mutterns bortsruvande än vad rostlösare är (inga större skillnader dock mest att aATF/oljan ligger kvar och smörjer längre och det går åt mycket mindre med)

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Hej,

Jag köpte en flaska lux och har kört flera omgångar med vätska i brytaren, men nu funkar den inte alls :D. Finns det någonstans man kan köpa "kontaktskydd" förutom från Biltema? Eller vart kan man köpa WD40?

Med vänlig hälsning,
Joseph

Skrivet av Kaleidoskop:

Köp en flaska "Kontaktskydd" på Biltema. Kostar 50 kr. Denna sprej rengör och smörjer kontaktytor, så att såna här problem försvinner och inte heller kommer att återuppstå. Att bara göra rent räcker inte - ytan kommer att oxidera igen. Smörjning behövs.

Även WD40 funkar, även om det är lite kontroversiellt (av någon anledning).

Skrivet av grizzly666:

Jepp alla tre (lux/PRF/Biltema) av dessa bör fungera utmärkt.

Tryckluft är inte lika bra och kan vara dåligt beroende på var ifrån du får tryckluften.
Är det från en kompressor så kan det inehålla en massa skit speciellt vatten och olja men kan även ha annat skit.
Från burk (dvs som du handlar från tex inet/etc) så är det ren luft.
MEN även om det är ren luft så kommer du ju aldrig att få en upplösande/rengörande effekt mer än från lufttrycket OCH du kan riskera att blåsa ner mer skit i brytaren (gäller givetvis med startgas/elektronikrengöring med).
Men från tex startgas så smörjer etern och löser upp skit (innan den avdunstar) och risken är större att skiten löses upp heller kommer ut sen är ju vätska ej komprimeringsbar vilket i sig gör att det tar med sig mer skit än luft med.

Följande kan vara lite smått off topic!!! men nyttig info
WD-40 och andra universala kombo rostlösare/smörjning är visserligen bättre till elektronik än vad dom är till att smörja och smörja är dom väldigt dåliga till och med skadliga.
Vad som gör dom dåliga/skadliga för smörjning är två anledningar.
1, Dom löser upp befentlig olja/fett och större delen av den upplösta massan (som består av wd-40 och olja/fett) avdunstar sedan på några minuter.

Visst en del av oljan/fettet avdunstar inte MEN risken för att när dom var upplösta av wd-40 och därmed i en betydligt mer lättflytande form och med hjälp av trycket från wd-40 burken när det sprutades på gör att det är stor risk att oljan/fettet har tryckts ut/flyttat på sig till nåt ställe där det ej behövs nån smörjning längre.
Dvs det finns mindre olja/fett där det behövdes, visst det finns ju även en risk att det kan ha tryckts in dit där det behövs igen men risken för att annat skit följde med finns då.

2, Utöver det övre så drar dom åt sig vatten med tiden viket...... Ja just det leder till mindre smörjning och risk för oxidering/rost som följd.
För en kortsiktig smörjning så ja då funkar dom utmärkt som tex när man ska lossa en fastrostad bult/mutter, även till annat som behöver smörjas i nån dag så ok det funkar men riktigt olja hade nog funkat bättre.

Det som gör dom bättre lämpade (OBS bättre INTE bra) för elektronik än smörjning är vattenavvissande egenskapen.
MEN detta gäller enbart en ganska kort stund i början och färmst att vattnet har svårare att stanna på ytorna än tex wd40 har.
Dvs när du sprutar på så tar sig wd40 (o andra rostlösare) snabbt under vattnet och tränger oftas ut det mesta vatten och ger en skyddande hinna samtidigt blandar det sig med vattnet dock ganska sakta och i liten mängd.
Men under en lite längre tid så tar rostlösarna upp vatten från luften (eller om vatten kommer dit på annat sätt) och till slut så är det värre än vad det var från början.

Har men problem vatten i elektronik så ja det hjälper med wd40.
Tex fördelarlock på bilar kan få överslag om vatten tar sig in med startproblem som följd wd40 funkar rätt bra där men man får då räkna med att då o då få spruta i lite nytt wd40 tack vare att wd40 tar upp vatten från luften.
Andra ställen där det inte är plast/komposit och kol/grafit (som strömmen går igenom och är betydligt mindre känsligt för att oxidera än annat som är strömledande och används inom elektronik) så är risken större att det blir problem.

Vad jag gjort dom senaste 25-30 åren är att helt enkelt ha en oljekanna fylld med ATF olja istället för wd40 som var det jag använde mest innan (både till rost o smörj).
Har nog förbrukat under en halv deciliter sedan jag började med ATF i hemmet en burk wd40 per gick det nog minst åt innan.
Och då har nog det mesta gått åt till att "pumpa upp kannan" in i papper dvs man behöver när dom stått mer än nån dag pumpa ett par gånger och även om man gör det sakta så är risken rätt stor att man sprutar ut en del dit man ej vill ha det.
Så ta en bit papper/trasa och jål för munstycket o pumpa som vanligt tills det kommer går på halva tiden och bara en liten mängd går åt till pappret och ingen risk att få ett sprut på nåt känsligt.

Tex smörja en snurrstol behövde en dusch wd40 ungefär varannan var tredje vecka för att inte gnälla med ATF mindre en 3-4 droppar (på samma gång) per år.
Gnällande dörr 8-12 gånger per år med wd40 med ATF ca 5år för ett par droppar.

En oljekanna 35:- , olja 79:- litern på biltema ATF.
Köp viken ATF som helst då det inte spelar nån som helst roll för att smörja en stol/dörr/etc.
Alternativt fråga nån som mekar bilar dom har säkert nån ATF flaska som inte är helt tom ståendes

En rostiga bultar/muttrar så är wd40/etc bättre att krypa in och lösa rosten MEN så fort man har fått dom att röra sig nåt varv skruvar man då tillbaks dom detta varv och på med några droppar atf/motroolja så är det ett bättre smörjmedel under resten av bultens/mutterns bortsruvande än vad rostlösare är (inga större skillnader dock mest att aATF/oljan ligger kvar och smörjer längre och det går åt mycket mindre med)