Bästa monteringen av fläktar på Radiatorn

Permalänk
Medlem

Bästa monteringen av fläktar på Radiatorn

Hej bygger första riktiga vatten systemet och undrar hur luften ska då jag har en 360 radiator i toppen 3 st dark wings bquiet fläktar.Chassi är dark base 900 pro och jag får inget begrepp på bästa montering av fläktarna för bästa flöde är det under i från i chassit eller över Radiatorn jag ska montera ? Ska pilarna på fläktarna ner eller upp har liksom fastnat i bygget är väldigt tacksam för råd och tips då det är mitt första vatten bygge.hoppas tråden ligger i rätt forums del annars ber jag om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Inga åsikter själv men här tar man upp ämnet:

https://www.techspot.com/guides/1059-water-cooling-101/

och

https://www.youtube.com/watch?v=Kk7JMOcypus

Ja, jag fann dem genom att googla

Lycka till

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Tjenare,
Det brukar oftast inte spela speciellt stor roll, men jag skulle sätta fläktarna i en "sug-config" dvs pilarna bort från radiatorn. Detta gör det mycket lättare att rengöra radiatorn då inget damm fastnar mellan fläktarna och radiatorn.
Utan att veta något om chassit så skulle jag säga att montera radiatorn närmast toppen och fläktarna innanför kommer sänka ljudet något, så det skulle jag satsa på.

Sen vill du alltid ha ett jämnt tryck i chassit, så ifall 3 fläktar suger in luft från toppen så vill du ha andra chassifläktar för att trycka ut luft eller vice versa.

Permalänk
Medlem

Håller med @Tesi0 har skälv satt radiatorn ned och uppe nedre suger in luft den övre pressar ut luften. lätt att hålla radiatorerna rena

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz