Lurad här på SweC.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2012

*bort* ja, vet vem du menar. Jag har kommit i kontakt med honom tidigare då under namnet *bort*.

Jag lånade ut 3000kr till honom men fick tillbaks 7000kr så för mig gick det bra, han hörde av sig två dagar senare och ville låna 10k för att ge tillbaks 13k. Då ignorerade jag honom bara tills han fick panik och SMS:ade mig och ville låna men jag fortsatte att ignorera och då brast det väl för honom. Han trodde han kunde göra hur han ville.

@TheMuffinMan har också blivit lurad och kontaktade även hans föräldrar som sa att ** har blivit inlagd på grund av att han är psykiskt sjuk och skyldig mångmiljonbelopp. Spelmissbrukare och är inte välkommen hem längre.

Tyvärr kan du glömma dina pengar, du kommer aldrig att se dem igen, det är så många andra som ska ha ut pengar innan dig och du ligger längst ner på listan. Men ta kontakt med @TheMuffinMan tycker jag och gör en polisanmälan. Att IP-banna honom eller banna honom från Swec är ingen lösning, det behövs tyngre grejer här och en offentlig varning till samtliga Sweclockare.

Lycka till och beklagar din förlust

*Personuppgifter borttagna /Mod*

Do good. Be good. Repeat.

Trädvy Permalänk
NintendOrakel
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Wipen:

Är det inte möjligt att han betalar tillbaka om häxjakten börjar då? Med tanke på att jag inte är den enda som blivit lurad och hur undviker ni nu så att andra här inte blir lurad av samma användare om dem inte hittar denna tråden?

Mvh

Det ska gå att lämna omdöme i Sweclockers - Marknadsreferenser (läs första inlägget innan du postar!).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Wipen:

SweC marknad borde ta efter Svenskmagic (för er MTG nördar, som jag var innan) så behövde alla uppgifter för att kunna säljas säkerhetsställas mot din adress etc, funkade jättebra att sälja och köpa utan lurendrejerier.

Jag håller med! Svenskamagics system funkar väldigt bra, visst kan man bli lurad där med men det sker inte lika frekvent som här på swec. Utöver adresskontrollen har de även:

Ett referensssystem, där man vid varje affär lämnar positiv, neutral eller negativ reff på den man köpt av eller sålt till. Detta kräver ju dock moderatorer som kollar att folk inte sätter negativt utan anledning.

Praxis på SvM är även att nya säljare skickar först, dvs. har du inga reffade får du snällt skicka iväg grejerna och få betalt i efterhand när köparen är nöjd. Detta förutsätter så klart att köparen känns trovärdig, vilket hundratals eller tom. tusentals referenser ofta bekräftar.

Skulle sen nån inte sköta sig hängs de ut i forumet, i alla fall användarnamnet, och communityn brukar hjälpas åt att leta reda på personen och lösa problemet. Oftast är det folk som slutat med hobbyn och glömt bort eller blivit sjuka etc, rena "scammers" har svårt att nästla sig in i systemet eftersom det krävs rätt mycket jobb att bygga upp ett gott rykte.

För er som inte är insatta i spelkortsnörderier handlas det med nya och gamla kort som kostar allt från en krona eller två till ett rent nytt 1080Ti eller två, nästan uteslutande via post och inte mellan fyra ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

| i5 4670k@stock + Noctua NH-U12s | GA-Z87X-UD3H | 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz | Asus GTX 1060 Strix OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | FD Newton R3 600W | Intel 730 240GB + Crucial MX300 2TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

Ett hembesök kan ju aldrig skada, hyr skåpbilen, pronto!

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus H170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 OC 2400Mhz.
MSI RTX 2080 Ti 11GB DUKE OC | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Corsair Gaming K70 LUX RGB Keyboard.

Trädvy Permalänk
Redaktör 🌲
André Granroth
Plats
Södertälje
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Wipen:

Är det inte möjligt att han betalar tillbaka om häxjakten börjar då? Med tanke på att jag inte är den enda som blivit lurad och hur undviker ni nu så att andra här inte blir lurad av samma användare om dem inte hittar denna tråden?

Mvh

Precis som alltid när det kommer till den här typen av händelser är användaren avstängd tills det att situationen retts ut. Vi uppmanar såklart alla som misstänker att de utsatts för bedrägeri att kontakta oss alt. upprätta en polisanmälan.

Återigen, lägg inte upp personuppgifter här i tråden. Kontakta oss via formuläret om du tror att du blivit lurad.

Phanteks Eclipse P400S || MSI Z270 Tomahawk || Intel Core i7-7700K || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Asus GTX 1070 Strix 8GB || Crucial m4 128GB || Samsung SpinPoint F3 1TB || Corsair RM750i || Asus PB278Q

Nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Personnummer kan jag se varför ni tar bort, men hans användarnamn? Vore inte det intressant för allmänheten utifall fler har pågående / affärer på gång med samma person?

Skrivet av Wipen:

Dis.

*Jag la aldrig upp personnumret, endast telenummer samt hans användarnamn.*

Oskyldig tills motsatsen bevisats.
Att säga att någon som inte är dömd för något, har gjort brottet, är även förtal.

Kan ju vara andra anledningar till varför han inte går att kontakta eller kunnat skicka iväg prylarna.
Även om samtal med föräldrarna inte tyder på det, men tills han är dömd så är det förtal.
Så om han skulle leverera sakerna så kan du åka dit för det @Wipen.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av UMJ:

Du vet väl att swisha du är du säker på få igen pengarna, då det är enligt lag olagligt och hålla pengar som man har fått över swish för olika andlendingar, det är ju bara polisanmäla det så kommer en domstol ge tillbaka dig rätten till pengarna, och banken kommer då ge han ett - saldo på sitt konto om han har brukat pengarna.

Swish är ju i princip lika säkert som vid kortköp, dock lite krångligare vägar behöva gå, dessutom har ju polisen jävligt mycket och gå på via swish betalning, de kontaktar ju bara banken så kommer ju banken ge ut ägaren till swish bindningen.

Lura någon med swish är som om en inbrottstjuv lämnar kvar sina ID handlingar på brottsplatsen.

Nja, inte riktigt.

Visst är Swish bättre än kontanter, då det åtminstone finns elektroniska spår till mottagaren. Däremot så kommer nog inte banken nödvändigtvis att ge personen ett "minus-saldo". Swish kan man ju koppla till ett helt vanligt bankkonto. Dessa är normalt inte behäftade med någon slags kredit, vilket gör att banken inte kommer att dra pengar från ett tomt konto (finns det däremot tillgångar så kan de såklart dra tillbaka pengarna). Det är därmed snarare än fråga om utmätning för Kronofogden.

Tyvärr är det ju ganska vanligt att man därför använder en målvakt för dessa typer av Swish-bedrägerier. En målvakt som inte har likvida medel eller tillgångar som kan bli utmätta...

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

Kan även passa på att tipsa om hur man vidta extra åtgärder för att förhindra att hamna i en liknande situation.
Huruvida tipsen i den tråden hade varit tillämpningsbara i det här aktuella fallet kan jag inte svara på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Wipen:

Mvh

kan ju hoppas att det blir så, men risken att han betalar tillbaks för att en häxjakt börjar är väldigt liten.
när man pysslar med det han uppenbarligen gör så skiter man i om folk på något internet forum sitter o pratar.
och även OM han skulle betala tillbaks så anmäl ändå, han får samma typ av påföljd ändå.
Någonstans måste han lära sig och kanske han behöver en trip till närmsta anstalt ett par år för att lära sig att det
han pysslade med inte var så begåvat. För vissa funkar det, för andra inte.

Moderkort: ASUS PRIME Z370-P - Cpu: Intel Core i7-8700K - Cpu kylare: Cryorig H5 Ultimate - Gpu: MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8GB - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + Corsair 650W PSU - Hårddisk: Samsung 960 EVO 250GB m.2 SSD - Minne: Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4 3000mhz - Skärm: AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Blomman90:

Nja, inte riktigt.

Visst är Swish bättre än kontanter, då det åtminstone finns elektroniska spår till mottagaren. Däremot så kommer nog inte banken nödvändigtvis att ge personen ett "minus-saldo". Swish kan man ju koppla till ett helt vanligt bankkonto. Dessa är normalt inte behäftade med någon slags kredit, vilket gör att banken inte kommer att dra pengar från ett tomt konto (finns det däremot tillgångar så kan de såklart dra tillbaka pengarna). Det är därmed snarare än fråga om utmätning för Kronofogden.

Tyvärr är det ju ganska vanligt att man därför använder en målvakt för dessa typer av Swish-bedrägerier. En målvakt som inte har likvida medel eller tillgångar som kan bli utmätta...

Precis, det finns gott om målisar för swish konton, så bara för att nån uppger swish betyder det faktiskt inte så mycket. du har helt rätt!

Moderkort: ASUS PRIME Z370-P - Cpu: Intel Core i7-8700K - Cpu kylare: Cryorig H5 Ultimate - Gpu: MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8GB - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + Corsair 650W PSU - Hårddisk: Samsung 960 EVO 250GB m.2 SSD - Minne: Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4 3000mhz - Skärm: AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av NordhNet:

Kan även passa på att tipsa om hur man vidta extra åtgärder för att förhindra att hamna i en liknande situation.
Huruvida tipsen i den tråden hade varit tillämpningsbara i det här aktuella fallet kan jag inte svara på.

Nä, i detta fallet hade det inte spelat någon roll då personen i fråga till och med skickat över bild på sitt körkort eller till och med gått med på att skriva ett skriftligt avtal. Denna personen är redan djupt nere i skiten och därav inte rädd för att sjunka lägre.

Do good. Be good. Repeat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2005

Kalmar? Aj.. Jag vet vem du pratar om då antagligen. Han har haft trådar upp om sig på FB i olika köp / sälj grupper. Han har lurat massa personer på just 1080 Ti också.

Corsair Obsidian 650D / Silverstone Strider 1200w / Intel 2600K / Corsair H100 / ASUS Sabertooth Z77 / Corsair Vengeance 1866mhz 16GB / 2x Intel 520 240GB Raid0 / 5x WD 3TB / 2x Seagate 4TB / 2x GTX 680 4GB SLI / Philips BDM4065UC
Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

@tfwo: namnet på swishen och reggat telenummer är samma som på ratsit, hitta, överallt.
han är körd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005

Jag har också råkat ut för bedrägeri här på sweclockers. Efter det har jag blivit betydligt mer försiktig. Har också gjort samma misstag att ha swishat i förväg. Gör ALDRIG det såvida det inte är någon du känner eller nära vän som man kan lita på. Utifrån det du beskriver låter det som bedrägeri, men i sådana fall en riktigt dålig bedragare som gett ut sitt nummer som är kopplat till swish och därmed hans personnummer.

Det tog mig nästan 2 år att få tillbaka pengarna via en jobbig process med kronofogden. Finns tillräckligt mycket med bevis så är chansen större och har han bedragit flera så är han i princip körd.

Ryzen 5 1600x, AOC C24G1, gtx 1080 msi gaming x.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Cuna:

@tfwo: namnet på swishen och reggat telenummer är samma som på ratsit, hitta, överallt.
han är körd.

ja, han är körd för en anmälan, men tror inte killen bryr sig om han blir anmäld pga det man läst vad folk skrivit om han
speltorsk, ja då bryr han sig endast om o stoppa pengar i en maskin och förlora tror jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2005

Corsair Obsidian 650D / Silverstone Strider 1200w / Intel 2600K / Corsair H100 / ASUS Sabertooth Z77 / Corsair Vengeance 1866mhz 16GB / 2x Intel 520 240GB Raid0 / 5x WD 3TB / 2x Seagate 4TB / 2x GTX 680 4GB SLI / Philips BDM4065UC
Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av André:

Precis som alltid när det kommer till den här typen av händelser är användaren avstängd tills det att situationen retts ut. Vi uppmanar såklart alla som misstänker att de utsatts för bedrägeri att kontakta oss alt. upprätta en polisanmälan.

Vadå alt. upprätta polisanmälan? Man ska ALLTID polisanmäla händelsen om man blivit utsatt för brott. Att kontakta någon moderator är knappast nog.

I TS fall så bör man väl se det som läropengar. Man skickar inte 5 siffrigt till okända människor utan att ha sett varan. Polisanmäl, släpp det och lär dig till nästa gång. Polisen kommer garanterat klara upp det då det är swish (vilket kopplas direkt till personer), om något år. Pengarna kommer du väl inte se något av om personen i fråga är spelmissbrukare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Wipen:

Mvh

Tror inte det är bästa sättet att hantera en sån här situation. Det känns som att detta behövs hanteras från ett annat håll. Dvs polisen + forum moderatorer.

Häxjakter brukar inte sluta bra vanligtvis.

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 1600X | MSI GTX 1080 | 16GB DDR4 | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2200G | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 850 PRO 500GB
Labb: HP Proliant 350ML G6 | 2st X5650 | 144GB DDR3 ECC | 1TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007

Kanske dags för de ansvariga på Sweclockers att se över och implementera en "Blocket-paket" lösning i och med att forumet och marknaden bara växer? Känns som att dessa trådar blir bara vanligare, speciellt med teknikprylar och "snabba affärer".

Info till er som inte vet vad Blocketpaket är: https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Inte för att detta löser problemet till 100% men det blir betydligt svårare att lura folk med metoden som OP åkt ut för.

Asus Maximus IV Gene Z77 | Intel 2500K | GTX 980 Ti 6GB + H2O | Corsair 32Gb 1600Mhz | A-Data 120gb x2 Raid0 | Temjin TJ08B-E | Corsair AX750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Wipen:

Kan du tagga någon mod?

Tycker att tråden borde vara kvar för andra medlemmars säkerhet.

Ja, fast du riskerar att försvåra för dig själv om privata uppgifter börjar dyka upp här.

Därför är det bättre att ta det internt med någon mod.

Men, som jag ser det så bör det vara ok att lägga upp användarnamn och liknande icke identifierbara uppgifter.

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Forbidden:

Kanske dags för de ansvariga på Sweclockers att se över och implementera en "Blocket-paket" lösning i och med att forumet och marknaden bara växer? Känns som att dessa trådar blir bara vanligare, speciellt med teknikprylar och "snabba affärer".

Info till er som inte vet vad Blocketpaket är: https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Inte för att detta löser problemet till 100% men det blir betydligt svårare att lura folk med metoden som OP åkt ut för.

Skulle va grymt med "Swec-paket" Skulle lösa många problem som vi ser i denna tråd. Swec har ju kommit en bra bit med Swish implementeringen. Nu är det bara detta kvar

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 1600X | MSI GTX 1080 | 16GB DDR4 | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Forbidden:

Hur är det säkert för Säljaren?

Köparen öppnar väl bara paketet och säger att det var tomt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Forbidden:

Skrivet av Lagerlöf:

Håller med Lagerlöf, jag vägrar sälja saker online om de ska gå via blockerpaket, blir alltid suspekt på köparen.
Blir väl så när man är ärlig och aldrig haft något problem med principen att köparen betalar innan man skickar varan.
Är ju tyvärr även därför man får dessa problem.
Finns helt enkelt ingen säker lösning för båda parter om man inte möts och verifierar produkten på plats.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranemo
Registrerad
Feb 2014

Kalmar, finns en riktig lurendrejare där ute som härjar vilt på diverse facebook köp o sälj sidor. Stor chans att de är samma grabb

i7 4790 | CRYORIG H7 QUAD LUMI | MSI GTX 1070 | Msi Z87-G45 | Corsair 16 GB | Fractal R4 | 1 TB WD Blue + 850 Evo 250 GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Lagerlöf:

Konceptet verkar väll fungera bra för Blocket. Jag har då inte hört något illa om det. Något gör dom rätt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Lagerlöf:

Köparen betalar för paketet när han hämtar UT det. Så som säljare får du pengarna?

Därför jag skickade med en länk för att kunna läsa vidare om man undrar

Kortfattat så skriver säljaren vad han säljer (namn på prylen) och vikt + pris. Du hämtar ut paketet och har 24h på dig att godkänna varan. Stämmer den inte så skickar du tillbaka.
Men om du inte orkar läsa i länken jag skrev så:
"Överensstämmer inte varan med den som tidigare skickats ska säljaren inom 24 timmar efter uthämtning hos paketombud ange att returen inte är godkänd. Köpesumman innehålls då till dess parterna kommit överens om vem som äger rätt att få köpesumman utbetalad till sig. Meddelande om innehållande av köpesumman skickas till båda parter med instruktioner om hur förfarandet ska gå till."

Asus Maximus IV Gene Z77 | Intel 2500K | GTX 980 Ti 6GB + H2O | Corsair 32Gb 1600Mhz | A-Data 120gb x2 Raid0 | Temjin TJ08B-E | Corsair AX750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västernorrland
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Forbidden:

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Som det är just nu känns det osäkert att använda marknaden imho.

Chassi: Fractal Define R4 Moderkort: ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO CPU: AMD Ryzen 7 1700 3,0GHz GPU: MSI GTX 970 TwinFroZr SSD: KINGSTON V300 120GB HDD: 3X Western Digital Green 2TB RAM:Corsair Vengeance LPX Red DDR4 PC21300/2666MHz CL16 (CMK16GX4M2A2666C16R) Nätaggregat: XFX 750W 80+ Brons Modulär Tangentbord: Qpad MK85 Mus: Qpad OM75 PRO Skärm: ASUS VG248 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Wipen:

Någon gång måste ju vara den första, blev precis lurad för första gången, tyvärr på en större summa pengar (5 siffrigt) här på SweC.

Personen i fråga visade bild på kvittot samt delarna med skrivet användarnamn och datum.

Skulle köpa ett 1080ti, CPU och mobo.

Jag har alla uppgifter om honom så överväger mellan polisen och ett hembesök just nu, telefonnumret står dessutom skrivet på honom med adress och allt.

(Kan vara så att han gör nya fake-profiler, dock om ni ombedes swisha till: ***, gör EJ detta!)

Har även pratat med hans föräldrar (tyvärr är han ju självklart myndig) men även dem säger direkt att dem inte har någon koll på han och att han tyvärr gjort detta tidigare.

Någon som har tips för att lösa smidigast?

Mvh Wipen

**Personuppgifter borttagna /Mod.**

Gör polisanmälan. Lägg ett omdöme där du objektivt beskriver ärendet. Där får användarnamn ligga kvar.

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Lagerlöf:

Det finns många diskussioner om det och vi kanske kan undvika att ta hela köret i denna tråd för att slippa OT men i slutändan är det så att Schenker håller inne med betalning vid en eventuell tvist och det är en representant från deras reklamationsavdelning som tar ett beslut i ärendet baserat på de 'bevis' som presenteras.

Om man trots detta inte kan nå en överenskommelse kommer pengarna, så vitt jag förstår, att fortsätta hållas inne av Schenker till dess att endera part presenterar tillräckliga bevis och om så inte sker kan man nog glömma både pengar och produkt.

Jag skulle själv aldrig sälja något via Blocketpaket då det känns alldeles för osäkert för mig som säljare och tyvärr tolkar vissa det som att man är en möjlig bedragare. Det enda säkra sättet att genomföra en affär är att träffa säljaren och testa varan på plats, allt annat i form av Blocketpaket, personuppgifter osv. är bara en falsk trygghet vilket bevisas av dessa individer som går ut med bild på ID, namn osv.

Som köpare så är ju Blocketpaket relativt säkert jämfört med alternativen så länge man filmar när man öppnar paketet eftersom betalningen hålls inne till dess att man godkänner varan men det är som sagt ingen vidare trygghet för säljaren. Jag vet inte hur stora beviskrav som ställs men att öppna paketet hos ombudet och/eller filma det är nog tillräckligt för att bevisa att man fått fel vara, däremot kan det ju finnas dolda fel som är betydligt svårare att bevisa.

Lenovo X1 Carbon / ASUS PB278Q 1440p

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av gylldevik:

Kalmar, finns en riktig lurendrejare där ute som härjar vilt på diverse facebook köp o sälj sidor. Stor chans att de är samma grabb

Japp, DS är initialerna (vilket väl ändå måste ses som tillräckligt anonymt för att publiceras här?) och han är en ökänd bedragare som härjar på alla möjliga marknadsplatser. Tidigare dömd för bedrägeri men det verkar inte stoppa honom från att begå nya brott.

Lenovo X1 Carbon / ASUS PB278Q 1440p