Muskampen 2025: Segraren korad!

Värdering av datordelar/datorer

Permalänk
Medlem

Värdering av datordelar/datorer

Hej!

Hoppas tråden hamnar i rätt kategori.
Mitt jobb håller på att rensa ur lite gamla datorer och jag har då möjligheten att köpa av lite grejer (det som är intressant är en dator för HTPC/Vardagsrumdator-bygge och en laptop).

Tänkte be er lite om hjälp vid värdering så jag kan lämna en rättvis siffra till min chef.
Den stationära datorn som jag isåfall skulle köpa innehåller:
i5 2500k
16GB 1333Mhz minnen
Något Dell-liknande moderkort (förbyggd dator)

Laptop:
Lenovo Thinkpad T430s
i7 3520M
12GB RAM
Osäker om hårddisken kommer följa med eller om den endast blåses totalt.

Hur skulle ni värdera dessa?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Inaktiv

Nu är det ganska inaktuella saker men om man räknar kanske 1/3 - 1/2 av ursprungspriset. Och kollar vad summan blir så får man känna av ifall det låter rimligt motför att köpa en ny likvärdig.
Ett chassi tex med bra rykte och i fint skick behöver man inte dra av lika mycket på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Nu är det ganska inaktuella saker men om man räknar kanske 1/3 - 1/2 av ursprungspriset. Och kollar vad summan blir så får man känna av ifall det låter rimligt motför att köpa en ny likvärdig.
Ett chassi tex med bra rykte och i fint skick behöver man inte dra av lika mycket på.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassit är en gammal utdaterad bjässe så värdet på det är nog plastmängden (om ens det).
Skulle man kunna säga 1500kr för allt som allt? Är det för lågt/högt?

Hittar inget inköpspris för i5 2500k (förutom på Amazon för över 5k)

Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]

Permalänk
Inaktiv

Nypris för 2500k är nog cirka 2000kr och ddr3 minnet beroende på hastighet ligger runt 900kr Men sen får man tänka på att det är inte speciellt aktuella saker som jag sa tidigare och det gör det lite klurigare med pris. Men runt 8-900kr för cpu och minne skulle jag kunna tänka mig betala.

Om någon annan har en synpunkt, så var snäll

Permalänk
Avstängd

@iFerz:
Stationära:
1000kr skulle jag själv kunna tänka mig att betala.

Laptop: 1500. Är batteriet fräscht och den är utan skador så 2000.
Dra av 500 om det är utan hdd.
Rubbet : 2000 :-

Permalänk
Medlem

@iFerz: Runt 1500 kr för laptopen skulle jag säga om den är komplett.

Sen kanske runt 1000-2000 kr för den stationära. 16 gig ram ökar på, processorn är även den fortfarande av någon anledning till viss del attraktiv på begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem

kolla tradera för aktuella marknadspriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Nypris för 2500k är nog cirka 2000kr och ddr3 minnet beroende på hastighet ligger runt 900kr Men sen får man tänka på att det är inte speciellt aktuella saker som jag sa tidigare och det gör det lite klurigare med pris. Men runt 8-900kr för cpu och minne skulle jag kunna tänka mig betala.

Om någon annan har en synpunkt, så var snäll

Ca 1000kr verkar vara koncisen i tråden

Skrivet av milkab:

@iFerz:
Stationära:
1000kr skulle jag själv kunna tänka mig att betala.

Laptop: 1500. Är batteriet fräscht och den är utan skador så 2000.
Dra av 500 om det är utan hdd.
Rubbet : 2000 :-

2000 för rubbet låter rätt så rimligt, batteriet är helt OK men är ju en gammal och väl använd laptop så den är nog rätt så trött.

Skrivet av PsyCor:

@iFerz: Runt 1500 kr för laptopen skulle jag säga om den är komplett.

Sen kanske runt 1000-2000 kr för den stationära. 16 gig ram ökar på, processorn är även den fortfarande av någon anledning till viss del attraktiv på begagnatmarknaden.

Runt tusenlappen verkar folk hålla med om.

Skrivet av qquality:

kolla tradera för aktuella marknadspriser

Tänkte att det var enklare att kika på ett populärt och kunnigt datorforum än att kolla på tradera/Blocket

Jag pratar med chefen något till veckan/nästa vecka och lägger fram 2000kr för rubbet som bud så får jag ta det därifrån! Tack alla!

Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]