Jag får endast ut 2.0 från Telia TV-box till recievern

Permalänk
Medlem

Jag får endast ut 2.0 från Telia TV-box till recievern

Jag har fiber och skaffade TV från Telia för ett tag sedan, men ljudet är bara stereo.
Jag har boxen kopplad till routern med nätverkskabel och till min reciever (Onkyo NR515) med HDMI, jag har valt digitalt ljud ut på boxens inställningar men får bara 2.0 på alla kanaler in i recievern enligt informationen jag får upp i recievern. Datorn som är kopplad till min reciever skickar surround som den ska. Jag vill ju kunna få underhållning genom min betalda digital-TV i surround, annars känns det rätt meningslöst. Tänkte kolla här om det är så det ska vara eller inte innan jag hör av mig till deras support.

Är det så att Telias digital-tv inte skickar mer än stereo eller är det något med min hårdvara?

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Jag har fiber och skaffade TV från Telia för ett tag sedan, men ljudet är bara stereo.
Jag har boxen kopplad till routern med nätverkskabel och till min reciever (Onkyo NR515) med HDMI, jag har valt digitalt ljud ut på boxens inställningar men får bara 2.0 på alla kanaler in i recievern enligt informationen jag får upp i recievern. Datorn som är kopplad till min reciever skickar surround som den ska. Jag vill ju kunna få underhållning genom min betalda digital-TV i surround, annars känns det rätt meningslöst. Tänkte kolla här om det är så det ska vara eller inte innan jag hör av mig till deras support.

Är det så att Telias digital-tv inte skickar mer än stereo eller är det något med min hårdvara?

jo telias kanaler kan skicka 5.1 iaf är jag nästan hundra på körde 5.1 med min teliabox när ja gick på niten att skaffa iptv igen för att mitt ex ville kunna se på vampyr diaré.

dock är det inte alla program som sänder med 5.1 ljud vet att Svt iaf då nästan endast körde stereo.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det ska fungera med 5.1 men som föregående säger så gäller det ju att programmet du ska se sänds i annat än stereo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Vilket ljudformat används av den valda kanalen/programmet, har du valt att boxen ska skicka ut annat än stereo, har du valt att dekodern i receivern ska ta emot annat än stereo, har du gjort receiverns setup korrekt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilket ljudformat används av den valda kanalen/programmet, har du valt att boxen ska skicka ut annat än stereo, har du valt att dekodern i receivern ska ta emot annat än stereo, har du gjort receiverns setup korrekt ?

Hur får man reda på vilket ljudformat en kanal eller ett program använder?

Boxen är en Arris Vip 4302 och den har vad jag kan hitta väldigt få inställningar. Enda ljudinställningarna jag hittat är "Analogt Ljud(Stereo)" och "Digitalt Ljud (Dolby Digital)", jag har provat båda och det blir ingen skillnad. Jag vet inte något annat jag kan göra med ljudinställningarna.

Jag tror att jag har valt att min reciever ska ta emot ljud som kommer oavsett, jag har just nu samma inställningar till HDMI-ingången för boxen som för datorn och från datorn får jag surround. Jag klickade på HOME på recieverns fjärrkontroll, gick till inställningar, sen In-/Utgångstilldelning och Digital Ljudinmatning och provade alla inställningarna på HDMI-ingången där boxen var kopplad utan att det gjorde någon skillnad. Finns det någon annan ljudinställning man ska göra för att välja vad HDMI-ingången ska ta emot för ljud?

Tja, allt fungerar som det ska med allt annat jag kopplar till min reciever men jag kan möjligtvis ha missat något som jag inte visste om. Som sagt så tar min reciever emot olika former av surround korrekt från andra källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo telias kanaler kan skicka 5.1 iaf är jag nästan hundra på körde 5.1 med min teliabox när ja gick på niten att skaffa iptv igen för att mitt ex ville kunna se på vampyr diaré.

dock är det inte alla program som sänder med 5.1 ljud vet att Svt iaf då nästan endast körde stereo.

Skrivet av Danzle:

Det ska fungera med 5.1 men som föregående säger så gäller det ju att programmet du ska se sänds i annat än stereo.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade ingen aning om det, kanske har jag haft otur och endast testat det här när de visat program som bara har 2.0-ljud.

Jag tycker dock det är märkligt att de inte alltid sänder surround-ljud nu för tiden. Inte ens på filmkanaler som Cmore First har jag någon gång fått surround.

Permalänk
Hedersmedlem

@tintinj: Nu vet jag inte vilka filmer nu tänker på men det finns enorma mängder lite äldre filmer som gjorts utan flerkanal, t o m mono många gånger.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tintinj:

Hur får man reda på vilket ljudformat en kanal eller ett program använder?

Boxen är en Arris Vip 4302 och den har vad jag kan hitta väldigt få inställningar. Enda ljudinställningarna jag hittat är "Analogt Ljud(Stereo)" och "Digitalt Ljud (Dolby Digital)", jag har provat båda och det blir ingen skillnad. Jag vet inte något annat jag kan göra med ljudinställningarna.

Jag tror att jag har valt att min reciever ska ta emot ljud som kommer oavsett, jag har just nu samma inställningar till HDMI-ingången för boxen som för datorn och från datorn får jag surround. Jag klickade på HOME på recieverns fjärrkontroll, gick till inställningar, sen In-/Utgångstilldelning och Digital Ljudinmatning och provade alla inställningarna på HDMI-ingången där boxen var kopplad utan att det gjorde någon skillnad. Finns det någon annan ljudinställning man ska göra för att välja vad HDMI-ingången ska ta emot för ljud?

Tja, allt fungerar som det ska med allt annat jag kopplar till min reciever men jag kan möjligtvis ha missat något som jag inte visste om. Som sagt så tar min reciever emot olika former av surround korrekt från andra källor.

Du får läsa i tablån eller kolla via nån meny i boxen vad den tar emot för ljudspår och det går ofta att välja stereo från filmen/boxen även om filmen kommer med surround. Även på dekodern brukar det indikeras vad den tar emot för typ av ljudsignal.
Du kan inte välja i dekodern vad den ska ta emot men du kan välja vad den ska dekoda, har du valt tex DD ? Och om filmen skickas med stereoljudspår så får du ändå surround om du väljer passande dekoderprogram typ någon Pro logic version eller DTS Neo, enda gången du inte kan få surround är om filmens ljudspår är i mono.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@tintinj: Nu vet jag inte vilka filmer nu tänker på men det finns enorma mängder lite äldre filmer som gjorts utan flerkanal, t o m mono många gånger.

Ja de här som jag tänkte på som jag tittat på var filmer som på sin höjd haft några år på nacken, och kanalen är Cmore First. Ingen annan kanal som jag provat har heller haft annat än 2.0-ljud. Jag har satt på SVT-HD flera gånger vid olika tillfällen och aldrig fått annat än 2.0 där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får läsa i tablån eller kolla via nån meny i boxen vad den tar emot för ljudspår och det går ofta att välja stereo från filmen/boxen även om filmen kommer med surround. Även på dekodern brukar det indikeras vad den tar emot för typ av ljudsignal.
Du kan inte välja i dekodern vad den ska ta emot men du kan välja vad den ska dekoda, har du valt tex DD ? Och om filmen skickas med stereoljudspår så får du ändå surround om du väljer passande dekoderprogram typ någon Pro logic version eller DTS Neo, enda gången du inte kan få surround är om filmens ljudspår är i mono.

Menyn i boxen är under all kritik och visar inte sådant, bara vad programmet handlar om. På dekodern visas bara HDMI och PCM (vad det nu står för)

Jag hittade inställningar för att välja dekoderprogram och valde DTS till ljudet från boxen. Vi får se om det kanske hjälper. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Det är relativt få tv-program som sänder 5.1. Kollade just nu på svt tablå, och där är nästan inga som sänds med 5.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Det är relativt få tv-program som sänder 5.1. Kollade just nu på svt tablå, och där är nästan inga som sänds med 5.1

Är det sant?
År 2018 och de sänder inte ALLT i åtminstone 5.1?
Ja då får man väl säga upp sitt abonnemang och fortsätta ladda hem allt så man får 1080p och surround på det man vill se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Är det sant?
År 2018 och de sänder inte ALLT i åtminstone 5.1?
Ja då får man väl säga upp sitt abonnemang och fortsätta ladda hem allt så man får 1080p och surround på det man vill se...

Så illa är det. Alla HD kanaler som går via digitalbox sänder ju i max 720p och talar vi om ljud så krävs det ännu mer kapacitet så jag tror inte tv-kanalerna har kapacitet att skicka bättre kvalite. Jag kör tv via kabel-tv och ibland hackar signalen vid 720p och 5.1 ljud 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Så illa är det. Alla HD kanaler som går via digitalbox sänder ju i max 720p och talar vi om ljud så krävs det ännu mer kapacitet så jag tror inte tv-kanalerna har kapacitet att skicka bättre kvalite. Jag kör tv via kabel-tv och ibland hackar signalen vid 720p och 5.1 ljud 😅

Oj, ja det är verkligen illa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

År 2018 och de sänder inte ALLT i åtminstone 5.1?

Nej det blir ju lite jobbigt för majoriteten som inte sitter på 5.1

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Nej det blir ju lite jobbigt för majoriteten som inte sitter på 5.1

Fungerar det inte att "skala ner" 5.1 till 2.0 då? Jag har ingen aning, jag tog för givet att det gick med dagens teknik

Permalänk

Hallå! Har också telia digital tv kopplat till en förstärkare och det är som det skrivs i tråden att det är väldigt lite 5.1 ljud på tv programen kan ibland visa att det är 5.1 men det är långt mellan gångerna tyvärr. Så jag har gjort som så att jag har ställt in tv boxerna på att den ska mata ut stereo ljud och kör med Dolby Pro Logic 2 på förstärkaren istället och jag tycker det är grymt ljud på tv när man ser på tv. Inte digitalt men som sagt inte ofta det visas program i det. Att jag ställer in tv boxen på stereo är att jag upplever att det blir så nycket sämre ljudnivå på kanalerna får höja upp förstärkare 4-5 snäpp gentemot om jag kör stereo. Ett tips bara
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om vi säger att du ställt in allt rätt. SÅ, väldigt få program sänder 5.1. Tex alla tv serier så är det oftast 2.0 även fast serien kanske finns orginal i 5.1. Sen har jag märkt att filmer oftast är i 5.1 ljud, åtminstone på TV4. SVT program är heller sällan i 5.1

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Om vi säger att du ställt in allt rätt. SÅ, väldigt få program sänder 5.1. Tex alla tv serier så är det oftast 2.0 även fast serien kanske finns orginal i 5.1. Sen har jag märkt att filmer oftast är i 5.1 ljud, åtminstone på TV4. SVT program är heller sällan i 5.1

Ja att de flesta kanaler fortfarande har 2.0-ljud har jag förstått, men jag trodde att SVT var lite bättre på det än vad det verkar. Jag trodde verkligen att Cmores filmkanaler körde 5.1 på alla filmer, åtminstone de som inte är så många år gamla.

Kanske är inte (svensk) digital-tv moget ännu för att ge en bra upplevelse för någon som är van vid 1080p och surround.

Permalänk
Medlem

Hm, förstår ingenting efter att läst tråden. Nästan alla filmer på C-More First HD har 5.1 ljud vad jag kommer ihåg innan jag sade upp mitt. Vi ju hellre på APTV på familje TV: n och blev lack på att C-More där bara har 1080i 2.0 ljud och tog Viaplay istället som kör 1080p med 5.1

Fast nu har jag blivit bortskämd med 4K HDR ATMOS med Netflix från X-bone och 4K ATMOS HDR från Shielden med KODI. Alltså på den TV som är kopplad till min Speldator.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Spinner vidare lite på det här om det är OK...

Har själv telia och deras runda Arris-box. Kör bl a Netflix via den.
Ljudet är bra och så, men jag hittar ingen info om den stödjer Atmos på något vis?
Jag har netflix standard så inte Atmos, men skulle kunna tänka mig att skaffa Premium.. men det känns värdelöst om Tv-boxen inte stödjer det.
Den stödjer väl knappast mer än 1080P heller om jag skulle uppgradera TV?

Visa signatur

Fractal Design R4, Win 10, Asus Z97-A, Core i7 4770k + Noctua NH-U14S, Samsung 840 EVO 250GB SSD, Hitachi deskstar 7k 4TB, 2x8GB Kingston hyperX 1866MHz, Be Quiet Pure Power L8 630W