Permalänk
Medlem

Musen hackar i Windows 10

Efter att windows har laddat klart så händer det alltför ofta att musrörelsen hackar och mitt blodtryck börjar ge vika.

Någon som haft liknande problem? Jag använder TRÅDAD mus och jag har senate drivrutinerna på allt. Kan det vara USB2/3 drivisarna som är cancer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det samma sak oberoende underlag?

Permalänk
Medlem

Yes har provat 2 olika mattor. Det försvinner om jag loggar ut och in igen men det är frustrerande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Yes har provat 2 olika mattor. Det försvinner om jag loggar ut och in igen men det är frustrerande.

Kollat så att du inte har något i bakgrunden som ligger och spikar CPU usage?

Permalänk
Medlem

Kolla eventloggar osv.

Permalänk
Medlem

Testat att byta mus?

Visa signatur

THE GAME

Permalänk
Medlem

Testat att byta USB port?
Helst en som använder en annan kontroller, för att utesluta fel på någon port/kontroller/drivrutin.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tjena ursäkta sent svar, bytte till en väldigt tunn musmatta och det var då allt började.

Min mus har inte särskilt hög DPI kan det vara en anledning också?

Visa signatur
Permalänk

Det är windows förbannade updates verkar det som.

Har exakt samma problem, till och med gått så långt att jag idag ilsket flög ner till teknikmagasinet och köpte en ny mus och ny musmatta mest för att se om det var musen det var fel på (Rival 300).

Tidigare setup, Rival 300 / Steelseries QCK 440.
Nuvarande setup, Zowie EC1-A / Steelseries QCK Heavy.

Exakt samma problem på båda två, kom efter en viss update på windows verkar det som.
Även när jag går in och läser på windows support är det sjukt många som har samma problem med usb 2.0 / 3.0.

Även märkt att man får mer stutter/input-lag om man drar musen längs med vänstra sidan av skärmen än man får om man drar musen på högra sidan av skärmen.
SJUKT STÖRANDE.

Inte helt hundra men tror att det är något slags interference mellan lite äldre CPU's extensible host controllers som bara är kompatibla upp till windows 7. Har även försökt hitta drivrutiner för usb 3.0 till windows 10, men det finns inte ens på Intels egna hemsida.

Keep this thread alive!

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med att musen hackar (mouse stutter) i vissa program (Unity, Spotify, Adobe Bridge) -- för mig var det en inställning för G-Sync i Nvidia's kontrollpanel som var lösningen, jag ställde om till endast Aktivera G-SYNC för helskärmsläge (alltså inte för fönster och helskärm). Då försvann det helt! Höll på att bli galen.

Tänkte om någon söker och hittar denna tråd så kanske det kan hjälpa.

Visa signatur

Intel i9 9900K || Asus Maximus Hero XI || ASUS RTX 2080 || 32 GB (2x16) RAM @ 3000 MHz CL 15 || Samsung 970 EVO 1 TB m. m. || Asus ROG Swift PG348Q 34" 3440x1440