Bästa ljudkort för runt 900:-?

Permalänk
Hedersmedlem

Men han ska ju ha det till sin stereoanläggning?
Visst, han kommer inte att nyttja alla de features
som han får med. Men han får iaf ett jävla bra kort
som låter kanon.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Ni kanske itne ska uttala er om det är onödigt att ha ett sådant kort eller inte.. Som rich säger ska jag ha den till min hifi anläggning.. Jag spelar in lite musik ibland men inte så ofta.. Men det är ljudkvaliteten jag vill åt.. Den är bättre på revolution 7,1 än audigy 2 t.ex. Ett problem med audigy 2 är att det inte får med alla detaljer i ljudet då det försvinner rätt lätt. Passar bättre till gaming men inte som jag ska ha det till.

Permalänk
Medlem

undrar dock vad jag ska ha till mina högtalare men de där 7.1 kortet ser ju bra ut... kannse skulle köpa ett om det går i linux nu vid sissta studiebidraget.

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen håller jag inte med om att man "inte får med alla detaljer", vad det nu ska betyda. Riktigt SÅ värdelösa är inte Creative-korten.

Anledningen till att jag ofta rekommenderar andra kort är att Creatives drivrutiner suger, och att deras kort är väldigt dåligt lämpade att spela in och göra musik med.

Men, som sagt, man köper det man tror låter bäst...

Permalänk

Menar att creative's kort i många fall prioriterar "höga" ljud än dem som är i bakgrunden som då knappas hört.. I mitt fall skulle ett audigy 2 inte vara så bra..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Menar att creative's kort i många fall prioriterar "höga" ljud än dem som är i bakgrunden som då knappas hört.. I mitt fall skulle ett audigy 2 inte vara så bra..

Va? Vad har du fått det ifrån?

Edit: Quotade inlägget ifråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Va? Vad har du fått det ifrån?

vad tror du passar mig? Inlägget läggre upp.
Jag har soundblaster live 5.1 som jag inte är allt för nöjd med.... var rent uselt i windows och betydligt bättre med alsa och dom anndra drivisarna till linux men det är ändp inte rent nog känns det som.

Permalänk
Hedersmedlem

pa1983: Antar att du har läst guiden?

Kanske ett M-audio Revolution för dig också då, det verkar vara ett vettigt film- och musikkort. Har dock inte testat det själv ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
pa1983: Antar att du har läst guiden?

Kanske ett M-audio Revolution för dig också då, det verkar vara ett vettigt film- och musikkort. Har dock inte testat det själv ännu.

Mjo har det men blev inte ricktigt klok på det.

har som sackt nya högtalare från creative som ksotade 3.2K och då blåste jag budgeten med 1200Kr.... har inte råd att läga massa stålar typ... max 2K på nytt ljudkort men 1300Kr är la lagom. Men som sackt lirar bara lite i bland men prioritet 1 är film och musik. Jag kan inte så mö om ljud å så men jag brukar säga att jag vet vad jag hör å är rätt petig på störningar å oklarheter å sån skit i ljudet.
Det som stör mig med soundlbaste liver korten är att dom ploppar smäller å skickar olika störningar till högtalarna... spelar ignen roll villka man har... hörs inte i hedset typ men typ i alla högtalare jag hafft till det.

Permalänk

Har hämtat kortet idag och gillar det skarpt!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Har hämtat kortet idag och gillar det skarpt!

Trevligt! Uppfyllde kortet alla dina förväntningar?
Hur är ljudkvalitén på det?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Ja. Det är väldigt stor skillnad mot mitt ALC650 (integrerade)
Det enda som är dåligt är att när man kör:

SRS Trusurround XT är cpu belastningen 30% i win
och utan är den 2-7%. Skillnaden är ganska stor i ljudet så jag föredrar SRS trusurround men se till att ha en hygglig burk.,

Permalänk
Medlem

Jag ha ett sb liv 1.5 det är ett bra kort tycker jag.men jag har bara högtalare som är 2.1 men det funkar skit bra kostar bara 459:D

Visa signatur

Brudar är skit!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madness
Jag ha ett sb liv 1.5 det är ett bra kort tycker jag.men jag har bara högtalare som är 2.1 men det funkar skit bra kostar bara 459:D

då är du en av dom som sluppit upptäcka hårdvarubuggarna då.

Permalänk
Medlem

Har heller aldrig havt strul me mitt:)

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabbax
Har heller aldrig havt strul me mitt:)

säg det till dom som köpte kortet för 2 år sedan då jag köpte mitt..... forum med 300 inlägg med folk so mahde hårdvarufel på sina.

Gick in i affären där jag köpt mit och frågade och jo dom hade problem att bygga datorer med kortet för det strulade med vissa mobos....

Vist folk skyllde på via men även itnel hade problem. Felet visade sig ligga i ljudkoret och creative känner till det. Dock säger dom det inte allt för högt men luskar man runt på nätet i en vecka som ajg gjorde så hittar man både det ena och anndra om felet. Skitkort. Ett av mina sämmsta köp.

Permalänk
Medlem

själv sitter jag med ett soundblaster 128 funkar perfa helt ok ljud
fast jag vet att det är ett billigt kort..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.