Permalänk

OLED köpråd LG VS SONY

Hej!

Ska köpa ny TV och det står mellan dessa 2:

http://www.lg.com/us/tvs/lg-OLED55B8PUA-oled-4k-tv

https://www.sony.se/electronics/tv-apparater/af8-series

Vilken ska jag köpa?

Sitter på 3 meters avstånd och kollar netflix, twitch, tv via senaste Apple TV. Spelar även ps4.

Permalänk
Medlem

@Messigoal: Ta den som är billigaste som har alla input du behöver presterar väldigt likt har för mig att LG C8 är något bättre för spel.

Edit Tänk på att Burn In är ett problem för OLED TV och att en bra VA panelen kan vara ett alternativ ifall du är orolig.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Messigoal:

Hej!

Ska köpa ny TV och det står mellan dessa 2:

http://www.lg.com/us/tvs/lg-OLED55B8PUA-oled-4k-tv

https://www.sony.se/electronics/tv-apparater/af8-series

Vilken ska jag köpa?

Sitter på 3 meters avstånd och kollar netflix, twitch, tv via senaste Apple TV. Spelar även ps4.

Köp förra årets modell B7/C7 för halva priset istället. Skillnaderna är inte värt dubbla priset.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095124

Permalänk

Var det svar på min fråga? Jag tyckte min frågeställning var ganska enkel, kan ha fel dock.

Skrivet av anon259415:

Köp förra årets modell B7/C7 för halva priset istället. Skillnaderna är inte värt dubbla priset.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095124

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en LG OLED 55B6 och upplever personligen att Sony har en något skarpare bild, inte kollat allt för mycket på den dock. Men som övriga säger är det inte värt prisskillnaden, så stor skillnad är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messigoal:

Hej!

Ska köpa ny TV och det står mellan dessa 2:

http://www.lg.com/us/tvs/lg-OLED55B8PUA-oled-4k-tv

https://www.sony.se/electronics/tv-apparater/af8-series

Vilken ska jag köpa?

Sitter på 3 meters avstånd och kollar netflix, twitch, tv via senaste Apple TV. Spelar även ps4.

Som många andra (även jag själv) stod jag mellan lg och sony. jag har en sony och tycker den är bra. den är väldigt bra i ljusa rum och i dagsbelysning. det enda jag märkt är att när det blir mörkt ser man lite blooming från vita fält.

edit: köper du en sony, se bara inte till att göra som jag och stoppa in HDMI-kabeln i 1:an, 2:an eller 3:an är det som gäller för HDR 60Hz:)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Men snälla nån, jag frågade väl inte om skillnader mellan förra och detta årets modeller? Vad som är värt och inte. Kan vi hålla oss till ämnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messigoal:

Men snälla nån, jag frågade väl inte om skillnader mellan förra och detta årets modeller? Vad som är värt och inte. Kan vi hålla oss till ämnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror dem flesta syftar på att det inte är värt prisskillnaden från förra årets LG till Sony TV:N och då givetvis inte heller årets LG modeller.

Permalänk
Medlem

Nu har ju jag fjolårets modell LG OLED65B7V, och är grymt nöjd med min.
När det kommer till årets modeller så skulle jag kört på C8'an ist, då den har deras nya alpha9 processor.
Hur LG stackar upp mot Sony i år vet jag inte, vist Sony kör ju med android tv direkt i burken om det är nått man är intresserad av. Dock så har ju LG lägre input lagg (iaf föregående årsmodeller), så ska man lira spel så är ju det gött.

Hmm blev väl inte så mycket svar på din fråga här heller
Men som sagt väljer du LG så satsa på C8 eller högre, så du får deras senaste processor iaf.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messigoal:

Hej!

Ska köpa ny TV och det står mellan dessa 2:

http://www.lg.com/us/tvs/lg-OLED55B8PUA-oled-4k-tv

https://www.sony.se/electronics/tv-apparater/af8-series

Vilken ska jag köpa?

Sitter på 3 meters avstånd och kollar netflix, twitch, tv via senaste Apple TV. Spelar även ps4.

Bildmässigt verkar Sony OLED'arna svårslagna, men om jag förstått det hela rätt har LG's nya modeller mindre input lag vilket naturligtvis är väsentligt om man gillar att spela.

Har dock inte koll på de här senaste modellerna, men om detta är viktigt för dig med input lag så försök naturligtvis kolla upp det innan köp. Om just denna aspekt inte spelar någon roll så hade jag ändå velat se bilden live på bägge modellerna för att jämföra.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messigoal:

Men snälla nån, jag frågade väl inte om skillnader mellan förra och detta årets modeller? Vad som är värt och inte. Kan vi hålla oss till ämnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll vilken du köper är svaret på din "enkla" fråga. För lite infon för att ge något annat svar.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Messigoal:

Var det svar på min fråga? Jag tyckte min frågeställning var ganska enkel, kan ha fel dock. Skickades från m.sweclockers.com

Jag ber hemskt mycket om ursäkt om jag förolämpade ers höghet med min rekommendation om att spara 15.000 kr!

Lycka till med TV-jakten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Jag ber hemskt mycket om ursäkt om jag förolämpade ers höghet med min rekommendation om att spara 15.000 kr!

Lycka till med TV-jakten!

Word på detta!
Man behöver inte bli spydig för att någon ger tips...
Och kanske fokusera på de som faktiskt svarar på din fråga istället för de du anser inte gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Word på detta!
Man behöver inte bli spydig för att någon ger tips...
Och kanske fokusera på de som faktiskt svarar på din fråga istället för de du anser inte gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Kaaaaanske kan det vara så att snubben jobbar på ett visst ställe och har precis fått ett antal specialerbjudanden, men det är lite hysch-pysch kring detta och i rädslan för att avslöja sig blir han väl defensiv.

Permalänk

Nä det gör jag inte. Men ser inte anledningen till att köpa 2017 års modeller när 2018 finns. Inte köpt tv på 7 år. Ursäkta om jag verkar spydig men det är faktiskt dessa 2 jag bestämt mig för, frågan är vilken det blir!

Skrivet av grasklippare:

Kaaaaanske kan det vara så att snubben jobbar på ett visst ställe och har precis fått ett antal specialerbjudanden, men det är lite hysch-pysch kring detta och i rädslan för att avslöja sig blir han väl defensiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messigoal:

Nä det gör jag inte. Men ser inte anledningen till att köpa 2017 års modeller när 2018 finns. Inte köpt tv på 7 år. Ursäkta om jag verkar spydig men det är faktiskt dessa 2 jag bestämt mig för, frågan är vilken det blir! Skickades från m.sweclockers.com

Tror det blir svårt att få svar vilken som är bäst då de knappt har kommit ut till butikerna än. Sök efter "reviews" på Google istället.

Sett till föregående års modeller erbjuder Sony lite bättre bild, samtidigt som LG har lägre input lag vilket kan vara bra vid spelande.

Ifall du har lite tålamod kan det vara värt att vänta tills efter sommaren, då det ofta är ockerpriser såhär när en modell lanseras. Kolla på prisutvecklingen för Sony A1 här.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Lg's Oleds har i princip samma paneler för årets modeller som förra årets enda skillnaden är ny design och C8 och uppåt har en bättre processor.

helt ärligt skulle du få ut mer av ditt tvköp genom att satsa på en 65 tums B7 eller C7 C7 har dolby atmos passtrhrough om du har en sådan högtalar uppsättning eller ljudlimpa.

bara för att tv'n är nyare och dyrare gör den inte bättre

Som ett Exempel så har vi TCL P66 serien som kom i år som kostar 6500kr för 55 tum men håller en bildkvalitet i paritet med klart dyrare led tv'ar.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

bara för att tv'n är nyare och dyrare gör den inte bättre

Näh, men i detta fall är det stor sannolikhet. Dom har blivit bättre varje år.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Sen kan nämnas så har iallafall LG haft stora bildproblem med dolbyvision vilket jag ej har koll på om det är fixat. detta gäller alla årsmodeller med DV

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Näh, men i detta fall är det stor sannolikhet. Dom har blivit bättre varje år.

Sant men skillnaderna är så små att man får ut så mycket mer av att välja en tio tum större tv gämfört med att köpa årets modell.

du får en tio tum större tv med skillnader så små i bildkvalitet att man i princip ej kan finna skillnad.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c8

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Med 3 meter så skulle jag gå upp till 65" istället, tex en LG b/c7, 55" är i minsta laget på dessa avstånd.
Är väl egentligen bara om man tittar på lågupplöst (SD) som en mindre TV kan vara lämpligare.

Vi har en 65" LG OLED c7 på mellan 2,5-3 meter den är lagom, kunde varit lite större också faktiskt.

55" är sovrums TV storlek idag vilket vi har också..

Men annars LG eller SONY, bägge är ju väldigt bra, och kanske det blir saker som om man föredrar WebOS eller AndroidTV, som får avgöra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

Sant men skillnaderna är så små att man får ut så mycket mer av att välja en tio tum större tv gämfört med att köpa årets modell.

du får en tio tum större tv med skillnader så små i bildkvalitet att man i princip ej kan finna skillnad.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c8

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled

Fanns "black frame insertion when gaming" på fjolårets modeller? Det kan ju helt avgöra om man gillar att spela tv-spel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Antar att LG skärpt till sig på senare år, men jag pratade för kanske 3-4 år sen med en kille som arbetar med elektronikreparationer, han nämnde att LG´s konstruktion, och i synnerhet lödningar etc såg ut att vara gjorda av en apa utan studierskulder. Jag är dessutom SONY fan-boy och skulle aldrig köpa en "Goldstar" oavsett anledning.
Sony!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Antar att LG skärpt till sig på senare år, men jag pratade för kanske 3-4 år sen med en kille som arbetar med elektronikreparationer, han nämnde att LG´s konstruktion, och i synnerhet lödningar etc såg ut att vara gjorda av en apa utan studierskulder. Jag är dessutom SONY fan-boy och skulle aldrig köpa en "Goldstar" oavsett anledning.
Sony!

Jag tror ditt inlägg behöver lite källor som visar det din kille pratar om. Och varför antar du att lg skärpt sig på senare år? Har du jämfört? Man bör inte skriva sånt och sen inte förklara. Själv är jag väldigt skeptisk mot Sony eftersom de gjort min tv otroligt seg och jag har förlorat funktioner efter uppdateringar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag köpte en oled c7 i april, hade samma delemma om vilken jag skulle välja men i slutändan vart det lgn då dom har stöd för alla hdr typer direkt ur kartong och inte massa lovade updateringar för hdr stödena

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adfactory:

Antar att LG skärpt till sig på senare år, men jag pratade för kanske 3-4 år sen med en kille som arbetar med elektronikreparationer, han nämnde att LG´s konstruktion, och i synnerhet lödningar etc såg ut att vara gjorda av en apa utan studierskulder. Jag är dessutom SONY fan-boy och skulle aldrig köpa en "Goldstar" oavsett anledning.
Sony!

Det märks att det är sommarlov. Mycket guldkorn till inlägg som denna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@wingman92:

Sony har en nyare Doly Vision profil vilket fixar en del buggar som denna som precis har fixat för LG 2018, men finns fortfarande på 2016, 2017...

https://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Samlooh:

Sett till föregående års modeller erbjuder Sony lite bättre bild, samtidigt som LG har lägre input lag vilket kan vara bra vid spelande.

Mellan tumme och pekfinger gäller detta även 2018-modellerna.

Permalänk

@jOnÄTÄn: det är ju hörsägen källor, han skulle reparera en LG, öppnade bakstycket och blev rädd över den undermåliga lödningen, Jag kan ju bara hoppas LG blivit bättre, Goldstar var ju inget premiummärke på 90-talet liksom...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

@anon259415: gissningvis långt mycket äldre än dig lille vän.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|