Windows Mixed Reality – tips och tricks!

Permalänk
Medlem

@DrXll: Jag kör via revive, fungerar perfekt! Jag har startat Hellblade (med xbox) ser snyggt ut men inte kört det ordentligt

Permalänk
Medlem

För de som nyss införskaffat ett WMR headset, man kan få The Blu gratis på Microsoft Store för tillfället: https://www.microsoft.com/en-us/p/wevr-blu/9n5r5m2xzqkl?activ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alla WMR-sets har oavsett betydligt bättre upplösning än Vive/Rift.

Nu är ju upplösning inte allt. Jag har Rift/Vive/Explorer och det jag upplever klart sämst är just Lenovo Explorer. Förmodligen på grund av linserna. Det är så dålig kantskärpa att man egentligen inte borde accepterat detta. Rift har klart bäst kantskärpa. Vet faktiskt inte om jag upplever högre upplösning i mitten av skärmen heller även om den på pappret är betydligt bättre.

Det har nu gått över 2½ år sedan jag skaffade min Vive har det är sorgligt att tekniken går så här långsamt. Hade förväntat mig betydligt högre upplösning på skärmarna 2018.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av dblade:

Nu är ju upplösning inte allt. Jag har Rift/Vive/Explorer och det jag upplever klart sämst är just Lenovo Explorer. Förmodligen på grund av linserna. Det är så dålig kantskärpa att man egentligen inte borde accepterat detta. Rift har klart bäst kantskärpa. Vet faktiskt inte om jag upplever högre upplösning i mitten av skärmen heller även om den på pappret är betydligt bättre.

Det har nu gått över 2½ år sedan jag skaffade min Vive har det är sorgligt att tekniken går så här långsamt. Hade förväntat mig betydligt högre upplösning på skärmarna 2018.

Skärmarna med högre upplösning finns redan och har funnits ett tag, den som hämmar utvecklingen är att det inte finns grafikkort starka nog att driva dom. Inte ens dagens vr är direkt lätt drivna så vi har en bra bit att ta oss innan next gen är något för vanligt folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Nu är ju upplösning inte allt. Jag har Rift/Vive/Explorer och det jag upplever klart sämst är just Lenovo Explorer. Förmodligen på grund av linserna. Det är så dålig kantskärpa att man egentligen inte borde accepterat detta. Rift har klart bäst kantskärpa. Vet faktiskt inte om jag upplever högre upplösning i mitten av skärmen heller även om den på pappret är betydligt bättre.

Det har nu gått över 2½ år sedan jag skaffade min Vive har det är sorgligt att tekniken går så här långsamt. Hade förväntat mig betydligt högre upplösning på skärmarna 2018.

Jo jag skaffade mig en Acer headset i somras och det där med kantskärpa verkar vara ett problem. Jag upplever skärpan i mitten som rätt ok, men jag har ju inte testat rift och vive. Det största problemet är den begränsade FOV som tar bort mycket av upplevelsen och där är väl varken vive eller rift så mycket bättre.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Nu är ju upplösning inte allt. Jag har Rift/Vive/Explorer och det jag upplever klart sämst är just Lenovo Explorer. Förmodligen på grund av linserna. Det är så dålig kantskärpa att man egentligen inte borde accepterat detta. Rift har klart bäst kantskärpa. Vet faktiskt inte om jag upplever högre upplösning i mitten av skärmen heller även om den på pappret är betydligt bättre.

Det har nu gått över 2½ år sedan jag skaffade min Vive har det är sorgligt att tekniken går så här långsamt. Hade förväntat mig betydligt högre upplösning på skärmarna 2018.

Jag håller med om att linserna inte håller tillräckligt hög kvalitet. Kantskärpan är inte jättebra.

Det sagt så föredrar jag WMR (har en Acer) framför Vive alla dagar. Vive är tung, klumpig och med avsevärt lägre upplösning som blir väldigt tydlig när man byter mellan dessa två enheter.

Skrivet av cyprus:

Jo jag skaffade mig en Acer headset i somras och det där med kantskärpa verkar vara ett problem. Jag upplever skärpan i mitten som rätt ok, men jag har ju inte testat rift och vive. Det största problemet är den begränsade FOV som tar bort mycket av upplevelsen och där är väl varken vive eller rift så mycket bättre.

Nä FOV är mer eller mindre samma på alla tre. De små skillnader som finns är väldigt personliga och mer beroende på huvudform än något annat.

Men nästa generations headsets lär ha bättre FOV.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ja det går lite långsamt på utvecklingsfronten för VR. Det har visserligen ljusnat lite i och med Pimax, XTal och StarVR som alla pushar högre FoV, nyare linsteknik, ögonspårning och annat. Har även läckt lite bilder om ett nytt headset från Valve. Verkar som om i stort sett alla tredjeparts-headset hoppar på Steam VR-tracking. Senaste nya VR-headsetet jag hört om är det ryska Deus Odin, men det verkar inte riktigt pusha specs någonstans. Tydligen skall de ha det för demo det under CES'19 så vi bör få reda på mer om det i januari.

Wide-FOV-headsets

  • Pimax är just nu bara i händerna på kickstarter-backare (men går att förboka för andra). Det headsetet är lite "enklare" än de övriga och har t.ex. inte inbyggd ögonspårning, men då det har stöd för expansionsmoduler kommer det kanske så småningom. 699$ + moms

  • XTal har jag inte hört om några leveranser av ännu men det går att ansöka om att få köpa för en saftig prislapp på 4900€ + moms.

  • StarVR var lite på gång, men har som ni kanske läst här på Sweclockers hamnat i en ekonomisk sits som inte är så bra och är just nu mer i "standby"-läge. De hade dock presenterat en rätt saftig prislapp de också innan de hamnade i trångmål - 3200€ + moms - så inget de flesta av oss vanliga konsumenter.

Även på WMR-fronten har det hänt lite saker under året, men inget jätterevolutionerande. Det bästa förutom nyheterna som kom in med Windows Fall Update är kanske Samsungs uppdaterade headset "Odyssey+" som har en skärm med "anti screendoor"-teknik. Privatimporterade faktiskt ett sånt headset från USA under rean på Black Friday (kunde inte säga nej till priset $300, även om tillägg plus frakt gjorde att det blev runt 5.5k SEK i slutändan).

Vi får hoppas att 2019 blir ett bättre år där vi får ser mer utveckling för PC VR, gärna lite mer FoV för oss på Windows Mixed Reality-plattformen.

Länkar

Fixade länk till Samsung Odyssey+
Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Jo jag skaffade mig en Acer headset i somras och det där med kantskärpa verkar vara ett problem. Jag upplever skärpan i mitten som rätt ok, men jag har ju inte testat rift och vive. Det största problemet är den begränsade FOV som tar bort mycket av upplevelsen och där är väl varken vive eller rift så mycket bättre.

Har Explorer (WMR), Rift och Vive (Pro) och linsernas kvalite på framförallt Riften är grymt mycket bättre! Man kan se skarpt ända ut i kanterna. (Så skarpt det kan bli med panelernas upplösning) Med Lenovo så blir det rejält suddigt bara en bit från mitten. FOV är bäst på Viven och klart sämst på Lenovo Explorer där det ser ut som det är två helt cirkulära skärmar. Riftens skärmar är mer kvadratiska.