Bahnhof och deras 10Gbit misslyckande

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2009

Bahnhof och deras 10Gbit misslyckande

Tjenare kära vänner!

Har haft en del problem med Bahnhof efter beställning av 10Gbit och tänkte höra om någon av er har någon idé på vad man kan göra.

Det hela började med att vi beställde 10 Gbit i deras tjänst villafiber. Vi har tidigare haft 100/100 via Telia som även är de som äger nätet. Beställningen gjordes i februari och vi fick inget inkopplingsdatum utan skulle vänta tills de hörde av sig. Någon månad senare, tror det var i maj, fick vi reda på att Bahnhof inte kan få fram några mediakonverterare till sina 10Gbit kunder. Trots detta erbjuder man denna tjänsten fortfarande. Bahnhof sa att vi kunde fortsätta med Telia och att de skulle höra av sig när man fått tag i mediakonverterare. Vi bestämde oss då för att skaffa deras 1 Gbit under tiden, vilket inte var några problem enligt dem. Mediakonverterare och router skickades hem och inkopplingsdatum sattes till 18/6 alltså i måndags. Sent i fredags fick vi mail om att inkopplingsdatumet skjuts fram till 25/6, men Telia stängde ner vårt bredband den 18/6 och Bahnhof påstår att de inte kan göra någonting då Telia äger nätet. Vi sitter alltså just nu utan bredband i en vecka.

Detta känns så himla tråkigt då vi handlat grejer för många tusenlappar för att kunna köra 10Gbit internt där hemma och dessutom kan man inte ens kan leverera 1 Gbit som man lovat. Vad gör vi?

Gamingdatorn: CPU: I7 8700k Grafik: KFA2 1080Ti Moderkort: ASrock Z370 RAM: 16Gb crucial Nätagg: Corsair GS800 SSD:Intel 910 800gb, Samsung 950 M.2 512gb Låda: Phanteks Enthoo pro window
Laptop: MacBook pro 13” med touchbar
HiFi: Golv:JBL 590 C: JBL 520c Surr:XTZ 95.22 Stärkare: Onkyo NR727 Sub:2 XTZ 10.16

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av xervz:

Tjenare kära vänner!

Har haft en del problem med Bahnhof efter beställning av 10Gbit och tänkte höra om någon av er har någon idé på vad man kan göra.

Det hela började med att vi beställde 10 Gbit i deras tjänst villafiber. Vi har tidigare haft 100/100 via Telia som även är de som äger nätet. Beställningen gjordes i februari och vi fick inget inkopplingsdatum utan skulle vänta tills de hörde av sig. Någon månad senare, tror det var i maj, fick vi reda på att Bahnhof inte kan få fram några mediakonverterare till sina 10Gbit kunder. Trots detta erbjuder man denna tjänsten fortfarande. Bahnhof sa att vi kunde fortsätta med Telia och att de skulle höra av sig när man fått tag i mediakonverterare. Vi bestämde oss då för att skaffa deras 1 Gbit under tiden, vilket inte var några problem enligt dem. Mediakonverterare och router skickades hem och inkopplingsdatum sattes till 18/6 alltså i måndags. Sent i fredags fick vi mail om att inkopplingsdatumet skjuts fram till 25/6, men Telia stängde ner vårt bredband den 18/6 och Bahnhof påstår att de inte kan göra någonting då Telia äger nätet. Vi sitter alltså just nu utan bredband i en vecka.

Detta känns så himla tråkigt då vi handlat grejer för många tusenlappar för att kunna köra 10Gbit internt där hemma och dessutom kan man inte ens kan leverera 1 Gbit som man lovat. Vad gör vi?

Väntar en vecka och får 1 Gbit? Väntar lite till och får 10 Gbit? Eller vad menar du?

Spel och videoredigering: Define XL R2 - ROG Rampage V 10 - 5930K - Corsair H55 - 128 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz - Samsung 950 PRO 512GB M.2 - MSI 1080 Gaming X - Asus PG278Q - Appleprodukter: Macbook Pro Touch bar 2016 - Mac Mini - iPhone X - Apple Watch - iPad Pro 10.5 - Apple TV 4K
Ljud: Bluesound Node2 - Vincent DAC 1 - Vincent SA-31 - Vincent SP-996 x2 - XTZ 99.26 mkII (beryllium mod)
Foto: Canon EOS 1DX mkII - en ryggsäck full med 2.8 L-glas.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

Om det var ett faktiskt datum 18/6 så kan ni begära kompensation som good will, bjuda på en månad eller något liknande.
Var det ett preliminärt datum eller uppskattat datum som gavs så är det bara att vara efterklok.
De få gångerna jag har bytt har jag låtit de vara överlappande, att jag har sagt upp gamla när den nya tjänsten är igång.

Kanske bara njuta av att vara fri från internet en vecka Naturen är fin, ta en hajk eller nåt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010

Håller med @HappyPie, om möjligt är det bra med överlappande datum eller att vara beredd med en mobil backup (om man verkligen har behovet).

Ser ut som att det tyvärr bara är att gilla läget. Att Bahnhof skyller på Telia kan du strunta i, dels för att det är bullshit och dels för att du som kund hos Bahnhof inte ska påverkas av andra operatörer/leverantörer/entreprenör.

Dator: ASUS P8Z68-V PRO - Intel i7-2600K @4.8GHz - Sapphire 390x Tri-X - EVGA SuperNova G3 650W - Corsair Force GT F120 120GB - Adata SP900 128GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 800D - Corsair H100 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Det är ju Telias fel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Hackerpersson:

Det är ju Telias fel

Hur kan det vara Telias fel när de fått i uppdrag av kunden att koppla bort denne just det datum som Telia faktiskt gjorde? =D

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i7 7700K 4.8 GHz
MoBo: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3 GPU: EVGA GTX 970 4 GB
RAM: Corsair LPX 16GB CL15 3000Mhz VENGEANCE SSD: Samsung 750 EVO 500GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av L.Forsgren:

Hur kan det vara Telias fel när de fått i uppdrag av kunden att koppla bort denne just det datum som Telia faktiskt gjorde? =D

Problemet är ju att Telia äger kablen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.253
Registrerad
Dec 2010

För mig har Bahnhof varit en besvikelse. Gick ifrån Telia då det inte erbjöds när vi fick fiber.
Att tv3 inte ingår var väl inget jag brydde mig om men irriterade mig ändå en aning.

Själva problemet uppstod i April när TV slutade fungera hemma hos farmor, Vi hörde av oss tre gånger utan att få en ny box fast att det måste vara den som var trasig. fjärde gången sade vi upp abonnemanget och valde Telia (som nu erbjuds där vi bor).
Själva problemet var att boxen vägrade starta utan man fick bara upp "Arris" loggan och ibland inte ens det. Efter kontakt med kundtjänst så löste de problemet i 10-20min sen återkom samma problem.
Att de inte tänkte på att skicka en box till oss gjorde mig väldigt irriterad. Vi kunde betala för den, den behövde inte vara inspelningsbar ändå så skiter dem i mejlet och försöker lösa det på samma sätt igen...

Att det sen tar 35 minuter innan man når fram till dem på telefon är fruktansvärt.
(Det var bara 5 i kö...)

Hemma har vi haft avbrott i Internet ungefär en gång i veckan i 5 minuter varje gång. Väldigt irriterande men går att leva med. Kontaktade Bahnhof om detta och de bad mig kontakta företaget som har hand om Fiber-nätet. Vet inte vart felet är men har inte orkat sätta mig in i det (vår utrustning ser OK ut).

Apropå ditt problem så har du bara haft otur antagligen och hamnat mellan två leverantörer. Det är sånt som händer och man får göra det bästa av situationen. Ring och hör med Telia och Bahnhof igen och se om de kan göra något imorgon.

Bahnhof är alldeles för överhypat inom gamer- och IT-kretsar. De är inte så jäkla bra. Jag har personligen haft mycket bättre upplevelser med Telia.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Hackerpersson:

Problemet är ju att Telia äger kablen?

Alla kablar ägs av någon. Här framgår inte vad orsaken till fördröjningen är. Där emot så är operatörer rätt bra på att skylla på varandra.
Det enda vi vet med säkerhet är att Telia kopplade bort kunden på kundens/Bahnhofs begäran, och att Bahnhof skjutit upp inkopplingen.

Dator: ASUS P8Z68-V PRO - Intel i7-2600K @4.8GHz - Sapphire 390x Tri-X - EVGA SuperNova G3 650W - Corsair Force GT F120 120GB - Adata SP900 128GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 800D - Corsair H100 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2009

Kan inte tänka mig att Bahnhof verkligen kan/vill leverera 10G i någon annans nät.
Stämmer detta verkligen eller har dom råkat göra deras tjänst säljbar där den inte bör vara?

Det krävs ändå en hel del för att backa upp denna typ av produkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002

Nu kanske trådskaparen byter nätleverantör också?

Min far har själv gått från Telias öppen fiber och betalat en nätt summa för att byta från just dem till Bahnhof. Fick även han byta mediakonverter då Telia ville ha tillbaka sin.

Så ja det är på vissa ställen möjligt att byta helt.

Det skall ju dock kopplas ur och sedan anslutas igen till accesswitchar också där förmodligen det två olika tekniker som gör jobben.

Även min far fick vara utan nät ca en vecka.

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2009

@stimy09: Just nu är problemet att vi väntat på 10Gbit sedan februari månad, men inte kunde få ett datum från Bahnhof då 10Gbit blir inkopplat. Vi valde då 1Gbit under tiden vi väntar, men inkopplingsdatumet blev framskjutet 1v och man meddelade inte Telia detta så de stängde av vårt internet. Vi sitter därför nu helt utan internet och Bahnhof kan inte hjälpa oss.

Gamingdatorn: CPU: I7 8700k Grafik: KFA2 1080Ti Moderkort: ASrock Z370 RAM: 16Gb crucial Nätagg: Corsair GS800 SSD:Intel 910 800gb, Samsung 950 M.2 512gb Låda: Phanteks Enthoo pro window
HiFi: Golv:JBL 590 C: JBL 520c Surr:XTZ 95.22 Stärkare: Onkyo NR727 Sub:2 XTZ 10.16

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av xervz:

Tjenare kära vänner!

Riktigt surt...
Bahnhof har gått bra och blivit för stora för sitt eget bästa helt enkelt. Var nöjda med dem i flera år tills jag började på överbelasntingsproblem i zitiusnätet. Har bytt till ownit nu och är hittills väldigt nöjd. inga störningar och ingen nedtid än så länge.
Hoppas de lyckas leverera tillslut =/

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

@xervz: Alltså, göra och göra. Det är väl bara att begränsa surfen till det viktigaste denna vecka. Dela mobilens 4G nät över Wifi till det nödvändigaste. Samt vänligt ställa frågan om ni kan få någon kompensation från Bahnhof p.g.a. den uteblivna uppkopplingen.

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,7 Ghz @ 1,29v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

Kan tycka att det är dåligt att @Bahnhof inte kunde höra av sig i tid så dem eller du kunde höra av er till Telia och få avstängningen framskjuten. Kan absolut köpa att vissa saker blir försenade men då tycker jag också at @Bahnhof kan göra rätt för sig.

Så här tycker jag det snarare handlar om att de misskött sig och b.la inte informerat om vad som försegår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av simon253:

För mig har Bahnhof varit en besvikelse. Gick ifrån Telia då det inte erbjöds när vi fick fiber.
Att tv3 inte ingår var väl inget jag brydde mig om men irriterade mig ändå en aning.

Själva problemet uppstod i April när TV slutade fungera hemma hos farmor, Vi hörde av oss tre gånger utan att få en ny box fast att det måste vara den som var trasig. fjärde gången sade vi upp abonnemanget och valde Telia (som nu erbjuds där vi bor).
Själva problemet var att boxen vägrade starta utan man fick bara upp "Arris" loggan och ibland inte ens det. Efter kontakt med kundtjänst så löste de problemet i 10-20min sen återkom samma problem.
Att de inte tänkte på att skicka en box till oss gjorde mig väldigt irriterad. Vi kunde betala för den, den behövde inte vara inspelningsbar ändå så skiter dem i mejlet och försöker lösa det på samma sätt igen...

Att det sen tar 35 minuter innan man når fram till dem på telefon är fruktansvärt.
(Det var bara 5 i kö...)

Hemma har vi haft avbrott i Internet ungefär en gång i veckan i 5 minuter varje gång. Väldigt irriterande men går att leva med. Kontaktade Bahnhof om detta och de bad mig kontakta företaget som har hand om Fiber-nätet. Vet inte vart felet är men har inte orkat sätta mig in i det (vår utrustning ser OK ut).

Apropå ditt problem så har du bara haft otur antagligen och hamnat mellan två leverantörer. Det är sånt som händer och man får göra det bästa av situationen. Ring och hör med Telia och Bahnhof igen och se om de kan göra något imorgon.

Bahnhof är alldeles för överhypat inom gamer- och IT-kretsar. De är inte så jäkla bra. Jag har personligen haft mycket bättre upplevelser med Telia.

Mina erfarenheter säger att alla sådana boxar är lika värdelösa. Päronen har Boxer och deras box och helvete vilket irriterande skräp det är.

*Går inte att logga in på ett nytt WiFi nät under dagtid, går enbart på kvällen. Testat både hos mig och hos mina föräldrar så har inget med routern att göra.
*När det kommit en ny uppdatering blir man konstant spammad av en stor ruta som kommer vid varje uppstart.
*Går bara att uppdatera via nätverkskabel, inte via WiFi.
*Allmänt seg och långsamt interface, tar lång tid att starta.

On topic: Jag har Bshnhof och har aldrig haft problem. De gånger nätet ligger nere är det pga stadsnätet och inte Bahnhofs fel. Tycker dock det är roligt att jag har mer downtime med fiber än när jag hade ADSL...

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | 2x Intel 520 180gb, 2x WD blue 5tb | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Jumper ezbook 3 pro
Mobil: Xiaomi Redmi Note 3 pro SE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Jun 2010

@simon253 En Arris-box som inte bootar riktigt kan behöva fabriksåterställas, om det är en VIP1113 vilket det sannolikt är drar du ut strömmen, håller ned power-knappen på undersidan, återansluter strömmen och håller kvar knappen i nedtryckt läge i 10 sekunder.

Problemet med dessa boxar är att dom har fastboot aktiverat vilket resulterar i att dom inte är kapabla att visa statusmeddelanden om det finns en lokal bootimage. Fabriksåterställer man boxen får man åtminstone reda på vad som är fel vid uppstart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.253
Registrerad
Dec 2010

@Ziwe: @Baxtex:

Nu var det inte VIP1113 men man tycker ju att Bahnhof borde få en att göra detta när man ringer dem. Nu har jag personligen inte pratat med dem dessvärre men vill minnas att min farbror gjorde en återställning av boxen.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005

@simon253: Hur kan du vara säker på att felet ligger hos Bahnhof? det kan vara din router, dator, nätägaren (troligen Telia mm) Skulle säga att det är ovanligt att felet ligger hos leverantören, för det mesta är det den egna utrustningen eller nätägaren som orsakar problem. Jämför jag latency och hastighet mellan leverantörer har det alltid varit Bahnhof som gett bäst i båda fall,

Bahnhof har dock haft "problem" senaste året, eller problem är nog fel att kalla det, dom har byggt ett helt nytt fibernät, detta orsakade en del problem när dom fått styra om kunderna. det nätet är dock färdigt nu och "problemen" är borta.

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.253
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av aragon:

@simon253: Hur kan du vara säker på att felet ligger hos Bahnhof? det kan vara din router, dator, nätägaren (troligen Telia mm) Skulle säga att det är ovanligt att felet ligger hos leverantören, för det mesta är det den egna utrustningen eller nätägaren som orsakar problem. Jämför jag latency och hastighet mellan leverantörer har det alltid varit Bahnhof som gett bäst i båda fall,

Bahnhof har dock haft "problem" senaste året, eller problem är nog fel att kalla det, dom har byggt ett helt nytt fibernät, detta orsakade en del problem när dom fått styra om kunderna. det nätet är dock färdigt nu och "problemen" är borta.

1. Nätägaren är inte Telia.
2. Även om felet inte ligger hos dem så har de gjort minimalt för att hjälpa till att hitta problemet. Det är omöjligt för mig att felsöka utanför det egna hemmet utan deras hjälp. Och förövrigt så kontaktade jag fiber leverantören som verkade ytterst tveksam på om det var deras fel men skickade tekniker att kolla på det i fallet med mitt egna internet.
3. Har flera datorer och telefoner så inte fel på datorn...
4. Kör visserligen med kabel, men har startat om all utrustning.
5. Jag har varit medlem här i 8år och jobbar inom IT, varför låter det i ditt inlägg som att jag inte kan felsöka?
6. Jag har inget problem med svarstider (latency). Känns inte heller relevant?

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2012

Banhof är pr och låg priser. Förväntar man sig något mer så lär man bli besviken. Finns många andra isp'er som är minst lika dåliga men folk verkar tro att Banhof är Jesus. /endofrant

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av xervz:

Tjenare kära vänner!

Nyfiken, har också funderat på 10 GBit från Bahnhof, vad har du för brandvägg/router som klarar den hastigheten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005

@simon253: för sättet du skrev på, (jag uppfattar ditt inlägg som en frustrerad Svensson som tror att alla problem är orsakade av leverantören) att du arbetat inom data eller varit medlem här ett par år, säger ingen om dina kunskaper om nätverk.

Men ok my bad,
I med att du tydligen är kunnig, förutsätter jag att du begärt så teknikerna gjort en ljusmätning samt bytt port i station?
vad fick du för resultat av mätningen? jag tänker att tappar man nätet i 5 minuter en gång i veckan så har man garanterat ett problem om det nu inte var förra året då Bahnhof byggde sitt nya nät. Då tappade alla nätet i några minuter upp till ett par gånger i veckan. fast det var dom ju övertydliga med och knappast något man börjar felanmäla.

varför tror du Bahnhof ska kunna göra något mer än att anmäla felet till nätägare, eller hur menar du att dom inte var hjälpsamma?
Om det nu inte är Telia som är nätägare vem har du då som ägare? (tänker då telia köpt upp sjukt mycket nät dom senaste åren)

med inlägget gällande latency avsåg jag att påpeka att med Bahnhof har jag lägst latency och bäst hastighet jämfört med övriga leverantörer på dom orter jag administrerar nätverk, (sköter ett antal nätverk) som du troligen vet så brukar konstant låg latens och höghastighet vanligen betyda att allt funkar ok. när du börja få problem med latens eller tex att hastigheterna börja diffa mellan upp och ner hastighet (om du tex har 1G/1G, ja då finns det troligen ett problem.

Men den största fördelen med Bahnhof är att dom värnar om den personliga integriteten till skillnad mot många andra.

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2006

Men hur ska Banhof kunna leverera 10Gb/s i nät som inte är byggda för det? Kablarna lär kanske klara det men det är som bekant lite annat på vägen som också ska klara det

På deras hemsida står dessutom:

"I dagsläget kan Bahnhof erbjuda hastigheten 10 Gbit/s till lägenhetsinnehavare i Stockholm som är anslutna till Stokabs fibernät."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002

Det är väldigt vanligt att man landar utan internet när man byter ISP.
ISP är inte bra på att kommunicera med varandra och kommer inte bli det heller med mindre än att det regleras i lag. Telia är inte intresserade av att hjälpa Bahnhof att behålla ett bra rykte, eller tvärt om! Väljer du att tycka illa om din blivande ISP av den orsaken, är det en tråkig start på en kanske annars bra relation. Din ISP är sista länken i en lång kedja och vart än felet ligger, kommer man som kund alltid att beskylla sin ISP. Får man inte hem sina ettor och nollor, så måste det ju vara ISP som det är fel på?

EDIT:
Använd din mobil, internet delning. Köp till extra surf och visa upp för ISP, så mycket kostade deras strul dej, be att bli kompenserad.

Asus ROG X Hero | 8700K @5GHz | Asus 1080Ti Poseidon | 32 Gb Corsair RGB 3000 | Samsung 960 PRO 512Gb | Corsair MR750i | Win-X Pro

Asus Sabertooth Z97 Mark-1 | i7 4790K @ 4,4GHz | MSI GTX970 | 32 Gb 2400 Corsair | Samsung 960 EVO 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | Win-X Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av Turbonisse:

EDIT:
Använd din mobil, internet delning. Köp till extra surf och visa upp för ISP, så mycket kostade deras strul dej, be att bli kompenserad.

Bahnhof kommer aldrig kompensera för det.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

*tråd rensad*

Har tagit bort ett litet sidospår som tyvärr urartade i personagrepp.
Skärpning från samtliga som känner sig träffade, tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av simon253:

(Det var bara 5 i kö...)

45-50 min kö varenda gång jag ringt, dessutom har man lovat att ringa upp dagen efter för mer info osv, men inget av detta har hänt

Skrivet av ormey:

Kan inte tänka mig att Bahnhof verkligen kan/vill leverera 10G i någon annans nät.
Stämmer detta verkligen eller har dom råkat göra deras tjänst säljbar där den inte bör vara?

Det krävs ändå en hel del för att backa upp denna typ av produkt.

Tyckte också det lät lite konstigt när jag såg det på deras hemsida men det var inga problem att beställa och vi har inte blivit meddelade att det inte ska gå, utan bara att man inte fått tag på mediakonverterare.

Skrivet av Xyborg:

@xervz: Alltså, göra och göra. Det är väl bara att begränsa surfen till det viktigaste denna vecka. Dela mobilens 4G nät över Wifi till det nödvändigaste. Samt vänligt ställa frågan om ni kan få någon kompensation från Bahnhof p.g.a. den uteblivna uppkopplingen.

Tog upp detta med kundtjänst, de vägrade ge kompensation för extra surf och man kunde inte ens kompensera med att dra av en månad på fakturan. Fick som svar att vi slipper betala för de dagar vi inte haft internet....

Skrivet av Mordekai:

Nyfiken, har också funderat på 10 GBit från Bahnhof, vad har du för brandvägg/router som klarar den hastigheten?

Jag köpte ett Intel 10gbe nätverkskort som jag kör på en pfsense router, internt klarar den av 7-8Gbit, men om den funkar i sådana höga hastigheter ut på internet har jag inte kunnat testa än.

Skrivet av improwise:

Men hur ska Banhof kunna leverera 10Gb/s i nät som inte är byggda för det? Kablarna lär kanske klara det men det är som bekant lite annat på vägen som också ska klara det

"I dagsläget kan Bahnhof erbjuda hastigheten 10 Gbit/s till lägenhetsinnehavare i Stockholm som är anslutna till Stokabs fibernät."

Har ingen aning hur man tänkt, när vi beställde blev vi inte meddelade om detta. Det var inga problem att beställa, vår adress finns med för 10Gbit och man har inte heller sagt att det inte skulle fungera. De har ändå haft ~5 månader på sig att meddela om 10Gbit inte skulle fungera hos oss.

Skrivet av Turbonisse:

Det är väldigt vanligt att man landar utan internet när man byter ISP.
ISP är inte bra på att kommunicera med varandra och kommer inte bli det heller med mindre än att det regleras i lag. Telia är inte intresserade av att hjälpa Bahnhof att behålla ett bra rykte, eller tvärt om! Väljer du att tycka illa om din blivande ISP av den orsaken, är det en tråkig start på en kanske annars bra relation. Din ISP är sista länken i en lång kedja och vart än felet ligger, kommer man som kund alltid att beskylla sin ISP. Får man inte hem sina ettor och nollor, så måste det ju vara ISP som det är fel på?

EDIT:

De kompenserar inte för någonting sa han på supporten...

Skrivet av Full:

Bahnhof kommer aldrig kompensera för det.

Exakt! Det var det kundtjänsten sa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005

Måste finnas mängder på sweclockers som nappade på erbjudandet och beställde 10Gbit/s, nu har det gått fyra månader sedan Bahnhofs lansering på bred front, har någon ens fått det? Eller blir alla bara erbjudna 1Gbit/s?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av improwise:

Då fiber finns framdraget till alla flerfamiljshus i Stockholm och det mig veterligen gjordes av Stokab känns det fullt möjligt att det är ganska många i Stockholm som kan få detta, även om en annan ISP stött för själva dragningen inne i huset. Dock lär det behövas plats i källaren att ställa deras utrustning och eventuellt nya kablar dras upp till lägenheten om den befintliga installationen anses vara exklusiv för den tidigare ISP:n.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung 840 Pro 256GB | Sound Blaster Z | QNIX QX2710