Luftkylare till lägenhet, bullshit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

"Plats: Kalix" kanske också gör sitt för att hjälpa till att hålla värmen borta?

Hjälper helt klart, men är varmt i solen redan kring 03 atm. Men hade svalare inne än det var ute när jag gick och sova idag (11:00~) utan någon AC
Var fortfarande svalare inne än ute när jag vaknade fast solen låg på.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nå jag kommer då fortsätta bo behagligt och du kan fortsätta tro isolering osv inte fungerar
Vissa tror ju jorden är platt så finns ju folk till allt.

Isolering fungerar alldeles utmärkt.
Däremot är långt ifrån alla hus konstruerade så. Särskilt om man inte har möjlighet att täcka för fönstren på ena eller andra sättet.
Intressant kommentar om platt jord från någon som tror att alla bor i betongbunkrar...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Finns statestik på nätet (har ingen länk redo), där jag bor har vi samma dygnstemp som senaste 20 åren men längst ner i söder var det en ökning på 1-3 grader i maj. Så lite varmare än normalt.

Värme peakarna har varit mycket högre här på östsidan Skåne jämfört med förra året, iaf när man kollar olika mätstationer i april-juni mot förra året.
Men ja 2-4c högre medel temp, vilket låter lite men gör en hel del.

För mig har denna sommaren varit den värsta på många år, har mått väldigt dåligt pga värmen, tom svårigheter att andas in den varma luften när det legat 28-30c tryck vindstilla. (Detta har lite med att jag har haft en jobbig långvarit hosta sen början på April dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Isolering fungerar alldeles utmärkt.
Däremot är långt ifrån alla hus konstruerade så. Särskilt om man inte har möjlighet att täcka för fönstren på ena eller andra sättet.
Intressant kommentar om platt jord från någon som tror att alla bor i betongbunkrar...

Du har i flera kommentarer påpekat att det inte fungerar så var ju svårt att tro du tänkte nå annat.
Jag har aldrig sett ett hus där man inte kan täcka fönstren. Men det finns säkert någonstans.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du har i flera kommentarer påpekat att det inte fungerar så var ju svårt att tro du tänkte nå annat.
Jag har aldrig sett ett hus där man inte kan täcka fönstren. Men det finns säkert någonstans.

Jag har påpekat hur fönster och sol fungerar tillsammans och att det inte alltid är sant att man inte ska öppna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag måste öppna mina, finns inget annat val.

Har 4 fönster där solen ligger på från den går upp till ca 14.30.
Har provat att ha det öppet på natten och sen stänga dom tidigt på morgonen samt ha det öppet hela tiden dygnet runt.

Det blir klart svalare med dom öppna, även när solen ligger på under förmiddagen.
Däremot har jag 2 fönster öppna lite, inte fullt.

Att ha dom helt stängda på förmiddagen ökar tempen mer, antar liten lägenhet + dator osv ökar tempen mer än värmen som läcker in under förmiddagen.

Och om det blåser mer så svalkar det också betydligt mer att ha dom öppna lite.

Så, i min situation ska jag inte ha dom stängda på förmiddagen fast solen ligger på.

Permalänk
Medlem

Lider man väldigt av värme så finns det bara en sak att göra - köpa en portabel AC och försöka hitta väg att släppa ut varmluften. - allt annat med kylblock framför stora fläktar etc. bleknar till nästan ingenting i jämförelse med dessa maskiner...

Man får helt enkelt åka runt och prova, lyssna och känna på maskiner i byggvaruhandeln och gubbdagisarna - se till att välj modell som själv förångar kondensvattnet och man inte behöver hela tiden tömma byttor (det finns andra trådar om detta), är det varmt och fuktigt så kan det produceras över 1 liter i timmen i kondens på en 10000-12000 BTU maskin och då tröttnar man snart att hela tiden tömma med några timmars mellanrum eller maskinen stannar.

Ingen portabel AC är tyst - men det är olika nivåer på oljudet och karaktären av oljudet, förutom skrammel rent allmänt, lyssna efter klingande, visslande eller andra typer av klickade ljud (ventilsmatter, kolvljud) som sticker ut i brummet då även om dessa kanske inte är så höga så kan det blir väldigt irriterande i längden. Köp ingen maskin 'ohörd' utan åk till ställen där de har demo-maskiner igång eller kan på begäran startas upp - håll för utblåset delvis (kanske med en pappskiva) så att detta som fläktas ut är riktigt varmt (50-55 grader C, tar typ 3-7 minuter innan man når dit) och då hör hur det låter när kompressorn jobbar hårt - för det är nämligen så det kommer vara hemma... - fri-blåserierna som görs i affärerna är nämligen väldigt snäll driftläge och visar inte ev. olatheter med mer ljud pga. hård gång senare när det börja gå tungt

Även om det existerar sådana modeller så verkar det inte finnas inverter-versioner av dessa portabla AC på den svenska marknaden - även de med dubbelslang verka lysa med sin frånvaro

---

Bor man egen villa och/eller kan installera en splitaggregat så är detta förstås att föredra, men bor man i bostadsrätt/hyreslägenhet så har man inte optionen.

En ytterligare metod om man absolut inte kan släppa ut varmluften i någon riktning utomhus, är att kyla med vatten med en (fast monterad dock) enhetsaggregat https://luftmiljobutiken.se/luftkonditionering/vattenkyld/vat...

ja, det kostar en slant och man skall också kolla vattenkostnaden noga då en sådan maskin drar typ 250 liter vatten i timmen - kräver också en riktig vattenrörs och avlopps-installation.

Att tänka på är att vattenrestriktioner/bevattningsförbud också bruka hänga ihop med värme och torka efter en tid även i Sverige vilket gör att man kanske inte får (moraliskt/lagligt sett) köra dessa när de behövs som mest, om man inte bygger en sluten cirkulerade slinga med radiatorer utomhus

Hade en sådan liknande på ett mindre firma och innan denna monterades så var det nästan outhärdligt i inner-rummen i lokalen där jag var (tillsammans med en massa mätinstrument som blåste värme), efter installationen så var det där resten av firman ville samla sig och vara i vid varma dagar - och faktumen var att kylan den gav, märkbart förbättrade temperaturklimaten i angränsade rum och utrymmen också.

Permalänk

Om man bör vädra eller inte beror ju självklart på hur varmt det är inne respektive ute. Luftmiljöbutikens påstående: "När temperaturen stiger över 25 grader utomhus hjälper det inte längre att öppna fönstret och vädra, det blir bara värre." är ju bara svammel. Är det tex 30 grader inne och 26 ute så blir det naturligtvis inte "värre" om man vädrar.

Sedan är det ju bra att vädra lite snabbt även om det är lika varmt ute som inne för att få luftombyte i rummet. Jag öppnar alltid vädringsfönstret om det är lika varmt (eller kallare) ute som inne, det blir varken varmare eller svalare i rummet men det känns fräschare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

https://www.youtube.com/watch?v=ELbwD21-r3k
Finns denna teknologi i andra maskiner för större ytor?
Mitt tips är köpa en "portabel" (den är allt annat än portabel) AC från Elgiganten för 3500/4500kr så har du löst det, slangen ut någonstans bara så är det fint.
F.ö. kan jag ge ett tips som min pappa kör med under riktigt varma dagar och det är att ha det stängt - för att inte släppa in värmen, sen när solen gått ned lite och temperaturen är mer human så är det bara att öppna upp och lufta.

Fungerar inte om värmen inte stängs ute. Flickvännens lägenhet med 2 rum i väst och 1 i ost blir skitvarm när solen står på, kanske 35-40grader. Jag klarar knappt vara där.
Testade i helgen, med solen rätt in att öppna fönstret i ost helt och balkongdörren i väst helt,vipps så var det behagligare temperatur.

Sålänge värmen kommer in i lägenheten så spelar det ingen roll att man släpper in värme, solen värmer upp mycket mer. Nu hade vi ett fönster i skugg-läge så det blir ju lite fusk

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast nu handlade diskussionen om att sol som ligger på fönster höjer innertemperaturen, inte att man kan kyla en villa med luftpump.
Och att det inte alltid stämmer att man ska ha stängt för att inte släppa in värmen.

Luften som ligger utanför en villa står ofta stilla och har totalt soluppfång, medan luften inuti villan är skyddad från solljuset överlag. Det som händer när du öppnar fönstren och det är varmare ute än inne är att du snabbt balanserar entropin genom en kraftig uppvärming av luften inne i bostaden. Vi bor i en lägenhet med ena termometern på solsidan av huset, häromdagen gick utetermometern i sitt lilla hörn upp till 52,3 grader medan innetermometern som skiljs från den av en glasvägg låg på 25,7 grader. Vad tror du händer om vi öppnar fönstret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Luften som ligger utanför en villa står ofta stilla och har totalt soluppfång, medan luften inuti villan är skyddad från solljuset överlag. Det som händer när du öppnar fönstren och det är varmare ute än inne är att du snabbt balanserar entropin genom en kraftig uppvärming av luften inne i bostaden. Vi bor i en lägenhet med ena termometern på solsidan av huset, häromdagen gick utetermometern i sitt lilla hörn upp till 52,3 grader medan innetermometern som skiljs från den av en glasvägg låg på 25,7 grader. Vad tror du händer om vi öppnar fönstret?

Att du har fel på termometern.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Varför inte bara göra nå ordentligt till fönstret?
Har själv så här, skivan sitter stenhårt. Tog typ 30min att göra om man inte räknar tiden det tog för färgen att torka. https://i.imgur.com/td14ErL.jpg

Provmontering.
https://i.imgur.com/HVOkbFG.jpg

Ser mkt bra ut, kan du visa lite närmre hur du gjorde själva fästanordningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ser mkt bra ut, kan du visa lite närmre hur du gjorde själva fästanordningen?

Övre listen håller som fast det och den står på ribban där nere. Brickorna ser sen till att det verkligen sitter fast. Krävs dock att man är två för montering.
Orkar inte vänta på mer ljus så lite mörka bilder men borde gå att se.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, att kyla luft med vatten fungerar utmärkt. Har sen ett ta en sån här i lägenheten:

https://luftmiljobutiken.se/produkt/airwell-gcao-18-40/

Och efter att ha dragit upp den på max i början var det svinkallt i lägenheten på morgonen när jag vaknade (mot kanske 25 grader annars på morgonen typ som det var i maj). Men då snackar vi betydigt mer pengar samt att det går åt en del vatten. Numera är det främst inställd för att ta bort "topparna" på värmen snarare än att döda sommaren

Kan dela med mig av en uppdatering, kom hem efter en veckas semester, då ACn av naturliga skäl varit avstängd. Då var det 29 grader varmt i sovrummet (som har rätt stora fönster mot söder). Drog på ACn och några timmar senare var det 23 grader varmt i sovrummet och angränsande rum (där ACn är installerad). Imponerad över reslutatet, skönt att slippa bråka med portabla AC anläggningar och bli lätt hörselskadad på köpet, men visst, det kostar en slant:

Är dessa jag har:

https://luftmiljobutiken.se/produkt/airwell-gcao-18-40/
https://luftmiljobutiken.se/produkt/parkair-wi12-g/ (inte exakt denna men en typ liknande)

Permalänk
Skrivet av improwise:

Kan dela med mig av en uppdatering, kom hem efter en veckas semester, då ACn av naturliga skäl varit avstängd. Då var det 29 grader varmt i sovrummet (som har rätt stora fönster mot söder). Drog på ACn och några timmar senare var det 23 grader varmt i sovrummet och angränsande rum (där ACn är installerad). Imponerad över reslutatet, skönt att slippa bråka med portabla AC anläggningar och bli lätt hörselskadad på köpet, men visst, det kostar en slant:

Är dessa jag har:

https://luftmiljobutiken.se/produkt/airwell-gcao-18-40/
https://luftmiljobutiken.se/produkt/parkair-wi12-g/ (inte exakt denna men en typ liknande)

Hur många slantar då för att vara exakt? De vägrar ju skriva ut priser på sidan du länkade till.

Du bor alltså i bostadsrätt och det var inga problem att installera den?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem

@Lyckokaka: Ca 60 papp men då var det inklusive allt arbete med att installera den också (kyltekniker, rörmokare och elektriker). Priset beror nog en del på vilka förutsättningar man har främst ang vatten och avlopp också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Lyckokaka: Ca 60 papp men då var det inklusive allt arbete med att installera den också (kyltekniker, rörmokare och elektriker). Priset beror nog en del på vilka förutsättningar man har främst ang vatten och avlopp också.

Men bor du i bostadsrätt eller hus? Tvivlar på att det är tillåtet i en bostadsrättsförening att använda vanligt kranvatten (stadsvatten) som köldmedium pga. vattenförbrukningen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Men bor du i bostadsrätt eller hus? Tvivlar på att det är tillåtet i en bostadsrättsförening att använda vanligt kranvatten (stadsvatten) som köldmedium pga. vattenförbrukningen.

Den använder R410A som köldmedium och vatten som köldbärare. Hur mkt vatten som går åt beror på hur mkt den behöver arbeta, dvs skillnaden mellan är och börvärde (och så klart på effekten hos anläggningen, dvs i praktiken hur stor volym man vill kyla).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Den använder R410A som köldmedium och vatten som köldbärare. Hur mkt vatten som går åt beror på hur mkt den behöver arbeta, dvs skillnaden mellan är och börvärde (och så klart på effekten hos anläggningen, dvs i praktiken hur stor volym man vill kyla).

Jaha okej är det köldbärare det kallas, jag kan inte riktigt de tekniska namnen . Men jag vet att dessa brukar dra en hel del vatten (eller förväxlar jag denna lösning med något annat?). Vattenförbrukningen kommer antagligen bli vässentligt högre och kan inte definieras som normalt bruk? Därför är det med största sannolikhet inte tillåtet, såvida man inte betalar för den egna vattenförbrukning, men det är inte vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jaha okej är det köldbärare det kallas, jag kan inte riktigt de tekniska namnen . Men jag vet att dessa brukar dra en hel del vatten (eller förväxlar jag denna lösning med något annat?). Vattenförbrukningen kommer antagligen bli vässentligt högre och kan inte definieras som normalt bruk? Därför är det med största sannolikhet inte tillåtet, såvida man inte betalar för den egna vattenförbrukning, men det är inte vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Man måste först "utvinna" värmen ur luften för att få den svalare, men sen behöver denna transporteras bort också för annars blir totalen inte svalare. Om inte blir det som ett kylskåp som kyler luften i kylskåpet men istället värmer rummet det står i.

Den drar absolut en del vatten, hur mkt är svårt att avgöra (iom att den inte går på max hela tiden). För egen del använder jag den främst för att ta bort topparna när det är riktigt varmt, typ över 25 grader inomhus, vilket det förhoppningsvis bör vara rätt få dagar per år en normal svensk sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Man måste först "utvinna" värmen ur luften för att få den svalare, men sen behöver denna transporteras bort också för annars blir totalen inte svalare. Om inte blir det som ett kylskåp som kyler luften i kylskåpet men istället värmer rummet det står i.

Den drar absolut en del vatten, hur mkt är svårt att avgöra (iom att den inte går på max hela tiden). För egen del använder jag den främst för att ta bort topparna när det är riktigt varmt, typ över 25 grader inomhus, vilket det förhoppningsvis bör vara rätt få dagar per år en normal svensk sommar.

Så svårt är det inte att avgöra, kolla vad vattenräkningen eller vattenmätaren säger, det sistnämnda så kör en vecka utan, en vecka med för att få ett genomsnitt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jaha okej är det köldbärare det kallas, jag kan inte riktigt de tekniska namnen . Men jag vet att dessa brukar dra en hel del vatten (eller förväxlar jag denna lösning med något annat?). Vattenförbrukningen kommer antagligen bli vässentligt högre och kan inte definieras som normalt bruk? Därför är det med största sannolikhet inte tillåtet, såvida man inte betalar för den egna vattenförbrukning, men det är inte vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill påpeka att detta faktiskt blir mer och mer vanligt. Både värme, vatten och el separeras mer och mer, där konceptet är just att minska förbrukningen. Förlorarna är barnfamiljer som går igenom vatten så man skulle tro de hade pool inomhus... och de skäms inte för det heller.

Du kan säkert kontakta din förening och titta på alt att sätta vattenmätare om det är krav dock. Jag ansåg det enklare med portabel enhet när jag först skaffade min första AC för typ snart 10 år sedan (faktiskt glömt bort hur länge).

Nästa maskin kommer dock att bli en fast monterad i hemmet, till 99% säkerhet, då jag har möjlighet till kondensor på terassen, under tak.

Permalänk
Medlem

antar att sådana kylare fungerar genom att ge kroppen en extern källa av vatten istället för svett. när svett förångas av kroppsvärmen så tar den med sig värme.
du kommer nog öka luftfuktigheten markant i rummet vilket iallafall jag inte gillar.
har inte testat en sådan men den verkar lite väl suspekt eftersom inget förångar vattnet om jag fattat det rätt och dessutom så är kroppen ofta varmare än omgivande luft.
kan säkert fungera om du har över 37 grader där den står.(är kroppen kallare kommer luften börja "fälla ut" vatten på den som sen kan förångas igen)

dom kanske räknar med att man fyller den med iskallt vatten?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan dela med mig av en uppdatering, kom hem efter en veckas semester, då ACn av naturliga skäl varit avstängd. Då var det 29 grader varmt i sovrummet (som har rätt stora fönster mot söder). Drog på ACn och några timmar senare var det 23 grader varmt i sovrummet och angränsande rum (där ACn är installerad). Imponerad över reslutatet, skönt att slippa bråka med portabla AC anläggningar och bli lätt hörselskadad på köpet, men visst, det kostar en slant:

Är dessa jag har:

https://luftmiljobutiken.se/produkt/airwell-gcao-18-40/
https://luftmiljobutiken.se/produkt/parkair-wi12-g/ (inte exakt denna men en typ liknande)

bor du i lägenhet? därför du måste ha en sådan eller kan göra så? jag bor i hus och kör luftvärmepumpar, dom är lite billigare iallafall, kanske inte i drift o andra sidan, vad drar den där? avfuktar den också?

jag hade 31 grader ute och 20.5 inne med ca 50% luftfuktighet rätt nice

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

De fungerar precis som en vanlig AC fast istället för att ta kyla från luften och skicka ut värmluft på utsidan så tar den kylan från vattnet och släpper ifrån sig varmt vatten.

Det står även på sidan hur mycket den furbrukar vilket enligt tabellen är 250l/h för den minsta modellen och 500l/h för den största.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Så svårt är det inte att avgöra, kolla vad vattenräkningen eller vattenmätaren säger, det sistnämnda så kör en vecka utan, en vecka med för att få ett genomsnitt.

Ja, om man har en vattenmätare eller får en vattenräkning. Dessutom förutsätter du att omgivningstemperaturerna är desamma vilket de inte lär vara, kör man samma anläggning i januari lär den dra mindre än denna vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

antar att sådana kylare fungerar genom att ge kroppen en extern källa av vatten istället för svett. när svett förångas av kroppsvärmen så tar den med sig värme.
du kommer nog öka luftfuktigheten markant i rummet vilket iallafall jag inte gillar.
har inte testat en sådan men den verkar lite väl suspekt eftersom inget förångar vattnet om jag fattat det rätt och dessutom så är kroppen ofta varmare än omgivande luft.
kan säkert fungera om du har över 37 grader där den står.(är kroppen kallare kommer luften börja "fälla ut" vatten på den som sen kan förångas igen)

dom kanske räknar med att man fyller den med iskallt vatten?

Oklart vilken "sådana kylare" syftar på men för en AC ansluten till vattennätet så lär fukten försvinna samma väg. Jag har i skrivande stund 43% luftfuktighet i rummet där ACn just nu får jobba en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

bor du i lägenhet? därför du måste ha en sådan eller kan göra så? jag bor i hus och kör luftvärmepumpar, dom är lite billigare iallafall, kanske inte i drift o andra sidan, vad drar den där? avfuktar den också?

jag hade 31 grader ute och 20.5 inne med ca 50% luftfuktighet rätt nice

Ja, lägenhet utan möjlighet att dekorera fasaden av flera olika skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

De fungerar precis som en vanlig AC fast istället för att ta kyla från luften och skicka ut värmluft på utsidan så tar den kylan från vattnet och släpper ifrån sig varmt vatten.

Det står även på sidan hur mycket den furbrukar vilket enligt tabellen är 250l/h för den minsta modellen och 500l/h för den största.

Nja, den använder nog snarare vattenanslutningen som substitut för "slang genom fönstret" som jag förstått det. Förbrukningssiffrona är rimligtvis baserade på att ACn går konstant under en timme, vilket den inte lär göra när man börjat närma sig inställd temperatur så länge man inte har extremt "kylläckage". Men allt detta är så klart unikt för varje installation/position osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Oklart vilken "sådana kylare" syftar på men för en AC ansluten till vattennätet så lär fukten försvinna samma väg. Jag har i skrivande stund 43% luftfuktighet i rummet där ACn just nu får jobba en del.

Tänkte på TS fundering.

Skrivet av improwise:

Ja, lägenhet utan möjlighet att dekorera fasaden av flera olika skäl.

Kanske ska tipsa min kompis om att göra. han bor i en bostadsrätt högst upp och har runt 35 grader varma dagar när solen ligger på hela tiden. fast då får han prata med föreningen innan antar jag, om det ens går?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.