Luftkylare till lägenhet, bullshit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fönster gör att det blir varmare inne än ute om de utsätts för direkt solljus och man inte täckt för dem.
Mitt datorrum t ex är mer eller mindre oanvändbart på förmiddagen soliga sommardagar eftersom det är en vägg med stora fönster som är mot solen till efter ca 13 och jag har inte fixat något att täcka med. Och ja, det är moderna 3-glas.

Skulle du bara ha ett stort hål i väggen skulle det bli ännu varmare inne eftersom du då för in både ljuset och den varma luften.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skulle du bara ha ett stort hål i väggen skulle det bli ännu varmare inne eftersom du då för in både ljuset och den varma luften.

Nej.
Vad blir varmast, en bil som står i solen med rutorna uppe eller nere?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

"Luftkonditionering i bostaden

I en bostad blir luftkonditionering allt vanligare i sovrum och vardagsrum. Bostäderna får allt större fönsterpartier och solen värmer mer än förr. Större fönster är svåra att täcka med markiser, de blir stora och otympliga. När temperaturen stiger över 25 grader utomhus hjälper det inte längre att öppna fönstret och vädra, det blir bara värre."

https://luftmiljobutiken.se/luftkonditionering/

"1. Stäng ute solen

Dra ner persiennerna och dra för gardinerna under dagen, så stänger du ute solens hetta. Se till att stänga alla fönster så snart solen når ditt hus och behåll dem fortsatt stängda under den varmaste delen av dagen. Vänta sedan med att öppna fönstren till det är tillräckligt svalt att ha dem öppna hela natten."

https://www.expressen.se/leva-och-bo/10-basta-knepen-for-att-...

Permalänk

Fast för mig som var i mitt esse på 90 och 00 talet då största problemet var att värma upp boytan, isolera huset och passa på att njuta av de varma dagar som fanns egentligen helt otroligt.

Om jag någonsin tvivlade på globala uppvärmningen så gör jag inte det längre. Tror ingen ens funderade på att kyla bostaden eller bilen för 20 år sen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Fast för mig som var i mitt esse på 90 och 00 talet då största problemet var att värma upp boytan, isolera huset och passa på att njuta av de varma dagar som fanns egentligen helt otroligt.

Om jag någonsin tvivlade på globala uppvärmningen så gör jag inte det längre. Tror ingen ens funderade på att kyla bostaden eller bilen för 20 år sen.

Är det någon som tvivlar på den globala uppvärmningen, det väl snarare orsakerna till den som debatteras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skulle du bara ha ett stort hål i väggen skulle det bli ännu varmare inne eftersom du då för in både ljuset och den varma luften.

Varför har man växthus för?

Dom brukar man ju öppna och vädra för att det inte skall bli för varmt

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Hedersmedlem

Googla "sponge cooler". Det är en enkel variant av förångarkylare. Dock funkar den bäst i länder med torr luft, typ öken. Dvs Australien, Afrika osv. Fungerar inte i Sverige, för här är typiskt ganska hög luftfuktighet på sommaren. Till skillnad från AC så ska man cirkulera luften om man använder en sådan kylare. Annars har man snart mättat inomhusluften med vatten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej.
Vad blir varmast, en bil som står i solen med rutorna uppe eller nere?

På kort sikt blir bilen varmare med rutorna nere för du når snabbare samma temp som luften utanför har. Sen när du har passerat lufttempen är det ju klart att det blir varmare med stängda rutor efter den varma luften inte kan lämna bilen nå mer.

Är lite skillnad på en bil och ett hus. Du kan lagra mycket kyla väggar och möbler. Tar som ett tag att värma några ton betong t.ex. När jag bodde i hus blev det t.ex aldrig över 22c inne, även om det var +36 ute. Och det med många fönster mot solen. Tog in kall luft under natten så det blev kring 16c inne och sen var allt stängt tills det blev svalt ute igen.

Skrivet av Kristerj:

Varför har man växthus för?

Dom brukar man ju öppna och vädra för att det inte skall bli för varmt

Saknar också ofta isolering och man stänger in värmen på kvällen istället för att ta in kyla. Vi kör t.om kupévärmare i vårat växthus atm för att det är för kallt ute.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har sett några annonser i GP från en större vitvarukedja som kraftigt marknadsför så kallade "luftkylare" vilka till skillnad från en AC inte behöver suga in luft utifrån och kyler istället luften med hjälp av en tank av vatten.

AC suger inte in luft utifrån utan dumpar uppvärmd luft ut.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

På kort sikt blir bilen varmare med rutorna nere för du når snabbare samma temp som luften utanför har. Sen när du har passerat lufttempen är det ju klart att det blir varmare med stängda rutor efter den varma luften inte kan lämna bilen nå mer.

Är lite skillnad på en bil och ett hus. Du kan lagra mycket kyla väggar och möbler. Tar som ett tag att värma några ton betong t.ex. När jag bodde i hus blev det t.ex aldrig över 22c inne, även om det var +36 ute. Och det med många fönster mot solen. Tog in kall luft under natten så det blev kring 16c inne och sen var allt stängt tills det blev svalt ute igen.

Saknar också ofta isolering och man stänger in värmen på kvällen istället för att ta in kyla. Vi kör t.om kupévärmare i vårat växthus atm för att det är för kallt ute.

Men menar du då att det skulle bli varmare på dagen utan glasrutorna i växthuset?
Får tyvärr inte i hop det?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Men menar du då att det skulle bli varmare på dagen utan glasrutorna i växthuset?
Får tyvärr inte i hop det?

Nej, men tiden till att ute och inne temp är samma skulle bli kortare. Om du tog bort alla rutor i ett växthus skulle ju bara ta några sekunder tills du har samma temp ute och inne.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fick faktiskt hem en luftkylare idag som kyler med hjälp av vatten och isklampar och som har fått fruktansvärt dåliga recensioner.
Men jag gjorde enligt bruksanvisningen med enda skillnaden att jag tredubblade mängden kylklampar mot dom som medföljde och måste säga att den kyler på fruktansvärt bra.
Man skall inte döma dessa små fläktar som att det vore en riktig ac, för då är man helt ute och cyklar och förväntar man sig ett sådant resultat blir man garanterat besviken.

Men att kunna rikta en ~15 gradig vind emot en när resten av bostaden är 30 grader är fan lätt värt dom 500-1000 kronorna dessa små underverk kostar.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Har inte testat själv men läste någonstans att man kan ha en skål med is framför en fläkt som då tydligen ska hjälpa till att svalka luften. Låter dumt men kanske funkar i brist på annat.

Fungera inte om man har frysen i samma utrymme som man vill kyla. Då frysen värmer utrymmet mer än vad isen kyler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

På kort sikt blir bilen varmare med rutorna nere för du når snabbare samma temp som luften utanför har. Sen när du har passerat lufttempen är det ju klart att det blir varmare med stängda rutor efter den varma luften inte kan lämna bilen nå mer.

Är lite skillnad på en bil och ett hus. Du kan lagra mycket kyla väggar och möbler. Tar som ett tag att värma några ton betong t.ex. När jag bodde i hus blev det t.ex aldrig över 22c inne, även om det var +36 ute. Och det med många fönster mot solen. Tog in kall luft under natten så det blev kring 16c inne och sen var allt stängt tills det blev svalt ute igen.

Saknar också ofta isolering och man stänger in värmen på kvällen istället för att ta in kyla. Vi kör t.om kupévärmare i vårat växthus atm för att det är för kallt ute.

Det du beskriver gäller långtifrån överallt. Betonghus bygger man i regel inte längre.
Och 16 grader på natten, ja det har ju hänt några nätter här nu, men är det värmebölja är det i regel långt över 20 på natten med.

Och kortsiktigt i bilen, vi pratar sekunder...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

AC suger inte in luft utifrån utan dumpar uppvärmd luft ut.

Tja det beror på vilken AC du har. Den jag har tar var luft i rummet kyler ner den och släpper ut den i luften. Samtidigt tar den var luft från rummet och värmer upp den ytterliggare och släpper ut den genom ett rör i fönstret (jag har gjort en skiva på insidan av fönstret med ett hål i så att den kalla kuften i rummet inte åker ut genom fönstret). Den luft som åker ut måste förstås ersättas med ny luft annars blir det vakuum :). I mitt fall kommer den genom ventilationen vilket innebär var uteluft...

Jag byggde om den ett tag så att den i stället värmde ute luften men det var lite omständligt så det gör jag inte längre.

Bor i ett betonghus så luften blir fort varm igen när man stänger av den.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Skrivet av kdk_warhead:

Tja det beror på vilken AC du har. Den jag har tar var luft i rummet kyler ner den och släpper ut den i luften. Samtidigt tar den var luft från rummet och värmer upp den ytterliggare och släpper ut den genom ett rör i fönstret (jag har gjort en skiva på insidan av fönstret med ett hål i så att den kalla kuften i rummet inte åker ut genom fönstret). Den luft som åker ut måste förstås ersättas med ny luft annars blir det vakuum :). I mitt fall kommer den genom ventilationen vilket innebär var uteluft...

Jag byggde om den ett tag så att den i stället värmde ute luften men det var lite omständligt så det gör jag inte längre.

Bor i ett betonghus så luften blir fort varm igen när man stänger av den.

säger bara lycka till att lyckas dra upp ett vaccum i en lägenhet/hus... alldeles för otätt för att det ska äns va möjligt... varenda glipa i fasaden kommer släppa in luft... och alla bostadshus är i stort sett 0% lufttäta oavsett ventilation eller ej.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

AC suger inte in luft utifrån utan dumpar uppvärmd luft ut.

Se tidigare inlägg: #17450780

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/Uppvaermning-och-kylutrustning/DeLongh...

Den jag länkade vart bäst i några test nu 2018
Jag har den själv, och den kyler utan att man ska behöva ha vatten i.
Bara ut med slangen genon ett fönster, så får du det svalt och bra i lägenheten

Permalänk
Medlem

Såg en tjej som tog ett par strumpbyxor och knöt fast dom runt en vanlig bordsfläkt och stoppade en kylklamp i vardera ben samt hade en liten skål under för att fånga upp vattnet som avdunstar, listigt och billigt behöver inte kosta tusenlappar eller borras hål mm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anton studs:

Såg en tjej som tog ett par strumpbyxor och knöt fast dom runt en vanlig bordsfläkt och stoppade en kylklamp i vardera ben samt hade en liten skål under för att fånga upp vattnet som avdunstar, listigt och billigt behöver inte kosta tusenlappar eller borras hål mm

När du sedan stoppar in kylklamparna i frysen igen så kommer frysen att generera mer värme för att frysa ner dem än du lyckades få bort med din lilla maskin. Den tar värme ur kylklampen och dumpar rätt i din lägenhet, plus värme som kommer av den el som används i processen. Ett system där du bara flyttar runt värme i samma slutna system kommer bara att resultera i mer värme.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Alla bor inte i en lägenhet med ett rum och det finns dörrar att stänga och öppna mot köket och man använder minst 4 kylklampar

Permalänk
Medlem

Kylklamp väger runt 400 - 500 gram beroende av modell.

Att smälta is drar runt 80 kalori/gram - tar man ut den ur frusen och väl genomfrusen så har den ca -20 grader C temperatur och sluttemperaturen när isen smälts är 20 grader så är entalpiändringen ca 120 kalorier/gram eller omräknat i Joule eller Wattsekunder med omräkningsfaktorn 4,18 Joule/kalori = 501.6 Joule eller Wattsekunder. Omvandlat med 501.6 Wattsekunder/3600 sekunder = 0.1393 Wh/gram vatten och det gånger 500 gram ger då 69.67 Wh per 500 gram isklamp.

En lite större portabel AC har kylkapacitet ca 3kWh/h (~10000 BTU maskin) vilket med ovanstående kapacitet med kylklampar motsvarar 43 upptinade från -20 grader C till rumstemperade kylklampar per timme eller på ett dygn 1033 st kylklampar och motsvarande vikt av 516 kg vatten/is

Att köpa en billig isklampsmaskin eller hänger upp isklampar framför en fläkt i strumpor påverkar inte värmen i rummet märkbart i det stora hela även om det kanske finns stråk av kallare luft i luftströmmen som gör att det känns lite bättre en kort tid.

Permalänk
Medlem

Jag hängde upp ett par stora kylklampar på golvfläkten och den gav verkligen en mer behaglig kyla än utan. Lade en bricka under som fångade upp kondens.
Frysen står i förrådet så den påverkar inte värmen.

Annars kan man ju prova en sådan här, såg den på ett program för några månader sedan.
Ful som fasiken men i princip gratis och drar inte ström.
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3635710/How-co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det du beskriver gäller långtifrån överallt. Betonghus bygger man i regel inte längre.
Och 16 grader på natten, ja det har ju hänt några nätter här nu, men är det värmebölja är det i regel långt över 20 på natten med.

Och kortsiktigt i bilen, vi pratar sekunder...

En absolut majoritet som klagar på värmen lär ju dock bo i hyreshus av betong. En bra byggd villa är ju noll problem att hålla sval under hela sommaren även utan AC bara genom att vädra korrekt eller ha värmepump. Men släpper man in värmen går det åt helvete fort.

Här har det inte varit över 16c på natten än, men kommer väl snart när sommaren drar igång. Är just nu kring 8c ute vilket är ganska behagligt.

Klart det är kortsiktigt i en bil, fattar du hur lite luft det är i en bil jämfört med t.ex ett vardagsrum. Även mängden material som håller temperaturen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

En absolut majoritet som klagar på värmen lär ju dock bo i hyreshus av betong. En bra byggd villa är ju noll problem att hålla sval under hela sommaren även utan AC bara genom att vädra korrekt eller ha värmepump. Men släpper man in värmen går det åt helvete fort.

Här har det inte varit över 16c på natten än, men kommer väl snart när sommaren drar igång. Är just nu kring 8c ute vilket är ganska behagligt.

Klart det är kortsiktigt i en bil, fattar du hur lite luft det är i en bil jämfört med t.ex ett vardagsrum. Även mängden material som håller temperaturen.

Fast nu handlade diskussionen om att sol som ligger på fönster höjer innertemperaturen, inte att man kan kyla en villa med luftpump.
Och att det inte alltid stämmer att man ska ha stängt för att inte släppa in värmen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har själv just monterat in en AC idag.. fick vänta ett tag efter att jag fick ACn då den skiva som kom med för att täcka vädringsfönstret inte passade för mig.. köpte istället:
https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/luftkonditione...

och det funkar galant nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast nu handlade diskussionen om att sol som ligger på fönster höjer innertemperaturen, inte att man kan kyla en villa med luftpump.
Och att det inte alltid stämmer att man ska ha stängt för att inte släppa in värmen.

Nå jag kommer då fortsätta bo behagligt och du kan fortsätta tro isolering osv inte fungerar
Vissa tror ju jorden är platt så finns ju folk till allt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Fast för mig som var i mitt esse på 90 och 00 talet då största problemet var att värma upp boytan, isolera huset och passa på att njuta av de varma dagar som fanns egentligen helt otroligt.

Om jag någonsin tvivlade på globala uppvärmningen så gör jag inte det längre. Tror ingen ens funderade på att kyla bostaden eller bilen för 20 år sen.

Årets värme är väl ändå ett undantag. Jag minns inte att det har varit så här varmt året innan eller året innan förra året osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Årets värme är väl ändå ett undantag. Jag minns inte att det har varit så här varmt året innan eller året innan förra året osv.

Finns statestik på nätet (har ingen länk redo), där jag bor har vi samma dygnstemp som senaste 20 åren men längst ner i söder var det en ökning på 1-3 grader i maj. Så lite varmare än normalt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nå jag kommer då fortsätta bo behagligt och du kan fortsätta tro isolering osv inte fungerar
Vissa tror ju jorden är platt så finns ju folk till allt.

"Plats: Kalix" kanske också gör sitt för att hjälpa till att hålla värmen borta?