Asus RT-N12E låg hastighet wifi/ethernet

Permalänk
Medlem

Asus RT-N12E låg hastighet wifi/ethernet

God morgon!

Som titeln lyder så är min hastighet låg med min Asus RT-N12E router.

Jag har 100/10 Fiber i min lägenhet.

När jag använder Ethernet kabel direkt in i fiberboxen så får jag 98/10 vilket är som det ska, men så fort jag kopplar in ethernet i RT-N12E
routern så får jag ca 30/10 vilket inte allt är okej, samma gäller wifi, får ca 20/10 med wifi genom RT-N12E routern.

Inställningarna i routern är just nu nollställda och då får jag de resultatet. (30/10 ethernet samt 20/10 wifi)

Någon som har/haft en sådan routern och kan hjälpa mig?

Mvh Frustrerade Sweclockers användare.

Permalänk
Medlem

Att tillägga är att jag har testat hastigheten via Ethernet i min helt nya bärbara dator som är uppdaterad. sen har jag även testat wifi där samt wifi via min oneplus 6 och min sambos iphone 8+. får samma dåliga hastihet

Permalänk
Medlem

God morgon! Utan att vet hur inställningarna ser ut gissar jag på att det är någon QoS inställningen eller liknande som spökar till det.

Själv hade jag gjort följande:
1) Uppdaterat firmware på Routern (om det finns nyare)
2) Stängt av Ipv6 på din dator (om du inte använder det), då routern ändå inte stöder ipv6 (Vet inte om detta hjälper, men sett problem med ipv6)
3) Kolla QoS (Quality of Service) settings troligtvis i Advanced. Är den redan disabled kan du prova Enable och prioritera din dator. - Då om Enable funkar snabbt, vet du att QoS troligtvis är orsaken med segt.
4) Gå igenom alla inställningarna och se över vad du inte använder, ibland har routers dålig performance för att den inte orkar dra runt alla tjänster igång.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azathoth:

God morgon! Utan att vet hur inställningarna ser ut gissar jag på att det är någon QoS inställningen eller liknande som spökar till det.

2) Stängt av Ipv6 på din dator (om du inte använder det), då routern ändå inte stöder ipv6 (Vet inte om detta hjälper, men sett problem med ipv6)
3) Kolla QoS (Quality of Service) settings troligtvis i Advanced. Är den redan disabled kan du prova Enable och prioritera din dator. - Då om Enable funkar snabbt, vet du att QoS troligtvis är orsaken med segt.
4) Gå igenom alla inställningarna och se över vad du inte använder, ibland har routers dålig performance för att den inte orkar dra runt alla tjänster igång.

Lycka till

Tack för svar! Jag testar detta, vet inte om QoS är active, det var inte det innan jag resettade routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azathoth:

Lycka till

Använde #bredbandskollen och fick precis ↓17,61 Mbit/s med A3 Sverige AB|

Testade wifi nu med mobilen och får detta. Skulle fixa i inställningarna men blev utslängd och nu funkar bara wifi på min mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så nu har jag fixat och trixat, blev inget bättre, jag har följt guides men nu ligger jag på 10 mbit NER och 10 mbit UPP. Jag vet ej vad jag ska göra, tycker det är konstigt att en router som ska klara 150 mbit bara får 10mbit/up/ner. någon som har erfarenhet av denna routern?

Permalänk

Hej
Har satt upp en del RT-N12(E).
Jag vill inte göra dig besviken men den pallar inte med hastigheten.
Stäng av QoS är prio ett.
Kabelanslutet kommer du kunna få runt 80-90Mbit/s och trådlöst MAX 50 Mbit/s om du inte har det fullt bland kanalerna i luften.
Att du nu får 10/10 låter som att du har satt ner ethernet portarna till 10 läge. 150 kommer du aldrig få ut med ethernet portar då det är max 100 ut från dem. Däremot kan den troligen hantera 150 lokalt mellan två olika portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden:

Hej
Har satt upp en del RT-N12(E).
Jag vill inte göra dig besviken men den pallar inte med hastigheten.
Stäng av QoS är prio ett.
Kabelanslutet kommer du kunna få runt 80-90Mbit/s och trådlöst MAX 50 Mbit/s om du inte har det fullt bland kanalerna i luften.
Att du nu får 10/10 låter som att du har satt ner ethernet portarna till 10 läge. 150 kommer du aldrig få ut med ethernet portar då det är max 100 ut från dem. Däremot kan den troligen hantera 150 lokalt mellan två olika portar.

Hej! Ska testa se hur jag kan fixa det, Någon anledning varför jag har 10/10 via Wifi?