Wake on lan, public broadcast adress

Permalänk

Wake on lan, public broadcast adress

Hejsan, jag försöker fixa så att jag kan starta min dator vart jag än är med teamviewer.
från vad jag har läst så ska man fixa portforwarding på port 9 till broadcast adressen 192.168.0.255 men min router tillåter inte detta. har försökt hitta alternativa vägar för att lösa detta men jag behöver hjälp!

Visa signatur

Stationär: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING - i7 8700k @ 3.7GHz - Corsair H115i - DDR4 32GB(2x16GB) 3200MHz CL14 G.SKILL Trident z - Samsung 960 evo 500gb - ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 - Corsair PSU RM850X 850W - Fractal Design Define R6.

Permalänk
Medlem

Vilken router har du?

Har varit i exakt samma sits. Det är verkar vara ganska ovanligt med möjlighet till port forwarding till broadcastadressen som du skriver, vilket dock är exakt vad man behöver göra. Det fanns någon workaround som fungerade på vissa routermodeller.

Lösningen för mig var dock att reläa WOL-paketet via en klient som är online i det lokala nätverket. Numera har jag en ASUS router och där kan man skicka magiska WOL-paket dirket via routerns webinterface, denna funktion är inte jätteovanlig.

I dagsläget väcker jag alltså mina enheter genom att via vpn logga in i routerns webinterface och sedan skicka WOL-paket därifrån. Det går ju även utan vpn om man känner för att öppna portar för routerns webinterface mot internet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta och rigga en Raspberry Pi eller Arduino för detta om det inte finns några andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Ja stock-firmware på konsumentroutrar brukar inte tillåta portforward till broadcast, men det måste du väl inte heller?
Har du bara en burk räcker det med att göra en portforward (eller en port för varje värd du vill ha WOL på).

Permalänk

@affe det är en comhem router. kunde inte hitta vem som är tillverkaren

@ehsnils hoppades det skulle kunna finnas ett sätt att komma runt det utan att skaffa hårdvara

@undie jag har försökt att dedikera en ip-adress och öppna portar i routern men fick det inte att fungera

Visa signatur

Stationär: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING - i7 8700k @ 3.7GHz - Corsair H115i - DDR4 32GB(2x16GB) 3200MHz CL14 G.SKILL Trident z - Samsung 960 evo 500gb - ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 - Corsair PSU RM850X 850W - Fractal Design Define R6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe0:

Lösningen för mig var dock att reläa WOL-paketet via en klient som är online i det lokala nätverket. Numera har jag en ASUS router och där kan man skicka magiska WOL-paket dirket via routerns webinterface, denna funktion är inte jätteovanlig.

I dagsläget väcker jag alltså mina enheter genom att via vpn logga in i routerns webinterface och sedan skicka WOL-paket därifrån. Det går ju även utan vpn om man känner för att öppna portar för routerns webinterface mot internet.

Exakt likadant som jag gör. Brukar först koppla upp mig med VPN mot min ASUS och sedan starta min dator. Funkar perfekt varje gång. Något som faktiskt inte uppvaknande över broadcast gjorde när jag tidigare körde DD-WRT.

Permalänk
Skrivet av William90:

Hejsan, jag försöker fixa så att jag kan starta min dator vart jag än är med teamviewer.
från vad jag har läst så ska man fixa portforwarding på port 9 till broadcast adressen 192.168.0.255 men min router tillåter inte detta. har försökt hitta alternativa vägar för att lösa detta men jag behöver hjälp!

Är det alltid samma dator du vill starta så behöver du inte skicka till broadcast. Då skickar du port 9 mot den specifika IPn som datorn har.

Men din router måste då veta vilken MAC-adress din dator har (ARP-tabell). Många routrar håller koll på det om datorn har statisk IP, så MAC-adressen ligger knuten mot den IP du pekar port 9 mot. Detta måste routern klara, annars fungerar det inte.

Om du ändå vill öppna port 9 mot broadcast 255 så går det lura en del routrar. En del är bara Quick-n-Dirty och spärrar 255. Men sätt ett annat subnät så fattar inte en del routrar att det är en broadcast du pekar mot, när du sätter annan broadcast än 255.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.