Permalänk
Avstängd

Är dessa samma luftbädd?

Tjabba! Jag letar efter en lämplig 90cm*200cm luftbädd med inbyggd elektrisk pump för inomhusbruk och ser följande två kandidater:

1. https://www.clasohlson.com/se/Luftb%C3%A4dd-Asaklitt/31-3215
2. https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/luftmad...

Är detta samma luftbädd fast i olika skepnader? Jag frågar för många rapporterar om att den hos Clas Ohlson luktar farligt illa och måste vädras ett helt dygn innan den kan användas på riktigt samtidigt som att den verkar pysa ut luft redan efter bara första eller några användningar.

Vad har man egentligen för garanti på denna produkt? Alltså, vad har man rätt att kräva att den skall klara av vid rätt användning av den?

Tack för snabba svar! Tänkte helst dra ned till Clas Ohlson idag på stan och fixa en så vore bara bra om jag fick veta om det rör sig om samma tillverkare som gjort luftbäddarna fast i olika skepnader åt de två olika återförsäljarna.

Tack för all hjälp på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Högst tveksamt. Asaklitt är mer premium än biltema. Med tanke på att dom har samma pris så hade jag valt Classes. Inte för att biltema generellt har sämre produkter, Köpte en rosa luftbädd på 90 cm som jag använt länge som är hel och skön. Men kan ju vara som folk hävdar att asaklitt luktar illa och pyser, Och då hade jag valt biltemas.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Jag köpte 2st precis innan sommaren. Har bara använt dom en gång, och då funkade båda utan problem.
Kan inte säga att jag tycker att dom luktar speciellt mycket, inte mer än andra nya plast/gummi-produkter. Det beror ju säkert på hur känslig man är men varken jag eller min sambo reagerade på lukten.

Permalänk
Medlem

Asaklitt brukar vara rätt bra kvalitet enligt min erfarenhet. Dessutom är Classe väldigt bra att ha och göra med när det kommer till garanti osv. Jag hade absolut kört på den från Classe jag med.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Asaklitt brukar vara rätt bra kvalitet enligt min erfarenhet. Dessutom är Classe väldigt bra att ha och göra med när det kommer till garanti osv. Jag hade absolut kört på den från Classe jag med.

Jag håller med. Classe är väldigt tillmötesgående om det skulle bli problem! Bara packa upp den utomhus direkt om man är orolig för doften!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

sov på den större varianten av biltemas tidigare, & jaå fiffig grejj men luftmadrass har aldrig funkat för mig att sova på. sover på en hård säng som normalt.

så ur luftmadrass synpunkt så tycker jag att den är bra.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren! Nice. Då bliré fixa en sådan nu nere hos Classe. Jag tänkte blåsa upp den först ute på balkongen och låta den vädra där ifall det luktar alldeles för illa direkt först. Behåller kvitto och frågar även på plats om jag kan lämna tillbaka den ifall dess lukt ej går att bli väck efter något dygns vädring.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

För min egen del skulle den med inbyggd "kudde", upphöjning i ena änden (Biltemas) gå bort. Medmin sovstil funkar inte det alls med den inbyggda och måste vända madrassen uppochner för att bli av med kudden, men materialet i botten är lika mysigt att sova på.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

De är väldigt lika men motorenheten ser annorlunda på Biltemas. Jag använder en sådan från Biltema just nu (bor temporärt hos en vän pga renovering) och jag tycker den fungerar bra.
Luktade lite plast i början men inte irriterande mycket. Det gick bort efter någon dag.
Enda nackdelen är väl att den tappar luft ibland. Det verkar dessutom variera, ibland nästan inget, ibland lite mer. Funderar på ifall det är luftintaget till motorerna som inte håller riktigt tätt. Ska testa att rengöra packningarna annars blir det nog reklamation ifall jag orkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

För min egen del skulle den med inbyggd "kudde", upphöjning i ena änden (Biltemas) gå bort. Medmin sovstil funkar inte det alls med den inbyggda och måste vända madrassen uppochner för att bli av med kudden, men materialet i botten är lika mysigt att sova på.

Det är mer en utslätning än en kudde. Den reser sig inte mycket mer än resten av ojämnheterna.

Permalänk
Avstängd

Tack för hjälpen! Nu ligger den ute på balkongen och får luftas lite. Var inte så himla stark lukt, men en viss, så bara vädra ett par timmar så får jag se. Eller så vädrar jag den tills imorgonbitti.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Testade den idag. Gick snabbt att lufta den med inbyggda pumpen. Dock luktar den fortfarande en del och hela vardagsrummet luktade så har vädrat nu någon timme och pyst ut all luft med täcke ovanför.

Denna plastlukt... är det rester av tillverkningsmaterial? Synd att den har inbyggd elpump, annars hade man ju kunnat spolat av den till viss del för att bli av med lukten. Eller bör den försvinna om man vädrar den tillräckligt länge?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Testade den idag. Gick snabbt att lufta den med inbyggda pumpen. Dock luktar den fortfarande en del och hela vardagsrummet luktade så har vädrat nu någon timme och pyst ut all luft med täcke ovanför.

Denna plastlukt... är det rester av tillverkningsmaterial? Synd att den har inbyggd elpump, annars hade man ju kunnat spolat av den till viss del för att bli av med lukten. Eller bör den försvinna om man vädrar den tillräckligt länge?

Gissningslek, vissa plastmaterial och gissningsvis gummimaterial är av olika kvalitet, Just på fritidsbåtar som är av plast så är det känt att om båten luktar starkt efter x antal år så har dom snålat med något av primer eller liknande som gör att allt inte härdar ordentligt och släpper av lukt. Kan vara samma scenario.. Men som sagt bara gissning.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Testade den idag. Gick snabbt att lufta den med inbyggda pumpen. Dock luktar den fortfarande en del och hela vardagsrummet luktade så har vädrat nu någon timme och pyst ut all luft med täcke ovanför.

Denna plastlukt... är det rester av tillverkningsmaterial? Synd att den har inbyggd elpump, annars hade man ju kunnat spolat av den till viss del för att bli av med lukten. Eller bör den försvinna om man vädrar den tillräckligt länge?

Skulle gissa att det har med sammansättningen av materialet och själva madrassen. Om du tänker på ett nytt bildäck så luktar det ju en del.
Mina luktsinnen kanske är lite störda men tycker du verkligen att det luktar så mycket?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt4870:

Skulle gissa att det har med sammansättningen av materialet och själva madrassen. Om du tänker på ett nytt bildäck så luktar det ju en del.
Mina luktsinnen kanske är lite störda men tycker du verkligen att det luktar så mycket?

Jag har lite extra känslig näsa. Egentligen är det inga problem med lukten men när jag läser recensioner om att folk har sovit med den och vaknat upp nästa dag med huvudvärk på grund av lukten så låter det ju inte precis bra i mina öron!

Tog bort den från vardagsrumsgolvet nu och det luktade lite så fick vädra några timmar för jag orkade inte skura golvet för att bli väck lukten.

Jag funderar på att investera i dra-på-lakanet som rekommenderas eller finns det andra lakan som man kan investera i som kan isolera lukten bättre?

Jag har ändå en annan liten vit madrass ovanpå denna luftbädd (den är endast till för höjden) så jag kan gärna ta något grovt dra-över-lakan för att isolera plastlukten!

Några tips?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |