Permalänk
Medlem

Laptop 4000 kr?

Halloj!

Behöver en tyst laptop som klarar W10 med dess uppdateringar utan att gå på 100% CPU i flera timmar och nästan brinna upp.

Jag skall i princip uteslutande ha den till ordbehandling, betala räkningar och lite surf emellanåt. Skärmstorlek 14- 15". Jag har en snabb SSD som jag tänkte stoppa i den så den får gärna komma med en liten billig slö mekanisk disk. OS är oväsentligt då jag skall köra W10 på den i vilket fall som helst.

Batteritid är ganska viktigt... 6- 12 h hade varit önskvärt men inte nödvändigt. Vad säger ni? Har ni något bra att rekommendera?

Mvh

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Halloj!

Behöver en tyst laptop som klarar W10 med dess uppdateringar utan att gå på 100% CPU i flera timmar och nästan brinna upp.

Jag skall i princip uteslutande ha den till ordbehandling, betala räkningar och lite surf emellanåt. Skärmstorlek 14- 15". Jag har en snabb SSD som jag tänkte stoppa i den så den får gärna komma med en liten billig slö mekanisk disk. OS är oväsentligt då jag skall köra W10 på den i vilket fall som helst.

Batteritid är ganska viktigt... 6- 12 h hade varit önskvärt men inte nödvändigt. Vad säger ni? Har ni något bra att rekommendera?

Mvh

menar du 12timmar standbytid eller att du faktiskt använder datorn i 12timmar utan laddaren i..

ursäkta men 4000kr för en bärbar är väldigt lite pengar, du får i princip en basic budgetvariant, vill du att den ska vara tyst så behöver du troligen lägga till en 1:a framför fyran. och den kommer fortfarande vara seg då om den ska vara snabb så blir det mer värme. och det går inte.

kommer den vara snabb? nej den kommer vara långsam. definitivt när du gör uppdateringar, gör inget på den då annars hänger den sig säkert och den behöver startas om. chansen att du får corrupt bootsektor är då ganska stor.

kommer den ha 12timmars batteritid? om du använder datorn så är det troligen runt 2-3timmar.

fast det står ju på MM att den har 11timmar batteritid. det jag vet är att dom sätter skärmstyrka på så lågt läge att du knappt ser nånting

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-notebook-15-bs017no-...

Permalänk
Medlem

För 4000 så är tipset att köpa begagnat, typ en x1 carbon, 840 G3+ (vilket du kan hitta rätt lätt med tillverkar garanti kvar) osv mvh Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Hmm inte prisvärt om du frågar mig, men smaken är som baken. Eliganten har haft HP i3 med gen 8 CPUer för 3,5-4k ute under året, denna är rätt dålig bang/buck

MVH
Vic

Visa signatur

/ Victor