Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Råkade kortsluta GTX 970

Hej!

Är tyvärr en amatör som var ute på för djupt vatten.
Skulle sätta i mitt gamla GTX 970 i våran gamla dator.
Hade tyvärr ingen riktig koll att anslutningen är olika.

Den var ansluten till 8 kontakters på nätaggregat, och likadant på det som satt i förut (detta förstod jag som sagt inte).
Kabeln för att ansluta till grafikkortet var 6+2 vilket jag då trodde skulle anslutas i 6 uttaget och den +2 kontakten på andra sidan (8 kontakt) på grafikkortet.
Detta resulterade i en kortslutning i grafikkortet (jag är 100%).

Finns det något som helst man kan göra eller är det bara att kassera kortet?

Permalänk
Avstängd

Några synliga defekter, eller rök som kom ur grafikkortet? Om inte, koppla in rätt och se efter om det fungerar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Några synliga defekter, eller rök som kom ur grafikkortet? Om inte, koppla in rätt och se efter om det fungerar.

Jag vet inte om jag ska ge på att öppna det.
Ingen rök, ingen lukt, liten läte som en stöt när det la av. Har kopplat in det rätt och även en annan dator och det är lika stendött då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Märkte att det kanske blev aningen otydligt.
Hur som helst, ska försöka förklara tydligare.

Jag har 4st PCI-E kablar från nätaggregat, alla 6+2 pins.
2 kablar kommer inifrån aggregat, och 2 kablar är ansluta med kontakter bakom nätaggregat.
De kablar som är gula kommer inifrån (2st).

Grafikkortet krävde 1st 8 pins och 1st 6 pins.
Det jag korkat gjorde då var att ansluta 6 pins och 2 pins (samma kabel) i de 2 pins som passade på 8 anslutningen.

Kortet gav ifrån sig ett litet ljud som lät som en väldigt tyst stöt, och sedan slocknade det och fläktarna slutade snurra.
Ingen doft.
Öppnade upp kortet och fanns ingen doft eller något synligt då med.
Kortet är också testat i en annan dator utan resultat.

Frågan är vad på kortet som har blivit kortslutet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Din beskrivning är fortfarande ganska otydlig...

Även om det är fel, ser jag inte riktigt hur 2-pinnaren kan orsaka kortslutning i 8pin-uttaget.

Vad menar du med "De kablar som är gula kommer inifrån (2st)"?
(Ger knappast någon info om man inte ser kablarna)

Vilket nätagg rör det sig om?

Har du möjligen råkat återanvända en modulär kabel från ett annat nätagg,
tex från din nyare dator?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Hej!

Är tyvärr en amatör som var ute på för djupt vatten.
Skulle sätta i mitt gamla GTX 970 i våran gamla dator.
Hade tyvärr ingen riktig koll att anslutningen är olika.

Den var ansluten till 8 kontakters på nätaggregat, och likadant på det som satt i förut (detta förstod jag som sagt inte).
Kabeln för att ansluta till grafikkortet var 6+2 vilket jag då trodde skulle anslutas i 6 uttaget och den +2 kontakten på andra sidan (8 kontakt) på grafikkortet.
Detta resulterade i en kortslutning i grafikkortet (jag är 100%).

Finns det något som helst man kan göra eller är det bara att kassera kortet?

ta en bild och ladda upp!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Din beskrivning är fortfarande ganska otydlig...

Även om det är fel, ser jag inte riktigt hur 2-pinnaren kan orsaka kortslutning i 8pin-uttaget.

Vad menar du med "De kablar som är gula kommer inifrån (2st)"?
(Ger knappast någon info om man inte ser kablarna)

Vilket nätagg rör det sig om?

Har du möjligen råkat återanvända en modulär kabel från ett annat nätagg,
tex från din nyare dator?

Sorry, är svårt att förklara när man är usel på detta.

Jag har använt de kablar som satt i från början.
Det gamla kortet fungerar perfekt när jag satte tillbaka det igen.
De gula kablarna är integrerade med nätaggregatet, alltså de kommer ut genom ett litet hål, medans de 2 svarta är ihopkopplade med kontakter bakom nätaggregat (gissar att det kanske inte spelar någon roll).

Det heter Corsair TX850M.

Det gamla kortet (570) sitter nu inkopplat med båda ”gula” kablarna i 2st 6 pins kontakter och funkar.

Jag testade tidigare att endast köra 6 kontakten och inte 8:an och då lyste det med alla fläktar, men det var när jag kopplade in 2:an i 8:an som det dog.

Kanske inte gör någon klokare med denna beskrivning heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill veta egentligen? Kortet är ju uppenbart trasigt nu om du även testat i en annan dator. Men det ger dig möjlighet att uppgradera! Lyckodag för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad är det du vill veta egentligen? Kortet är ju uppenbart trasigt nu om du även testat i en annan dator. Men det ger dig möjlighet att uppgradera! Lyckodag för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag vill veta är om man kan laga dessa typer av fel eller om det är godnatt!
Det är sonens dator som han kör Fortnite på, därför skulle han få det när jag precis uppgraderade.

Men får väl stå mitt kasst och köpa ett nytt igen haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Sorry, är svårt att förklara när man är usel på detta.

Jag har använt de kablar som satt i från början.
Det gamla kortet fungerar perfekt när jag satte tillbaka det igen.
De gula kablarna är integrerade med nätaggregatet, alltså de kommer ut genom ett litet hål, medans de 2 svarta är ihopkopplade med kontakter bakom nätaggregat (gissar att det kanske inte spelar någon roll).

Det heter Corsair TX850M.

Det gamla kortet (570) sitter nu inkopplat med båda ”gula” kablarna i 2st 6 pins kontakter och funkar.

Jag testade tidigare att endast köra 6 kontakten och inte 8:an och då lyste det med alla fläktar, men det var när jag kopplade in 2:an i 8:an som det dog.

Kanske inte gör någon klokare med denna beskrivning heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du 100% säker på att de extra kablarna du satte i hör till just det nätagget ?
Fel kablar kan nämligen sluta med katastrof.

Permalänk
Medlem

Ta gärna någon bild på hur du kopplade i det och lägg upp för det där lät lite mysteriskt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Är du 100% säker på att de extra kablarna du satte i hör till just det nätagget ?
Fel kablar kan nämligen sluta med katastrof.

Nej, jag är inte 100%.
Men på alla kablar jag använde stod det PCI-E på.
Om det kan vara fel kablar ändå så kanske det var orsaken till kortisen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Nej, jag är inte 100%.
Men på alla kablar jag använde stod det PCI-E på.
Om det kan vara fel kablar ändå så kanske det var orsaken till kortisen.

Skickades från m.sweclockers.com

Kablar från olika tillverkare kan se identiska ut men är annorlunda kopplade.
Ibland kan det t.o.m. skilja mellan agg från samma tillverkare....

Permalänk
Medlem

Corsair har olika kablar mellan olika modeller så det får man akta sig för.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Gärna en bild tack.

En snabb googling på Corsair TX850M visar inga gula kablar.

När jag läser dina inlägg ett varv till, blir jag inte ens klok på
om du provat att koppla in det korrekt med både 8(6+2)pin och 6 pin.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det är en gammal fabriksköpt dator, Taurus Gaming. Den har inte blivit modifierad något innan klåparen jag själv var i farten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Gärna en bild tack.

En snabb googling på Corsair TX850M visar inga gula kablar.

När jag läser dina inlägg ett varv till, blir jag inte ens klok på
om du provat att koppla in det korrekt med både 8(6+2)pin och 6 pin.

Kan man ladda upp direkt i forumet?
Ja, efter jag kladdat klart så insåg jag ju mitt misstag och kopplade in det 8+6 men då var redan skadad skedd.

Edit:
Äh strunta i färgerna på kablarna, det är ju en dator där det suttit 2st grafikkort i SLI brygga. Därför det är 2 olika färger antar jag, så man ska koppla samma färg i korten.

Något har iaf orsakat kortisen, men jag tror jag slänger detta på tippen helt enkelt och tackar för att ni ens försökte hjälpa en totalamatör!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju plus på ovansidan av kontakten och jord på undersidan, eller tvärtom om man vänder på den
Och det går ju inte att vända på två pinnarskontakten och sätta fel, så du har ju egentligen bara matat kortet med 12, fast för några pinnar.

Detta borde ju IOFs inte per automatik göra någon skada på kortet?
Så det kan ju vara något annat också, tänkte bara på innan du slänger in ett nytt kort.
Men, det verkar ju inte fungera i en annan dator heller, så visst kan det vara kört tyvärr....

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Det är ju plus på ovansidan av kontakten och jord på undersidan, eller tvärtom om man vänder på den
Och det går ju inte att vända på två pinnarskontakten och sätta fel, så du har ju egentligen bara matat kortet med 12, fast för några pinnar.

Detta borde ju IOFs inte per automatik göra någon skada på kortet?
Så det kan ju vara något annat också, tänkte bara på innan du slänger in ett nytt kort.
Men, det verkar ju inte fungera i en annan dator heller, så visst kan det vara kört tyvärr....

Hoppas det löser sig.

Kanske långsökt, men de enda som går att sätta fel är ju pin 4 och 8 som hamnar i andra kontakten. Så då +12V normalt inte är hopkopplade mellan kontakterna kommer pin 4 sense så inte se rätt spänning, så om kragget har reglering mot sense kanske det krämar på alldeles för mycket på +12V. Nu borde ju dock kragget ha en begränsning på det (till kanske 13V) som skyddar vid felkoppling.

Sen kunde det så klart vara nåt annat fel på kortet som gjorde att det inte tålde att matas från bara ena kontakten.

Permalänk
Medlem

Testa koppla bara 6-oin och se om den går igång. Där borde det inte vara någon skada skedd. Däremot är det inte rekommenderat att köra den så på hög belastning eftersom den inte får tillräckligt med kräm. Bara intressant att se om den går igång alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Jag fattar det som att TS kopplat in kablarna medans datorn var igång?
Stämmer det?
Inget man ska göra. Då kan det knastra/spraka/gnistra en del.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Jag fattar det som att TS kopplat in kablarna medans datorn var igång?
Stämmer det?
Inget man ska göra. Då kan det knastra/spraka/gnistra en del.

Argggh! Ja så fall behöver man ju inte koppla fel föra att det ska gå sönder.

Permalänk
Medlem

Nej, datorn var av. Så mycket fattade jag iaf 😂
Den var avslagen med eluttaget urkopplat.
Kortet är dött oavsett om jag kopplar in endast 6:an tyvärr!

Skickades från m.sweclockers.com