Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zn4rK
mp3 suger dålig kvalle.. (kanske någon annan som har skrivit redan orkar inte läsa hela tråden)!!

Så varför postar du?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Sachankara:

Vilket programm använder du för att göra om till mp4?
Vill prova bara för veta hur mkt skildnad de e vill få en egen uppfattning.
Behöver ja en Codec oxå för att kunna köra låtarna sen?

Jag har nu skrivit ett fint litet program som låter en rippa och koda MP4-filer direkt via EAC utan några mellansteg. Dessvärre kodar det bara med "-normal" än så länge (ca 160 kbit/s), men jag tänker fixa det senare. Jag hoppas du orkar testa på programmet. Vill gärna veta vad du tycker om "skiten"...

http://knasboll.no-ip.com/mp4eac.zip

Edit: oops, glömde länken...

Permalänk
Medlem

Under förutsättning att musiken är rippad korrekt (släng audiograbber och kör EAC).
Om man sedan encodat musiken rätt, lame --alt-preset standard räcker till mer eller mindre allt.
Hör man fortfarande skillnad räcker det oftast inte även om man höjer bitrate, testa MPC eller kör lossless i FLAC direkt.

Men jag vågar nog säga att lame med ovanstående inställning räcker. Att mkt musik är felproducerat och låter skit är inget jag tycker man ska klandra Mp3 formatet för.

Permalänk
Medlem

minst 300kbit/s annars låter det inte bra

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi
minst 300kbit/s annars låter det inte bra

Jag vill se dig göra ett ABX-test för att bekräfta det... Tills dess så anser jag bara att du inbildar dig...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Jag vill se dig göra ett ABX-test för att bekräfta det... Tills dess så anser jag bara att du inbildar dig...

Ajaj, akta dig. Det finns folk på det här forumet som har superhörsel, så det där kommer du säkert få äta upp...

Personligen håller jag dock med dig till 200%. Jag lekte ABX med ett par jobbarkompisar, och dom prickade bara 33-50% på allt ner till 90 kbit / s... Visserligen komprimerat med LAME, men ändå. Jag var helt säker först vid 128 kbit / s, men hör SMÅ skillnader redan vid 160 p.g.a. den filtrering LAME lägger på innan den komprimerar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

MPC är trevligt. Synd bara att det aldrig kommer få hårdvarustöd och på så sätt inte kommer bli särskilt mycket större än vad det är idag... :/

Det beror väl på. Om tillräckligt många emigrerar så kommer det ju en efterfrågan... och är efterfrågan tillräckligt stor så kommer produkterna!

Jag har själv ingen superhörsel (vad jag vet), men jag högg på det där som någon sa: "likvärdig kvalitét vid lägre bitrate" vilket för mig översätts till "samma kvalitét och mindre filer"

Så jag kör numera endast MPC (om jag rippar själv). Den enda skillnaden jag har märkt är tydligare bas med MPC...

Det värsta jag har råkat ut för är en snubbe som har rippat Drains första skiva... i 56kbps... låter piss
Så nu får man sätta sig ner och rippa den själv, jag som hade tänkt slippa detta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Ajaj, akta dig. Det finns folk på det här forumet som har superhörsel, så det där kommer du säkert få äta upp...

Inte särskilt troligt, men visst det kan ju vara möjligt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raniz
Det beror väl på. Om tillräckligt många emigrerar så kommer det ju en efterfrågan... och är efterfrågan tillräckligt stor så kommer produkterna!

Jag har själv ingen superhörsel (vad jag vet), men jag högg på det där som någon sa: "likvärdig kvalitét vid lägre bitrate" vilket för mig översätts till "samma kvalitét och mindre filer"

Så jag kör numera endast MPC (om jag rippar själv). Den enda skillnaden jag har märkt är tydligare bas med MPC...

Dessvärre inte... Bra många fler använder Vorbis än MPC och inte fan har Vorbis fått hårdvarustöd ännu. Det fungerar helt enkelt inte så...

Det är inga skillnader i bas mellan de olika formaten. Basbanden motsvarar en sådan liten del av ljudet att det är mycket svårt att förlora precision på dem. Du kanske helt enkelt kör MPC via Winamp och har glömt bort att slå av Equalizern. Då kan MPC låta väldigt annorlunda... Glöm inte att koda med -xlevel också så musiken inte klipper för då kan basen också låta starkare än vad den ska vara...

Permalänk

Har uppdaterat mitt lilla primitiva MP4-konverteringsprogram till EAC så man kan ställa in vilken kvalité man vill ha, plus att man får den fula källkoden till... http://knasboll.no-ip.com/mp4eac.zip ... Fast det kanske inte finns någon som är intresserad av det. Tja i så fall skitdetsamma...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det här hörs i melodisk trance (tappat hälften av ljuden), viserligen har det med decoders och encoder att göra också. men jag brukar nöja mig med 192

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har nu skrivit ett fint litet program som låter en rippa och koda MP4-filer direkt via EAC utan några mellansteg. Dessvärre kodar det bara med "-normal" än så länge (ca 160 kbit/s), men jag tänker fixa det senare. Jag hoppas du orkar testa på programmet. Vill gärna veta vad du tycker om "skiten"...

http://knasboll.no-ip.com/mp4eac.zip

Edit: oops, glömde länken...

Tackar Sachankara, ska genast testa när jag kommer hem från jobbet, en fråga bara, edtdär du nämnde om "-xlevel" jag hajar inte riktigt vad du menar, skulle jag få klipp i låten??

Hursomhelst så ska jag testa igen nu...min Eac/MPC-config glömde jag spara när jag formaterade..och har inte orkat rippa något sedan dess, men nu ska det ske igen!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Dessvärre inte... Bra många fler använder Vorbis än MPC och inte fan har Vorbis fått hårdvarustöd ännu. Det fungerar helt enkelt inte så...

Men så är väl Vorbis inte heller lika stort som mp3... Det är väl tyvärr vad som krävs. Jag säger inte att det kommer att bli hårdvarustöd för MPC, bara att det kan komma... om tillräckligt många övergår ifrån mp3 till MPC.... Vilket i sin tur kanske inte är så troligt, eftersom vissa tydligen anser att mp3 är bättre än cd-skivor (har faktiskt stött på sådana personer)

Citat:

Det är inga skillnader i bas mellan de olika formaten. Basbanden motsvarar en sådan liten del av ljudet att det är mycket svårt att förlora precision på dem. Du kanske helt enkelt kör MPC via Winamp och har glömt bort att slå av Equalizern. Då kan MPC låta väldigt annorlunda... Glöm inte att koda med -xlevel också så musiken inte klipper för då kan basen också låta starkare än vad den ska vara...

Kan väl kanske vara inbillning... Har även flyttat på subwoofern, så det kan ju bero på det också, får ta och göra en jämförelse någon dag, om jag orkar

Den sträng som skickas med ifrån EAC när det kodas om till MPC är denna:

--quality 6 --xlevel --artist "%a" --title "%t" --album "%g" --year "%y" --track "%n" --genre "%m" %s